Geen advertenties op Beursig.com?  lees hier verder

Correlatie aandelenmarkten vs cryptocurrency

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Plaats reactie
Maxwell35
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 51
Contacteer:

Correlatie aandelenmarkten vs cryptocurrency

Bericht door Maxwell35 » 12 mar 2020 21:54

Is er iemand die een verklaring heeft voor de toch wel duidelijk afgelijnde correlatie van de koersen van cryptocurrency en die van de aandelenmarkten?

In deze crisis is dat toch heel opvallend. Je zou denken dat beleggers hun toevlucht zouden nemen tot crypto die toch een veilige haven zijn in tijden van crisis, net zoals goud, omdat het verhandeld wordt op gedecentraliseerde platformen dus eigenlijk zouden ze recessie/crisis proof moeten zijn.

Niets is minder waar zo blijkt. De koers van bitcoin bijvoorbeeld is sinds de terugval op de beurzen eveneens teruggevallen tot zo'n 5300 USD, het heeft in februari nog 10000+ USD gestaan en sleurt daarmee ook alle altcoins mee de dieperik in.

De correlatie is dus duidelijk, de processen die erachter steken is me niet duidelijk. Is het omdat er meer traders in crypto zitten en weinig long posities, waardoor bijna iedereen in crypto short zit? Of is er meer aan de hand? Ik vind het wel fascinerend en zou het willen begrijpen.

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1137
Contacteer:

Re: Correlatie aandelenmarkten vs cryptocurrency

Bericht door neku » 12 mar 2020 22:04

Maxwell35 schreef:
12 mar 2020 21:54
Is er iemand die een verklaring heeft voor de toch wel duidelijk afgelijnde correlatie van de koersen van cryptocurrency en die van de aandelenmarkten?

In deze crisis is dat toch heel opvallend. Je zou denken dat beleggers hun toevlucht zouden nemen tot crypto die toch een veilige haven zijn in tijden van crisis, net zoals goud, omdat het verhandeld wordt op gedecentraliseerde platformen dus eigenlijk zouden ze recessie/crisis proof moeten zijn.

Niets is minder waar zo blijkt. De koers van bitcoin bijvoorbeeld is sinds de terugval op de beurzen eveneens teruggevallen tot zo'n 5300 USD, het heeft in februari nog 10000+ USD gestaan en sleurt daarmee ook alle altcoins mee de dieperik in.

De correlatie is dus duidelijk, de processen die erachter steken is me niet duidelijk. Is het omdat er meer traders in crypto zitten en weinig long posities, waardoor bijna iedereen in crypto short zit? Of is er meer aan de hand? Ik vind het wel fascinerend en zou het willen begrijpen.
Vandaag sloeg de paniek toe, alles wat niet vast hing werd verkocht om:
-een verliezende positie te coveren
-dips te kopen
-cash vrij te maken
-....

Vergeet ook niet de spelers:
-de exchanges, net zoals de banken vandaag, kregen nogal wat balansproblemen (die dumpen ook hoor)
-traders in paniek
-corona zal wel een effect hebben op de miners in China (ik beeld me wel in dat er een paar farms zijn opgebrand tijdens de lockdown)
-kippen zonder hoofd
-...

Vandaag was de perfect storm waar alles tegen elkaar kwam. Kortom, dit is een unieke dag die velen nooit gaan vergeten.

Qua correlatie zie ik verder geen verband waarom BTC op minder dan een maand tijd 50% waarde verliest. Velen traden ook cross markets en zien nu goedkope aandelen en willen cash uit hun cryptospaarpot gebruiken. Vergeet ook niet dat die laatste scam tot op heden nog crypto's dumpt. Dit zijn toch al enkele aandachtspunten.
Maxwell35 liked last!
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie