CECONOMY AG

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40
Plaats reactie

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 465
Contacteer:

CECONOMY AG

Bericht door sjos » 07 jan 2020 13:08

Volgt iemand CECONOMY op? Het is het Duitse moederbedrijf van Mediamarkt en Saturn.

Zie: https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 96140.html
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

powered by Surfing Waves

Zechs
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 286
Contacteer:

Re: CECONOMY AG

Bericht door Zechs » 16 jan 2020 19:46

Ik volg het bedrijf maar ben geen aandeelhouder en ook niet van plan om aandelen van het bedrijf te kopen. Ceconomy is een 20e eeuwbedrijf in de 21e eeuw.

Laat me eerst wel zeggen dat het bedrijf op papier niet slecht is. Geen schulden, veel cash op zijn balans (bijna 1 miljard euro), lage K/W (nog geen 8), EV/EBITDA van nog geen 1 (wat belachelijk goedkoop is). Op korte termijn en op basis van de ratio's is het dus een zeer aantrekkelijk bedrijf en zou het X-aantal keer zoveel waard moeten zijn.

Echter leven we in een wereld die in transitie is. Saturn en Mediamarkt worden volledig aan de kant geduwd als het op online komt. De helft van de winkels zijn gelegen in Duitsland en Italië, 2 verzadigde markten. Enkel Polen (8% van winkels) en Turkije (7% van winkels) kan je bestempelen als groeimarkten door de geringe aanwezigheid van webshops en online-retailers in die landen. In Polen zie ik de situatie nog wijzigen omdat West-Polen sterk aanleunt bij Duitsland en een vrij hoge koopkracht heeft. De komende jaren zal de onlinemarkt daar dus ook sterk toenemen.

De laatste 3/4 jaar kent het bedrijf een stabiele omzet met een lage operationele marge (2,4%). In de VS kan je zien wat zo'n situatie teweegbrengt. Je begint als bedrijf met stock te zitten die je niet meer kwijt raakt en moet solderen om ervan af te raken. Je begint je prijszettingskracht te verliezen en moet de andere spelers volgen. Je begint je gamma te herschikken en te verkleinen om zo kosten te drukken maar mensen beginnen je te mijden omdat ze je aanbod te klein vinden... Op middellange termijn zit het bedrijf dus met grote uitdagingen die ze zal moeten aanpakken wil ze niet eindigen als RadioShack.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie