AB InBev

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 270

Re: AB InBev

Berichtdoor reteiP » 18 Mei 2018 09:11

Duvellover schreef:Nooit gevoetbald zeker?

Ja de markt rond voetbal lijkt Inbev wel goed in handen te hebben.
50% meer water in het bier zal inderdaad wel winstgevender zijn dan de occasionele mazout waarin ze maar een halve pint kunnen verkopen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2699

Berichtdoor jens_dev » 18 Mei 2018 09:26

Kootpenne schreef:Bovendien een marketing kost van 2 mia voor wk in rusland. Betere beleggingsopportuneiten dan AB inbev voor het ogenblik.

Vanwaar kwam die $2 mia weer? Want ik ben dat in de conference niet tegengekomen.
Marketing kostte vorig jaar $8,4 miljard. Als er effectief $2 miljard wordt geïnvesteerd in marketing voor het WK, kan dat even goed betekenen dat de marketing elders wordt teruggeschroefd hé. Alleszins gaan ze niet zo dom zijn om hun winst of de betaalbaarheid van het dividend op het spel te zetten.
Never waste a good crisis

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 536

Berichtdoor Umi » 18 Mei 2018 09:31

Kootpenne schreef:Heb ze er uit gegooid en wel om volgende redenen:

- stijging van LT rente in Amerika: waarom zou je nog risico lopen voor een dividend van 3%
- dalend bierverbruik: ik bezocht cafés die hun eigen bier brouwden en verkopen. Ik geloof dat daar geld mee te verdienen valt en dat gaat ten koste van AB. Bvb. https://littlecreatures.com.au/agegate/
- de volledige netto-winst wordt via dividend uitgekeerd. De waardering van het aandeel is volledig gebaseerd op het dividend. Als ze daar aan raken, gaan we een stuk lager.
- buikgevoel dat ze te veel betaalden voor de overname van Sab Miller

Bovendien een marketing kost van 2 mia voor wk in rusland. Betere beleggingsopportuneiten dan AB inbev voor het ogenblik.

- Dividend is >4% hé... (en veel van hun obligaties zijn fixed dacht ik?)
- Dat is volgens mij enkel in de Westerse markten, Inbev is veel groter dan dat
- Nettowinst wordt fors gedrukt door verscheidene aftrekposten (hoge D&A, interesten,...) & is een slechte referentie, kijk naar de vrije kasstroom! Er is ruimte genoeg om dividend te behouden, weliswaar gepaard met een trage schuldafbouw.
- Die overname is verleden tijd & we staan nu 30 euro lager, dus denk dat de markt dat al heeft ingecalculeerd

dat laatste kan uiteraard. Zoja de welke, dan kan ik mss mee profiteren :)

Eli82
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 37

Berichtdoor Eli82 » 18 Mei 2018 09:34

Ik blijf wel trouw aan deze parel. Markt blijft te negatief volgens mij. Ze moeten wel niet onder de 60€ gaan kruipen natuurlijk ...

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 991

Berichtdoor jean de florette » 18 Mei 2018 09:35

Tsja, er schreef er weer ene 'ik verkoop', en dan weet je op voorhand wat volgt. Toch iets dat voorspelbaar is...
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Kootpenne
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 46

Berichtdoor Kootpenne » 18 Mei 2018 09:40

jens_dev schreef:
Kootpenne schreef:Bovendien een marketing kost van 2 mia voor wk in rusland. Betere beleggingsopportuneiten dan AB inbev voor het ogenblik.

Vanwaar kwam die $2 mia weer? Want ik ben dat in de conference niet tegengekomen.
Marketing kostte vorig jaar $8,4 miljard. Als er effectief $2 miljard wordt geïnvesteerd in marketing voor het WK, kan dat even goed betekenen dat de marketing elders wordt teruggeschroefd hé. Alleszins gaan ze niet zo dom zijn om hun winst of de betaalbaarheid van het dividend op het spel te zetten.

https://www.irishexaminer.com/breakingn ... 41947.html

Bijkomend argument:
In datzelfde artikel geeft Carlsberg, de marktleider in Rusland, aan dat het bierverbruik in Rusland gedaald is met 5%. Ik geloof dat dit een trend is voor het overgrote deel van de wereld.
Opko Nutanix Erytech Galapagos Euronav Nanogate

TomVC
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 38

Berichtdoor TomVC » 18 Mei 2018 09:42

Kriessies schreef:
alles kan beter schreef:ABInbev-bestuurder koopt aandelen bij
De holding MHT Benefit van het Braziliaans bestuurslid Herman Telles heeft voor 5,4 miljoen euro aandelen van ABInbev ingekocht. MHT Benefit kocht 67.800 aandelen aan een gemiddelde koers van 79,54 euro.

Dom geld die instapt waarschijnlijk :oops:

Zijn vermogen van 12mia zal hij of zijn familie niet opgebouwd hebben met dom geld of domme investeringen... :roll:

Hier spelen andere belangen, onderlinge machtsverhoudingen tussen bestuurders, inside informatie waar de grootaandeelhouders heen willen en dus (en vooral) lange termijn-visie;

ourasi
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 179

Berichtdoor ourasi » 18 Mei 2018 09:56

AB Inbev is één van de beste geleide bedrijven op de wereld. Het bedrijfsmodel is gebaseerd op externe groei en het stroomlijnen van de overnameprooi. Deze strategie is zeer succesvol in een klimaat van dalende rentevoeten.

Momenteel kampt dit bedrijf met een dilemma namelijk het snel afbouwen van de schuld of het uitbetalen van een hoog dividend. De waarde van de onderneming is zelfs na de forse koersdaling ongeveer 300 miljard usd en de verwachte omzet is 60 miljard usd. De EV /Sales bedraagt dus ongeveer 5. Zelfs met EBITDA- marge van 40 % blijft de EV / Ebitda 12,5.

De trage groei van de omzet en het hoge dividend zetten een rem op een snelle groei van het winst per aandeel waardoor het aandeel zeer prijzig blijft. Een snelle koersstijging dan ook zeer twijfelachtig.
14-11-2014 liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2699

Berichtdoor jens_dev » 18 Mei 2018 10:41

Het klopt dat AB InBev in absolute termen nog altijd aan hoge multiples noteert, maar had je dan iets anders verwacht van een wereldmarktleider? Je kan moeilijk verwachten ze aan een EV/EBITDA van 7 op te pikken.

Unilever noteert aan 20x de winst en een EV/EBITDA van 15
P&G noteert aan 19x de winst en een EV/EBITDA van 12
Coca Cola noteert aan 21x de winst en een EV/EBITDA van 18
Pepsico noteert aan 17x de winst en een EV/EBITDA van 12

Om er maar enkele te noemen. En AB InBev doorstaat de vergelijking met al die bedrijven met glans als het aankomt op de operationele efficiëntie (marges) en, na de overname van SABMiller, omzet- en winstgroei.

Wat verwacht ik voor de komende jaren? Low to mid single digit omzetgroei, een EBITDA-groei van circa 7% en in het beste geval een zeer bescheiden dividendgroei. Sowieso zou de nettoschuld jaar na jaar sterker moeten dalen doordat het verschil tussen vrije kasstroom en dividend groter wordt. Samen met de verwachte EBITDA-groei zou dit moeten leiden tot een verder dalende EV/EBITDA. Ik denk dat het in zo'n scenario onwaarschijnlijk is dat de koers horizontaal blijft noteren of verder zou dalen.

Of AB InBev een plaats verdient in je portefeuille, moet je voor jezelf uitmaken. Ik vond van wel, omdat mijn portefeuille sowieso al vol value steekt (lees: bedrijven met een hoek af). Er was dus plaats voor een bedrijf van zeer hoge kwaliteit, maar met minder opwaarts potentieel dan ik gewoon ben. En ondertussen klopt dat laatste volgens mij al niet meer.
slegers liked last!
Never waste a good crisis

Hanky
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 545

Berichtdoor Hanky » 18 Mei 2018 15:36

Grote koper weeral iets voor 12u?

Inieens spike van volume gedurende een paar minuten van +100K
ABInbev, Ageas, ArgenX, Bekaert, Galapagos, Mithra, Sioen