SMTX ( SMTC Corp)

Bespreek hier de kleinere aandelen van de beurs in New York
kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 103

SMTX ( SMTC Corp)

Berichtdoor kayva » 10 Aug 2018 18:52

Ik heb mij de laatste week in sneltempo een behoorlijke positie van deze opgebouwd aan gemiddeld 2,55$: SMTX (SMTC Corporation)

De firma was jaren op de dool en zag zijn omzet sinds 2013 bijna halveren van 270 mio naar 139 mio in 2017. Maar sinds de komst van een nieuwe CEO vorig jaar is de turnaround duidelijk ingezet en staan we volgens mij aan de start van een heel mooi groeiverhaal. De mens (die eigenlijk met pensioen was) heeft jarenlange ervaring in de sector en heeft onmiddellijk een paar van zijn mensen binnengehaald waar hij vroeger jaren mee samengewerkt heeft. Het succesverhaal waar hij graag mee uitpakt, is SMTEK waar hij in 2002-2004 CEO was en het aandeel onder zijn leiding op een 2-tal jaar van 0.38$ naar 15$ steeg. Kwestie van de lat onmiddellijk hoog te leggen ;-)

Wat vind ik nu zo leuk aan dit verhaal? De turnaround is wel degelijk een feit en de resultaten die de CEO op een jaar al gerealiseerd heeft, mogen best gezien worden. De Q2 resultaten die dinsdag gepubliceerd zijn, bewijzen dit:

Revenues increased 34.8% to $44.5 million, compared to $33.0 million in the second quarter of 2017

Gross profit was $4.3 million or 9.6% of revenue, which represents a 530-basis point increase over $1.4 million or 4.3% of revenue reported in the second quarter of 2017

Net loss of $(0.1) million or $(0.01) per share, which represents a $5.9 million improvement, compared to a net loss of $(6.0) million or $(0.36) per share reported in the second quarter of 2017

Adjusted EBITDA was $1.6 million, which represents a $5.2 million improvement compared to $(3.6) million in the second quarter of 2017

Netjes! En dit lijkt nog maar het begin. De CEO heeft al verschillende malen aangegeven dat hij verwacht dat de groei zich dit jaar en 2019 voortzet en "and maybe even accelerating".

De koers van SMTX heeft sinds vorig jaar ook al een mooi parcours achter de rug en is gestegen van 1,1$ naar 3,18$ op 15 juni. De koers kwam vanaf dan wat onder druk aangezien er enkele weken voordien een shelf registration was gefiled. En nu is het zover: bestaande aandeelhouders krijgen de kans om per 3 aandelen in het bezit 1 nieuw aandeel te kopen aan 2,25$. De koers is op dat nieuws onmiddellijk gezakt naar het niveaus rond 2,5$. Volgens mij is dit een buitenkans aangezien:

1. de 2 grootste aandeelhouders, CEO en bestuurders al hebben aangegeven mee te doen aan de kapitaalsverhoging. Ze hebben daarnaast zelfs een overeenkomst afgesloten dat alle nieuwe aandelen waarop niet wordt ingetekend door de andere aandeelhouders door hen worden opgekocht zodat de kapitaalverhoging van 13 mio zeker slaagt. Qua teken van vertrouwen kan dat alleszins tellen.

2. In het prospectus staat ook al een forecast voor de rest van het jaar. Omzet van 50 mio (we komen van 33 vorig jaar) voor Q4 met een mogelijke ebitda van 2.5 mio zet de firma toch al op weg naar een ebitda van 10 mio op jaarbasis. Wetende dat er na de KV 23 mio aandelen zijn, zitten we dan op schema voor 0.45 usd ebitda per aandeel. Ik ben er daarnaast van overtuigd dat zeker zijn Q4 forecast zeer voorzichtig is aangezien Eddie (de CEO) het laatste jaar nooit gewaagde uitspraken gedaan heeft en zich ook tijdens conference calls steeds zeer voorzichtig opstelt.

3. Hij is momenteel zijn klantenbestand nog verder aan het diversifiëren ( grootste klant is nu goed voor 10% van de omzet) en aan het uitbreiden naar de medische en militaire sector (booming en hogere marges). Tijdens kwartaal 3 verwacht hij zijn AS menu 100 goedkeuring te krijgen die nodig is om militaire opdrachten binnen te kunnen halen .

4. Eind mei heeft de CEO een presentatie gehouden voor institutionelen en daar heeft hij vermeld dat hij in zijn sector de nummer 1 wil worden op een aantal financiële ratio's. Zo streeft hij bvb naar een ebitda tussen 6 en 10%. Op een omzet van 200 mio per jaar (waarvoor hij normaal vanaf Q3 op schema zit) en met een ebitda van 8% komen we dan al aan 16 mio of 0.7 usd/ aandeel.

5. De CEO verwacht nog grote groei voor 2e helft 2018, 2019 en daarna (vandaar ook de behoefte aan extra werkkapitaal). Op de presentatie van afgelopen donderdag gaf hij aan met de huidige capaciteit nog behoorlijke groeimogelijkheden te hebben, maar wel te verwachten dat hij tegen eind 2019 extra capaciteit zal nodig hebben (vooral in zijn Mexicaanse fabriek). Hierdoor moet de omzet op iets langere termijn terug naar de vroegere niveau’s kunnen van rond de 250 mio per jaar. Aan 8% ebitda zitten we dan al aan 20 mio en komen we stilaan in de buurt van 1 $/aandeel. Op dat moment zal de koers mijn inziens al lang meer dan verdubbeld zijn.

5. Nog te vermelden dat de CEO ook een overname in de niet zo verre toekomst niet uitsluit (eventueel deels om extra capaciteit te kopen) . Doelstelling is om de omzet die nu op schema zit voor ongeveer 200 mio per jaar dan uit te breiden naar 400 à 500 mio. Elke overname moet wel onmiddellijk bijdrage aan de winst, anders is het voor hem een no-go. Hij is er stellig over dat overnames 'met potentieel' die op termijn voor synergie effecten kunnen zorgen, maar initieel alleen voor verwatering zorgen dus niet in aanmerking komen.

Wat de koers betreft, wordt die 2.25 volgens mij een absolute bodem op korte termijn en nu de dreiging van de nakende kapitaalverhoging van de baan is, vermoed ik dat de koers na 22 aug (afsluiten KV) vrij snel terug omhoog kan. Het wordt dan afwachten hoe de resultaten evolueren om te zien hoe ver en snel de ambities mogen reiken, maar ik geloof rotsvast in deze CEO en bijgevolg minstens in een verdubbeling van de koers op 1 à 2 jaar ...vol in dus :-)
abdel liked last!

Decemberactie verloting 3 x Bol.com cadeaubon t.w.v. €25

Neem een gratis account op Beursig.com (klik hier)
Minder advertenties en meer functies

Voorwaarden:

- alleen geldig bij registratie in december 2018

- minimaal 10 inhoudelijke berichten in december 2018

- dubbelaccounts worden uitgesloten/verwijderd

- bekendmaking prijzen op 1 januari 2019

kayva
Premiummember
Premiummember

Re: SMTX ( SMTC Corp)

Berichtdoor kayva » 10 Aug 2018 20:06

Presentatie van gisteren. Duurt 20 minuten, maar zeker de moeite waard om te beluisteren.
Heeft mij overhaald om vandaag nog een paar 1000 stuks bij te kopen.

http://www.smtc.com/smtc-at-canaccord30-recording/

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Berichtdoor abdel » 17 Aug 2018 17:40

Goeie tip. Heb er 10k binnen @2.58
Zie het ook als een korte termijn play. Hoop ze ten gelde te maken ergens Q2 of Q3 2019 of zo.
Nu vooral Q4 en de bijhorende vooruitzichten afwachten.

kayva
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor kayva » 09 Sep 2018 14:20

kayva schreef:I
1. de 2 grootste aandeelhouders, CEO en bestuurders al hebben aangegeven mee te doen aan de kapitaalsverhoging. Ze hebben daarnaast zelfs een overeenkomst afgesloten dat alle nieuwe aandelen waarop niet wordt ingetekend door de andere aandeelhouders door hen worden opgekocht zodat de kapitaalverhoging van 13 mio zeker slaagt. Qua teken van vertrouwen kan dat alleszins tellen.

3. Hij is momenteel zijn klantenbestand nog verder aan het diversifiëren ( grootste klant is nu goed voor 10% van de omzet) en aan het uitbreiden naar de medische en militaire sector (booming en hogere marges). Tijdens kwartaal 3 verwacht hij zijn AS menu 100 goedkeuring te krijgen die nodig is om militaire opdrachten binnen te kunnen halen .

Zoals te verwachten was, is de kapitaalsverhoging op 28 augustus succesvol afgesloten. Er was voor ongeveer 20 mio ingetekend terwijl ze maximaal 13 mio wilden ophalen:
https://www.smtc.com/wp-content/uploads ... fering.pdf

In hun meest recente presentatie van 20 augustus bevestigen ze dat ze ondertussen hun AS9100 certificaat al hebben behaald zodat ze ook hier (voor) op schema zitten.

Nieuwe aandelen zijn begin deze week op de markt gekomen en hebben toch voor wat druk op de koers gezorgd zodat we terug rond mijn aankoopprijs schommelen. Niet onlogisch dat er een aantal aandeelhouders die hadden ingetekend aan 2.25 voor de snelle winst gaan maar al bij al blijven de volumes toch vrij beperkt. Verkoopdruk kan misschien nog wel enkele weken aanhouden maar zeker in aanloop naar de Q3 resultaten (50+ mio volgens zijn laatste presentatie) verwacht ik dat de koers toch snel terug richting 3$ gaat. Ondertussen nog een behoorlijk pakket bijgekocht zodat dit nu mijn 2e grootste positie is. Downside risico lijkt me momenteel zeer beperkt gezien de geslaagde kapitaalsverhoging en opwaarts potentieel is immens als de CEO zijn zijn doelstellingen kan waarmaken.
abdel liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor kayva » 31 Okt 2018 23:25

kayva schreef: Verkoopdruk kan misschien nog wel enkele weken aanhouden maar zeker in aanloop naar de Q3 resultaten (50+ mio volgens zijn laatste presentatie) verwacht ik dat de koers toch snel terug richting 3$ gaat.

Check! En zo staan we al bijna 25% hoger dan bij mijn instap terwijl alles nog moet beginnen.

Trigger vandaag was een mooie pr:
1. Capaciteit van zowel Amerikaanse als Mexicaanse fabriek is uitgebreid. Toch een investering van bijna 5 mio $. En 't was nodig blijkbaar..." Today’s announcement represents another important step forward as we position the company for continued growth"
2. En die continued growth wordt onmiddellijk geconcretiseerd: "The company also announced orders in excess of $15 million from new medical customers that were conditioned upon being awarded ISO 13485 accreditation which the company recently obtained"
https://ir.smtc.com/press-releases/deta ... operations

Volgende dinsdag krijgen we de Q3 cijfers en die gaan ongetwijfeld goed zijn. Vraag is alleen hoe goed?
Ik kijk er al naar uit!
abdel liked last!

johan1213
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 92

Berichtdoor johan1213 » 02 Nov 2018 16:06

kayva schreef:
kayva schreef: Verkoopdruk kan misschien nog wel enkele weken aanhouden maar zeker in aanloop naar de Q3 resultaten (50+ mio volgens zijn laatste presentatie) verwacht ik dat de koers toch snel terug richting 3$ gaat.

Check! En zo staan we al bijna 25% hoger dan bij mijn instap terwijl alles nog moet beginnen.

Trigger vandaag was een mooie pr:
1. Capaciteit van zowel Amerikaanse als Mexicaanse fabriek is uitgebreid. Toch een investering van bijna 5 mio $. En 't was nodig blijkbaar..." Today’s announcement represents another important step forward as we position the company for continued growth"
2. En die continued growth wordt onmiddellijk geconcretiseerd: "The company also announced orders in excess of $15 million from new medical customers that were conditioned upon being awarded ISO 13485 accreditation which the company recently obtained"
https://ir.smtc.com/press-releases/deta ... operations

Volgende dinsdag krijgen we de Q3 cijfers en die gaan ongetwijfeld goed zijn. Vraag is alleen hoe goed?
Ik kijk er al naar uit!

Bedoel je dinsdag 6/11/2018 de cijfers ? Ik kende het aandeel niet en heeft een mooie stijging achter de rug. Ik heb al wat tegenslagen achter de rug en ben dus op zoek naar een witte raaf. Loont het nog de moeite om in te stappen ? Zoals je al aangeeft zullen de resultaten wel goed zijn maar de "outlook" is tegenwoordig zo belangrijk geworden.
Keep calm and carry on.

kayva
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor kayva » 04 Nov 2018 15:34

johan1213 schreef:Bedoel je dinsdag 6/11/2018 de cijfers ? Ik kende het aandeel niet en heeft een mooie stijging achter de rug. Ik heb al wat tegenslagen achter de rug en ben dus op zoek naar een witte raaf. Loont het nog de moeite om in te stappen ? Zoals je al aangeeft zullen de resultaten wel goed zijn maar de "outlook" is tegenwoordig zo belangrijk geworden.

Yep dinsdag as nabeurs maken ze hun Q3 resultaten bekend. In vergelijking met het 3e kwartaal van vorig jaar gaat de omzet waarschijnlijk tussen de 40 en de 50% stijgen en gaan ze voor het eerst in lange tijd nog eens een deftige kwartaalwinst kunnen presenteren. Een concrete outlook geven ze normaal niet, hoogstens een vage verwijzing van wat we mogen verwachten. Enkel naar aanleiding van de kapitaalsverhoging werd er een outlook voor de volgende 3 kwartalen gegeven. Q4 zou qua omzet gelijkaardig zijn aan Q3 maar wel met een hogere ebitda. Ik ben ervan overtuigd dat dit conservatief is aangezien de CEO al heeft aangegeven liever positief te verassen (underpromise and overdeliver).

Op basis van wat ik in mijn vorige postings al aangehaald heb, ga ik ervan uit dat dit nog maar het begin is en de koers het volgende jaar nog veel hoger kan. Verdubbeling vanaf mijn aankoopprijs naar +5$ blijft mijn eerste koersdoel, maar net zoals de CEO verwacht/hoop ik eigenlijk stiekem (op) veel meer. ;)

kayva
Premiummember
Premiummember

Q3 resultaten

Berichtdoor kayva » 06 Nov 2018 23:41

Bang! Topresultaten die de guidance in elk opzicht overtreffen en de firma op weg zetten naar het eerste winstgevende jaar in meer dan 5 jaar! I like :clap:

Q3 Financial Highlights
* Revenues increased 56.0% to $53.7 million, compared to $34.4 million in the third quarter of 2017 ( guidance 48.0 to 51 mio)
* Net earnings of $0.9 million or $0.04 per share, which represents a $1.4 million improvement, compared to a net loss of $(0.6) million or $(0.03) per share reported in the third quarter of 2017
* Adjusted EBITDA was $2.4 million, which represents a $1.3 million improvement compared to $1.1 million in the third quarter of 2017 ( guidance 1.9 to 2.2 mio)
johan1213 liked last!

johan1213
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 92

Berichtdoor johan1213 » 07 Nov 2018 08:24

Inderdaad mooie cijfers .. jammer dat ik dan uiteindelijk toch niet ben ingestapt.

Koers zal wel hoger openen vandaag.
Keep calm and carry on.

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Berichtdoor abdel » 07 Nov 2018 10:36

Da's inderdaad jammer Johan. Witte raven moet je direct bij de staart grijpen hé, of ze vliegen weg. Ik heb vorige week ook bijgekocht ondanks het gevoel dat ik achter de koers aan het aanhollen was. Zit nu aan een gemiddelde van $2.75
Geen idee of de koers straks hoger gaat openen, maar ik vermoed dat we op z'n minst in aanloop naar de q4 wel weer hoger gaan. Uiteindelijk zijn deze q3 resultaten al min of meer wat er voor q4 verwacht werd en die ebitda van 10 mio voor 2019 wordt nu toch de onderkant van mijn verwachtingen gezien de aangekondigde orders van de medical customers (en ook de verwachte orders voor defense) aan hogere marges zijn. Als je dan ziet wat er dan aan nettowinst gegenereerd kan worden, zie ik de koers tegen volgend jaar deze tijd nog wel verdubbelen. En hopelijk verstevigd de dollar ook nog wat. Reken je rijk met SMTX ;-)
Geen beleggingsadvies overigens, gewoon mijn eigen visie.
Benieuwd naar de conference call.