28% belasting betaald over opbrengst verkoop aandelen via US br0ker

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
ed1973
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8

28% belasting betaald over opbrengst verkoop aandelen via US br0ker

Berichtdoor ed1973 » 31 Jul 2018 11:07

Jarenlang heb ik via een regeling 10% van mijn bruto salaris, toen ik werkte voor Hewlett Packard, HP aandelen mogen kopen.
Het was een gunstige regeling omdat per half jaar de aandelen werden gekocht voor de toenmalige laagste koers.

Ongeveer 9 jaar geleden heb ik een deel van mijn aandelen verkocht via mijn amerikaanse br0ker.
Toen is er 28% belasting over de opbrengsten geheven, welke werden afgedragen aan de amerikaanse I.R.S.

Nu hoor ik van mensen tegenstrijdige verhalen, zoals, je hebt aandelen gekocht van je bruto salaris, dan is het logisch dat je over de opbrengsten belasting moet betalen en in dit geval dus 28%.

Is dat waar ?

Verder heb ik nooit een W-8BEN formulier ingevuld.

Decemberactie verloting 3 x Bol.com cadeaubon t.w.v. €25

Neem een gratis account op Beursig.com (klik hier)
Minder advertenties en meer functies

Voorwaarden:

- alleen geldig bij registratie in december 2018

- minimaal 10 inhoudelijke berichten in december 2018

- dubbelaccounts worden uitgesloten/verwijderd

- bekendmaking prijzen op 1 januari 2019

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Re: 28% belasting betaald over opbrengst verkoop aandelen via US br0ker

Berichtdoor 14-11-2014 » 31 Jul 2018 13:19

Meerdere als-dannen: https://www.mosaicfp.com/blog/employee-stock-purchase-plan-tax-tips. "compensation" is een zoekwoord waarmee de meest relevante secties gevonden kunnen worden.

Het hier nog niet besproken W8-formulier voor buitenlanders invullen, om mogelijk met terugwerkende kracht nog in aanmerking te komen van het Amerikaans-Nederlandse dividendbelastingtarief van 15% i.p.v. het hoogste tarief van 30-31%.

Ik neem aan dat het niet gaat lukken om een Amerikaans onbelast bruto-inkomen als een netto-inkomen naar Nederland te exporteren. Vandaar de 28%, als 10% bruto echt bruto was. Uitgesteld inkomen, uitgestelde belasting bij verzilvering. De details van het HP ESPP ken ik niet, maar de algemene uitleg hierboven lijkt van toepassing te zijn.

ed1973
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8

Re: 28% belasting betaald over opbrengst verkoop aandelen via US br0ker

Berichtdoor ed1973 » 31 Jul 2018 17:27

Heel erg bedankt, ik ga vanavond alles lezen.