Vrijstelling RV dividenden ook voor getrouwde koppels?

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 592

Vrijstelling RV dividenden ook voor getrouwde koppels?

Berichtdoor wimvd » 31 Mei 2018 08:28

Vanaf dit jaar is een bedrag van +- 600 EUR aan ontvangen dividenden vrijgesteld aan RV (627 EUR om precies te zijn). Je kan dit in je belastingaangifte van 2019 inbrengen. Aan een dividendrendement van netto 4% is dat dus +-15.000 EUR aan dividend-aandelen dat je in port kan nemen om dit maximaal te benutten.

Ik ben echter altijd op zoek naar optimalisaties. Als ik mijn wettige echtgenoot ook een aandelenportefeuille van 15.000 EUR laat aanleggen, kunnen we dan beide 600 EUR RV-vrij dividenden ontvangen? In totaal dus 1200 EUR per jaar vrijgesteld, waarvan we dan 30% op 1200 EUR terugtrekken via de belastingen.

Klopt mijn redenering?
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67)
Cut your losses and let your winners run

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 947

Re: Vrijstelling RV dividenden ook voor getrouwde koppels?

Berichtdoor bertje » 31 Mei 2018 10:22

Klopt volledig.

Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden

De eerste schijf van 640 euro dividenden is vrij van RV. Dit levert 192 euro voordeel op per belastingsplichtige
Enkel dividenden uit aandelen komen in aanmerking voor deze vrijstelling, zowel van Belgische als buitenlandse aandelen.
(Aandelen)fondsen, trackers en andere vormen van beleggingen komen niet in aanmerking.
Enkel gewone aandelen dividenden komen in aanmerking. Dividenden uit bijzondere verdelingsverrichtingen of geherkwalificeerde intresten, worden uitgesloten.
De bestaande vrijstelling voor dividenden van erkende coöperatieve vennootschappen met sociaal oogmerk wordt in deze vrijstelling “geïntegreerd”. In feite is dat een mooi woord om te zeggen dat die specifieke vrijstelling wordt afgeschaft en dat je moet gebruik maken van de schijf van 640 euro indien je coöperatieve aandelen nog wil vrijgesteld zien. Wie al dergelijke aandelen heeft, zal dus minder extra voordeel hebben bij deze maatregel.
De vrijstelling betekent niet dat je geen RV betaalt bij uitkering. Je zal die RV echter kunnen terugvorderen via je belastingaangifte.
Indien je inkomsten hebt waarop je nog geen RV hebt betaald (bv. via een buitenlandse broker) dan mag je die vrijstelling zelf verrekenen. M.a.w. je hoeft die inkomsten dan niet aan te geven in je belastingaangifte maar je kan uiteraard dan ook geen teruggave meer aanvragen voor dat deel.
wimvd liked last!