Beursblunders

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1999

Beursblunders

Berichtdoor Beheerder » 16 Mei 2018 13:35

Iedereen die al een tijdje op de beurs actief is zal wel eens een blunder hebben gemaakt. Dan bedoel ik niet met een aandeel kopen dat daarna een flink verlies opleverde maar dat de fout bij uzelf lag. Ik zal zelf de aftrap doen en het is er slechts eentje in meerdere blunders die ik heb gemaakt ;) (gelukkig niet al te vaak).

Gisteren wilde ik een call optie op AB Inbev verkopen via mijn smartphone. De omschrijvingen van de producten in portefeuille zijn dan verkort en in plaats van 1 call optie verkopen verkocht ik 1 turbo long. Ze hebben/hadden nagenoeg dezelfde prijs echter een optie gaat maal 100 en de verkoop zou dan ca. €140 geweest zijn, nu werd het een enkele turbo van ca. €1,40 :? De transactiekosten waren zelfs nog hoger.

Heeft iemand anders nog een blunder te delen?
Mannie liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 480

Re: Beursblunders

Berichtdoor gede » 16 Mei 2018 13:52

Zeker wel. Om een voorbeeldje te geven:

Ik wou een beperkt bedrag in een risicovol aandeel steken (zodat ik ook niet veel kon verliezen), maar hoopte toch op een grote winst en koos daarom voor een turbo. Wat ik toen niet door had, is dat die snodaards van de bank producten hebben uitgevonden waarbij de stoploss (en de hefboom) dagelijks wordt aangepast... Op een bepaalde dag kreeg ik een bericht dat mijn turbo met restwaarde "0" van de beurs was gehaald. Ik was uiteraard zeer verbaasd, aangezien de beurskoers nog een eindje verwijderd was van de originele stoploss. Pas na enig opzoekwerk kwam ik er dan achter dat bepaalde maffiaproducten vooral zijn uitgevonden om de bank rijk te maken, niet de koper van het product.

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 215

Berichtdoor groenen » 16 Mei 2018 13:54

Ik wil er ook wel eentje delen: Ik verkocht mijn positie Bekaert enkele jaren geleden, maar ipv te verkopen kocht ik dus bij. mijn positie verdubbeld maw. ( ik verkocht dan maar de nieuwe volledige positie, zonder groot verlies)
Seal the deal & let's boogie

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 269

Berichtdoor alles kan beter » 16 Mei 2018 13:57

mithra in 2 delen verkocht aan 12 en 16 euro..
aby, uit geheugen gewist : ook voor een appel en een ei laten gaan.
Just when you think you've hit rock bottom, someone will hand you a shovel.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 305

Berichtdoor reteiP » 16 Mei 2018 14:17

Toen ik nog maar net begon met beleggen kwam ik eens thuis op een vrijdag met aardig wat pinten op. (toen ging ik 's vrijdags nog pinten drinken na het werk).
Ik dacht even een stoploss in te leggen op één van mijn eerste aandelen in port (Citigroup) maar gaf een limietorder in dat uiteraard onder de actuele koers lag. Direct positie geliquideerd natuurlijk.

Dat was 3 februari 2012, als je naar de koers kijkt sindsdien had ik C beter in port gehouden.

Het allereerste aandeel dat ik onder de loep nam eind 2011 was NVDIA.
Wat jammer dat ik die niet kocht toen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2914

Berichtdoor jens_dev » 16 Mei 2018 14:26

reteiP schreef:Ik dacht even een stoploss in te leggen op één van mijn eerste aandelen in port (Citigroup) maar gaf een limietorder in dat uiteraard onder de actuele koers lag. Direct positie geliquideerd natuurlijk.

Idem. En ik had dan nog niets gedronken. Galapagos aan €18, alsjeblieft!
reteiP liked last!
Never waste a good crisis

cicero007
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 350

Berichtdoor cicero007 » 16 Mei 2018 14:32

Op 20/07/2015 kocht ik 1500 Barrick Gold (ABX) aan 7,39$/pa, voor een totaalbedrag van 10393,80 EUR., om ze nadien, op 15/01/2016, na een klein half jaar, terug te verkopen aan 7,90$/pa, voor een totaalbedrag van 10669,04€. Ik had een winst gerealiseerd van welgeteld 275€.

Eeen half jaar later stond ABX te noteren aan 22,32$, wat me een extra winst had opgeleverd van een kleine 15$ per aandeel. 22500$ dus....,
kben er nog nie echt goe van... het is nochtans al 2 jaar geleden....
Dit beschouw ik als mijn grootste blunder in mijn persoonlijke beleggingsverleden.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen ...

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 275

Berichtdoor Wimpie85 » 16 Mei 2018 14:46

jens_dev schreef:
reteiP schreef:Ik dacht even een stoploss in te leggen op één van mijn eerste aandelen in port (Citigroup) maar gaf een limietorder in dat uiteraard onder de actuele koers lag. Direct positie geliquideerd natuurlijk.

Idem. En ik had dan nog niets gedronken. Galapagos aan €18, alsjeblieft!

Heb dit ook ooit een keer meegemaakt, was met Imtech paar jaar terug.

Dus achteraf bekeken nog niet zo'n slechte zaak uiteindelijk. :)