Bouwgrond of beleggen?

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
fltn
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 31

Bouwgrond of beleggen?

Berichtdoor fltn » 16 Mei 2018 08:09

Beste medebeleggers,

Onlangs heeft mijn vrouw een stuk bouwgrond geërfd (in bebouwde kom dus geen gevaar bij betonstop).

Ik heb met haar gepraat om het te verkopen en het geld te gebruiken om periodiek te beleggen, maar ze heeft uiteraard een emotionele link met die grond.

Maar nu vraag ik me zelf af wat beter is (vraag aan de kenners): Welk is nu eigenlijk de beste investering? Ik ken het gemiddelde rendement op aandelen. Maar zou het kunnen dat bouwgronden nog harden zullen stijgen op lange termijn oa door de betonstop?

Ik spreek hier dus over bouwgrond, niet over vastgoed, want daar zit volgens mij niet heel veel rek meer op.

Ben benieuwd naar jullie replies!

Alvast bedankt.
Nicolas
14-11-2014 liked last!
THE MARKET CAN STAY IRRATIONAL LONGER THAN YOU CAN STAY SOLVENT.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 601

Re: Bouwgrond of beleggen?

Berichtdoor wimvd » 16 Mei 2018 08:15

Meer naar gevoel toe, maar voor een deftig stuk bouwgrond betaal je momenteel om en bij de 200.000 EUR. Ik zie dit niet veel meer stijgen aangezien de kostprijs van het gebouw zelf ook steeds duurder wordt door allerhande verplichtingen (ventilatie, isolatie ...). Alles hangt af van je beleggingshorizon. Als je maar 10 jaar meer te gaan hebt tot aan je pensioen zou ik geen 200.000 EUR in aandelen steken. Heb je een langere beleggingshorizon dan kan je dat wel doen: rendement 4% per jaar moet je rekenen, mee- en tegenvallers inclusief. De officiële cijfers zeggen 7% zelfs, maar dat is in het huidige klimaat iets te optimistisch. Een beurscorrectie staat dichter bij dan een verdere exponentiële stijging momenteel.

Van 1 ding ben je zeker met de bouwgrond: in waarde dalen zal het nooit doen. Bij aandelen heb je dat risico wel.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67), Bekaert (€ 20,92)

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3103

Berichtdoor jens_dev » 16 Mei 2018 08:26

Ik heb totaal geen baksteen in de maag en zal eerder een uitzondering zijn, maar bouwground is dood en levert geen rendement op. Er is enkel een potentiële, onzekere meerwaarde. Aandelen genereren cash, waarmee een dividend kan worden betaald, én er is een potentiële, evenzeer onzekere meerwaarde. Maar dan moet je weer overweg kunnen met de soms enorme volatiliteit van aandelen, wat niet evident is voor pakweg 90% van de mensen. Ik zou dus persoonlijk beleggen, maar dat zegt niets over wat jij moet doen. De grond verkopen en een appartement kopen, is dat een optie? Want dat levert wél een rendement op (:
Never waste a good crisis

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1550

Berichtdoor Dirk19 » 16 Mei 2018 08:48

wimvd schreef:Meer naar gevoel toe, maar voor een deftig stuk bouwgrond betaal je momenteel om en bij de 200.000 EUR. Ik zie dit niet veel meer stijgen aangezien de kostprijs van het gebouw zelf ook steeds duurder wordt door allerhande verplichtingen (ventilatie, isolatie ...). Alles hangt af van je beleggingshorizon. Als je maar 10 jaar meer te gaan hebt tot aan je pensioen zou ik geen 200.000 EUR in aandelen steken. Heb je een langere beleggingshorizon dan kan je dat wel doen: rendement 4% per jaar moet je rekenen, mee- en tegenvallers inclusief. De officiële cijfers zeggen 7% zelfs, maar dat is in het huidige klimaat iets te optimistisch. Een beurscorrectie staat dichter bij dan een verdere exponentiële stijging momenteel.

Van 1 ding ben je zeker met de bouwgrond: in waarde dalen zal het nooit doen. Bij aandelen heb je dat risico wel.

Ik sluit me hierbij aan.
De meeste aandelen noteren op z'n zachtst gezegd niet goedkoop, dus veel rendement moet je niet verwachten.

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 303

Berichtdoor Zeus » 16 Mei 2018 08:52

jens_dev schreef:Ik heb totaal geen baksteen in de maag en zal eerder een uitzondering zijn, maar bouwground is dood en levert geen rendement op. Er is enkel een potentiële, onzekere meerwaarde. Aandelen genereren cash, waarmee een dividend kan worden betaald, én er is een potentiële, evenzeer onzekere meerwaarde. Maar dan moet je weer overweg kunnen met de soms enorme volatiliteit van aandelen, wat niet evident is voor pakweg 90% van de mensen. Ik zou dus persoonlijk beleggen, maar dat zegt niets over wat jij moet doen. De grond verkopen en een appartement kopen, is dat een optie? Want dat levert wél een rendement op (:

De appartementenmarkt is compleet oververhit momenteel. Ik kom vaak met notarissen in contact en die zeggen allemaal dat ze achterover vallen van de prijzen die mensen tegenwoordig neerleggen voor een appartement in provinciesteden (regio waas- en dender). De koopjes zijn momenteel te vinden in de iets oudere villa's

Topicstarter heeft het over z'n buurvrouw. Als het kavel grens aan het jouwe, de prijs correct is en je van plan bent er nog lang te wonen: DOEN!
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2237

Berichtdoor Beheerder » 16 Mei 2018 08:58

Een bedrag plakken op de tekst bouwgrond kan natuurlijk niet. Een bedrag is afhankelijk van locatie, het aantal vierkante meters en wat het bestemmingsplan voorschrijft wat gebouwd mag worden. De bouwgrond kan dus €200.000 waard zijn maar net zo goed €20.000, daar kunnen wij niks over zeggen.

Gevoelsmatig zou ik de grond verkopen mits de juiste prijs. Alles beleggen zou ik ook niet doen, daarvoor ben ik misschien te defensief en wat sceptisch over de beurzen.

@Zeus, volgens mij heeft hij het over zijn vrouw ;)
groenen liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 8182

Berichtdoor charel01 » 16 Mei 2018 09:03

Ik heb begin jaren 90 wat bouwgrond verkocht en in appartementen gestoken. Ben daar goed mee geweest.
Momenteel zijn de prijzen van bouwgrond X7 hier in de streek. Ik zeg niet dat je dat rendement gaat halen, integendeel de grote stijging is volgens mij voorbij. Desondanks als je het niet nodig hebt verkocht ik hem niet.
Een bouwgrond is bij verkoop bij bvb. je pensioen een spaarpot waar je maandelijks wat kan van bijleggen.
Ik zou ze geen geld willen geven die met aandelen hun spaarpot hebben zien halveren of nog erger in rook hebben zien opgaan.
Spijtig genoeg zijn het niet allemaal hoera berichten van beleggers op de beurs. Meeste die in dat geval zijn zwijgen daarover. ;)
Go with the flow.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 499

Berichtdoor gede » 16 Mei 2018 09:08

Zeus schreef:
jens_dev schreef:Ik heb totaal geen baksteen in de maag en zal eerder een uitzondering zijn, maar bouwground is dood en levert geen rendement op. Er is enkel een potentiële, onzekere meerwaarde. Aandelen genereren cash, waarmee een dividend kan worden betaald, én er is een potentiële, evenzeer onzekere meerwaarde. Maar dan moet je weer overweg kunnen met de soms enorme volatiliteit van aandelen, wat niet evident is voor pakweg 90% van de mensen. Ik zou dus persoonlijk beleggen, maar dat zegt niets over wat jij moet doen. De grond verkopen en een appartement kopen, is dat een optie? Want dat levert wél een rendement op (:

De appartementenmarkt is compleet oververhit momenteel. Ik kom vaak met notarissen in contact en die zeggen allemaal dat ze achterover vallen van de prijzen die mensen tegenwoordig neerleggen voor een appartement in provinciesteden (regio waas- en dender). De koopjes zijn momenteel te vinden in de iets oudere villa's

Topicstarter heeft het over z'n buurvrouw. Als het kavel grens aan het jouwe, de prijs correct is en je van plan bent er nog lang te wonen: DOEN!

Hier worden redelijk wat uitspraken gedaan die nogal ongefundeerd zijn vind ik. Wat notarissen vinden is behoorlijk irrelevant in mijn ogen...

1) bouwgrond: check de cijfers. Dat heb ik dus even gedaan op een site van de overheid voor wat betreft het Vlaams gewest:
De afgelopen 5 jaar steeg de prijs in het Vlaams gewest gemiddeld met 22 % .
De afgelopen 10 jaar steeg de prijs in het Vlaams gewest gemiddeld met 90 %.
De afgelopen 20 jaar steeg de prijs met 480 %.

Met andere woorden zeer mooie rendementen. Een daling van de prijzen, ook op korte termijn, heeft zich nergens voorgedaan.

Uiteraard bieden resultaten uit het verleden 0 % garantie op de toekomst, maar dat is met alles zo. In elk geval zou ik met een geruster gevoel 200 kE in een bouwgrond steken dan op de beurs.

2) appartement: Een redelijk identiek beeld wat de stijging in waarde betreft. Bijkomend kan je dit verhuren. Daar horen ook wel een paar bedenkingen bij: Hier horen rompslomp, kopzorgen en inspanningen bij. Bovendien moet je hopen dat je geen 'gratis' huurder over de vloer krijgt die je investering professioneel sloopt.

Ikzelf verhuur een aantal appartementen sinds een jaar of 5 en ik ben daar tot hiertoe zeer over te spreken. Ik hou op mijn investering een netto-rendement van een percent of 4.

Er is ook nauwelijks een betere tijd denkbaar om geld te lenen om te investeren. Je verdient geld via het geld van iemand anders (de bank). Geld lenen om aandelen te kopen gaan ze niet doen.

Uiteindelijk hangt alles ook een beetje samen. Als er een economische diepe dip zou komen, zullen de beurzen zwaar dalen. Als dat gebeurt en de koopkracht neemt af, is het ook denkbaar dat de waarde van vastgoed zou kunnen gaan dalen. Ik geloof er echter niet in dat immo zo hard kan dalen als dat de beurs dat kan doen (halveren of erger)... Anderzijds is het zo dat de piekrendementen die je op de beurs kan halen in goede tijden, niet haalbaar zijn met vastgoed.

Het verhaal heeft dus een aantal kanten, maar zeggen dat bouwgrond of vastgoed allemaal oververhit is, dat vind ik compleet ongefundeerd. Feit is: Er gaan meer mensen komen en die willen allemaal ergens wonen. De vraag zal op termijn dus stijgen. Of de prijzen dat dan ook doen, is natuurlijk onzeker.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 499

Berichtdoor gede » 16 Mei 2018 09:43

charel01 schreef:Ik heb begin jaren 90 wat bouwgrond verkocht en in appartementen gestoken. Ben daar goed mee geweest.
Momenteel zijn de prijzen van bouwgrond X7 hier in de streek. Ik zeg niet dat je dat rendement gaat halen, integendeel de grote stijging is volgens mij voorbij. Desondanks als je het niet nodig hebt verkocht ik hem niet.
Een bouwgrond is bij verkoop bij bvb. je pensioen een spaarpot waar je maandelijks wat kan van bijleggen.
Ik zou ze geen geld willen geven die met aandelen hun spaarpot hebben zien halveren of nog erger in rook hebben zien opgaan.
Spijtig genoeg zijn het niet allemaal hoera berichten van beleggers op de beurs. Meeste die in dat geval zijn zwijgen daarover. ;)

Dat klopt helemaal. Ik begin ook meer en meer te vinden dat de beurs geen plaats is voor de 'gewone man of vrouw' met wat spaarcenten. Zij hebben meestal niet de kennis, noch het gevoel voor spreiding om hier bewust mee om te gaan. Laat staan dat ze de financiële resultaten van een bedrijf voldoende begrijpen.

Het meest extreme geval dat ik ken, is iemand die uit het leven gestapt is nadat-ie zijn spaarcenten zag verdampen op de beurs.

Op fora als deze lees je meestal alleen de minderheid aan positieve verhalen. Zij die hun geld ergens insteken met veel bombarie en het aandeel zakt nadien, verdwijnen meestal met de noorderzon van dit forum.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3103

Berichtdoor jens_dev » 16 Mei 2018 09:47

Bouwgrond: ik ging bewust niet uit van rendementen uit het verleden omdat die, althans in mijn ogen, onhaalbaar zijn in de toekomst. Dat geldt ook voor aandelen.

gede schreef:Feit is: Er gaan meer mensen komen en die willen allemaal ergens wonen. De vraag zal op termijn dus stijgen. Of de prijzen dat dan ook doen, is natuurlijk onzeker.

Ligt het sterftecijfer in België niet hoger dan het geboortecijfer? Want hierdoor komen natuurlijk ook nieuwe ruimtes vrij hé. Of misschien moet ik op andere cijfers letten. Ben geen vastgoedexpert (:

Als je voor aandelen opteert, zou ik focussen op duurzame dividenden. Dan hoef je je eigenlijk weinig aan te trekken van de altijd schommelende koersen. Een AB InBev biedt aan huidige aankoopkoers een duurzaam dividendrendement van meer dan 4,5%.
Never waste a good crisis