Opties

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
kwintenvk
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 30

Opties

Berichtdoor kwintenvk » 17 Apr 2018 21:11

Ik wil me verder verdiepen in opties, maar aangezien mijn kennis hiervan nog beperkt is zit ik nog met een aantal vragen.
Kunnen jullie me hierbij wegwijs maken aan de hand van een voorbeeld, AB Inbev?

Huidige koers: € 86,10
Expiratiekoers: € 85
Expiratiedatum: September 2018 (21e)
Koers: 3,25
Aantal optiecontracten: 1

Stel: de koers staat op 21 september aan € 100.
* Is mijn winst bijgevolg = (€100 - €85 - 3,25)*100 = 1175 euro?
* Moet je zelf handelen, of wordt op expiratiedatum uw contract automatisch omgezet in aandelen?
* Betaal ik bij aankoop 1 x 3,25 euro ? Indien ik de optie niet licht, 100 x 3,25 euro?

Alvast bedankt om me hierin te verhelderen!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 449

Re: Opties

Berichtdoor 14-11-2014 » 17 Apr 2018 21:34

* Is mijn winst bijgevolg = (€100 - €85 - 3,25)*100 = 1175 euro?
* Moet je zelf handelen, of wordt op expiratiedatum uw contract automatisch omgezet in aandelen?
* Betaal ik bij aankoop 1 x 3,25 euro ? Indien ik de optie niet licht, 100 x 3,25 euro?

Dank en waardering voor een goed voorbeeld. Dat helpt.

1. Ja, bruto, exclusief kosten en misschien een fractionele afwijkende biedprijs bij expiratie.

2. Ja. Bij een long positie in indexopties en dergelijke krijgt u geld, wat geen bezwaar zal zijn. Afrekening via de onderliggende waarde is minder wenselijk. U zou ruim €8.500,00 euro klaar hebben moeten staan, en loopt als aandeelhouder risico wanneer u op maandag de aandelen weer zou moeten verkopen omdat u geen €8.500,00 heeft. Zelf handelen. Maar bekijk eerst wat het beleid van uw effectendienstverlener is. Deze kunnen bijvoorbeeld zo'n in-the-money optie voor u verkopen, voor een hoog tarief, wanneer u zelf geen enkele opdracht (expiratie of uitgevoerde verkooporder) geeft en de dure optie waardeloos zou aflopen.

3. Ja, bij aankoop, exclusief gebruikelijke tranasactiekosten en bij de standaardcontractgrootte van 100. Doet u niets met het gekochte recht (om 100 aandelen ABI te kopen aan €85), dan geldt het onder 2 al genoemde. Dat uw dienstverlener voor u tot een dure afwikkeling kan overgaan, om uw ongeveer €1.175,00 te redden voordat het contract onuitgeoefend en dus waardeloos zou aflopen.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 546

Berichtdoor Karl » 18 Apr 2018 22:03

Interessant onderwerp maar ik heb het nog niet aangedurfd om zelf te handelen in opties. Ik vind het bepalen van de waarde bij een bepaalde koers van de onderliggende waarde moeilijk. Zijn hier calculators voor? Bijvoorbeeld de volatiliteit heeft invloed op de waarde van de optie.

Andere vraag, waar is meer mee te verdienen, een optie in the money of out the money? De kans op waardeloos expireren van een out the money optie is natuurlijk groter maakt zorgt dat er ook voor dat de mogelijke winst hoger kan worden?
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 19 Apr 2018 08:54

Andere vraag, waar is meer mee te verdienen, een optie in the money of out the money?

De kans op waardeloos expireren van een out the money optie is natuurlijk groter maakt zorgt dat er ook voor dat de mogelijke winst hoger kan worden?

1. Precies geen van beide, als get-rich-quick-met-hefboom-scheme. Advies over het best bij een achteraf bewaarheide visie met de best bij de onderliggende waarde passende beleggingsinstrumenten even daargelaten.

2. De kans op het winnen in die loterij is soms misschien bijna 0%, maar de loten kosten maar €0,01 per onderliggende waarde. In theorie is het rendement ongeveer gelijk, volatiliteit is neutraal en een juiste grafiek van prijzen kan ook op standaarddeviatie lijken, maar in de praktijk raad ik wel af om long putopties AEX april 2018 te kopen, uitoefenprijs 500. Of long callopties, uitoefenprijs 600. Dan is statistisch zelfs €0,01 waarschijnlijk te duur, en is dit effectief het wegsmijten van geld.

Wallstreet
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 22

Berichtdoor Wallstreet » 22 Apr 2018 21:13

Karl schreef:Andere vraag, waar is meer mee te verdienen, een optie in the money of out the money? De kans op waardeloos expireren van een out the money optie is natuurlijk groter maakt zorgt dat er ook voor dat de mogelijke winst hoger kan worden?

Het is zoals u zelf zegt : OTM = meer risico, maar mogelijks meer reward. Dus op dat vlak moet je zelf maar zien hoeveel risico je wil dragen bij het kiezen voor OTM of ITM opties.

Een "veiligere" manier om in opties te handelen is het kopen van optiestrategieën (zoals Iron Condor, Straddle, Strangle,..) pakweg een week voordat het bedrijf zijn kwartaalcijfers bekend maakt om deze opties dan te verkopen VOORDAT het bedrijf de kwartaalcijfers bekend maakt.
Net voor zo'n evenement gaat de implied volatility omhoog daar de aandeelhouders een grote stijging/daling verwachten in de aandelenkoers. Deze Implied volatility zorgt ervoor dat de optieprijzen worden opgeblazen en u dus kan profiteren van deze stijging. Hierdoor zal je verlies / winst steeds beperkt blijven.
neku liked last!
i'm not in this game to make money, i'm in this game to win.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 22 Apr 2018 21:19

OTM of ITM opties.

De "precies geen van beide": ATM.

Karl
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Karl » 26 Apr 2018 10:08

Wallstreet schreef:
Karl schreef:Andere vraag, waar is meer mee te verdienen, een optie in the money of out the money? De kans op waardeloos expireren van een out the money optie is natuurlijk groter maakt zorgt dat er ook voor dat de mogelijke winst hoger kan worden?

Het is zoals u zelf zegt : OTM = meer risico, maar mogelijks meer reward. Dus op dat vlak moet je zelf maar zien hoeveel risico je wil dragen bij het kiezen voor OTM of ITM opties.

Een "veiligere" manier om in opties te handelen is het kopen van optiestrategieën (zoals Iron Condor, Straddle, Strangle,..) pakweg een week voordat het bedrijf zijn kwartaalcijfers bekend maakt om deze opties dan te verkopen VOORDAT het bedrijf de kwartaalcijfers bekend maakt.
Net voor zo'n evenement gaat de implied volatility omhoog daar de aandeelhouders een grote stijging/daling verwachten in de aandelenkoers. Deze Implied volatility zorgt ervoor dat de optieprijzen worden opgeblazen en u dus kan profiteren van deze stijging. Hierdoor zal je verlies / winst steeds beperkt blijven.

Die strategiën zijn mij nog helemaal onbekend eerst meer leren over opties. Ik begrijp natuurlijk wel dat wanneer ik iets koop out the money dat het realistisch moet zijn dat het de strike kan benaderen. Bijvoorbeeld niet een calloptie kopen met een strike van €4 als de koers een maand ervoor nog €3 is.

Wallstreet
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 22

Berichtdoor Wallstreet » 26 Apr 2018 11:21

Karl schreef:
Wallstreet schreef:

Die strategiën zijn mij nog helemaal onbekend eerst meer leren over opties. Ik begrijp natuurlijk wel dat wanneer ik iets koop out the money dat het realistisch moet zijn dat het de strike kan benaderen. Bijvoorbeeld niet een calloptie kopen met een strike van €4 als de koers een maand ervoor nog €3 is.

Of koop gewoon een optie waarvan de expiratie dag ver genoeg in de toekomst is.
Stel dat je een optie koopt met strikeprice 4€ , expiratie over 1 jaar, waarbij de huidige prijs 2.5€ is.
Indien het aandeel dan over 2 maand op 3€ staat, kan het al zijn dat je optie een mooie winst behaald hebt, waardoor je je opties kan verkopen. Een OTM moet geen ATM of ITM optie worden om rendabel te zijn, zolang het aandeel maar genoeg stijgt of daalt ( afhankelijk van type optie) ver voordat die bepaalde optie expireert.
i'm not in this game to make money, i'm in this game to win.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 26 Apr 2018 11:43

Bijvoorbeeld niet een calloptie kopen met een strike van €4 als de koers een maand ervoor nog €3 is.

Alles is in theorie even realistisch.

De loten van de loterij van de kortlopende calloptie met uitoefenprijs €2 zijn duur, maar de kans dat u een prijsje wint (koers €2,01 of hoger) is bijna 100%.

Loten van de loterij van de kortlopende calloptie met uitoefenprijs €4 zijn zeer goedkoop, maar de kans dat u verhoudingsgewijs de hoofdprijs prijs wint (koers €4,01 of hoger) is bijna 0%. Die kans is zo klein, dat u zich moet afvragen of u het winnen van de hoofdprijs tijdens uw leven nog zult meemaken, en een groter problemen zijn de kosten en vraagprijs. Die zijn waarschijnlijk meer dan de waarde per lot van €0,0000001. Het wegsmijten van geld, door te ongunstige verhoudingen.

Bij een long putoptie kan very-deep-out-of-the-money wel een soort excessenverzekerig zijn, wanneer u een long positie in de/een onderliggende waarde heeft. Uw leven zal niet afhangen van een koers van €4 (zo ja, breng dan een bod uit op die onderliggende waarde om uw levenskwaliteit te redden), maar misschien wel van €2.

Een nog zeldzamere excessenverzekering met een long call zou ik pas overwegen bij een synthetisch short aandeel. Zie Google voor een duiding, of recent hier onder Ahold Delhaize. Komt er op Sligro een bod en heeft u de pech van een short call, dan beperkt u zo de ramp.

In optieconstructies komt zoiets indirect of onbenoemd vaker voor, maar dan minder deep-out-of-the-money. Er wordt dan een deel van de opbrengst gebruikt om risico af te dekken, of varianten daarop. Bijvoorbeeld een covered short call 20 Ahold Delhaize, in combinatie met een hopelijk opbrengstverhogende en dus misschien risicodrukkende short put 19.

Deep-in-the-money is niet bijster populair, zie de open interest, behalve wanneer bancken zo'n onaantrekkelijke optie verstoppen in een struisvogelvriendelijk, complex hefboomproduct. Een "stop loss", loss van de bank, is een soort excessenvrzekering die in zo'n duur product zit.

Karl
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Karl » 30 Apr 2018 20:15

Wallstreet schreef:Of koop gewoon een optie waarvan de expiratie dag ver genoeg in de toekomst is.
Stel dat je een optie koopt met strikeprice 4€ , expiratie over 1 jaar, waarbij de huidige prijs 2.5€ is.
Indien het aandeel dan over 2 maand op 3€ staat, kan het al zijn dat je optie een mooie winst behaald hebt, waardoor je je opties kan verkopen. Een OTM moet geen ATM of ITM optie worden om rendabel te zijn, zolang het aandeel maar genoeg stijgt of daalt ( afhankelijk van type optie) ver voordat die bepaalde optie expireert.

Ja opties met een langere looptijd lijken mij dan minder risicovol als ze ook nog realistisch zijn om te halen. Een indexoptie zou ik dan kopen waarvan de strike maximaal 10% afwijkt van de stand van de index op dit moment en dan bijvoorbeeld een expiratie die minimaal een half jaar later is dan nu.