Grote problemen bij Argenta bank

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 576

Grote problemen bij Argenta bank

Berichtdoor Karl » 05 Apr 2018 21:27

Zoals veel andere klanten kan ik nu ook niet bij mijn rekening van Argenta. Ik lees nu op HLN dat klanten is gevraagd privegegevens door te sturen. Ik krijg de indruk dat de bank is getroffen door een hack of iets anders ernstigs want dit is niet normaal meer. Ik ga er mijn rekening stoppen op het moment dat ik er weer bij kan.

Op HLN: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ar ... ~a5b94a96/
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 471

Re: Grote problemen bij Argenta bank

Berichtdoor Freddy » 05 Apr 2018 21:38

De moed der wanhoop zeg maar

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 188

Berichtdoor bartel » 05 Apr 2018 21:44

Karl schreef:Zoals veel andere klanten kan ik nu ook niet bij mijn rekening van Argenta. Ik lees nu op HLN dat klanten is gevraagd privegegevens door te sturen. Ik krijg de indruk dat de bank is getroffen door een hack of iets anders ernstigs want dit is niet normaal meer. Ik ga er mijn rekening stoppen op het moment dat ik er weer bij kan.

Is fishing.
Er werd door Argenta gisteren in de media over gewaarschuwd dat 'fishers' op deze manier via mailtjes aan privégegevens van klanten willen geraken.

Niet op reageren dus.

Kzentekik
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8

Berichtdoor Kzentekik » 06 Apr 2018 09:35

Het bericht uit HLN is geen fishing, maar een stukje uit de FAQ op de website van Argenta. Ik heb hen trouwens deze vraag per e-mail gesteld, omdat ik in het buitenland verbleef, en kreeg van hen hetzelfde antwoord. Nogal wiedes dat ik er niet op in ging. E-mails zijn niet genoeg beschermd om al die gevoelige info te versturen. Er zijn betere manieren om gevoelige info uit te wissen. Als IT-er bij een internationaal telecombedrijf kan ik niet begrijpen dat zoiets kan gebeuren. Hoe hebben ze de wijzigingen getest? Waar is de fall-back positie? Geen load-testen uitgevoerd? ... Gelukkig heb ik een backup oplossing (nl rekening met de nodige kaarten bij een andere bank) ... Deze wordt waarschijnlijk mijn hoofdbank...

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3195

Berichtdoor jens_dev » 06 Apr 2018 09:43

De IT bij Argenta wordt uitbesteed hé. Argenta komt nu naar voren als de grote schuldige, maar het is nog onduidelijk waar de fout juist ligt. De paniekerige reactie op deze problemen is dan weer wél hun fout. Ik vind het wel spijtig voor hen. Argenta is echt een bank naar mijn hart. Een van de sterkste banken in Europa, zoals bleek uit de stresstests van de ECB. Nooit belastinggeld nodig gehad, zoals KBC, Fortis en Dexia. Bankdiensten grotendeels gratis, opnieuw in tegenstelling tot die grootbanken. Die zullen hier ongetwijfeld plezier in hebben.
josymar liked last!
Never waste a good crisis

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 369

Berichtdoor sjos » 06 Apr 2018 09:56

Bericht aan alle oud-gedienden van ING en andere banken die voortijdig permanent naar huis gestuurd werden: mogelijk heeft Argenta tijdelijk extra loketbedienden nodig.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

peter1977
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8

Berichtdoor peter1977 » 06 Apr 2018 10:05

bartel schreef:
Karl schreef:Zoals veel andere klanten kan ik nu ook niet bij mijn rekening van Argenta. Ik lees nu op HLN dat klanten is gevraagd privegegevens door te sturen. Ik krijg de indruk dat de bank is getroffen door een hack of iets anders ernstigs want dit is niet normaal meer. Ik ga er mijn rekening stoppen op het moment dat ik er weer bij kan.

Is fishing.
Er werd door Argenta gisteren in de media over gewaarschuwd dat 'fishers' op deze manier via mailtjes aan privégegevens van klanten willen geraken.

Niet op reageren dus.

Gisteren kreeg mijn vrouwke zo een mail van "argenta", dan hebben we dit al zo vaak op tv,radio gehoord, in de krant gelezen...
BANKEN VRAGEN NOOIT GEGEVENS VIA MAIL OF TELEFOON!!! Toch twijfelde ze, dat ziet er zo echt uit... :roll:
Er zullen ongetwijfeld wel mensen opgelicht zijn ten tijde van de befaamde argenta-update. Benieuwd of die mensen ergens terecht kunnen buiten het politiekantoor...

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 89

Berichtdoor josymar » 06 Apr 2018 17:13

Aan Kzentekik
Het bericht in HLN (kan je overigens bezwaarlijk een kwaliteitskrant noemen) betreft wel degelijk phishing. Dat staat inderdaad op de website van Argenta echter voorafgegaan door de vermelding "Phishing". M.a.w. ze hebben de tekst van de phishing op hun website gezet opdat de cliënten dat zouden herkennen.

Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 576

Berichtdoor Karl » 07 Apr 2018 22:42

Het bankieren bij Argenta is weer mogelijk maar de imagoschade is groot. Schade verhalen op een IT dienstverlener zal denk ik niet worden gedaan dan is het voor de meeste IT bedrijven over.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 89

Berichtdoor josymar » 08 Apr 2018 11:07

Als er bewijzen zouden zijn van fouten, onkunde, onachtzaamheid, onzorgvuldigheid ... van de IT-dienstverlener, lijkt mij een schadevergoeding wel gewettigd.