Beleggersprofiel

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
cpnx
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Beleggersprofiel

Berichtdoor cpnx » 24 Nov 2017 11:38

Ik hoop dat dit hier de plaats is voor beginnersvragen.
Een bank doet al jaren moeilijk over mijn beleggersprofiel. Ik ben conservatief (volgens mijn profiel), de situatie is agressief. Eind de jaren de 90 deed ik pensioensparen en zo bij bank 1 en mijn aandelen bracht ik onder bij bank 2. Dan kwamen ze af met het beleggersprofiel, wat problemen gaf bij bank 2, maar niet bij bank 1. Ze wilden dat ik mijn aandelen verkocht, maar die deden het zo goed, dus ik weigerde. Afgelopen 15 jaar kreeg ik enkele keren een brief om de situatie te komen rechtzetten (lees aandelen verkopen), wat ik steeds weigerde. Nu heb ik wat extra geld dat ik kan investeren eventueel in iets veiligers zodat mijn situatie opschuift naar neutraal zodat ze stoppen met zeuren. Blijkt dat het plots niet meer nodig is, het beleggersprofiel is voor mij niet belangrijk, volgens bank 2.

Hoe zit dat nu met het beleggersprofiel? Louter ter advies, strikt van toepassing of niet meer van toepassing?
Wanneer is het van toepassing? Altijd of vanaf bepaald bedrag?
Het geld op een spaarrekening telt volgens de bank niet mee bij de bepaling van een profiel. Klopt dit?
Het geld van pensioensparen telt volgens bank 2 niet mee bij de bepaling van een profiel. Klopt dit?
Als bovenstaande beweringen kloppen zou ik voor minstens eenzelfde bedrag als ik aandelen heb, nu obligaties en alternatieve beleggingen moeten kopen om een neutraal profiel te hebben. Ik zou liever wat diversifiëren in aandelen.

Mijn geld zit over drie banken verspreid en is conservatief belegd, zit nog vooral in spaarrekeningen toen die nog iets opbrachten. Ik wil dat geld nu wat activeren. Mijn aandelen bij bank 2 geven een vertekend beeld.
Wat moet ik nu doen? *** the bank en bij een online broker in aandelen beleggen? Of toch wat obligaties kopen bij bank 2?

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2231

Re: Beleggersprofiel

Berichtdoor Beheerder » 24 Nov 2017 15:05

Ik vermoed dat de bank strikt richtlijnen wil opvolgen zoals die van de MiFID, dit is een Europese beleggingsrichtlijn. Niet elke bank doet moeilijk en verplichten aandelen te verkopen lijkt mij te ver gaan. Ze moeten uw profiel toetsen aan de hand van bijvoorbeeld een vragenlijst. Wijken uw beleggingen hier vanaf dan is waarschuwen volgens mij het enige middel.

MiFID Doelstellingen:
Het beschermen van beleggers en de integriteit van de financiële markten
Het bevorderen van eerlijke, transparante, efficiënte en geïntegreerde financiële markten
Het verder harmoniseren van de Europese beurshandel en beleggingsmarkt

https://nl.wikipedia.org/wiki/MiFID

Bij een andere bank of broker gaat u ook te maken krijgen met een beleggersprofiel. Mogelijk zelfs vanaf het nieuwe jaar strenger wanneer MiFID 2 van kracht is.

Voor wie dit leest en denkt dat ik het mis heb, corrigeer me gerust :)
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 349

Berichtdoor neku » 24 Nov 2017 15:54

Die profielen zijn toch enkel van toepassing voor fondsen? Bij mijn broker kan ik kennis en ervaringstesten afleggen doch deze zijn absoluut geen verplichting. Als ik een fin. instrument wens te kopen dat mijn "kennis" overstijgt krijg ik een kleine disclaimer te zien, kopen kan ik steeds doen op eigen risico uiteraard!
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

yvastok
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 45

Berichtdoor yvastok » 24 Nov 2017 16:15

Gaan de banken ons al vertellen of verplichten hoe we ons geld beleggen?