ETF - Trackers - Fondsen met (maandelijks) dividend

Informatie en kennis delen over trackers, ETF's en beleggingsfondsen

Jojo
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 162

ETF - Trackers - Fondsen met (maandelijks) dividend

Bericht door Jojo »

Heren,
ik zoek in de toekomst maandelijks een extra centje te willen ontvangen via etf-tracker of fonds met maandelijks dividend.
Zijn er onder jullie die zoiets in portefeuille hebben ?
11/2021 the new beginning

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 6088

Re: ETF - TRACKERS - FONDSEN met maandelijks dividend

Bericht door Lieve16 »

Beste Jojo, volgend artikel komt niet van een bank/broker, maar van een team van onafhankelijke en objectieve financiële experten.
https://www.mijnkapitaal.be/portefeuill ... -de-fixer/
neku liked last!

Lukang
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 928

Bericht door Lukang »

Niet echt het juiste onderwerp gevonden dus laat vallen maandelijks div.

Ik lees vandaag dit op de info van Bolero:
Binnen de eurozone kiest KBC voor Duitsland. Ondanks de recente, iets zwakkere vertrouwensindicatoren blijft het land de motor van de eurozone. De Duitse beurs is goedkoper dan het gemiddelde van de eurozone, mede omdat de beleggers overdreven reageerden op de handelsdreigementen van de regering Trump. Bovendien is de Duitse beurs vrij cyclisch waardoor ze kan profiteren van de bovengemiddelde wereldgroei.

Daarom ben ik op zoek naar een etf die belegt in de dax-30.

Kent er iemand een degelijke etf die hieraan voldoet (met isincode aub)
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save cofb immo unc gsk gblb prx nel en fondsen

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 596

Bericht door 14-11-2014 »

Niet echt het juiste onderwerp gevonden dus laat vallen maandelijks div.

Daarom ben ik op zoek naar een etf die belegt in de dax-30.

Kent er iemand een degelijke etf die hieraan voldoet (met isincode aub)
Ach, geen maandelijks dividend gaat óók over maandelijks (geen) dividend. Wat is degelijk? Er bestaat onder andere het allesbelovende Euronext-symbol DAX: https://www.euronext.com/nl/search_inst ... e=Trackers. ISIN-code(s) via de link.
Lukang liked last!

pluizigkonijn
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

ETF's dividend groei

Bericht door pluizigkonijn »

Beste forumgebruikers

Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een lange termijn strategie voor mijn beleggingen. Interessant vond ik de zogenaamde 'dividend groei' bedrijven of dividend aristocrats die hun dividend reeds lange tijd jaar op jaar verhogen. Er zijn verschillende ETF''s waarmee je een goede risicospreiding kan bekomen.

Enkele voorbeelden:
- Vanguard Div Appreciation Index Fd ETF ( div growth etf, US )
- Vanguard Int Dividend Appreciation Index ( div growth etf, maar dan internationaal en niet enkel US )
- ProShares S&P 500 Dividend Aristocrats ( div > 25 j verhoogd )
- SPDR S&P Dividend ETF ( aandelen met hoogste div yield die gedurende > 20j dividend hebben verhoogd )

Het probleem is dat met de nieuwe wetgeving deze amerikaanse en canadese ETF's niet meer beschikbaar zijn, althans niet via mijn huidige broker, nl. binckbank.

Zijn er mensen hier die weet hebben van kwalitatieve Europese alternatieven?
Vooral belangrijk voor mij is een lage total expense ratio. Een goede spreiding met geen te hoge procentuele verdeling per aandeel vind ik persoonlijk ook beter. Ook moet de uitgever van de ETF enigzins betrouwbaar zijn..

Wat vinden jullie verder van deze beleggingsstrategie op lange termijn? Waarbij je bv. elk half jaar een vast bedrag aankoopt in zo een tracker om deze vervolgens gedurende een periode van > 20 j te laten staan. Het lijkt mij persoonlijk een strategie met minder risico gezien de goede spreiding die ETF's bieden. Bijkomend heb je volgens mij op lange termijn een kans om het beter te doen dan de index.

pluizigkonijn
Forum newbie
Forum newbie

Re: ETF's dividend groei

Verder leken mij nog interessant: Sofina, Brederode en GBL. Hun koersen staan echter helaas op een historisch hoogtepunt, waardoor ik toch enigszins twijfel of het wel het juiste moment is om ze aan te kopen.
Ook Quest for Growth leek me nog een interessant aandeel.
Verder had ik ook in gedachten om individuele amerikaanse dividend aristocrat aandelen aan te kopen. Ik zou dan voornamelijk deze met het hoogste dividendrendement kopen. ( vb. AT&T,.. ). Nadeel is echter de dubbele dividendbelasting en het grotere risico van individuele aandelen.

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Bijkomend heb je volgens mij op lange termijn een kans om het beter te doen dan de index.
Voor het verslaan van de BEL 20 of AEX, koersindexen, volstaat het kopen van de index. Een NN Hoog Dividend Aandelen Fonds probeert het dividendrendement van indexen nog te overtreffen, wat al kan door verlieslatende bedrijven zonder dividend te vermijden. Onduidelijk is of dat goed genoeg is, goedkoop genoeg is, en of de indexen u bevallen.

Wilt u de index verslaan, zonder teveel afhankelijkheid van een fondsmanager die overwogen in bpost zat vanwege het "mooie" dividend, dan kan een eenvoiudige indextracker al voldoende zijn. Als er maar niet teveel verlieslatende reuzen in zo'n index zitten.

De BEL2I is wel een (bruto) herbeleggingsindex, en geen koersindex. De BEL2I staat door bruto dividenden dus duidelijk hoger dan de BEL 20. Boven de 10.000 punten.

Te hoge houdbare dividenden bieden minder uitzicht op koerswinst. Op de langere termijn verwacht je misschien 2/3 koerswinst en 1/3 bruto dividendrendement. De BEL 20 Factsheet van ultimo HJ1 toont meerdere statistieken, met en zonder bruto of netto dividenden. Die achter zullen blijven bij dezelfde statistieken van de AEX.

pluizigkonijn
Forum newbie
Forum newbie

Verder vroeg ik mij nog af of de dubbele dividendbelasting ook van toepassing is voor trackers die je koopt op andere Europese beurzen ( bv. Parijs, Milaan,.. )?

henkie1984
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 24

Bericht door henkie1984 »

Het niet niet belangrijk op welke beurs hij noteert. Je moet alleen kijken naar de ISIN code van het aandeel/tracker. Het is namelijk het land van registratie die bepaald welk heffingen er worden geheven. IE00B0M63177 op de Amsterdamse beurs betaald dus de Ierse bronheffing (0%) en niet de (huidige) 15% hollandse bronheffing.

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

of de dubbele dividendbelasting ook van toepassing is voor trackers die je koopt op andere Europese beurzen ( bv. Parijs, Milaan,.. )?
De plaats van aankoop, bijvoorbeeld een in internationale wateren drijvende beurs, maakt niet uit. ING kan gewoon in de BEL 20 zitten en in Brussel genoteerd zijn, maar is een in Nederland belastingplichtig bedrijf, zodat u zonder goed bilateraal belastingverdrag dubbel belast kunt worden.

Er was voor de AEX-index wel een "tracker" die niet de (onbelangrijke) stand integraal volgde, maar de (belangrijke) waarde. Dit type fund van ABN AMRO lijkt niet meer te bestaan, of keert via BNP nu vaker dividend uit:
behr.nl schreef:020214 AA AEX-ix.fd - 22/23 Eigenlijk een superdividend van 1 aandeel per 22 aandelen om de waarde van het fonds weer in lijn met de AEX-Index te krijgen.
Toch een dividend, maar niet al te vaak.

Plaats reactie