Ageas

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Re: Ageas

Berichtdoor 14-11-2014 » 17 Apr 2018 14:37

Zonder intrinsieke link ben je maar één van de tientallen verzekeraars op de markt voor BNP, lijkt me niet zo'n aangename situatie dan voor Ageas.

Het is de banck die liever geen tientallen verzekeraars wil. ABN Amro Verzekeringen is één verzekeraar, die niet van minderheidsaandeelhouder ABN Amro is. De naam van deze verzekeraar, ex-delta Lloyd en nu NN, is een hint richting het beoogde ene verkoopkanaal. Een theorie met tientallen concurrenten kan uitgaan van concurrentie, die er feitelijk niet of nauwelijks is. De banck gaat meestal pas klagen wanneer de verzekeraar té duur wordt. Zo duur, dat het klanten gaat opvallen dat de in pakketjes verstopte verzekeringen het hele pakket in opvallende mate te duur maken. Is Interpolis té duur, dan zal Rabobank gaan klagen. Is Interpolis duur, dan vindt Rabobank dat blijkbaar goed genoeg. Banden met één verzekeraar? Banden met meerdere verzekeraars? Liever niet, kost geld. Ook operationeel U neemt bij de banck het Platinum Plus Pakket, en de banck gaat echt niet moeilijk doen om uit te zoeken welke verzekeraar met welke voorwaarden, zo gunstig mogelijk voor de klant, een ongevraagd reiszekeringetje in dat pakketje stopt.

De overstap van Delta Lloyd naar NN telt niet, en levert ABN Amro Verzekeringen een probleem op omdat NN banden heeft met concurrent ING.

Tientallen verzekeraars op de markt voor BNP, dat lijkt mij niet zo'n aangename situatie voor BNP. Liever eentje, op arm's length. Het zijn d ebanken die een boekhoudkundig beheersbare intrinsieke link willen. Dat ze er veel aan verdienen, dat ze weinig kosten per verzekeraar hebben, en dat ze worden gehoord wanneer ze klagen over te hoge tarieven. Te hoge tarieven van de huisverzekeraaar, de facto zonder concurrentie.
jean de florette liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1295

Berichtdoor jean de florette » 17 Apr 2018 14:47

homer bundy schreef:Het lijkt op het eerste zicht geen Bpost-overname, dat is waar, maar het zou er wel een kunnen worden. Wat zou de aanleiding zijn voor BNP om de 25% in AG Insurance te verkopen?

Er wordt dikwijls geschoven met (deel)belangen omwille van optimaliteit. Een verzekeraar verzekert, en een bank bankiert, en omdat het kantorennet er toch is, verkoopt de bank polissen van een (zuivere) verzekeraar.
Zoals in de vorige post ook gesteld, het hoeft niet noodzakelijk tot een breuk tussen BNP en Ageas te komen. Tenslotte levert dat ook voor BNP kosten op.
En dan komen we terug bij Credit Suisse: Zou die 25% bij Ageas goed renderen? Of niet? Zij denken van wel. Als ik het goed begrijp gingen zij er totnutoe van uit dat die 25% bij Ageas terecht zouden komen, en nu zijn ze daar niet zeker meer van. En krijg je een koersdoelverlaging.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 471

Berichtdoor Freddy » 17 Apr 2018 15:41

De verzekeraar is altijd de zwakkere van de twee. Bedenk dat de hele verkoopinfrastructuur wordt voorzien door de bank hé, en die banken zijn zelf - en grotere - mastodonten i.p.v. kruidenierswinkeltjes die je onder druk kan zetten in onderhandelingen.

Dit geldt des te meer ten aanzien van een multinational zoals BNP Paribas, die daarenboven ook nog eens in-house alternatieven heeft en waar gewenst verder kan uitbouwen.

Als er geen equity link is, is er voor BNP Paribas slechts een zwakke incentive om de samenwerking met Ageas op lange termijn te koesteren. De vraag of het niet interessanter is om de samenwerking stop te zetten zou elke keer zeer accuut aan bod komen en uitgespeeld worden, en Ageas zou telkens riskeren om zonder contract op straat te worden gezet. Van ongemakken inherent aan een reorganisatie trekt een bedrijf als BNP zich echt geen bal aan.

Natuurlijk, als Ageas haar optie uitoefent kan zij ook dreigen om op te stappen en met een andere bank samen te werken, maar dat is net een zwak dreigement voor de Benelux markt.
14-11-2014 liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Berichtdoor 14-11-2014 » 17 Apr 2018 16:14

Bedenk dat de hele verkoopinfrastructuur wordt voorzien door de bank hé, en die banken zijn zelf - en grotere - mastodonten i.p.v. kruidenierswinkeltjes die je onder druk kan zetten in onderhandelingen.

Het bancaire verkoopkanaal is maar één verkoopkanaal, en een ABN Amro Verzekeringen was mogelijk onderdeel van masodont Aviva (Delta Lloyd) of ING (NN), met ABN Amro als minderheidsaandeelhouder. De afspraken zijn vooraf goeddeels al gemaakt, en betreffen voor beide partijen makkelijke winst. U heeft voorbij zulke "details" uiteraard wel een punt, want het is problematisch dat ABN Amro Verzekeringen, van het al met ING samenwerkende NN, niet meer het "bankloze" Delta Lloyd is. Dat moet opgelost worden en niet stroever gaan verlopen, ook operationeel niet, als ABN Amro deze ene, "eigen" verzekeraar wil blijven gebruiken voor de Platinum Premium Prime Plus Pakket-flutverzekeringetjes met hoge winstmarges en weinig claims.

3logic
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 406

Berichtdoor 3logic » 17 Apr 2018 18:53

Freddy schreef:De verzekeraar is altijd de zwakkere van de twee. Bedenk dat de hele verkoopinfrastructuur wordt voorzien door de bank hé, en die banken zijn zelf - en grotere - mastodonten i.p.v. kruidenierswinkeltjes die je onder druk kan zetten in onderhandelingen.

Dit geldt des te meer ten aanzien van een multinational zoals BNP Paribas, die daarenboven ook nog eens in-house alternatieven heeft en waar gewenst verder kan uitbouwen.

Als er geen equity link is, is er voor BNP Paribas slechts een zwakke incentive om de samenwerking met Ageas op lange termijn te koesteren. De vraag of het niet interessanter is om de samenwerking stop te zetten zou elke keer zeer accuut aan bod komen en uitgespeeld worden, en Ageas zou telkens riskeren om zonder contract op straat te worden gezet. Van ongemakken inherent aan een reorganisatie trekt een bedrijf als BNP zich echt geen bal aan.

Natuurlijk, als Ageas haar optie uitoefent kan zij ook dreigen om op te stappen en met een andere bank samen te werken, maar dat is net een zwak dreigement voor de Benelux markt.

In Luxemburg zijn er geen makelaars of tussenpersonen. Alles verloopt eigenlijk via het digitaal platform en het werkt goed. Klanten kunnen ook meteen kiezen en vergelijken een beetje zoals de leasingmaatschappij met centraal noodnummer enz...
BTW Ik denk dat de banken cfr ING ook meer en meer online gaan en minder kantoorgericht zullen handelen.

homer bundy
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 3485

Ageas: Etiqa naar de beurs?

Berichtdoor homer bundy » 19 Apr 2018 02:07

Maybank preparing to spin off and list insurance arm Etiqa

REUTERS PUBLISHED11 HOURS AGO

KUALA LUMPUR (REUTERS ) - Malayan Banking (Maybank), Malaysia's biggest bank, is preparing to spin off and list its Etiqa insurance arm on the local stock exchange, sources with knowledge of the matter said on Wednesday (April 18).

Etiqa, which operates in Malaysia, Singapore, the Philippines and Indonesia, is estimated to be worth at least US$1 billion (S$1.31 billion), two sources said. It would have a bigger market value than insurance peer Syarikat Takaful Malaysia, which is valued at about US$700 million.

Maybank's insurance business is called Etiqa International Holdings. It owns 69 per cent of Maybank Ageas Holdings while Ageas, the Brussels-based international insurer holds the remainder. Maybank Ageas owns various Etiqa units.

Maybank and Etiqa had no response to Reuters queries and Ageas declined to comment.

As part of the transaction, Maybank's investors are expected to receive shares in the insurance company in proportion to their existing holding in the bank, the sources said, adding that no new money is expected to be raised in the listing.

However, they said the exact structure of the listing had not been finalised and the terms could change.

Jolynn Kek, investment manager at Aberdeen Asset Management, who holds shares in Maybank, said the listing would bring new attention to the insurance sector.

"There isn't much liquidity among existing listed insurers. The Etiqa franchise is quite strong, so it's definitely a big attraction especially with Maybank as a bancassurance partner,"she said.

"If the stake is fully spun off, it would be an advantage to Maybank as it can reduce the capital requirements."

Maybank, Etiqa and Ageas are working with investment banks on the spin off, said the sources, who declined to be identified as news of the listing is not public.

"The listing will help Maybank unlock value and get it higher valuations," said one source, adding that Maybank aims to list the insurance business later this year.

The planned listing comes as Malaysian state-linked fund management firm Permodalan Nasional Bhd, the biggest shareholder in Maybank, is seeking to restructure its holding companies in order to boost returns.

Last year, Sime Darby, majority-owned by Permodalan Nasional, spun off its plantation and property units and listed them on the local market.

Etiqa, which provides life and general insurance as well as family and general takaful, or Islamic insurance, products, reported record revenue of RM6.2 billion in 2017. Profit before tax rose 18.5 per cent to RM1 billion last year.

In March, Etiqa said it maintained its top position in Malaysia's general insurance and general takaful segment with an 11.8 per cent market share. It was ranked fourth in the life and family segment, with an 8.9 per cent market share.
mariocath liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

homer bundy
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor homer bundy » 21 Apr 2018 13:13

Bron: De Tijd

Ageas houdt lenteschoonmaak in het VK
21 april 2018 00:00

De beursgenoteerde verzekeringsholding Ageas blijft schaven aan zijn activiteiten in het VK. Gisteren raakte bekend dat de groep een deal heeft gesloten met de Britse verzekeraar Ardonagh voor de verkoop van enkele portefeuilles. De overeenkomst zou Ageas omgerekend zo'n 8 miljoen euro kunnen opleveren. De voorbije jaren groeide Ageas uit tot een van de grootste schadeverzekeraars van het VK. Maar de scherpe concurrentie en enkele andere tegenvallers dwongen de groep twee jaar terug tot herstructureringen. De deal met Ardonagh is daar nog een uitloper van, viel gisteren te horen bij Ageas. Van nieuwe ingrepen in het VK is dus geen sprake.
raminvest liked last!

hotel14
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor hotel14 » 22 Apr 2018 00:31

8-) voor de nuttige info...

raminvest
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 265

Berichtdoor raminvest » 24 Apr 2018 10:00

We tikken de magische 44 aan hopelijk kan deze nu gesneuveld worden, om hogere koersen op te zoeken .

homer bundy
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor homer bundy » 24 Apr 2018 11:43

raminvest schreef:We tikken de magische 44 aan hopelijk kan deze nu gesneuveld worden, om hogere koersen op te zoeken .

Of een koers van € 44 "magisch" is, weet ik niet, maar het is wel leuk om de hoogste koers ooit - voor Ageas - op de tabellen te zien verschijnen. De volgende vragen kunnen dan gesteld worden: "is deze koers een correcte koers?", "welke factoren kunnen deze koers nog beïnvloeden?", ...

Voor Ageas-beleggers breken er interessante tijden aan. We kunnen spreken van een historisch jaar voor Ageas. Dit heeft dan alles te maken met de schikking. Met een bindende schikking kan Ageas zich - voor het eerst sinds zijn ontstaan - volledig concentreren op de core business "verzekeren". Niettegenstaande ik de schikking een dure aangelegenheid vind ( +- 6,7 Euro per dividendgerechtigd aandeel), zal ik toch opgelucht zijn als deze schikking goedgekeurd wordt.

Toen ik mijn eerste positie in Ageas kocht (lang geleden), ging ik er van uit dat ik het aandeel zo goedkoop kon kopen omdat de rechtszaken een hele zware druk op de holding uitoefende. Onzekerheid is dodelijk op de beurs. Ik had toen nooit gedacht dat er een algemene schikking zou komen, maar dat elke rechtszaak individueel zou moeten opgelost worden. Maar goed, al bij al zal ik een tevreden aandeelhouder zijn als de schikking bindend wordt.

Waar kijk ik - wat Ageas betreft - op de korte termijn nog naar uit?
----------------------------------------------------------------------------------

1) De kwartaalcijfers: op 16 mei krijgen we de cijfers voor Q1.

2) IDBI Federal Life: verkopen we onze participatie in India of verhogen we onze participatie naar 49%? Ik verwacht hier een antwoord voor het einde van H1/2018. De invloed op de beurskoers zal - naar mijn idee - minimaal zijn.

3) De putoptie van BNP: Zoals Ageas zelf, verwacht ik hier een status quo. Hierdoor blijft de samenwerking met BNP Paribas optimaal en zal een verlenging van het distributiecontract geen problemen opleveren. Voor eind juni weten we meer. Een verlenging van het contract zou een positieve invloed op de koers kunnen geven.

4) De schikking: op vrijdag 13 juli beslist de Nederlandse rechter. 'Vrijdag de 13de', een slechte datum voor wie bijgelovig is. Een bindende schikking zal het aandeel attractiever maken voor institutionele beleggers. We zullen moeten afwachten hoe de koers van het aandeel zal reageren (zowel op een positieve als op een negatieve uitspraak).

5) IPO Etiqa: Er zijn plannen om onze JV in Maleisië naar de beurs te brengen. Dit zal uiteindelijk geen invloed hebben op de resultaten van de JV, maar het maakt een SOTP-analyse wel eenvoudiger. We zullen dan een reële waarde hebben voor onze JV "Etiqa". Het deel dat Ageas bezit (31%) wordt een stuk liquider. Analisten kunnen hun model aanpassen aan de realiteit en eventueel op een hoger koersdoel uitkomen.

6) Een 8ste opeenvolgend inkoopprogramma? bij een niet uitgeoefende putoptie verwacht ik dat Ageas een volgende inkoopprogramma zal opstarten en zolang er zich geen gunstige M&A-activiteiten aanbieden, zal men de cashbuffer geleidelijk afbouwen tot normale proporties ( +- 3 X de, jaarlijkse holdingkost). Zo'n inkoopprogramma zou normaal gezien een positieve impact van 3 à 3,5% op de aandelenkoers hebben. Dit zullen we te weten komen bij de H1/2018 resultaten.

7) Ogden Rate aanpassing: volgens de laatste informatie - waarover ik beschik - verwacht men deze aanpassingen in wetgeving te gieten tegen april 2019. De Ogden Rate zou dan elke 3 jaar herzien worden en men zou voor de berekening uitgaan van veilige beleggingen en niet meer van super veilige (overheidsobligaties). De verwachting is een rate van 0 à 1 % i.p.v. de huidige -0,75%. Voor Ageas-UK zou dit een positieve evolutie geven en dit zal zijn weerslag hebben op de beurskoers.

8) Intrest omgeving: het wordt stilaan duidelijk dat de periode van lage rente op zijn laatste benen loopt. Een geleidelijke en gecontroleerde verhoging van de rente zal positief zijn voor banken en verzekeraars.

X) ...
Lieve16 liked last!