Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2908

Re: Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Berichtdoor Beheerder » 19 Feb 2019 09:26

Afhankelijk van de broker kan dat bij veel aandelen waarin veel handel is wel. Echter en dat is niet om het tegen te maken vermoed ik dat u nog redelijk nieuw bent op de beurs, dan is het waarschijnlijk verstandiger om eerst te beginnen met het handelen in aandelen. Zo leert u de basis kennen voordat complexere en meer risicovolle producten worden gebruikt.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden andere beleggers en
profiteer van minder advertenties, abonneren op
favoriete onderwerpen en toegang tot de chatbox.

Registreer u binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

Msb12i
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 228

Berichtdoor Msb12i » 20 Feb 2019 22:10

Beheerder schreef:Afhankelijk van de broker kan dat bij veel aandelen waarin veel handel is wel. Echter en dat is niet om het tegen te maken vermoed ik dat u nog redelijk nieuw bent op de beurs, dan is het waarschijnlijk verstandiger om eerst te beginnen met het handelen in aandelen. Zo leert u de basis kennen voordat complexere en meer risicovolle producten worden gebruikt.

En zelfs dan kan je u nog lelijk verbranden, zeker met een margin account.
Het is moeilijk iemand te geloven, als je in zijn plaats zou liegen.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 20 Feb 2019 22:16

Dan was de boodschap niet duidelijk :oops: ik bedoelde dat het voor een beginner beter is om simpelweg aandelen te kopen/verkopen maar juist niet short gaan in welke vorm dan ook.
Msb12i liked last!

Paul
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor Paul » 21 Feb 2019 14:37

Beheerder schreef:Dan was de boodschap niet duidelijk :oops: ik bedoelde dat het voor een beginner beter is om simpelweg aandelen te kopen/verkopen maar juist niet short gaan in welke vorm dan ook.

Daar sluit mij volledig bij aan, maar na 7 jaar handelen in aandelen ben ik wel toe aan iets nieuws. Met kleine bedragen natuurlijk :)

Welke broker kan jij aanraden voor het handelen in turbo's/boosters/sprinters?
Op bolero kan je de huidige turbokoers enkel proberen te voorspellen door de bid/ask. De koers zelf update maar om de zoveel uren, behoorlijk ambetant... Daarnaast volg ik de koers op bnpparibasmarkets, ingsprinters, ... Maar een broker met real-time turbokoersen zou wel handig zijn.
In port: AB Inbev / Materialise / Veolia / BPost / Tencent / Bekaert / WTI Crude Long / Natural Gas Long / Organovo Holding

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3537

Berichtdoor jens_dev » 21 Feb 2019 14:49

Ik heb je dit al eens proberen te vertellen, maar voor de waarde van een turbo op een willekeurig moment kijk je beter naar het orderboekje dan naar de koers van de turbo, waarin vaak niet veel handel is (!). Dit verschilt totaal van aandelen hé. Je begrijpt het volgens mij niet.

Een turbo kan ook gewoon handig zijn bij buitenlandse aandelen met een hoog dividend. Ik keek gisteren nog naar een ING sprinter op Aperam. Dat bedrijf heeft een dividendrendement van 6,4% bruto. Als ik als Belg in het aandeel beleg, krijg ik netto 3,8% van die 6,4%. Als ik een turbo koop, wordt 85% procent van dat dividend of 5,4% van het financieringsniveau afgetrokken. Het verschil tussen die 5,4% en 3,8% is 1,6% en volstaat om de jaarlijkse rente op het financieringsniveau te dekken. M.a.w. de financiering is gratis. Ik hoef minder geld op tafel te leggen om een zekere blootstelling te bekomen.
charel01 liked last!
Never waste a good crisis

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 21 Feb 2019 15:02

@Paul,

De bied en laat bij een turbo zouden actueel moeten zijn en zegt meer dan de laatste koers van een turbo. Wat Jens_Dev ook al zegt is dat er soms nauwelijks handel is in sommige turbo's of misschien maar paar keer per week handel in is. De koers zegt dan weinig of zelfs niks over wat het actueel waard zou moeten zijn.

Ik heb zojuist een privébericht gestuurd maar als ik zelf handel in turbo's dan heb ik het scherm open staan van de aanbieder die de actuele bied en laat geeft. Daarnaast staat natuurlijk ook van mijn broker een scherm open. Er is heel vaak ook een vertraging te zien, in het geval van de partij waar ik turbo's van koop worden de bied en laat sneller aangepast dan die bij de broker (zelfde product maar soms tot enkele minuten vertraging). Met name bij een wat hogere spread kan hier een voordeel mee worden behaald maar een hoge spread komt vaak voor bij hogere hefbomen en die moeten eigenlijk worden vermeden om risico te beperken.
Paul liked last!

Jelle R
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor Jelle R » 21 Feb 2019 21:54

Ik heb me een aantal jaren actief bezig gehouden met turbo's en m.i. kan je best eerst een duidelijk plan opstellen. Op welke termijn mik ik, hoeveel euro per turbo, wanneer koop en verkoop ik, ga ik voor aandelen of indexen, ... . Vorig jaar haalde ik toch een mooi rendement van 40% op mijn turbo portefeuille, maar ik had ook wel een zeer strikt plan waar ik nooit van afweek. Ik hield ze nooit meer dan 2 dagen vast en kocht altijd 's avonds. Op Binckbank zijn er veel turbo's die je kan kiezen en zij maken er zelf ook heel veel die heel goedkoop zijn. Persoonlijk keek ik niet naar het financieringsniveau en soms naar ratio, maar naar de spread tussen bied en laat, want dat zijn de koersen die je krijgt en betaalt, de hefboom en natuurlijk de stoploss. Ik kocht altijd turbo's op aandelen en koos er 3 à 4, waar ik dan rond de 800 € per aandeel turbo's van kocht. Ik heb ook vroeger voor minder geld turbo's gekocht, maar paradoxaal genoeg haalde dat juist je rendement omlaag omdat de kosten in verhouding te groot werden. Bij Binckbank werken ze met schijven, waardoor de eerste 5000€ (ben niet zeker) dezelfde kosten hebben en daarna vermeerdert per schijf. Tot slot ben ik er wel van overtuigd dat je met hefboomproducten geld kan verdienen itt wat je dikwijls te horen krijgt. Het gaat over de mentaliteit, niet te snel panikeren, en een duidelijk plan hebben. Dat laatste kan ik niet genoeg benadrukken.
Paul liked last!