Vestas Wind Systems

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3947
Contacteer:

Re: Vestas Wind Systems

Bericht door jens_dev » 15 aug 2019 14:39

Dat zou ongebruikelijk zijn. Maar wie weet. Net cash is nochtans comfortabel en zal in H2 weer netjes stijgen. Aan cash geen gebrek dus.

Hogere transportkosten: ga je het daar niet te ver zoeken? Ik weet dat de transportmarkt in VS tight is. Dus vraag naar capaciteit trucks (om blades e.d. van fabriek tot bestemming te krijgen) groter dan aanbod, wat kosten doet stijgen. Speelt voor meer bedrijven. Conference call eens doornemen.

Edit: heeft ook te maken met evasive action om tariffs te vermijden.
panamapapers liked last!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

powered by Surfing Waves

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1046
Contacteer:

Bericht door Umi » 15 aug 2019 16:02

jens_dev schreef:Dat zou ongebruikelijk zijn. Maar wie weet. Net cash is nochtans comfortabel en zal in H2 weer netjes stijgen. Aan cash geen gebrek dus.

Hogere transportkosten: ga je het daar niet te ver zoeken? Ik weet dat de transportmarkt in VS tight is. Dus vraag naar capaciteit trucks (om blades e.d. van fabriek tot bestemming te krijgen) groter dan aanbod, wat kosten doet stijgen. Speelt voor meer bedrijven. Conference call eens doornemen.

Edit: heeft ook te maken met evasive action om tariffs te vermijden.
CEO zei tijdens de CC dat zo'n inkoopprogramma nog mogelijk is, maar ze de Q3 resultaten gingen afwachten? Enfin, dat meen ik verstaan te hebben (1 van de eerste vragen dacht ik)?
Ik denk vooral dat ze rekening houden met hun solvency-ratio, die momenteel een stuk onder hun end-of-year target zit. (volgens hun vnl. door stijging van total assets; min. 20:30)

nog wat toevoegen;
- CFO klinkt vrij positief over 2020 & ook de LT marges blijven overeind. (nieuwe platforms zullen LCOE weer verder verlagen)
- Capex dacht ik te horen tussen 400-700M in de komende jaren (hangt van nieuwe productlanceringen af)
- Groei & marges bij Service zijn zeer bemoedigend.
- outlook voor EMEA post 2021 ziet er ook mooi uit.
panamapapers liked last!

joni
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 17
Contacteer:

Bericht door joni » 15 aug 2019 16:23

Trump doet moeilijk over het grootste offshore wind project met Vestas windmolens in Massachusetts

Project is voor onbepaalde tijd uitgesteld….

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/201 ... a/14073353

Project van Orsted in de usa, heeft (voorlopig) nog geen ruzie…. :oops:
Eli, Orsted, Sof, Asml, Msft, Nesn, Ma, Antm, Syk, Nee, Ew, Csco, Dhr, Klac, Gsf, Enx, SMH, Hon, Nel, PHO, Gn s n, Ice
WB: “Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Don't forget rule No. 1”

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 15 aug 2019 16:49

Ik lees de CC altijd uitgesteld, Umi. Vroeger werden buyback programs altijd bij publicatie jaar- en/of halfjaarresultaten aangekondigd.

Ze hebben ondanks stijging WK een NKP van bijna €1,9 miljard als ik die operationele leases er weer uit haal. Hun target qua leverage is -1 als ik me niet vergis, dus 1x hun EBITDA positief.

2020 positief ja, dat is al langer zo. Grote vraag is wat na 2020, wanneer dat PTC begint uit te doven. Denk niet dat ze van een klif gaan vallen.

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 15 aug 2019 17:24

jens_dev schreef:Ik lees de CC altijd uitgesteld, Umi. Vroeger werden buyback programs altijd bij publicatie jaar- en/of halfjaarresultaten aangekondigd.

Ze hebben ondanks stijging WK een NKP van bijna €1,9 miljard als ik die operationele leases er weer uit haal. Hun target qua leverage is -1 als ik me niet vergis, dus 1x hun EBITDA positief.

2020 positief ja, dat is al langer zo. Grote vraag is wat na 2020, wanneer dat PTC begint uit te doven. Denk niet dat ze van een klif gaan vallen.
klopt, dat werd door een analist ook vermeld; maar CEO sloot het dus niet uit bij Q3.
Vooral die solvency ratio willen ze boven 25% houden heb ik de indruk. Zie p.21 (in een eerdere CC werd daar al op gehamerd)
https://www.vestas.com/~/media/vestas/i ... res_uk.pdf

Ik bedoel dan niet enkel positief qua omzet. Soit, ik hoor het wel als je de transcript gelezen hebt. Ik luister/lees altijd nog een 2de keer. De 1ste keer mis ik meestal de helft :lol:

panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 70
Contacteer:

Bericht door panamapapers » 15 aug 2019 19:45

Umi schreef:klopt, dat werd door een analist ook vermeld; maar CEO sloot het dus niet uit bij Q3.
Vooral die solvency ratio willen ze boven 25% houden heb ik de indruk. Zie p.21 (in een eerdere CC werd daar al op gehamerd.
In de conference call op 20:30 passeert die slide. Laag door 'increase of total assets'. Geven ze verder weinig info over.

Jens mbt transportation spreken ze over 're-routing', wat ze denkik toepassen om tarieven te omzeilen. Dat is het voordeel dat ze hebben van hun meerdere internationale vestigingen. Maar ik vermoed dat het desondanks meer kost dan het via de vertrouwde weg te doen (MF spreekt over rerouting over land dat meer zou kosten dan over zee). Oude tarieven zitten al grotendeels verwerkt in de prijzen (onderhandeld met leveranciers/klanten), het zijn vooral de nieuw gelanceerde importtarieven die hun tol eisen.

Betreft share-buyback zei de CEO 'we will come back to it and we think it is a better time after Q3 this year'. Wat ik daaruit afleid is dat ze dat nog wel op de agenda hebben staan!

Blij dat Marike Frederikson vermelde dat de 800m niet standaard zal worden (dit keer vooral vanwege EnVentus platform & extra matrijzen). Je mag rekenen met CAPEX van 400-700m. The higher end, 700m kan verwacht worden bij 'new product introductions' - zoals bij EnVentus het geval is.

Verder;
*Vrij logisch maar had ik nog niet echt bij stilgestaan; lage rente maakt het natuurlijk extra interessant om projecten te starten voor klanten.
*Duitsland zou terug moeten groeien.
*In Argentinië verwachten ze 1 GW in de tweede helft van 2019. Benieuwd of dat er nog van komt in de huidige omstandigheden...
*EBIT-marge staat momenteel wat onder druk, maar als er wat minder verrassingen de kop opsteken kunnen ze alles beter inplannen om die terug op te krikken naar 'dubbel digits'.

panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 70
Contacteer:

Bericht door panamapapers » 22 aug 2019 14:53

Why India’s Wind Turbine Makers Are Under Stress
Read more at: https://www.bloombergquint.com/business ... der-stress
Copyright © BloombergQuint

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 22 aug 2019 19:02

piripi
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1
Contacteer:

Bericht door piripi » 29 aug 2019 13:10

Vestas cuts jobs in Denmark on low European demand

(Reuters) - Danish wind turbine maker Vestas (VWS.CO) will dismiss about 90 employees on its Danish factory in Ringkobing, the company said on Thursday, citing a downturn in demand for wind turbines in the European market.

“To accommodate the current dive in demand on the European market and maintain our competitiveness, we have to scale down production of nacelles and hubs for the 4 MW platform in Ringkobing,” the company said.

The company currently has about 530 employees at the factory.

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 29 aug 2019 15:35

Is dat de reden van de koersval vandaag?

Of ligt het aan het persbericht van gisteren;
The sale of projects are expected to be recognised as revenue and earnings within the fiscal year of 2019. Vestas maintains its guidance for 2019.
In hun outlook spreken ze over "before special items". Is bovenstaand een special item?
Based on performance and improved visibility for the remainder of the year, Vestas narrows guidance on revenue and EBIT-margin before special items for 2019.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie