Nyrstar

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 562

Re: Nyrstar

Berichtdoor tsuretie » 17 Mei 2018 11:01

5.09 ...
door de steun van 5.15

Nu denk ik aan Kim zijn turbo's, die zitten onder de 5.
Je zou voor minder laten van slapen ... :?
Nyrstar, Ageas, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

tsuretie
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor tsuretie » 17 Mei 2018 11:14

jean de florette schreef:Een ander iets is dat momenteel 2 smelters naast mekaar bestaan in PP, wat de kosten sterk verhoogt. De oude smelter kreeg onlangs nog een onderhoud, dus afbraak is nog niet voor direct. Het laatste dat ik las was dat een beslissing daarover in de2de jaarhelft valt. Nu dacht ik ooit gelezen te hebben dat de oude in februari (dit jaar) afgebroken zou worden, maar door uitstel in de nieuwe (min. één jaar dus), zal dat ook meeschuiven.

Is dat zo verkeerd, Jean ?
Kweet da nie ...

Lijkt me ook een beetje hedging : zekerheid eerst !
De oude smelter is trouwens wel oud maar draait en is rendabel.
Rode is voorzichtig, neemt geen spetter risico, volledig terecht !

Junck had wellicht al de oude smelter afgebroken vooraleer er een nieuwe in de stijgers stond. :D
gerrieke liked last!
Nyrstar, Ageas, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1068

Berichtdoor jean de florette » 17 Mei 2018 11:21

Niet verkeerd, zeker niet. Dat is het punt niet.

Maar ook daar weer, min. een extra jaar extra kosten. En zeggen ze bij Nyrstar niet altijd 'we zitten met PP op schema? In het laatste verslag zitten ze zelfs al vóór op schema. Behoorlijk hallucinant.
tsuretie liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

tsuretie
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor tsuretie » 17 Mei 2018 11:26

pat schreef:Er zitten hier nog dromers op dit Forum! kan gebeuren hé, maar als men naar de cijfers kijkt, kan zelfs een leek zien dat dit bedrijf in slechte papieren zit, dit kan niet goed komen, spijtig genoeg hebben we ons jaren geleden laten vangen, alé ik toch....voor degenen die er op kunnen traden, doen zou ik zeggen, ik wacht nog tot eind 2020 en gooi alles buiten, en hopelijk tegen die tijd met iets minder verlies:arrow: :|

Als je wil wachten om te verkopen tot eind 2020 in plaats van vandaag je verlies te nemen, dan hoop je toch ook op herstel ?
Dus ben je ook nog tot één van die dromers van dit forum, toch ?
Puur cijfermatig moet je dringend gaan verkopen !
Wimpie85 liked last!

homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3180

Berichtdoor homer bundy » 17 Mei 2018 11:39

Bron: De Tijd

11:27

'Nyrstar in clinch met overheid over smelter Port Pirie'

Een behoorlijk verrassend bericht in de Australische media: de regering van de Australische deelstaat South Australia dreigt met gerechtelijke stappen tegen Nyrstar.

Om de dure reconversie van de site te financieren ging de zinksmelter een lening van 291 miljoen Australische dollar was, een lening die door de vorige regering van de deelstaat gegarandeerd was. De huidige regering blijkt echter not amused dat Nyrstar de financiers pas vanaf november 2019 wil terugbetalen en dus de eerste 18 maanden aflossingen wil opschuiven.

De huidige deelstaatminister van Financiën wil echter dat Nyrstar op 28 mei met aflossingen begint, nu de groep zelf bevestigd heeft dat Port Pirie vanaf eind dit jaar cashflow zal beginnen genereren.
de zinker liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1068

Berichtdoor jean de florette » 17 Mei 2018 12:10

tsuretie schreef:5.09 ...
door de steun van 5.15

Nu denk ik aan Kim zijn turbo's, die zitten onder de 5.
Je zou voor minder laten van slapen ... :?

Tsja, een 4 vooraan... bijna zeker. Anderhalf jaar betalingen uitstellen. De voorwaarden waren nochtans duidelijk: elke € cash flow uit PP moet in Australië blijven tot daar eerst alles terugbetaald is.
Blijkbaar wil Nyrstar daar onder uit.

Maar Australiërs zijn geen uilen (kijk maar eens naar het verschil in immigratiebeleid met hier).
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Kim
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 242

Berichtdoor Kim » 17 Mei 2018 12:33

Tsuretie, het gaat jammer genoeg wat diep voor mij omwille van twee opeenvolgende teleurstellende kwartalen. Turbo op 5,11 is eruit gekegeld, 4,87 en 4,62 komen zelfs in het vizier. Maar mijn slaap laat ik niet zo snel om geld.
Ik wil vooral niet uitgeknocked zijn net op het moment van het keerpunt, waar we eigenlijk vlak voor staan. Vanaf Q3 verwacht ik zeer sterk verbeterde cijfers die dan nog eens een zwakke H2 '17 als vergelijkingsbasis gaan hebben en het momentum volledig kan keren.

Jean, de schulden gaan in absolute termen niet zo snel dalen, wel relatief en ze gaan vooral niet meer stijgen. De ebitda zal substantieel stijgen. De crashdrain zal stoppen. Daar gaat het om. Jarenlange negatieve kasstromen zullen omgebogen worden in jarenlange positieve kasstromen. Vanaf 2019 komt ebitda boven 400 mio uit. Dat is waarvan de ogen zullen open gaan. Schulden hoeven helemaal niet nul te zijn. Een schuld van 750 mio bij een ebitda van 450 mio is perfect.
En die 750 mio zal er niet op 1-2-3 staan, maar de richting zal duidelijk zijn. Als de 350 mio HY bond straks ordentelijk kan doorgerold worden ligt er een lange vrije baan waarin rustig aan schuldafbouw gedaan kan worden met steeds lagere prepays en afbetaling van de perpetuals.
Op middellange termijn verwacht ik dat de 2022 convertible geconverteerd gaat worden, en de doorrol van de 500 mio HY tegen 2024 zal tegen dan geen HY meer zijn wat de kasstromen nog zal versterken. Dat is de lange termijn. Zoals ook Rode ziet. Lijkt mij eigenlijk zo duidelijk. Voor mij is dit typisch een buy and hold eigenlijk. Omdat er een turnaround zal plaats vinden.

En wat de oude technologie in PP betreft, die blijft heel dit jaar nog paralel lopen, dat is ingecalculeerd.

Er wordt soms gedacht dat bedrijven/mensen als Trafigura, Rode en Rittner etc, zich zorgen maken om die koers. Vergeet dat maar.
De participatie van Trafigura is strategisch, niet financieel. En het management ziet ook gewoon waar het naartoe gaat op middellange termijn, en dat loopt eigenlijk behoorlijk op schema ondanks de dagelijkse doemscenarios hier.
gerrieke liked last!

Decanus
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 275

Berichtdoor Decanus » 17 Mei 2018 13:03

homer bundy schreef:Bron: De Tijd

11:27

'Nyrstar in clinch met overheid over smelter Port Pirie'

Een behoorlijk verrassend bericht in de Australische media: de regering van de Australische deelstaat South Australia dreigt met gerechtelijke stappen tegen Nyrstar.

Om de dure reconversie van de site te financieren ging de zinksmelter een lening van 291 miljoen Australische dollar was, een lening die door de vorige regering van de deelstaat gegarandeerd was. De huidige regering blijkt echter not amused dat Nyrstar de financiers pas vanaf november 2019 wil terugbetalen en dus de eerste 18 maanden aflossingen wil opschuiven.

De huidige deelstaatminister van Financiën wil echter dat Nyrstar op 28 mei met aflossingen begint, nu de groep zelf bevestigd heeft dat Port Pirie vanaf eind dit jaar cashflow zal beginnen genereren.

Beste,
er stond ook nog dit :
'Nyrstar zegt dat het niet moet beginnen aflossen, een stelling die de deelstaat niet accepteert', zegt Lucas aan ABC News. 'Het uitstel is verrassend aangezien Nyrstar, via zijn financiële informatie, herhaaldelijk een publiek heeft verklaard de aflossing zoals overeengekomen uit te voeren'.

De minister die de deal met Nyrstar onderhandeld heeft, Tom Koutsantonis, zit nu in de oppositie en verwijt zijn opvolger uit politieke overwegingen 'een belangrijke werkgever in de regio' aan te vallen.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 528

Berichtdoor Karl » 17 Mei 2018 13:15

Het verlies van Rode begint toch wel fors te worden. Waarschijnlijk komen er weer een aantal die zeggen dat het weinig is voor hem maar dan zou het andersom bij winst ook weinig zijn. Onzekerheid neemt weer toe helaas en de laagste koers ooit komt weer erg dichtbij.

Kim schreef:Tsuretie, het gaat jammer genoeg wat diep voor mij omwille van twee opeenvolgende teleurstellende kwartalen. Turbo op 5,11 is eruit gekegeld, 4,87 en 4,62 komen zelfs in het vizier. Maar mijn slaap laat ik niet zo snel om geld.
Ik wil vooral niet uitgeknocked zijn net op het moment van het keerpunt, waar we eigenlijk vlak voor staan. Vanaf Q3 verwacht ik zeer sterk verbeterde cijfers die dan nog eens een zwakke H2 '17 als vergelijkingsbasis gaan hebben en het momentum volledig kan keren.

Ik begrijp niet dat u zoveel risico neemt om met alle turbo's uitgestopt te kunnen worden. €4,87 of iets lager kan deze week nog en €4,62 komt nu ook snel dichtbij. Dit nieuws zorgt al voor een daling en een deel van de aandeelhouders heeft het waarschijnlijk nog niet eens gelezen. Komt er even een dip op de beurs dus sentiment en iets meer dan -8% is zo aangetikt en zijn al uw turbo's verdwenen.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 528

Berichtdoor Karl » 17 Mei 2018 13:22

Legal stoush looms between SA Government and Nyrstar over Port Pirie smelter
By Isabel Dayman and Rebecca Puddy
Posted about 3 hours ago

A grey manufacturing plant with an old building to the left and a new, grey tower in the centre
PHOTO: Nyrstar has deferred loan repayments of its loan to upgrade Port Pirie's smelter. (ABC News: Glen Moret)
RELATED STORY: $600m Nyrstar redevelopment opens at Port PirieRELATED STORY: Asbestos found in Chinese-made equipment for Port Pirie smelterRELATED STORY: $514m deal will transform SA lead smelter
The South Australian Government has threatened legal action after Belgian metals processor Nyrstar said it would defer repayments on a loan to upgrade the Port Pirie smelter.

The $660 million redevelopment opened in January, using a loan underwritten by the former Labor government following negotiations with independent Geoff Brock.

In the deal with Nyrstar, the Government underwrote a guarantee for the $291.25 million in external finance raised by the company, which now sits as a liability on the state's balance sheet.

South Australian Treasurer Rob Lucas said the company had indicated it planned to defer payments to its international financiers until November 2019, pushing back the first 18 months of a five-year schedule of repayments.

He described the contract that did not require the company to make loan repayments at set intervals as "unusual".

http://www.abc.net.au/news/2018-05-17/s ... de/9772226

In het artikel staat ook wat over zorgen bij bevolking vanwege loodvergiftiging. Er is dus een grote groep mensen die weinig steun geven aan Nyrstar.
charel01 liked last!
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro