Nyrstar

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1329

Re: Nyrstar

Berichtdoor Dirk19 » 11 Mei 2018 17:41

charel01 schreef:[.

Als je angst hebt krijg je ook slaag. :?[/quote]

Ik heb al geleerd hoe ik moet incasseren met Nyrstar ;)

1275
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 254

Berichtdoor 1275 » 11 Mei 2018 18:30

Angst en euforie zijn beide slechte raadgevers.

marvan
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 199

Berichtdoor marvan » 11 Mei 2018 19:50

Dirk19 schreef:
jean de florette schreef:'t Is dezelfde man, als vorige keer, die een aantal punten herhaalt.

Wat hij ook vaststelt is dat Nyrstar in nogal wat kleine beleggersportefeuilles zit.
Enkele dagen geleden gaf ook Keytrade in zijn top 5 verhandelde eerst inbev, ergens Galapagos, en nr. 5 Nyrstar. Moet echt nog in veel portefeuilles zitten, gezien er toen helemaal geen extra nieuws was.

Klopt. De man heeft een droge maar realistische kijk op Nyrstar.
Echter, indien de markt zou verwachten dat het niet goed zou komen, zouden er massaal shorters op het aandeel zitten, en zouden Rode en de nieuwe CFO geen gigantisch pakket aandelen gekoc

ht hebben onlangs.Desondanks zit de schrik voor een slechte afloop er bij mij toch wel in.

Er zouden massaal shorters op het aandeel zitten indien ze beschikbaar waren maar dat zijn ze blijkbaar niet want Binck vroeg mij reeds enkele keren om Nyrstar te mogen shorten tegen betaling omdat er " een zeer grote vraag" was.
Ben daar geen voorstander van en ga daar dus ook nooit op in.
14-11-2014 liked last!

alwaysright
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor alwaysright » 11 Mei 2018 20:32

Ik vraag me af of wij inderdaad weten hoeveel Nyrstar geshort wordt.
Dat een CEO een pakketje koopt zegt m.i.niet zoveel,deze mensen gebruiken constructies die wij niet kennen.
Toch twijfel ik we eens om weer in te stappen,maar de toch niet weg te cijferen schulden,en als gevolg daarvan zou er toch maar weer opeens een KV kunnen komen,tja....het maakt het toch een beetje onzeker.Maar goed,als we dat allemaal doorstaan en de schulden worden beheersbaar,en Trafigura belooft eeuwige trouw dan zegt de optimist in mij dat wanneer Port Pirie eenmaal gaat lopen de koers zeker niet achter zal blijven.
gerrieke liked last!

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 622

Berichtdoor tsuretie » 12 Mei 2018 13:46

marvan schreef:
Er zouden massaal shorters op het aandeel zitten indien ze beschikbaar waren maar dat zijn ze blijkbaar niet want Binck vroeg mij reeds enkele keren om Nyrstar te mogen shorten tegen betaling omdat er " een zeer grote vraag" was.
Ben daar geen voorstander van en ga daar dus ook nooit op in.

Momenteel betaalt Binck 0.79 % (bruto)/ jaar indien je je aandelen Nyrstar aan hen wilt uitlenen.
Payton Planar, Resilux, Bpost, Econocom, Nyrstar, AB Inbev, Basic-Fit, Sberbank, Ageas, Gazprom, Norcros, Lotus

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1259

Berichtdoor jean de florette » 14 Mei 2018 10:23

Een beetje beeld over de concurrentie:

• Crédit Suisse verlaagt het advies voor Boliden van “Outperform” naar “Neutral” en het koersdoel van 345 naar 330 Zweedse kroon.
• AlphaValue trekt het advies voor Boliden op van “Afbouwen” naar “Opbouwen”.

Boliden staat nu zowat 320€. Troebel beeld dus. (Bron Bolero, vandaag). 1 ratingverhoging + 1 ratingverlaging = ?, neutraal ongeveer, wat staat voor marktconform. Stijgt niet sneller dan de markt, daalt niet sneller.

Zie Nyrstar weer een kleine duik maken, vermoed dat dit gewoon een wissen van de winst eind vorige week is. Waarom die koers eind vorige week omhoog ging is me een raadsel. Behalve insideraankopen was er geen nieuws.

En, de 'exposure' van PP (maandelijkse updates) is toch een vreemd ding.
Oké, als het daar niet lukt is het over and out, maar de grootste problemen die Nyrstar nu heeft zijn de lage inkomsten bij de smelters. Niet sexy genoeg veronderstel ik.
Zelf beschouw ik die maandelijkse rapportering over PP eerder als een afleidingsmaneuver.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 622

Berichtdoor tsuretie » 14 Mei 2018 11:43

jean de florette schreef:E
Oké, als het daar niet lukt is het over and out, maar de grootste problemen die Nyrstar nu heeft zijn de lage inkomsten bij de smelters.

" Over en out ..."

Dit, niet onmogelijke, doemscenario blijft toch jaar na jaar, opduiken.

Enerzijds lijkt het onwaarschijnlijk dat de tweede grootste zinkproducent ter wereld "het loodje" zou kunnen leggen,
anderzijds zou het maar een kleine bladzijde zijn, in de nu al rijke geschiedenis van heel dit gebeuren.

1344 : geboorte zinkmijn
1650 : verkoop door Filips IV van Spanje om zijn schulden te kunnen aflossen :lol:
1835 : oprichting zinkmaatschappij Vielle-Montagne
1885 : uitputting zinkmijn
1889 : geboorte smelter Balen
1988 : mijnen en smelters in België, Zweden, Frankrijk, Sardinië etc
1989 : samenvoeging Vielle Montagne met Union Minière : Acec-Union Minière
2002 : >>>>> Umicore
2007 : geboorte Nyrstar
2020 : .....

Wie vult het laatste lijntje aan ? ;)

Met andere woorden :
Mijn vader koesterde zijn "Viellen",
Ik kocht Nyrstar,
Wat zal mijn zoon ooit kopen ? :?:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vieille-Montagne
François liked last!
Payton Planar, Resilux, Bpost, Econocom, Nyrstar, AB Inbev, Basic-Fit, Sberbank, Ageas, Gazprom, Norcros, Lotus

doittomeonemoretime
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 44

Berichtdoor doittomeonemoretime » 14 Mei 2018 11:53

BlackRock Institutional Trust Company, National Association Nyrstar BE0003876936 0,90% 09/05/2018
JPMorgan Asset Management (UK) Ltd Nyrstar BE0003876936 0,65% 17/11/2017
Marshall Wace LLP Nyrstar BE0003876936 0,57% 9/05/2018
Oxford Asset Management Nyrstar BE0003876936 0,51% 6/02/2018

shorters, zie https://www.fsma.be/nl/content/short-selling
wisselende port.: CIR, GBLB, COMB, QFG, EURN, ZENT, ROU, FLOB, MONT, TNET, MT, TERB, AES, RAIL, CCJ, BOMB, NYR, ATEB, PNL, VIO, ABI, Bpost

alwaysright
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor alwaysright » 14 Mei 2018 13:56

Dit vond ik nog.....ik weet niet wat de TC van dit jaar is,is geloof ik wel eens gepost

Metal Bulletin - EXCLUSIVE: Teck, Korea Zinc agree annual concentrate supply deal at $172/t - sources

Zinc miner Teck Resources and smelter Korea Zinc have agreed annual zinc concentrate supply contracts with treatment charges (TCs) of $172 per tonne and have effectively removed the price participation aspect, several sources with knowledge of the matter told Metal Bulletin.

Reflecting a market where spot concentrate supply is at its tightest in many years, the headline TC for 2017 is a drop of 15% on the rate of $203 that both parties agreed for 2016 but, with escalators included, equates to a year-on-year drop of a 36%.

At the current London Metal Exchange three-month price of $2,823 per tonne, last year's benchmark TC would have been $269 per tonne.

The deal extends the much-debated structure of zinc concentrate annual contracts, with a payable level unchanged at 85%, although the price participation aspect has effectively been negated for this year.

With a base price set at $2,800 per tonne and escalators of 0% above and below that level, TCs - fees paid to smelters for the costs of processing concentrates to metal - on contracted tonnages will be unaffected if the price moves in either direction.

Spot TCs for zinc concentrate collapsed during 2016, bottoming out at a multi-year low of $20-40 per tonne in January and February 2017, according to Metal Bulletin assessments.

Korea Zinc will cut refined zinc production at its Onsan smelter by 50,000 tonnes this year, it said in its 2017 earnings report, which market sources attributed to lower TCs.

But TCs but are now rising again after cuts to smelter output and while miners lift production.

"It's flat for the year but they left the structure of scales for future reference. it's a technicality - the option is open for future years," a source in the zinc concentrates market said.

Along with Teck's supply contract with Glencore, the agreement with Korea Zinc is used as a reference benchmark for much of the zinc concentrates market because the volumes are the largest tonnages agreed between single parties.

Teck is understood to be still in negotiations with Glencore at the time of writing. Glencore and Teck last year agreed TCs of $188 per tonne at a base price of $1,500 per tonne, with escalators of up to 8% over an LME price of $2,500 up to $3,000.

Representatives of Korea Zinc and Teck resources declined to comment when approached by Metal Bulletin, citing the confidential nature of the talks.

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 355

Berichtdoor ugeerts » 15 Mei 2018 20:14

Nyrstaaaar is afgezakt naar pagina 2 op dit forum? Hoe kan dat nu, is het aan het verdwijnen in de nevelen der tijd, euh der fora? En dat voor het forum met voorsprong nog steeds de meeste posts. Voila, met deze mijn bijdrage om het trug op pag 1 te zetten.

Tsuretie, tsuretie, als ik uw exposé hierboven lees komt het mij over dat nyrstaaar bij jullie een soort van familiestuk is, overgaande van grootvader, vader op zoon. 2 jaar geleden vroeg ik eens naar de tevredenheidsgraad vd forumleden over nyrstaaaar. Alleen zij die geen aandelen hebben en gij waren 100% tevreden, begin te snappen waarom :D
__________________________________________________________________________________