IBA (Ion Beam Applications)

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 25

Re: IBA (Ion Beam Applications)

Berichtdoor nete » 05 Mei 2018 23:50

Lampi schreef:
nete schreef:
timothy v schreef:ook niet zo laat , mijn koersdoel is 25 euro tegen oktober.

Zou het niet eerder 5 of 15 zijn ?

Beiden, staaf een jullie koersdoelen - omzet, kosten, winst, etc. En het aantal aandelen...dan pas is het zinnig om te lezen voor de medeforumgebruikers.

Kijk, IBA heeft een schitterend product, maar als er in één week twee keer vrij goed nieuws komt en het aandeel zakt alsmaar verder weg dan is er weinig hoop op 25 euro denk ik. De belegger lust het aandeel niet meer, en bij de minste heropleving zijn er een groot aantal beleggers die het dan met een beetje minder verlies voor bekeken houden, met als resultaat weer een daling van de koers.
Het is nu eenmaal zo: een aandeel dat in de afgrond dondert gaat bliksemsnel, maar er uit klauteren duurt meestal zéér lang omdat ze het vertrouwen van de belegger volledig kwijt zijn en dat vertrouwen maar moeizaam kunnen terugwinnen.

De beursreacties hebben nog weinig te maken met omzet kosten etc..., des te meer met slechte winstwaarschuwingen.
Als er dan 3 of méér op een rij komen.....

Lampi
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 126

Berichtdoor Lampi » 06 Mei 2018 00:51

nete schreef:
Lampi schreef:
nete schreef:
timothy v schreef:ook niet zo laat , mijn koersdoel is 25 euro tegen oktober.

Zou het niet eerder 5 of 15 zijn ?

Beiden, staaf een jullie koersdoelen - omzet, kosten, winst, etc. En het aantal aandelen...dan pas is het zinnig om te lezen voor de medeforumgebruikers.

Kijk, IBA heeft een schitterend product, maar als er in één week twee keer vrij goed nieuws komt en het aandeel zakt alsmaar verder weg dan is er weinig hoop op 25 euro denk ik. De belegger lust het aandeel niet meer, en bij de minste heropleving zijn er een groot aantal beleggers die het dan met een beetje minder verlies voor bekeken houden, met als resultaat weer een daling van de koers.
Het is nu eenmaal zo: een aandeel dat in de afgrond dondert gaat bliksemsnel, maar er uit klauteren duurt meestal zéér lang omdat ze het vertrouwen van de belegger volledig kwijt zijn en dat vertrouwen maar moeizaam kunnen terugwinnen.

De beursreacties hebben nog weinig te maken met omzet kosten etc..., des te meer met slechte winstwaarschuwingen.
Als er dan 3 of méér op een rij komen.....

Idd, de winstwaarschuwingen waren er door groeipijnen en uitblijven van 4 contracten, dit is nu van de baan. Maar ik zeg steeds, als je er niet in gelooft moet je verkopen...als je er geen hebt moet je zwijgen :D

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 392

Berichtdoor kierkegaard » 06 Mei 2018 09:46

In de beeldspraak hierboven over het "in een afgrond tuimelen" kan ik me niet vinden. IBA is niet in de afgrond gedonderd. Het is alleen van een bergtop getuimeld om nu terug op de begane grond te staan. Zelfs met de cijfers en zeer optimistische vooruitzichten zoals die vroeger bestonden, noteerde IBA erg hoog. Veel te hoog.

Nu is er nauwelijks nog een inschatting te maken, aangezien de beloftes niet konden worden waargemaakt en de vooruitblik erg moeilijk is. Ik zou dus zeggen: waardering nu lijkt me enigszins 'normaal' maar nog altijd aan de hoge kant. Zonder signalen van verbetering kan het nog lager.

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 06 Mei 2018 09:49

Lampi schreef:
Idd, de winstwaarschuwingen waren er door groeipijnen en uitblijven van 4 contracten, dit is nu van de baan. Maar ik zeg steeds, als je er niet in gelooft moet je verkopen...als je er geen hebt moet je zwijgen :D

1) Ik dacht dat een forum er was om opinies en ideeën uit te wisselen. Zelfs al heb je geen aandelen van het betrokken bedrijf. ;)

2) We hebben IBA in een beleggingsclub in portefeuille gehad, veel te hoog aangekocht en oerdom geweest om er geen stop-loss op te plaatsen. We hebben ze dan (gelukkig) toch buitengesmeten aan 27 euro. Dus ja, we geloven er niet meer in.
We hebben nu al bijna evenveel bijkomend verlies "uitgespaard" als we geboekt hebben bij de verkoop zelf. Dat verzacht de pijn al enigszins.

Eén van onze leden, nochtans met zeer veel ervaring, heeft met IBA 2 keer de grootste fout gemaakt die je kan maken: een vallend mes vastnemen. Hij "dacht" elke keer "nu kan het niet meer slechter gaan" en kocht bij, veel te hoog natuurlijk. Resultaat: hij zit nu met een pak IBA's aan 44 euro.... Waarschijnlijk "eeuwig" verlies.

Want als IBA zelfs bij gunstig nieuws verder uitgespuwd wordt door de belegger.... Het is dus nog steeds min of meer een vallend mes.

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 06 Mei 2018 09:55

kierkegaard schreef:In de beeldspraak hierboven over het "in een afgrond tuimelen" kan ik me niet vinden. IBA is niet in de afgrond gedonderd. Het is alleen van een bergtop getuimeld om nu terug op de begane grond te staan. Zelfs met de cijfers en zeer optimistische vooruitzichten zoals die vroeger bestonden, noteerde IBA erg hoog. Veel te hoog.

Nu is er nauwelijks nog een inschatting te maken, aangezien de beloftes niet konden worden waargemaakt en de vooruitblik erg moeilijk is. Ik zou dus zeggen: waardering nu lijkt me enigszins 'normaal' maar nog altijd aan de hoge kant. Zonder signalen van verbetering kan het nog lager.

Je bevestigt dus exact wat ik bedoel: ze zijn van de bergtop in de afgrond getuimeld. Van bijna 50 naar amper 16 is voor mij toch een afgrond hoor.
Je vindt de huidige koers nog aan de hoge kant, klopt als je de huidige "waarde" van het bedrijf gaat bekijken.
Enkel je laatste zin weerleg ik: zelfs met twee positieven signalen gaat het verder bergaf.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1258

Berichtdoor jean de florette » 06 Mei 2018 09:55

Je moet dat 'gunstig' nieuws toch enigszins relativeren. Nieuwe contracten zijn altijd nodig. Dat is de business. Geen contracten, dat zou ronduit slecht zijn. Die 4 nieuwe is een soort normaaltoestand.

Gunstig nieuws zou eerder zijn 'die en die' afgewerkt - binnen tijd en binnen bestek. Daar zat de knoop.
Dus voorlopig beschouw ik het maar als 'geen koersgevoelig nieuws'.
Lampi liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 06 Mei 2018 10:37

jean de florette schreef:Je moet dat 'gunstig' nieuws toch enigszins relativeren. Nieuwe contracten zijn altijd nodig. Dat is de business. Geen contracten, dat zou ronduit slecht zijn. Die 4 nieuwe is een soort normaaltoestand.

Gunstig nieuws zou eerder zijn 'die en die' afgewerkt - binnen tijd en binnen bestek. Daar zat de knoop.
Dus voorlopig beschouw ik het maar als 'geen koersgevoelig nieuws'.

OK, ik zal het nuanceren :) : bij negatief nieuws "dondert" IBA naar beneden, bij neutraal nieuws "zakt" het verder af.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1258

Berichtdoor jean de florette » 06 Mei 2018 11:06

Je mag gerust negatief zijn, geen probleem, maar ze dobberen nu tussen 15.5 en 17.5.
Verder afzakken? ... De mijne zijn o.m. van 9 januari, aankoopkoers 16.1. Hebben sindsdien hoger gestaan, zelfs 25, maar waar zitten we nu?
Juist rond de 16.

Hangt altijd van het perspectief af.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 06 Mei 2018 22:33

jean de florette schreef:Je mag gerust negatief zijn, geen probleem, maar ze dobberen nu tussen 15.5 en 17.5.
Verder afzakken? ... De mijne zijn o.m. van 9 januari, aankoopkoers 16.1. Hebben sindsdien hoger gestaan, zelfs 25, maar waar zitten we nu?
Juist rond de 16.

Hangt altijd van het perspectief af.

Klopt, maar dan begrijp ik totaal niet dat je, met zo'n volatiel aandeel, je er nu nog mee zit. Een mooie winst heb je in rook laten opgaan. Had je een stop-loss gezet op -10 % toen ze naar 25 stegen dan had je ze verkocht met een winst van 6,2 euro per aandeel. DAT is ook beleggen...

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 89

Berichtdoor josymar » 07 Mei 2018 00:35

Of een stoploss plaatsen getuigt van verstandig beleggen, dat weet ik zo nog niet.
14-11-2014 liked last!