Volkswagen FVOW DE0007664005

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20822
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7438
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 02 Aug 2017 07:44

Porsche roept 400 Belgische sjoemel-Cayennes terug
De Duitse sportwagenbouwer Porsche roept 400 Cayennes met sjoemelsoftware terug naar de Belgische garages.

Dat meldde de Belgische Porsche-invoerder D’Ieteren Auto D(1 -2,12% dinsdagavond. Het gaat om SUV’s met een 3.0 liter V6 TDI-motor, die geproduceerd werden tussen 2014 en 2017.

De terugroepactie maakt deel uit van de grote Europese terugroepactie van 21.500 auto’s, waartoe VW-dochter Porsche vorige week door de Duitse overheid werd verplicht. De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt liet toen weten dat er in de auto’s een illegaal uitschakelsysteem werd gevonden dat een testsituatie herkent, en enkel in dat geval de uitstoot voldoende reinigt.
Tijdelijk verkoopverbod

De bewuste auto’s, die zijn uitgerust met een motor van Porsche-zuster Audi, moeten nu een update van de software krijgen. Vermoedelijk zal dat in oktober gebeuren. Een tiental Belgische Cayennes die nog in bestelling zijn, mogen zelfs niet geleverd worden zolang de update niet is uitgevoerd. De Duitse overheid vaardigde immers ook een tijdelijk verkoopverbod van de bewuste modellen uit.
In het persbericht kritiseert D’Ieteren Auto zijn Duitse broodheer Porsche opvallend scherp. ‘D’Ieteren Auto is als verantwoordelijke invoerder van het merk Porsche in België totaal niet akkoord met deze situatie, die een duidelijke inbreuk op de ethische principes en zijn waarden vormt’, klinkt het.

In het kader van het Dieselgate-schandaal moesten eerder al 320.000 Belgische dieselauto’s van de VW-merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda terug naar de garage voor een software-update.
Bron:"De Tijd"
Go with the flow.


Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20822
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7438
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 02 Aug 2017 17:57

Duitse autobouwers beloven software-update voor 5 miljoen diesels
De Duitse autobouwers VW, BMW en Daimler beloven op eigen kosten de uitstoot van 5 miljoen dieselauto's in Duitsland te verbeteren.

Dat bevestigde de Duitse automobielfederatie VDA woensdag in de marge van de Dieseltop in Berlijn.

De Duitse regering organiseert die grote top naar aanleiding van het dieselverbod dat verschillende Duitse steden willen invoeren om de luchtverontreiniging tegen te gaan.

De belangrijkste eis was dat de Duitse autobouwers de NOx-uitstoot van hun dieselmodellen met motoren die voldoen aan de nieuwe Euro5- en Euro6-normen, door een eenvoudige software-update verbeteren. Daardoor zou de uitstoot van het vuile stikstofoxide (NOx) met 25 à 30 procent kunnen dalen.
De Duitse regering krijgt al langer kritiek omdat ze te lief zou omgaan met de lokale auto-industrie, die honderdduizenden jobs in het land garandeert.

De autobouwers Volkswagen , BMW en Daimler zullen naar verluidt zelf opdraaien voor de update bij de 5 miljoen auto's. Dat was essentieel voor de Duitse regering, die voor verkiezingen in september staat. De 5 miljoen voertuigen omvatten de 2,5 miljoen diesels die Volkswagen eerder al heeft teruggeroepen.
Dieselgate

Dieselauto's staan zwaar onder druk sinds Volkswagen in september 2015 opbiechtte 'sjoemelsoftware' te hebben geïnstalleerd in 11 miljoen dieselauto's om de uitstootwaarden in testsituaties te manipuleren.

Vorige maand berichtte het Duitse weekblad Der Spiegel dat de Duitse autobouwers Volkswagen, Audi, Porsche, Mercedes-Benz en BMW al jaren afspraken maken over allerlei. De autobedrijven ontkennen die kartelverdenkingen.
Bron:"De Tijd"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20822
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7438
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 10 Aug 2017 09:29

Overheidsbelang in Volkswagen staat weer ter discussie
Moet de Duitse overheid een groot belang houden in Volkswagen? Die discussie is weer opgelaaid na de recente onthulling van het kartelschandaal waar de autofabrikant mogelijk bij betrokken is. Nu gooit Christian Lindner, fractievoorzitter van de liberale FDP, een steen in de vijver: hij wil dat de overheid zich volledig uit het concern uit Wolfsburg terugtrekt.

De FDP'er krijgt steun in binnen- en buitenland, maar de grote politieke partijen liggen dwars.
Duitse media meldden enkele weken geleden dat VW jarenlang afspraken over onder meer prijzen heeft gemaakt met andere Duitse autofabrikanten. Brussel onderzoekt het mogelijke kartel. Het is het volgende schandaal waar de autobouwer bij betrokken is nadat twee jaar terug is gebleken dat Volkswagen op grote schaal sjoemelde met dieselmotoren. Al die tijd is Nedersaksen niet alleen grootaandeelhouder, maar heeft deze Duitse deelstaat zelfs een vetorecht.

'Ik vind dat in Duitsland economie en politiek te sterk vervlochten zijn', zei de liberaal Lindner tegen de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Volgens hem is de bemoeienis van de deelstaat bij Volkswagen 'niet meer van deze tijd'. De €7,7 mrd die Nedersaksen kan ophalen met de verkoop van 11,8% van het aandelenkapitaal kan bovendien beter worden besteed, aan bijvoorbeeld onderwijs en infrastructuur, meent hij.
Eigendomsstructuur

Volkswagen heeft een voor Duitsland zeer opmerkelijke eigendomsstructuur. Het autobedrijf was tot eind 1960 een staatsbedrijf. Daarna werd het een naamloze vennootschap met aandeelhouders, waaronder de deelstaat. Naast het aandelenkapitaal heeft Nedersaksen 20% van het stemrecht op aandeelhoudersvergaderingen in handen.

Maar dat is geen doorsneeminderheidsaandeel: in de speciale Volkswagenwet is vastgelegd dat altijd meer dan 80% van de aandeelhouders akkoord moet gaan met strategische beslissingen van het automerk. Met die zogeheten VW-Gesetz heeft Nedersaksen de facto een vetorecht: als de deelstaat niet instemt, halen alle andere aandeelhouders samen de drempel niet.
Weil onder vuur
De Nedersaksische minister-president Stephan Weil staat de pers te woord. Hij kondigde deze week vervroegde verkiezingen aan in de Duitse deelstaat.

Deze week bleek dat de Volkswagenwet kennelijk ook andersom werkt: VW heeft zo veel invloed op de deelstaat dat de minister-president van Nedersaksen, de socialistische Stephan Weil, in oktober 2015 zijn regeringsverklaring vooraf liet lezen door het autoconcern. Dat was enkele weken na de uitbraak van het dieselschandaal. Op aandringen van VW zouden zinnen in de verklaring zijn bewerkt. Weil las de aangepaste versie dezelfde maand voor in het parlement van Hannover.

Weils politieke toekomst is onzeker, ook omdat hij maandag vervroegde verkiezingen moest uitschrijven nadat een parlementariër van de Groenen naar de CDU was overgestapt. De rood-groene coalitie verloor daarmee zijn meerderheid.
VW-wet heeft 'deelstaat noch VW geschaad'

Ondanks kritiek uit binnen- en buitenland zitten Duitslands grote politieke partijen niet te wachten op privatisering. Kandidaat-bondskanselier Martin Schulz stelde deze week in een interview dat de overheidsbemoeienis 'de deelstaat Nedersaksen noch VW heeft geschaad'. Ook de CDU van Angela Merkel houdt, ook met het oog op de aanstaande verkiezingen, daaraan vast.

De reden is de werkgelegenheid: VW heeft in zes fabrieken in Nedersaksen 120.000 mensen werken. In ruil voor het behoud van die banen stemt de deelstaat vaak in met plannen van het bedrijf, zo luidt de kritiek in Duitsland. De deelstaat zit in de houdgreep.


Maar Duitsland gaat zijn Volkswagenwet dus niet zelf opgeven. Mogelijk komt er wel weer druk vanuit Brussel om dat te veranderen als bijvoorbeeld het kartel kan worden bewezen. De Europese Commissie stapte in 2007 al naar de rechter omdat de wet in zou druisen tegen het vrije Europese kapitaalverkeer. Daarop werd de bepaling verwijderd dat een aandeelhouder van VW nooit meer dan 20% van de aandelen mag hebben.
Bron:"Het Financieel Dagblad"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20822
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7438
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 04 Sep 2017 14:20

Volkswagen start terugroepactie in China
Volkswagen gaat in China 1,82 miljoen auto's terughalen vanwege mogelijke problemen met het besturingssysteem van de brandstofpomp. Dit meldde de Duitse fabrikant van onder meer Audi en Skoda maandag.

De terugroepactie betreft de modellen Passat en Magotan, waaronder 22.400 ingevoerde voertuigen. Volkswagen produceerde de auto's tussen 2007 en 2015 samen met zijn Chinese joint venture-partners SAIC en FAW.

Volkswagen zal het brandstofpompbesturingssysteem van de getroffen auto's gratis vervangen vanaf 25 december.

De Duitse autoproducent verkocht in 2016 in China bijna 3 miljoen auto's van het merk Volkswagen en boekte een omzet van 4,96 miljard euro. Daarmee is China één van zijn belangrijkste markten.
(END) Dow Jones Newswires
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20822
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7438
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 06 Sep 2017 15:44

Europese autoverkoop kent sterke maand augustus
De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen stegen in augustus met 5,8% ten opzichte van augustus 2016. Sinds het begin van dit jaar groeide de autoverkoop in die landen gezamenlijk met 3,4%. Samen zijn de vijf landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa en geven ze dus een zeer goede indicatie voor de totale verkoopcijfers voor West-Europa. Die krijgen we op 14 september voorgeschoteld. Het detail van de groei per land in augustus ziet er als volgt uit: VK: -6,4%, Duitsland: +3,5%, Italië: +15,8%, Frankrijk: +9,4% en Spanje: +13,0%.

De constructeurs die in augustus marktaandeel wonnen waren Peugeot (KBC Asset Management "kopen", koersdoel: 24 EUR), Daimler (KBC Asset Management "kopen", koersdoel: 82 EUR), Renault en FCA. Marktaandeelverliezers waren Volkswagen (KBC Asset Management "houden", koersdoel: 160 EUR) en Ford.

De meeste analisten gaan ervan uit dat de Britse automarkt zal krimpen dit jaar. De groei van de Europese autoverkoop zou dan ook vooral moeten komen van de Zuid-Europese landen. De cijfers van augustus (en sinds begin dit jaar) lijken dit te bevestigen.

In het licht van de solide cijfers over de maand augustus trekt onderzoeksbureau LMC zijn jaarprognose voor de autoverkoop in West-Europa 2017 op van 2,8% naar 2,9%. Mogelijk is dit conservatief rekening houdend met de schrootpremies die recent in voege zijn getreden voor oudere dieselwagens in onder andere Duitsland en het VK.
Bron:"Blog KBC-Bolero"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20822
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7438
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 12 Sep 2017 11:35

Investeringsoffensief VW en Daimler in elektrische auto
Het Duitse Volkswagenconcern, dat in opspraak kwam door gesjoemel met dieselauto's, stapt versneld over op elektrische modellen. Tot 2030 gaat daar €20 mrd naartoe, waar het eerder een horizon tot 2025 had met plannen voor €10 mrd.

Er komen in de komende 8 jaar 80 nieuwe modellen op de markt die door stroom worden voortbewogen. Eerder kondigde het bedrijf 30 nieuwe modellen aan. In 2030 moet er een elektrische versie zijn van alle 300 VW-modellen.

De Duitse fabrikanten zoeken het offensief tegen hun Amerikaanse concurrent Tesla, dat de elektrische auto naar de massa heeft gebracht. De aankondiging van Volkswagen, vorig jaar ondanks de schandalen de grootste autoproducent ter wereld, werd gedaan tijdens de Frankfurter autosalon, waar eerder ook Mercedes-Benz aankondigde dat het zijn investeringen in elektrisch voortbewogen voertuigen de hoogste prioriteit geeft.
Vijftig elektrische Mercedessen

Mercedes-Benz gaat in de komende vijf jaar voor elk automodel een elektrische variant ontwikkelen, zei Dieter Zetsche, ceo van moederbedrijf Daimler, maandag op een investeerdersdag in Duitsland.
De autofabrikant is van plan om tot eind 2022 minstens vijftig elektrische modellen op de markt te brengen, zowel hybride als volledig elektrisch. Wel zullen deze modellen volgens Zetsche een lagere winstmarge hebben. De winst kan bij sommige elektrische modellen zelfs de helft lager uitpakken dan bij hun conventionele tegenhangers, zegt de ceo.
Bezuinigingen

Om te compenseren voor deze lagere winsten, is Daimler van plan om binnen dezelfde periode €4 mrd aan kosten te besparen. Hiervan moet €1 mrd bespaard worden op R&D en kapitaaluitgaven en nog eens €1 mrd op vaste kosten. De rest zal vooral worden bespaard op productkosten.

Het merk Smart, dat eveneens onder Daimler valt, zal in 2020 helemaal overgaan op elektrische autotechnologie, schrijft persbureau Reuters.
Meer aandacht voor elektrisch

Volvo, eigendom van het Chinese Geely, kondigde eerder aan in 2019 een elektrische versie voor al zijn modellen te willen aanbieden. Ook BMW komt tot 2025 met 25 nieuwe elektrische en hybride modellen op de markt.

Angela Merkel riep Duitse fabrikanten afgelopen weekend op om hun aanbod aan elektrische auto's uit te breiden. De bondskanselier vreest dat de Duitse autosector in een periode van elektrificatie de aansluiting op de internationale markt zal missen.

China maakte dit weekend bekend in navolging van Europese landen het einde van de door fossiele brandstoffen voortgedreven auto te gaan afkondigen met een verbod, mogelijk vanaf 2040.
Bron:"Het Financieel Dagblad"
Go with the flow.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20822
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7438
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor charel01 » 23 Nov 2017 14:31

Voor het derde kwartaal rapporteerde VW Groep solide resultaten: de operationele winst (EBIT) bedroeg 4,3 miljard EUR, een stijging van 15% tegenover het derde kwartaal van 2016 en zo’n 9% boven consensus. Vooral de prestatie van het VW-merk was opvallend goed: de marges verdubbelden jaar-op-jaar tot 3,8%. Dat was grotendeels te danken aan het SUV-offensief dat VW onlangs inzette en een grotere kostendiscipline.

Naar aanleiding van de derdekwartaalresultaten verhoogde het management ook de jaarprognose. Het verwacht nu de eerder vooropgestelde margevork (EBIT) van ‘tussen 6% en 7%’ licht te overtreffen. CEO Herbert Diess gaf nog mee dat ‘2018 een goed jaar zal worden voor VW’. Diess werd in juli 2015 weggekaapt bij BMW en kreeg de ondankbare taak om VW door het Dieselgate-schandaal te leiden. In zekere zin maakte dat schandaal het voor Diess makkelijker om in de kosten te snijden: de noodzaak om VW winstgevender te maken - met het oog op torenhoge kosten/boetes - zorgde voor enige inschikkelijkheid bij de doorgaans stugge vakbonden. Daarnaast werd op zoek gegaan naar efficiëntieverbeteringen op het vlak van kapitaalinvesteringen en Onderzoek & Ontwikkeling. Die aanpak lijkt zijn vruchten af te werpen. De kapitaalinvesteringen bij het merk VW lagen in het derde kwartaal 14% (ofwel 0,7 miljard EUR) lager dan in het derde kwartaal van 2016. Aangezien het VW-merk verantwoordelijk is voor een groot deel van de investeringen van de VW-Groep had dit een aanzienlijk positieve impact op de kasstroomgeneratie in het derde kwartaal.

Meer nog dan de winst is het de vrije operationele kasstroom die indruk maakt. Onderliggend bedroeg die voor het derde kwartaal maar liefst 4,3 miljard EUR, een stijging met ca. 2 miljard EUR t.o.v. hetzelfde kwartaal van 2016. Sinds begin dit jaar genereerde de VW-Groep al meer dan 11 miljard EUR aan vrije operationele kasstromen. De hoge kapitaalinvesteringen van de laatste jaren zullen nog een tijd op de winst wegen in de vorm van afschrijvingen. De zuinigere aanpak van vandaag vertaalt zich evenwel onmiddellijk in de cashflow.

Lange tijd werd gevreesd dat Dieselgate VW onherroepelijk zou beschadigen maar de realiteit is anders: door de band genomen blijken de meeste consumenten vergevingsgezind te zijn. Niettemin zal het schandaal VW wel een smak geld kosten: schattingen van om en bij de 30 miljard EUR zijn niet uit te lucht gegrepen.

Ook al blaakt VW financieel gezien van gezondheid, blijven aan een investering in VW substantiële risico’s verbonden. Aan een koers-winstverhouding van 6,5 voor 2018, denken de analisten van KBC AM dat de risico’s voldoende verdisconteerd zijn. Het winstpotentieel is dat volgens hen evenwel niet. Om die reden verhoogt analist Kurt Ruts zijn aanbeveling van "Houden" naar "Kopen". Het koersdoel stijgt naar 200 EUR.
Go with the flow.

Gebruikersavatar
bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 Feb 2013 09:22
waarderingen: 186
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor bartel » 07 Jan 2018 09:19

'Volkswagen opnieuw grootste autobouwer ter wereld'

Volgens interne prognoses heeft Volkswagen vorig jaar 10,7 miljoen auto’ verkocht. Niemand zou beter doen.

Ondanks de naweeën van het Dieselgate-schandaal heeft Volkswagen meer auto’s verkocht dan ooit tevoren. De Duitse groep, waartoe ook Audi, Skoda, Seat en Porsche behoren, heeft volgens interne prognoses vorig jaar meer dan 10,5 miljoen auto’s verkocht, bericht de Duitse krant Bild am Sonntag.

Volkswagen verwacht voor 2017 te zullen landen op 10,7 miljoen verkochte auto’s. Dat is meer dan de 10,3 miljoen auto’s waar het bedrijf voor dit jaar op mikte. Daarmee blijft de groep voor het Japanse Toyota de grootste autobouwer ter wereld.

Ook qua omzet stevent Volkswagen af op een record. Wellicht passeert het voor het eerst de grens van 220 miljard euro. Vooral de almaar grotere vraag in China zorgt ervoor dat de Duitse multinational kan blijven groeien.

Audi onder verwachtingen

Volgens Bild am Sonntag doen vooral Skokda en Seat het goed. Ook Volkswagen zelf doet het beter van verwacht, wat opvallend is aangezien het merk het meest in beeld kwam bij het Dieselgate-schandaal. Premiummerk Audi zou iets onder de verwachtingen blijven.

Het internationale plaatje is niet toepasbaar op ons land, waar Volkswagen krimpt. De verloop daalde in 2017 met bijna 5 procent tegenover het voorgaande jaar. Ook moet Volkswagen in België Renault laten voorgaan als grootste autobouwer.

Bron: De Tijd - 07/01/2018

Gebruikersavatar
Mannie
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1312
Lid geworden op: 01 Feb 2012 11:06
Locatie: Paperassen
waarderingen: 307
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor Mannie » 08 Jan 2018 19:23

Ahold Delhaize - Alphabet - ASML - Beiersdorf - Brederode - Deceuninck - Elia - Greenyard - Kinepolis - Kuka - Marvel Technology Group - Miko - Nvidia - Publicis - ROBO - Sioen - Solvay - Ter Beke

Hunter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3844
Lid geworden op: 01 Sep 2013 14:05
waarderingen: 903
Contact:

Re: Volkswagen FVOW DE0007664005

Berichtdoor Hunter » 17 Jan 2018 09:43

Verkooprecord voor Volkswagen in 2017
Gepubliceerd op 17 jan 2018 om 08:55

WOLFSBURG (AFN) - Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft in 2017 een wereldwijd verkooprecord behaald van ruim 10,7 miljoen voertuigen, een stijging van 4,3 procent. Dat blijkt uit de verkoopcijfers die de grootste autofabrikant van Europa naar buiten bracht.

Het bedrijf uit Wolfsburg is het moederconcern van merken als Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda en trucks van MAN en Scania. In bijna alle regio's ging de verkoop vorig jaar omhoog, met flinke stijgingen in Rusland en Zuid-Amerika. Op de Duitse thuismarkt daalde de verkoop echter licht.

Bij het hoofdmerk Volkswagen was sprake van een verkoopgroei met meer dan 4 procent tot het nieuwe record van 6,2 miljoen auto's. Bij luxemerk Audi bedroeg de groei 0,6 procent tot bijna 1,9 miljoen voertuigen. Topman Matthias Müller gaf aan dankbaar te zijn voor het vertrouwen dat klanten stellen in het bedrijf, na het emissieschandaal waar Volkswagen eerder mee worstelde en waardoor miljarden aan kosten moesten worden gemaakt.
HoubyTelli liked last!