Nestlé

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.
De Wereld
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1543

Re: Nestlé

Berichtdoor De Wereld » 13 Aug 2015 12:08

Beurs bij de lunch:

De voedingsproducent Nestlé boekte over de eerste zes maanden van het jaar een winst van 4,52 miljard Zwitserse frank, onder de verwachting van 4,75 miljard Zwitserse frank en minder dan 4,63 miljard Zwitserse frank een jaar eerder. Problemen met de noedels van het merk Maggi in India zijn de grootste boosdoener, net als de dure Zwitserse frank. Nestlé bevestigt wel de prognose om dit jaar 5% organische groei te realiseren.

powered by Surfing Waves

De Wereld
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor De Wereld » 14 Aug 2015 13:15

Beurs bij de lunch, pag 8

http://data.kbcsecurities.be/40/40/203/131808.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 616

Berichtdoor Karl » 16 Okt 2015 08:11

Groeiverwachtingen worden door Nestlé naar beneden bijgesteld, Unilever presenteerde eerder deze week nog goede cijfers maar of deze cijfers en verwachtingen van Nestlé goed worden ontvangen betwijfel ik.
Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro Aegon

De Wereld
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor De Wereld » 16 Okt 2015 09:03

Nestle verlaagt outlook

16 oktober 2015, 07:59
Dure frank drukt op verkopen.

Nestlé heeft de afgelopen negen maanden de negatieve effecten van een sterke Zwitserse frank gevoeld, evenals een trager omzetherstel in China en verlaagde daarop de outlook voor heel dit jaar. Dit bleek vrijdag uit de cijfers over de eerste drie kwartalen van 2015 die het Zwitserse voedingsmiddelenconcern voorbeurs publiceerde.

CEO Paul Bulcke van Nestlé zei in een toelichting dat na een goede eerste jaarhelft het resultaat in de afgelopen drie maanden beïnvloed werd door "uitzonderlijke gebeurtenissen". De topman wees in het bijzonder op de noedelverkoop van Maggi in India en een aanpassing van de kortingsstructuur bij Skin Health. Ook kende Nestlé een trager dan voorzien herstel van de omzet in China.

Daar stonden volgens Bulcke evenwel aanhoudende sterke prestaties in Europa en met Nestlé Waters en Nestlé Health Science tegenover. Ook boekte Nestlé volgens de CEO goede vooruitgang in de meeste delen van Latijns-Amerika en werd er een "significante" verbetering in Noord-Amerika bewerkstelligd.

De autonome groei viel volgens Bulcke met 4,2 procent lager uit dan de eigen verwachtingen, waardoor de concurrent van Unilever rekent op een autonome groei van ongeveer 4,5 procent voor heel 2015. Bij de halfjaarcijfers mikte Nestlé nog op een autonome groei van ongeveer 5 procent.

De autonome groei van 4,2 procent werd voor 2,2 procentpunt gedragen door hogere prijzen. In de opkomende markten lag de autonome groei op 6,8 procent, terwijl in de ontwikkelde markten sprake was van een groei van 2,2 procent.

De sterke Zwitserse frank had echter een negatief effect van 6,7 procent, waardoor de omzet daalde van 66,2 miljard naar 64,9 miljard frank, ondanks een positief netto effect door overnames en desinvesteringen van 0,4 procent.

baggerbeest
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 2

Berichtdoor baggerbeest » 14 Mar 2016 01:23

Paul Bulcke, de Belgische topman van ‘s werelds grootste voedingsgroep Nestlé, kreeg het voorbije jaar af te reken met nogal wat tegenslagen. Maar hij blijft geloven in het bedrijf waar hij al zowat heel zijn carrière werkt. ‘Nooit passen we onze ambities aan de tegenslag van het moment.’

Al meer dan 35 jaar werkt de West-Vlaming Paul Bulcke (61) voor het grootste en meest rendabele voedingsbedrijf ter wereld. In 2008 werd hij er CEO, en meteen één van de machtigste bedrijfsleiders ter wereld. De cijfers van de voedingsmastodont Nestlé zijn dan ook duizelingwekkend. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van bijna 81 miljard euro, waarvan voor 6,5 miljard euro aan water, voor nog eens 17,5 miljard aan melk- en koffiepoeder en andere dranken en voor 10,5 miljard euro aan dierenvoeding. Bulcke staat er aan het hoofd van 335.000 mensen voor Nestlé, waaraan het jaarlijks zowat 15 miljard euro aan lonen betaalt. Die werken in 460 fabrieken – waarvan er één in België staat – in meer dan 180 landen. Paul Bulcke is een vaste gast op het World Economic Forum.
Paul Bulcke

Geboren in 1954 in Roeselare
Studeerde handelsingenieur aan de KU Leuven en managementopleiding aan de Vlerick Business School en IMD.
Startte zijn carrière in 1977 als financieel analist bij Scott Graphics International in Bornem.
Treedt in 1979 in dienst van de Nestlé als marketing- en verkoopsstagiair.
Werkt tussen 1980 en 2003 voor Nestlé in Zuid-Amerika, Portugal, Tsjechië, Slowakije en Duitsland.
2000-2003: algemeen directeur van Nestlé Duitsland.
2004-2008: executive vicepresident voor de zone Americas: de VS, Canada, Latijns-Amerika en de Cariben.
2008 CEO van Nestlé.
Getrouwd, drie kinderen, spreekt zes talen, houdt van zeilen, golf en motorrijden en heeft een vliegbrevet.

Maar met de functie en de macht komt ook de loodzware verantwoordelijkheid. De voorbije jaren kreeg Bulcke af te rekenen met dure Zwitserse frank, waardoor de omzet en ebitda vorig jaar fors terugviel. Ook de organische groei, gezuiverd van wisselkoerseffecten, ging ‘maar’ met 4,2 procent omhoog, een pak onder de traditionele Nestlé-doelstelling van 5 à 6 procent. En vorig jaar had hij met noodleschandaal in India zijn handen meer dan vol. Voedselcontroleurs hadden in pakje instantnoedels schadelijke hoeveelheden lood ontdekt en vertrok ijlings richting New Delhi om de brand te blussen. Toch ziet Bulcke in de tegenvallers voorlopig geen reden tot bezorgdheid en geniet hij nog het volste vertrouwen van Peter Brabeck, de bestuursvoorzitter van de bijna volledig beursgenoteerde mastodont.

Nauwelijks twee dagen is Bulcke nog eens in zijn geboorteland. We ontmoetten hem in de anonimiteit van het Résidence Palace aan de Wetstraat, tussen een hele reeks andere vergaderingen en interviews door. De timing is strikt, de agenda vol.

Is een mens pas gezond als hij nooit een stuk chocola eet? Nee toch. De frustatie om niet altijd te kunnen doen wat je wil, houdt je scherp.

U wordt geleefd door uw agenda. Wilt u daar soms niet eens totaal uitbreken?
Paul Bulcke: ‘Het is dankzij die agenda dat ik van de rustige momenten kan genieten. Met kerst gaan we bijvoorbeeld naar Chili om mijn dochter en kleinkinderen te zien. Daar genieten we echt van. Hoe zou ik kunnen genieten als ik dat alle dagen zou kunnen doen? Ik zou ook meer willen vliegen (Bulcke heeft een pilotenbrevet, red.), motorrijden of zeilen. Nu ga ik soms zeilen met de zeilboot van mijn broer in Oostende. Dan ben ik weer voor een tijdje opgeladen. De frustratie van je hobby’s niet elke dag te kunnen doen, is een goede motivator. Het houdt je scherp en gezond.’

Over gezondheid gesproken. Het thema is de voorbije jaren steeds belangrijker geworden voor Nestlé.

Bulcke: ‘Good food, good life’ is onze slagzin. En dat blijft nog wel een poosje zo. Maar die vlag dekt wel steeds meer ladingen. We doen steeds meer onderzoek naar hoe onze voeding de gezondheid beïnvloedt. Dat doen we in onze afdeling Nestlé Health Science: hoe kan wetenschap en onderzoek onze voedsel gezonder maken. Neem nu de vergrijzing. Ouderen hebben bijvoorbeeld voeding nodig die zachter is, makkelijker te kauwen is. Of: ouderen eten minder, waardoor de maag verkleint. En als je minder eet van hetzelfde, dan krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Zo zie je dat nogal wat ouderen die worden binnengebracht in een ziekenhuis, ondervoed zijn. Dus moet je die voeding anders maken. Of denk aan de impact van voeding op onze mentale gezondheid. Depressie is dé ziekte van de 21ste eeuw.’
© Debby Termonia © Debby Termonia

Met de Skin Health-divisie, waarin het van L’Oréal overgenomen Galderma is ondergebracht, lijken jullie wel weg te gaan van voeding?
Bulcke: ‘Het draait om het idee dat de huid ook gevoed moet worden. En omgekeerd: dat de huid een barometer is voor je gezondheid. Voeding heeft een impact op het lichaam, de huid is daar een onderdeel van. Acné is daar het meest voor de hand liggende voorbeeld. Maar ook verouderende huid, psoriasis, huidallergieën of zelfs melanomen. Ook daar zie je ook nieuwe noden. Neem nu de verstedelijking. De luchtvervuiling in steden tast onze huid aan.’

Op school leren we vier talen, maar niemand krijgt er ooit één uur les over gezonde voeding.

paul bulcke CEo nestlé

Hoe verzoent u die nadruk op gezondheid met suikerbommen als KitKat of Lion of caloriebommen als Wagner-diepvriespizza’s in het Nestlé-gamma?
Bulcke: ‘Is een mens pas gezond bezig als hij nooit een stuk chocola eet? Nee toch. De voorbije jaren hebben we trouwens heel wat suiker en zout uit onze producten gehaald. Daar investeren we zwaar in. Het gaat immers ook niet om louter de vermindering van suiker of zout. Zo kunnen we een zoutkristal zo ontwerpen dat ze vijf maal meer oppervlakte heeft zodat de kruiding sterker wordt, maar tegelijk het volume gelijk blijft. Of we proberen meer verantwoorde porties aan te bieden. Alles terugbrengen tot nul calorieën, is dan weer zinloos. Mensen hebben calorieën nodig. Nog zo’n misverstand bij de publieke opinie: dat diepvries ongezond is. Nochtans is het de beste manier om gezond te eten. Enkele uren na de pluk worden tomaten en wortelen al ingevroren zodat ze hun vitaminen niet verliezen. De gemiddelde consument voelt dat zo niet aan, maar toch is het zo. En precies daar ligt voor ons een enorme opdracht: in dialoog gaan met onze klanten.’
Nestlé in cijfers

Het Zwitserse Nestlé is ’s werelds grootste voedingsbedrijf. Het boekte in 2015 een omzet van 88,8 miljard Zwitserse frank (80,9 miljard euro). Een jaar eerder bedroeg de omzet nog 91,6 miljard frank. De daling is te verklaren door de dure Zwitserse frank.

In werkelijkheid was er een organische groei van 4,2 procent.

De bedrijfswinst bedroeg 13,4 miljard frank. de operationele cashflow (ebitda) 14,3 miljard frank en de nettowinst 9 miljard frank. Nestlé stelt 335.000 mensen tewerk in 460 fabrieken.

Het voedingsbedrijf is in 189 landen actief met drank, gezondheidsproducten, melkproducten, ijs, bereide maaltijden, dierenvoeding, snoep en water.

Nestlé heeft 2.000 merken in portefeuille, waaronder Nescafé, Nespresso, Häagen-Dasz, Maggi, Herta, Wagner, KitKat, Vittel en Perrier en San Pellegrino.

Hoe doet u dat?
Bulcke: ‘Eten jullie graag pizza?’

Ja.
Bulcke: ‘En voelen jullie zich dan schuldig?’

Nee, want we eten het niet zo vaak.
Bulcke: ‘Inderdaad, en u eet ook geen familiepizza. Kijk, dat soort dialoog willen we. Maar daar ligt ook een verantwoordelijkheid bij de maatschappij en de overheid. Op school leren we vier talen, maar niemand krijgt er ooit één uur les over gezonde voeding. De maatschappij moet de mensen opleiden, zodat ze de info van de industrie begrijpen.’

Is er een gezondheidsrevolutie aan de gang of is het een hype?
Bulcke: ‘Er is altijd een deel perceptie, een deel hype. Neem nu het label ‘glutenvrij’. Intussen werken we wel aan glutenvrije producten, maar niet in die mate dat we proberen tegemoet komen aan de 25 procent van de bevolking die denkt dat glutenvrij nodig te hebben. Fysiologisch gaat het maar om 1,5 procent die echt intolerantie heeft voor gluten. Op langere termijn ebt dat ook weer weg. Je moet als bedrijf ook de moed hebben om tegen de hype in te gaan.’

Ziet u die diversificatie naar gezondheid ook als een wissel op de toekomst, nu de organische groei in meer traditionele food&beverages-divisies (water, melkproducten, koffie) terugvalt?
Bulcke: ‘Het klopt dat die onder onze ambitie is blijven steken. We hadden dat niet verwacht, maar we blijven realistisch: de hele wereldeconomie groeit minder, zelfs China is al een tijdje gestopt met dubbelcijferig te groeien. Dat betekent niet dat we die ambitie van meer dan 5 procent groei plots opgeven. Ze komt terug als de wereldeconomie opnieuw aantrekt. Nooit zullen we onze ambities aanpassen aan de tegenvaller van het moment. Dat werkt demotiverend.’
© Debby Termonia © Debby Termonia

Vormde de terugtrekking van de Maggi-noodles in India ook een rem op de jullie groei?
Bulcke: ‘Dat was een uitzonderlijke tegenvaller die ons heeft pijn gedaan. Die noedels waren goed voor meer dan 20 procent van onze omzet in dat land. Toen het in juni aan het licht kwam, ben ik meteen op het vliegtuig richting New Delhi gesprongen. Ik heb toen een vergadering gehad met de autoriteiten van de voedselveiligheid. Maar meteen werd het duidelijk dat we helemaal geen gehoor zouden vinden voor onze argumenten. Er speelden duidelijk andere agenda’s.’

Welke agenda dan?
Bulcke: ‘Ach… 3.500 tests hebben we gedaan in de beste labo’s ter wereld. Die bewezen dat het product veilig was. En zij stelden het tegenovergestelde. Dat was een dovenmansgesprek. Voor ons staat het vertrouwen van de consument centraal. Als dat er niet is, dan halen we alles uit de rekken. Vijf maanden lang hebben we vijf Indiase fabrieken stopgezet. Tot het vertrouwen terug is. We hebben toen ook dertig mensen fulltime op de sociale media gezet om te werken op dat vertrouwen met de consument. Dat heeft gewerkt. Marketingonderzoek heeft aangetoond dat het vertrouwen in het merk Maggi intact is gebleven. Dat hebben we te danken aan het feit dat we, zodra er een zweem van wantrouwen is, we alles uit de rekken haalden.

Een jaar geleden gaf u kritiek op Zwitserland, omdat het te weinig migranten uit Europa zou toelaten. Intussen worstelt Europa met een veel breder migrantenprobleem. Hoe staat u daar tegenover?
Bulcke: ‘Ik zou het geen kritiek noemen. Ik heb mijn oordeel gegeven. Ik ben voor een open economie. En elke economie, elk bedrijf heeft stabiliteit nodig. Ondertussen is migratie een heel groot probleem, een uitdaging voor de maatschappij. Daar moeten antwoorden op komen. Dat vergt sterk leiderschap, dat ik niet altijd zie. ’

Europa worstelt ook met een dreidende brexit. Stel dat de Britten stemmen voor een uitstap uit de Europese Unie, wat betekent dat dan voor uw bedrijf?
Bulcke: ‘We zouden het spijtig vinden. Ons bedrijf is voor een open handel en open grenzen. Een open economie is de meest efficiënte omgeving om zaken te doen. Die verschuivingen vallen niet direct op onze tafel. Het is aan de Britten om te beslissen. Ze moeten er goed over nadenken. Ik denk dat ze er de romantiek van zien, maar niet de economische gevolgen. Het kan niet goed zijn.’

U heeft duizenden medewerkers in het VK. BMW waarschuwde vorige week zijn personeel daar nog voor brexit. Gaat u dat ook doen?
Bulcke: ‘Nee, het is niet onze rol om aan politiek te doen. Ik denk dat onze medewerkers slim genoeg zijn om zelf te kunnen beslissen.’

Zijn de Zwitsers bij Nestlé tevreden met een Belgische CEO?
Bulcke: ‘Er zijn veel gelijkenissen tussen Zwitsers en Belgen. Zwitserland is het land waar ik na België het langst heb geleefd. Wij zijn ook een klein land, hebben meerdere gemeenschappen, meerdere landstalen. Ik voel me erg thuis in Zwitserland.’

U werkt al sinds 1979 bij Nestlé. Kunt u zich als one company manager voorstellen voor een ander bedrijf te werken?
Bulcke: ‘Nooit, nimmer. De 37 jaar die ik voor Nestlé werk is altijd heel boeiend geweest. Het was ook niet steeds in hetzelfde bureau, niet in dezelfde streek. Ik heb onder hetzelfde dak in verschillende kamers gewerkt. Ik ben nog altijd heel gemotiveerd.’

In de kamer bestuursvoorzitter hebt u nog niet gewerkt. Volgt u Peter Brabeck op?
Bulcke: (lacht) ‘Pas volgend jaar beslist onze raad van bestuur daarover.’

Keert u na uw carrère nog terug naar België? Mist u West-Vlaanderen nooit?
Bulcke: ‘Een dosis Oostende is altijd welkom. Maar er wonen…? Mijn docher woont in Chili, dat is ook een deel van mijn leven. Ik woon heel graag in Zwitserland, het is er heel mooi. Als men mij vraagt waar het het leukste is om te leven, zeg ik ‘waar we geleefd hebben’.’

Bron: De Tijd
Corporation, n.: an ingenious device for obtaining individual profit without individual responsibility - Ambrose Bierce

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 430

Berichtdoor sjos » 15 Mar 2016 05:16

In India wordt er weer gestookt tegen Nestle (Maggi), ditmaal niet over te veel lood in de noedels maar over het soepmix zakje.
Dit kan weer op de koers wegen. Ik overweeg om in te stappen aan 70 CHF.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

baggerbeest
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 2

Berichtdoor baggerbeest » 18 Mar 2016 12:34

Ik zit sinds 2 jaar in dit aandeel. Sindsdien een mooie koersstijging en de Chf. Enkel dubbele belasting op dividend heeft mij al tegengehouden om bij te kopen. In totaal meer dan 50% belasting pff.
Corporation, n.: an ingenious device for obtaining individual profit without individual responsibility - Ambrose Bierce

Karl
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Karl » 14 Apr 2016 10:06

Traagste omzetgroei Nestlé sinds 2009
Gepubliceerd op 14 apr 2016 om 07:53

VEVEY (AFN/BLOOMBERG) - Nestlé heeft de omzet in het eerste kwartaal van het jaar op het traagste tempo sinds 2009 zien groeien. Dat bleek donderdag uit een handelsbericht van het Zwitserse concern. Op autonome basis dikten de opbrengsten met 3,9 procent aan, aldus de onderneming die bekend is van merken als KitKat en Perrier. Nestlé versloeg daarmee overigens wel de verwachtingen. Marktkenners rekenden namelijk in doorsnee op een groei van 3,6 procent. Zij reageerden dan ook tevreden. ,,Gezien de teleurstellingen van de afgelopen kwartalen, is dit extreem bemoedigend'', aldus een kenner van Kepler Cheuvreux.

Nestlé had in de eerste drie maanden van het jaar moeite om consumenten geïnteresseerd te krijgen in bevroren pizza's en gemaksmaaltijden. Wel deed het goede zaken met Nescafe en Nespresso. Ook wist het in India marktaandeel terug te winnen met Maggi, waar het een jaar geleden nog flink onder druk kwam door een grote terugroepactie. De onderneming handhaafde zijn jaarprognose, waarbij het mikt op een autonome omzetgroei gelijk aan de 4,2 procent van vorig jaar.

Karl
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Karl » 13 Mei 2016 07:15

Nestlé steekt 80 miljoen in uitbreiding babyvoedingsfabriek
Gepubliceerd: 12-05-16 15:03

Nestlé investeert 80 miljoen euro in de uitbreiding van zijn babyvoedingsfabriek in het Gelderse Nunspeet.
De Zwitserse voedingsmiddelenproducent, die al sinds 1869 actief is in Nederland, kondigde de stap woensdag aan in het bijzijn van onder meer commissaris van de Koning Clemens Cornielje.

De branchegenoot van Unilever bouwt in de fabriek onder meer een installatie voor de productie van speciale zuigelingenvoeding voor baby’s met een eiwitallergie. Het nieuwe onderdeel is volgend jaar klaar voor gebruik.

''We voelen ons door onze lange aanwezigheid onderdeel van de Nederlandse samenleving’’, zei algemeen directeur Marc Boersch van Nestlé Nederland.

Expertise
Hij roemde onder meer de grote expertise op het gebied van voedingstechnologie en de Nederlandse voortrekkersrol op het gebied van innovatie.

De werkzaamheden bieden extra werkgelegenheid voor tientallen mensen en voor de huidige meer dan driehonderd werknemers bevestigt de investering volgens Nestlé het belang van de fabriek voor het concern.

Secretaris-generaal Maarten Camps van het ministerie van Economische Zaken, ook aanwezig bij de aankondiging, liet weten ''trots'' te zijn op de keuze voor Nunspeet.

elsten
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 22

Berichtdoor elsten » 31 Mei 2016 14:33

Het Franse DBV Technologies gaat 6% hoger. Nestlé betaalt de Franse ontwikkelaar van therapeutische huid-stickers 100 miljoen euro voor de rechten om een patch te verkopen die melkallergie kan detecteren. Er zal 10 miljoen euro vooruit betaald worden voor de ontwikkeling ervan. DBV verwacht tegen 2021 een patch klaar te hebben. Koemelkallergie is de meest voorkomende voedselallergie bij kleine kinderen en voornamelijk zuigelingen hebben er last van omdat hun maagdarmstelsel nog onvoldoende ontwikkeld is om eiwitten af te breken.

Naast de productie van aangepaste babymelk wil Nestlé nu nog een stap verder gaan met het opsporen van deze allergie. Deze activiteit past in de Nestlé's doelstelling om de divisie 'Health Science', die in 2011 werd opgericht en gericht is op de bestrijding van chronische ziekten, op termijn te laten groeien tot een afdeling van 10 miljard euro.

De analisten KBC Asset Management bevestigen hun "Opbouwen"-aanbeveling voor Nestlé en waarderen het aandeel aan 82 Zwitserse frank. Voor DBV Technologies bedraagt het gemiddelde koersdoel 79,8 euro (Reuters consensus), wat overeenstemt met een opwaarts potentieel ongeveer 30%

https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/toms-blog" onclick="window.open(this.href);return false;

Tijdelijke promo tot 31 augustus:

Reageren en meer functies krijgen?

Discussieer met duizenden beleggers, minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete onderwerpen.

Registreer binnen enkele tellen