Norway Royal Salmon (OSE)

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.
kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 456

Norway Royal Salmon (OSE)

Berichtdoor kierkegaard » 12 Feb 2019 10:07

Om de discussie uit het NOK forum te halen, creëer ik graag een apart Norway Royal Salmon (NRS) topic. NRS is een zalmkweker en noteert op de beurs van Oslo in NOK.

Vandaag krijgt NRS bij opening een serieuze tik van -10% op de publicatie van Q4: https://norwayroyalsalmon.com/en/Home/N ... ory-of-NRS

Ik moet de resultaten nog in detail doornemen, maar het zijn op vlak van EBIT en volume de beste in de geschiedenis van NRS. De serieuze koersval is m.i. vermoedelijk te wijten aan de biologische problemen (lees: zeeluis) in de zuidelijke regio die het oogstvolume in 2019 met zo'n 2.000 ton zullen impacteren.

Het dividend stijgt met zo'n 15%: van 5,2 NOK over 2017 tot 6 NOK over 2018.
josymar liked last!

powered by Surfing Waves

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3867

Re: Norway Royal Salmon (OSE)

Berichtdoor jens_dev » 12 Feb 2019 10:22

Die zeeluizen veroorzaakten enkele jaren geleden ook al paniek bij de kwekers. Toen gingen er veel bedrijven in die sector onderuit. Was een koopkans.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 12 Feb 2019 11:15

Een beetje verder gekeken en het gaat blijkbaar toch niet om zeeluis, maar om de ziekte yersiniosis, waartegen wel vaccinatie mogelijk is (wat in de toekomst ook zou gebeuren).

Zou dat de enige reden zijn voor de flinke klap vandaag?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3867

Berichtdoor jens_dev » 12 Feb 2019 11:57

Ik ga er niet helemaal door gaan want ik volg ze niet actief, maar als je de jaarcijfers vergelijkt met de consensus zie je dat de omzet 3% erboven ligt, maar de EBITDA en EBIT 7-8% eronder en de nettowinst 15% eronder. Hogere kosten dus, of lagere winstmarges. Zoek eens naar die reden.

En verder de 'biological challenges' in de Outlook is ook een aandachtspunt.
kierkegaard liked last!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 12 Feb 2019 14:11

Dank, ik bekijk het in wat meer detail wanneer ik niet aan het werk ben.

Die biological challenges slaan denk ik op die yersiniosis ziekte die een impact zal hebben op de oogst in 2019, maar mogelijk ook op zeeluis want voor zover ik weet werd daarvoor nog geen sluitend middel gevonden.

Goedkoop was het niet meer, NRS, maar omdat mijn instapkoers vrij laag was (135) was dit ondertussen toch tot een van mijn grotere posities uitgegroeid, dus die -10% heeft toch even pijn gedaan.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 12 Feb 2019 21:26

Zoals initieel geschreven gaat het dus om problemen in de zuidelijke regio, die daar zo goed als de hele oogst hebben verknoeid. EBIT van 1M tegenover 24M in Q4/17. Aangezien er gevaccineerd wordt, zou dit in principe eenmalig moeten zijn. Maar dergelijke zaken (ziektes) zijn jammer genoeg inherent aan deze business en je kan die nooit helemaal uitsluiten.

Ik vermoed dat in de flinke terugval vandaag (-14%) ook wat teleurstelling over het dividend zit. NRS streeft ernaar meer dan 60% van de winst uit te keren, maar over 2018 zal dat maar 45% zijn aangezien men in 2019 een hogere capex verwacht. Ik vind het gezond om het geld dan wat meer in de onderneming te houden in plaats van het uit te keren. En het blijft een luxeprobleem want de EPS ligt over 2018 (13,43 NOK) zo'n 55% hoger dan over 2017 (8,72 NOK), dus er is nog altijd een flinke stijging van het dividend.

De outlook is ook zo slecht niet. Er zal nog altijd een impact zijn op de zuidelijke regio maar die staat maar voor een beperkt deel van het totale volume (dat volgend jaar opnieuw met zo'n 6% zou stijgen). Men start ook met de bouw van een eigen smolt-productie en exploreert arctische off-shore farming. Vandaar vermoedelijk die hogere capex.

Al bij al een zeer correcte waardering nu vind ik, met zeker groeipotentieel. Ik koop niet bij maar houd.

Waar ik me wel weer vragen bij stel is de ecologische duurzaamheid, alhoewel je het ook moet afzetten tegen de effecten van de wilde visvangst. Maar toch, ontsnapte gekweekte zalmen tasten het genoom aan van de wilde zalm. En nu beginnen ze hier ook al met van die triploïden, steriele zalmen met een extra chromosoom. Niet alleen zijn die vaak misvormd, bovendien hebben ze al gemerkt dat die, steriel of niet, soms toch weer seksuele kenmerken beginnen te ontwikkelen en op de andere zalmen kruipen (hoe zou je zelf zijn). Niets om vrolijk van te worden allemaal.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 24 Feb 2019 09:58

Ondertussen is NRS al bijna weer helemaal hersteld van die dip tot 280 en staat weer boven de 200.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 15 Mar 2019 12:39

Zalmen compleet onderuit vandaag, weet nog niet waarom.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 15 Mar 2019 12:51

Mogelijk door publicatie van een studie door Stirling university in kader van een EU-project over groeipatroon zalmen.

Tijdelijke promo tot 31 augustus:

Reageren en meer functies krijgen?

Discussieer met duizenden beleggers, minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete onderwerpen.

Registreer binnen enkele tellen