TOMRA (Oslo:TOM)

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 114
Contacteer:

Re: TOMRA (Oslo:TOM)

Bericht door Phil »

Bedankt Abdel voor dit artikel. Ff geregistreerd om dit eens te lezen.

In feite bevestigt dit een beetje mijn vrees, met name de volgende passage:

Investors might deal with delays if the cash flow was guaranteed, but there’s also question of how Tomra sells its RVMs into these markets. Since its 2018 capital markets day, management has been emphasising its “throughput” model for its RVMs. Instead of flogging the machines outright to customers, and then clipping off annual service fees, Tomra is instead regularly starting to retain ownership of the machine, and the surrounding infrastructure, and then collect fees relative to the volumes of plastic recycled. You can see why this might be appealing to governments or local partners: the model requires less upfront expenditure, and only begins to cost real money if the scheme is a success. Politically, it’s a win, win.

The inverse, however, is also true for Tomra. It requires the business to wear the capital costs upfront, and then hope the forecasted plastic recycling rates materialise.

Als marktleider met 70% zijn ze bezig met de “kleintjes” ( lees envipco) dood te doen door eigenlijk het inkomsten- distributiemodel te veranderen. Ipv hoge inkomsten aan de begin van de cyclus ( bij verkoop) en beperkte recurrente inkomsten (bij operationeel werking) te hebben, zijn ze dit aan het omkeren. Dit vraagt kapitaal en verlaagt de inkomsten en marges op korte termijn. Iets wat Envipco onvoldoende heeft en dus stof om over na te denken.
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 285
Contacteer:

Bericht door abdel »

Phil schreef:
04 sep 2020 13:22
Bedankt Abdel voor dit artikel. Ff geregistreerd om dit eens te lezen.
Tiens, ik heb het gelezen zonder registratie.
Soit, voor wie de moeite niet zelf wil doen:
login: cihax48152@kamismail.com
pw: cihax48152@kamismail.com

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 114
Contacteer:

Bericht door Phil »

Denk dat je een aantal gratis hebt zonder registratie. Maar zal al boven quota zitten :D
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

Phil schreef:
04 sep 2020 13:22
Als marktleider met 70% zijn ze bezig met de “kleintjes” ( lees envipco) dood te doen door eigenlijk het inkomsten- distributiemodel te veranderen. Ipv hoge inkomsten aan de begin van de cyclus ( bij verkoop) en beperkte recurrente inkomsten (bij operationeel werking) te hebben, zijn ze dit aan het omkeren. Dit vraagt kapitaal en verlaagt de inkomsten en marges op korte termijn. Iets wat Envipco onvoldoende heeft en dus stof om over na te denken.
Dat valt denk ik voorlopig wel mee. Schotland wordt bv net zoals Duitsland, Nederland, Scandinavische landen,... een markt waar vooral de retailers zelf hun machinepark aankopen. Al dan niet vanuit de keten of individueel. En in die landen valt voor Envipco en RVM Systems nog heel wat te rapen.
Het gaat daar in Schotland ook om 2000 tot 4000 machines, de grootste markt waar Tomra upfront gewerkt heeft is Litouwen, waar het om 1000 machines ging. Het zijn niet enkel de machines die ze moeten prefinancieren, maar ook de hele infrastructuur (kiosks, plaatsing, backoffice,...). Voor 2000 machines wellicht nog haalbaar, voor 4000 machines zou dat zelfs voor Tomra te veel gevraagd zijn qua prefinanciering en bijhorend risico. Denk ik.
Die throughput systems zijn ook niet zo'n winwin als in het artikel beweerd wordt lijkt mij. Politiek wel, maar ze vragen doorgaans een hogere throughputfee, en die moet ergens opgehoest worden. Uit goede bron ;) weet ik dat de fee in NSW bijvoorbeeld wel erg hoog ligt en dat het systeem behoorlijk kostelijk was waardoor ze het in Queensland al heel anders hebben aangepakt en Tomra al veel minder geïnteresseerd was.

Dit gezegd zijnde, het gevaar dat ze de kleintjes (willen) doodknijpen is inderdaad reëel, en ze hebben de competitie al succesvol uit NSW kunnen buiten houden. Maar ze hebben ook zowel in Europa als in de USA al stevig het juridisch deksel op hun neus gekregen voor te agressieve praktijken, dus een beetje voorzichtig zullen ze wel zijn.
Het blijft voor Envipco alleszins er op of er onder in Schotland. Ze hebben potentieel mooie marges en en ook de infrastructuur om snel up te scalen. Geef ze een jaartje met een machineverkoop van 1000 stuks en ze zijn vertrokken. Als dat niet lukt kwijnen ze gewoon verder weg. De markt lijkt al vast van dat laatste uit te gaan.

Tomra boven de 300-350 kronen is voor mij alleszins te duur (jaja, ik weet het, dat vond ik aan 90 kronen ook, ik ga toch in de boosheid volharden), ik vermoed idd zoals het artikel stelt dat een groot deel van de waardering gebaseerd is op "ethische fondsen". Mocht Envipco ooit boven de 100 mio gaan qua beurswaarde, dan worden ze wellicht ook opgepikt door dezelfde fondsen.
Ik kan er ook glad naast zitten, we zullen zien :-).
panamapapers liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 130
Contacteer:

Bericht door panamapapers »

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

Zoals gewoonlijk weer mooie resultaten vandaag bij Tomra. Mooie 7% omzetstijging bij sorting, 1 percentje krimp bij collecting (reverse vending en co). Weinig nieuwe info over potentiële nieuwe markten, enkel Schotland, Nederland en Letland werden kort besproken in de webcast. Na Schotland is Nederland is duidelijk de interessantste markt, opgehaalde volumen (via rvm) worden verwacht te verdubbelen. Machinepark is momenteel eerder verouderd, en ze voorzien zowel upgrades van de bestaande machines als aankopen van nieuwe machines. Als ik het goed begrijp zou het gaan om een markt van 5000+ toestellen ("1 machine per 2000-6000 capita", waarschijnlijk eerder richting hoger aantal).
Wel onverwacht nieuws: de CEO houdt er mee op daar, al wordt er een overgangsperiode van 1 to 2 jaar voorzien.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie