Gratis/goedkoop beleggen in aandelen of fondsen (BE) / fondsen (NL)

Gratis/goedkoop beleggen in
aandelen
 of fondsen (BE) / fondsen (NL)

Socfinasia

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.
QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1835
Contacteer:

Re: Socfinasia

Bericht door QA1 » 18 aug 2019 21:18

sperweroog schreef:
QA1 schreef:
josymar schreef:Ik heb de informatie over de aankoop en de dividenden niet bijgehouden. Ik kan ook niet meer achterhalen tegen welke koers en wanneer ik de aandelen heb aangekocht. (Heb aandelen in dec 2013 naar Binckbank getransfereerd en beschik niet meer over de vroegere informatie). De huidige koers ligt 62% lager dan de koers op het ogenblik dat ze naar Binckbank werden getransfereerd (€ 32,88). Ik heb ze gehouden in de hoop op beterschap. Misschien zou ik ze inderdaad kunnen beschouwen als een eeuwig lopende obligatie. Een interessante invalshoek, die in tegenstelling tot de feitelijke koers wel gunstige invloed heeft op mijn gemoedsstemming.
Wat je wel kan achterhalen is dat de koers 20 jaar geleden ong. 10-10,5 eur was. Op 17/8/1999 was de koers 10,15 eur(aangepast voor de splitsingen daarna).

Je schreef daarvoor:

'Bezit zelf Socfinasia sinds lange tijd (20, 30 jaar?). Zelfs als ik rekening houd met de dividenden, zit ik nog altijd met een zwaar verlies'

En nu schrijf je dat je eigenlijk die dividends niet meer kent. Maar toch heb je er blijkbaar rekening mee gehouden om te besluiten dat je met een zwaar verlies zit. En dat terwijl de koers zelf hoger staat dan 20 jaar terug. Er was ook de toekenning Socfinaf. Moderne wiskunde? :-)

Socfinasia mocht men trouwens niet zomaar hebben over de laatste pakweg 20 jaar indien niet gecombineerd met andere zaken uit die sector. Zou niet weten wie dat wanneer over die 20 jaar heeft aanbevolen: leg dat toch naast me neer als er niet voldoende deftig en objectief ook over de anderen in die sector wordt gecommentarieerd.

Vermits er geen vaststaande terugbetaling is noch vaststaande coupon, is het beeld van een obligatie toch wel enigszins merkwaardig.

mvg
Ik heb de eerste keer van Socfinasia gehoord toen het opgevolgd werd door een zekere KFC :-) in het beleggerskrantje 'Kapitaal'. Ik dacht dat ze toen 2800 BEF stonden. Maar welk jaar dat was?

groeten,
Beste,

Dat zal wel een nul te weinig zijn :-) Een koers van 2800 frank moet laatst van rond de jaren 75/76 geweest zijn. Denk niet dat KFC toen al iets schreef over beleggingen :-)
Was dat toen niet samen met Reweghs dat krantje?

mvg

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 483
Contacteer:

Bericht door sjos » 19 aug 2019 11:41

QA1 schreef:
josymar schreef:Ik heb de informatie over de aankoop en de dividenden niet bijgehouden. Ik kan ook niet meer achterhalen tegen welke koers en wanneer ik de aandelen heb aangekocht. (Heb aandelen in dec 2013 naar Binckbank getransfereerd en beschik niet meer over de vroegere informatie). De huidige koers ligt 62% lager dan de koers op het ogenblik dat ze naar Binckbank werden getransfereerd (€ 32,88). Ik heb ze gehouden in de hoop op beterschap. Misschien zou ik ze inderdaad kunnen beschouwen als een eeuwig lopende obligatie. Een interessante invalshoek, die in tegenstelling tot de feitelijke koers wel gunstige invloed heeft op mijn gemoedsstemming.
:roll:

Wat je wel kan achterhalen is dat de koers 20 jaar geleden ong. 10-10,5 eur was. Op 17/8/1999 was de koers 10,15 eur(aangepast voor de splitsingen daarna).

Je schreef daarvoor:

'Bezit zelf Socfinasia sinds lange tijd (20, 30 jaar?). Zelfs als ik rekening houd met de dividenden, zit ik nog altijd met een zwaar verlies'

En nu schrijf je dat je eigenlijk die dividends niet meer kent. Maar toch heb je er blijkbaar rekening mee gehouden om te besluiten dat je met een zwaar verlies zit. En dat terwijl de koers zelf hoger staat dan 20 jaar terug. Er was ook de toekenning Socfinaf. Moderne wiskunde? :-)

Socfinasia mocht men trouwens niet zomaar hebben over de laatste pakweg 20 jaar indien niet gecombineerd met andere zaken uit die sector. Zou niet weten wie dat wanneer over die 20 jaar heeft aanbevolen: leg dat toch naast me neer als er niet voldoende deftig en objectief ook over de anderen in die sector wordt gecommentarieerd.

Vermits er geen vaststaande terugbetaling is noch vaststaande coupon, is het beeld van een obligatie toch wel enigszins merkwaardig.

mvg
Even verduidelijken: ik bedoelde niet de intrinsieke kenmerken van een perpetual obligatie maar de houding van de belegger: een kapitaal dat je vastlegt zonder een bepaalde eindtermijn voor ogen. Je rekent dus niet vast op de nominale waarde van de obligatie (trouwens een achtergestelde schuld, dus niet 100% zeker) of het behoud van je aankoopkoers van het aandeel maar bent tevreden met de jaarlijkse opbrengst. Vergelijk het ook met wat een staatsobligatie op 10 jaar nu opbrengt.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sperweroog
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 160
Contacteer:

Bericht door sperweroog » 19 aug 2019 12:57

QA1 schreef:
sperweroog schreef:
QA1 schreef:

Je schreef daarvoor:

mvg
Ik heb de eerste keer van Socfinasia gehoord toen het opgevolgd werd door een zekere KFC :-) in het beleggerskrantje 'Kapitaal'. Ik dacht dat ze toen 2800 BEF stonden. Maar welk jaar dat was?

groeten,
Beste,

Dat zal wel een nul te weinig zijn :-) Een koers van 2800 frank moet laatst van rond de jaren 75/76 geweest zijn. Denk niet dat KFC toen al iets schreef over beleggingen :-)

mvg
Ja, was idd samen met Danny Reweghs. De Roland had er ook soms een column als ik het me goed herinner.

Ik dacht toch dat ik nog weet dat ze op relatief korte termijn van 6000 bef naar 24000 gegaan zijn. 2800 zal dan idd wat weinig geweest zijn. Maar jouw geheugen is véél beter dan het mijne!

groeten,

QA1
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door QA1 » 19 aug 2019 15:15

sperweroog schreef:
QA1 schreef:
sperweroog schreef:
QA1 schreef:

Je schreef daarvoor:

mvg

groeten,
Beste,

mvg
Ja, was idd samen met Danny Reweghs. De Roland had er ook soms een column als ik het me goed herinner.

Ik dacht toch dat ik nog weet dat ze op relatief korte termijn van 6000 bef naar 24000 gegaan zijn. 2800 zal dan idd wat weinig geweest zijn. Maar jouw geheugen is véél beter dan het mijne!

groeten,
Beste sperwer,

Hou het maar op 28.000 frank. In de jaren tachtig lagen de koersen al regelmatig boven de 20.000 frank. 6000 frank is iets van omstreeks eind jaren 70. Denk dat die publicatie van ergens eerste helft jaren negentig was.

mvg
sperweroog liked last!

doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 300
Contacteer:

Bericht door doorwinterd » 20 aug 2019 01:45

(voor splt)

november 1989, 18.000 fr

januari 1992

In dezelfde familie noteert (soms) in de Luxemburgse uithoek van de beurs Socfinasia. Iemand geraakt er zijn papier al een hele tijd niet kwijt tegen 12.000 fr. De intrinsieke waarde berekenden we in de jaarrekening op meer dan 28.000 fr. Jaar in jaar uit wordt een dividend betaald in Luxemburg van 750 Belgische frank. (tijd)

november 1997

(tijd) - Tegen inlevering van coupon 26 krijgen de aandeelhouders van Socfinasia, dochter van de Belgische plantageholding Socfin, een dividend van 3.000 frank uitgekeerd. Reeds in januari ontvingen de aandeelhouders een dividend van 1.000 frank. De recente herstructurering in de groep Rivaud, waarvan Socfinasia deel uitmaakt, legt de aandeelhouders geen windeieren.De grootscheepse herstructurering die in de Franse groep Rivaud door Vincent Bolloré enkele maanden terug op gang is getrokken, vertaalt zich voor Socfinasia niet alleen in een enorme spurt hoger van de aandelenkoers, maar ook in een forse verhoging van het dividend. In totaal krijgen de aandeelhouders 4.000 frank dividend tegen 1.700 frank het jaar voordien, een stijging van 135 procent. Hubert Fabri, de Belgische topman van Socfin, is eveneens de voorzitter van Socfinasia.

Socfinasia, noterend op de beurs van Luxemburg, profiteerde het afgelopen boekjaar, dat eindigt om 31 maart, fors van de versterking van de dollar. Zo fors dat dochter Socfindo, ondanks een lagere palmolie- en rubberprijs, nog een nettowinst van 39,8 miljoen dollar realiseerde. Het courante resultaat ging door betere dividenden 30 procent hoger. Door de verkoop via een onderhandse plaatsing van 24 procent van haar filiaal Intercultures realiseerde Socfinasia een winst van 151 miljoen frank.

Op het einde van het boekjaar haalde Socfinasia 468 miljoen frank aan inkomsten uit deelnemingen, een toename met 25 procent tegenover het vorige boekjaar. De genoteerde deelnemingen hadden een waarde van 3,8 miljard frank, waarvan 3,1 miljard frank uit boekhoudkundige meerwaarden bestaan. De niet-genoteerde participaties zijn 3,1 miljard waard; 2,2 miljard frank zijn boekhoudkundige meerwaarden. De aandelenportefeuille is 162,6 miljoen frank waard met 82,4 miljoen frank aan meerwaarden.

Na 31 maart verkocht Socfinasia de Zwitserse Banque d'Investissements Privés, wat een eerste meerwaarde van 520 miljoen frank opleverde. Het saldo moet nog gestort worden. In juni besloot Socfindo het dividend op te trekken van 260 tot 560 dollar. De nettowinst van Socfinasia zal er voor het boekjaar '98-'99 nog groter door worden. Verleden jaar liep die op tot 1,6 miljard frank tegenover 714 miljoen frank het jaar voordien.
When you walk in golden halls you get to keep the gold that falls.

QA1
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door QA1 » 22 aug 2019 21:41

QA1 schreef:
Benito schreef:Misschien vinden jullie het leuk iets over een parel van Socfinaf te lezen, Okomu is een belangrijke onderneming in Nigeria, staat daar op de beurs. Het belang van Socfinaf in Okomu alleen is nu rond de 120 milj. euro waard, de kostprijs was 20 milj, zit dus een enorme meerwaarde op.Vergelijk de beurswaarde van heel Socfinaf, die activiteiten heeft in 8 landen,van 163 milj op de koers van 9,15. Je ziet hier ook dat die klaagzangen over palmolie in dat soort landen nergens over gaan. De producenten verkopen alles op de lokale markt, vaak tegen een premie op de marktprijs vanwege de hoge kwaliteit, dat is Socfin wel toevertrouwd. Ook andere belangen van Socfinaf hebben een lokale beursnotering, zoals Socapalm, Safacam en SOGB. In deze landen is men trots op dit soort ondernemingen, ze vervullen een belangrijke sociale en economische rol. Bovendien zijn er geen deviezen nodig om voedingsmiddelen te importeren. Ook het personeel is meestal erg trots op de onderneming waar ze werken. In de tijd dat er onlusten in Atjeh waren, in Indonesie, heeft het personeel er voor gezorgd dat bendes niet tot plunderingen konden overgaan. Wie zich verdiept in hoe Socfin dit allemaal doet en een belangrijke ontwikkelingsrol speelt voor de lokale gemeenschappen, incl. huisvesting, scholen en gezondheidszorg, die begrijpt dat de aantijgingingen van NGO´s veelal volkomen onterecht zijn.

https://okomunigeria.com/about
Okomu:

Koers zakt verder onder hoog volume:

http://www.nse.com.ng/issuers/listed-se ... OKOMUOIL00

Results first half: cashflow klapt in elkaar:

http://www.nse.com.ng/Financial_NewsDoc ... Y_2019.pdf

mvg
Okomu: 40,15

http://www.nse.com.ng/issuers/listed-se ... OKOMUOIL00

mvg

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 345
Contacteer:

Bericht door Zeus » 07 okt 2019 21:29

Volgens de site van de Luxemburgse beurs zouden er vandaag > 190 000 stuks Socfinaf verhandeld zijn.
Voor dit aandeel een uitzonderlijk hoog volume
sjos liked last!

bien
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 103
Contacteer:

Bericht door bien » 06 nov 2019 09:49

wat doet dit aandeel de volgende maanden? iemand enig idee , bezit ze al 20 jaar .groeten

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 249
Contacteer:

Bericht door maartenverhoeve » 06 nov 2019 18:25

bien schreef:
06 nov 2019 09:49
wat doet dit aandeel de volgende maanden? iemand enig idee , bezit ze al 20 jaar .groeten
Geen glazen bol om te zien wat ze gaan doen! Koers op bodemkoers en vandaag vond ik de uitbetaling van het dividend op de rekening!
In port; socfinasia,GIMV, banco santander, Enwave, Ageas, Western Cop, Quest for growth, Intervest Offices, euronav, Proximus, ArGEN-x, galapagos, postNL, Bpost, Retail estate

ILAD
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 644
Contacteer:

Bericht door ILAD » 06 nov 2019 19:04

Zeus schreef:
07 okt 2019 21:29
Volgens de site van de Luxemburgse beurs zouden er vandaag > 190 000 stuks Socfinaf verhandeld zijn.
Voor dit aandeel een uitzonderlijk hoog volume

https://www.socfin.com/sites/default/fi ... Socfin.pdf

https://www.socfin.com/sites/default/fi ... Socfin.pdf

socfin heeft meer dan 200.000 aandelen socfinaf bijgekocht

mvg
plantation liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie