Socfinasia

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.
Plaats reactie
14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1474
Lid geworden op: 29 Dec 2017 16:39
waarderingen: 365

Re: Socfinasia

Berichtdoor 14-11-2014 » 23 Mar 2018 11:22

Vergeet ook niet dat de Chinezen massale landbouwoppervlakten in Latijns Amerika hebben gehuurd voor het verbouwen van soya.
En last but not least: zij financieren het Amerikaans overheidstekort.

Met Chili als exporteur aan de westkust van dat continent.

Het financieren van het overheidstekort is wel onderdeel van het probleem, want dat loopt ook door China steeds verder op. Alsof u mij als grote klant schulden bezorgt door uw handelsverkeer, lage lonen en monetair beleid, en ik bijna blij moet zijn dat u mijn schulden financiert. Zo beschouwd kan het wenselijk zijn dat import uit China geforceerd wordt beperkt, want China loopt daarbij zelf niet voorop. Wel de lusten, maar niet zozeer de lasten willen.

Alhoewel je je kunt afvragen of het overeind houden van verroeste Waalse industrie de beste wijze zou zijn om België te beschermen tegen Chinese industrie. Dat lijkt mij een politiek ideaal, die nooit ideaal zijn en daarom ook politiek heten.


jean de florette
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2758
Lid geworden op: 04 Okt 2014 19:09
waarderingen: 1074
Contact:

Re: Socfinasia

Berichtdoor jean de florette » 23 Mar 2018 13:06

Ik heb met een Pontiac rondgereden. Nooit zo'n slechte auto gehad. De Rijkswacht had er toen ook tig van besteld. Bijna nooit op de weg gezien. 't Is wel fijn om de Duitse autoindustrie importtaksen op te leggen, maar dan zullen ze in de VS snel betere autos moeten bouwen, anders blijft dat onevenwicht toch bestaan.
Wat China met zijn $'s kan doen, groot vraagteken.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1474
Lid geworden op: 29 Dec 2017 16:39
waarderingen: 365

Re: Socfinasia

Berichtdoor 14-11-2014 » 23 Mar 2018 14:06

't Is wel fijn om de Duitse autoindustrie importtaksen op te leggen, maar dan zullen ze in de VS snel betere autos moeten bouwen, anders blijft dat onevenwicht toch bestaan.

Een illustratie waarom een "politiek ideaal" niet een "ideaal" heet.

Bedenk dat Europa intern ook maatregelen zal hebben getroffen. Bijvoorbeeld het gebruik van EU-toeleveranciers van buiten Duitsland, om te voorkomen dat er alleen sprake is van een export van kapitaal (en werkgelegenheid) naar het land dat toevallig de kapitaalintensieve auto's produceert. Airbus en Barco, of Airbus en Nederlandse kabels. Blijkbaar is China niet al te bereidwillig om vrijwillig dergelijke afspraken te maken om de ongewenste onevenwichtigheden te reduceren.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2758
Lid geworden op: 04 Okt 2014 19:09
waarderingen: 1074
Contact:

Re: Socfinasia

Berichtdoor jean de florette » 23 Mar 2018 19:26

Denk dat dat laatste een prijsprobleem is.
Vb. Staalborsteltjes voor een Dremel. Hier zowat 3€ per stuk. Uit China, in mijn brievenbus 1,59€, niet per stuk maar voor 10 stuks, verzending inbegrepen. Dezelfde. Kan zo nog wat voorbeelden geven.
Is gewoon niet doenbaar voor de Chinezen om zeg maar wat Duitse Bosch in hun auto's te bouwen. Ter plaatse gemaakt, dan wel.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1474
Lid geworden op: 29 Dec 2017 16:39
waarderingen: 365

Re: Socfinasia

Berichtdoor 14-11-2014 » 23 Mar 2018 20:38

Denk dat dat laatste een prijsprobleem is.

Ook, zonder twijfel. Op korte termijn zeker. Een vraag is hoe eerlijk dat is, zowel voor de Amerikaamse concurrentie en Amerikaanse klanten als voor de loonslaven in China. Plus de grote bereidwilligheid om wel als leverancier van de Amerikaanse welvaart te dienen, maar helaas niet de bereidwilligheid om daaraan gedeeltelijk een constructieve, positieve bijdrage te leveren.

Overigens zonder de politiek van beide landen en/of Europa te steunen of te bekritiseren; het zijn observaties. Ook de Ierse voorganger van Trump, O'Bama, is het niet gelukt om met China tot overeenstemmingen te komen. Het land van Trump drijft trouwens ook voor een groot deel op overmatig veel loonslaven, die ze er "inmates" noemen. Zo concurreert het land van Trump zelf een beetje met lage productieprijzen van een Mexico of China.

Een voordeel van Bosch is dat wij waarschijnlijk eenzelfde idee over kwaliteit delen. Het kan precies hetzelfde onderdeel betreffen, beide Made in China, maar dat is zonder ervaring met leveranciers is China altijd een gokje. Zeker is wel dat er in België minder verdiend wordt door elkaar niet een beetje omzet te gunnen.

Het Brusselse Bosch verdient minder via Dremel, de werkloosheid in Brussel zal daardoor niet dalen, minimumlonen kunnen bij pakjesbedrijven ontweken worden, en uiteindelijk moet via beurstaksen de welvaart in Brussel en Wallonië toch gefinancieerd worden... ;)

Een lagere Belgische welvaart gaat óók ten koste van Socfinasia, door een lagere cosumptie van palmolie.

Is gewoon niet doenbaar voor de Chinezen om zeg maar wat Duitse Bosch in hun auto's te bouwen. Ter plaatse gemaakt, dan wel.

De Amerikanen lukt dat prima, niet per se ter plaatse. Koop een duur Amerikaans militair vliegtuig, wat dan een beetje duurder wordt doordat Barco iets mag leveren, de vleugel Nederlands is, een vijs van het koelsysteem van Hamon is, de cockpitverlichting Frans is, de bougies van Bosch zijn, en dergelijke. Zelfs een Google en Microsoft doen meer in Europa dan strikt noodzakelijk zou zijn. Tweerichtingsverkeer. Vanuit China is het meer eenrichtingsverkeer, met uitzondering van de geldstromen. Uw geld mag wel naar China toe, en mogelijk is China ooit zo aardig dat België dat terug mag lenen. Dat is ongeveer de reden waarom Trump het zo vaak over Tsjchainha had, want China gunt anderen verhoudingsgewijs weinig. Dat mag, maar kan gevolgen hebben. Iets verkopen is zeer lastig, schreef een wijs man ooit. Gunning van opdrachten kan die last een beetje verlichten, want het Hollandse "veel voor weinig" is potentieel een race to the bottom.

tosca
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1135
Lid geworden op: 12 Mei 2012 13:37
waarderingen: 350
Contact:

Re: Socfinasia

Berichtdoor tosca » 13 Apr 2018 14:36

Dondert hier ook naar beneden onder zeer hoog volume :!: :roll: :roll:

Karl
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2144
Lid geworden op: 07 Dec 2014 14:52
waarderingen: 531
Contact:

Re: Socfinasia

Berichtdoor Karl » 19 Apr 2018 12:05

Zwakke cijfers van Sipef zijn denk ik een signaal, ook voor Socfinasia. Ik zocht het orderboek en een actuele koers en kwam uit op https://www.bourse.lu/security/LU0092047413/7477 daar staat bid €16,60 en ask €17,60. Is die spread altijd zo enorm? Dat is ongeveer 6% verschil tussen bied en laat.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1474
Lid geworden op: 29 Dec 2017 16:39
waarderingen: 365

Re: Socfinasia

Berichtdoor 14-11-2014 » 19 Apr 2018 12:25

Dat is ongeveer 6% verschil tussen bied en laat.

Beetje veel. Misschien om beleggers te herinneren aan, en meteen te waarschuwen voor, het "mooie" dividendrendement.

bien
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 Apr 2013 17:38
waarderingen: 42
Contact:

Re: Socfinasia

Berichtdoor bien » 29 Apr 2018 09:05

reeds 20 jaar aankoopadvies voor dit aandeel en het daalt maar voort evenals socfinaf . met wat zijn die analisten dan bezig? beter al die mannen ontslaan !!!

loe
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 344
Lid geworden op: 06 Jan 2012 19:10
waarderingen: 18
Contact:

Re: Socfinasia

Berichtdoor loe » 29 Apr 2018 11:05

Er is veel te weinig interesse voor dit aandeel. Zie naar het volume dat verhandeld wordt.