Gazprom

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 382
Contacteer:

Re: Gazprom

Bericht door Zeus »

Surgutneftegas is ook interessant voor wie zich in Russissche energiegiganten wil storten. Heel opaak bedrijf wat betreft aandeelhoudersstructuur en bestuursvisie, maar als privaat bedrijf strategisch toch enorm belangrijk voor Rusland en het Kremlin omwille van zijn cashberg van > 50 miljard US dollars. Die dollarvoorraad maakt het een belangrijke bron van vreemde valuta voor het Russische bankwezen.

De roebel lijdt ook onder de huidige oliecrisis, wat goed is voor Surgutneftegas. Resultaten worden immers gerapporteerd in Roebel, met een jaarlijkse waardering van de dollarcashberg in Roebel en dus een gigantische meerwaarde tot gevolg - wat zich ook moet laten voelen in het dividend.

Surgutneftegas zit al jaren cash te hamsteren zonder duidelijke doelstelling, maar beeld je eens in wat je in deze tijden met 50 miljard dollar kan gaan shoppen. Het wordt al langer gefluisterd dat Surgutneftegas aast op een deel van Lukoil.

Te koop in Moskou of in Frankfurt (die laatste echter heel dunne handel). Ook niet kopen als je van transparantie houdt.
Veel fout kan je echter niet doen met een market cap van om en bij de 15 miljard dollar en een cashvoorraad van 50 miljard.
Denjoe liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

bago
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1
Contacteer:

Bericht door bago »

Ik ontving op 20/08/2020 $0.41 aan dividend van mijn Gazprom aandelen (OGZD). Dit is uiteraard het brutodividend waar nog de bronheffing + de belgische voorheffing af moet.

Ik vroeg me af of die bronheffing afhangt van de stock exchange waar je je aandelen koopt of van het land waaruit het bedrijf afkomstig is.

Als ik bijvoorbeeld gazprom koop in Londen, betaal ik dan de bronheffing van de UK of toch die van Rusland? Mocht ik hier de Londense (UK) bronheffing betaal kan het interessant zijn om zo te kijken tussen de verschillende beurzen de dewelke de goedkoopste bronheffing heeft.
Ik vermoed echter dat het land waar het bedrijf zijn hoofdzetel heeft hier bepalend is?
goudhaantje liked last!

goudhaantje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 25
Contacteer:

Bericht door goudhaantje »

Zelf heb Ik geen Gazprom aandelen maar wel Phosagro, Russisch bedrijf dat ook in Londen genoteerd is. Op het dividend wordt er 15 % Russische dividendbelasting afgehouden en uiteraard nadien nog eens 30 % Belgische.
First Pacific, Goldfields, Zijin mining , Ur-energy , Boskalis , Savencia , Yara International , Carlsberg Korea Electric Power, Uranium Participation Corp, Vranken, Hummingbird Resources, EVS,Etex , ThermoFisher,NVent,Pentair,Brederode,Pan American silver, Far Eastern Consortium,Tessenderlo, Bayer

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie