Gazprom

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.

quince
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 243

Re: Gazprom

Bericht door quince »

EuGH-Generalanwalt: Nord Stream 2 AG darf EU-Erdgasrichtlinie anfechten
LUXEMBURG (AFP) -- Nord Stream 2 AG heeft de bevoegdheid om wijzigingen van de gasrichtlijn aan te vechten bij de EU-rechtbanken, aldus de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie (HvJ). De Zwitserse dochteronderneming van het Russische aardgasbedrijf Gazprom wordt rechtstreeks getroffen door de wijzigingen, aldus advocaat-generaal Michal Bobek in zijn conclusie in Luxemburg op woensdag. Hij stelde voor dat het Hof een eerdere uitspraak van het Hof van Justitie van de EU (GEA) vernietigt. (Zaak C-348/20 P)

Het HvJ had geconcludeerd dat Nord Stream 2 AG niet rechtstreeks kon worden geraakt. Het Hof verklaart het beroep derhalve niet-ontvankelijk. Bobek stelde nu voor dat het GEA de zaak opnieuw zou behandelen. Het Hof is niet gebonden aan de conclusies van de advocaat-generaal, maar volgt deze vaak wel.

De betrokken (EU)richtlijn is in werking getreden toen reeds was begonnen met de aanleg van de Nord Stream 2-pijpleiding door de Oostzee.
Het gaat onder meer over het feit dat de pijpleiding moet worden opengesteld voor derden. :think:
Een datum voor de uitspraak is nog niet bekendgemaakt.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
ANNUIT CŒPTIS ~ NOVUS ORDO SECLORUM ~ WEForum.org/great-reset ~ 2045.com

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 808

Bericht door tsuretie »

Beursblik: recorddividend Gazprom lonkt

(ABM FN-Dow Jones) Aandeelhouders van Gazprom hebben zicht op een recorddividend. Dit denken analisten van Bank of America.

Bijna heel 2021 lopen de Europese gasprijzen al op en noteren inmiddels op een record.

Dit kan zowel voor 2021 als voor 2022 zorgen voor een record-dividenduitkering, denken de analisten, die hun koopadvies voor Gazprom dan ook herhaalden en het koersdoel verhoogden.

"Zelfs als de Europese gasprijzen 75 procent van hun winst weer inleveren voor 1 januari 2022, dan zal Gazprom nog altijd een dividendrendement voor 2021 bieden van 11 procent", denkt de Amerikaanse bank.

Voor 2022 mikt de bank op een rendement tussen de 12 en 20 procent.

Over 2020 keerde Gazprom een dividend uit van 12,55 Russische roebel per aandeel, omgerekend zo'n 0,15 euro.

Benito
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 9

Bericht door Benito »

Ik heb ook Gazprom en Surgutneftegas. De reden dat ik uitbreid is dat de westerse activistische rechters gaan bepalen wat bedrijven wel en niet mogen doen, de uitspraak inzake Shell vond ik schokkend. Je moet dus meer en meer in een jurisdictie gaan zitten waar westerse rechters geen vat op hebben. Bij Exxon zijn milieu-activisten door aandeelhouders in de board gekozen, ik vermoed dat politiek correcte clubs als Blackrock daarvoor gezorgd hebben, die hebben in alles soms wel tot 10% van de aandelen. Alle westerse oliemajors moeten derhalve hun fossiel verminderen, aangezien de vraag naar olie en gas echt niet zal verminderen, zullen andere producenten daarvan gaan profiteren. Aramco (Saoedi-Arabie)vind ik een minder prettige jurisdictie dan Rusland, en datzelfde geldt voor China. Rusal, Norilsk zijn ook goede bedrijven met sterke posities, daar zit ik ook in. Gazprom is verdubbeld, maar dat is Shell ook, die stijgingen zijn dus relatief. Ik ben geneigd Gazprom nog steeds een koop te vinden en Surgutneftegas al helemaal, maar die laatste is wel speculatiever.
Je moet wel door de Rusland-haat van de media en politici heenkijken, daar liggen m.n. geo-politieke overwegingen aan te grondslag, het feit dat de VS zijn wereld heerschappij en de dollar heerschappij zo lang als mogelijk wil trachten te behouden, kostte wat het kost. Ik vind het landen risico in Rusland niet heel veel groter dan in andere landen. Dus voor mij is er geen reden Rusland te mijden.
quince liked last!

Plaats reactie