Cryptocurrencies en belastingen

Discussieer en deel informatie over blockchain, bitcoin wallet, koers van de Bitcoin, Ethereum, etc.
Plaats reactie
cpnx
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Cryptocurrencies en belastingen

Berichtdoor cpnx » 29 Nov 2017 20:07

Wat ik voorlopig gevonden heb i.v.m. cryptocurrencies en belastingen is dit:

- niet-belastbaar
- belastbaar als divers inkomen (33% op de netto meerwaarde, met beperking in de tijd inzake kostenaftrek)
- belastbaar als beroepsinkomen (tussen 25-50% + gemeentelijke opcentiemen, in principe zonder beperking in de tijd inzake kostenaftrek)

Wanneer je mijnt wordt dat als beroep of bijberoep aanzien en valt dat in derde categorie. Ik heb BTC gekocht in 2013 en 2014 en onlangs voor het eerst voor €2000 verkocht, dus ik neem aan dat ik in categorie 1 zit, nl. niet-belastbaar, maar wat is het verschil tussen 1 en 2, of m.a.w. wanneer wordt een goede huisvader (normaal beheer vermogen) een speculant? Wat ik begrepen heb uit Nederlandse sites, is dat de grens ligt op 3 handelingen (verkopen, aankopen) per maand (Nederland).

Vraag 1: Hoeveel handelingen mag je in België per maand of per jaar doen of tot welk bedrag mag je verhandelen om in de categorie niet-belastbaar te vallen?

Vraag 2: Een BTC verkopen en dat geld investeren in een aandelenfonds, dat zijn dan 2 handelingen?

Vraag 3: Cryptocurrencies omwisselen, bvb BTC naar XMR via ShapeShift, telt dat als een handeling?

Vraag 4: Coins claimen na een fork of zo, is dat een handeling? Volgens mij niet, omdat het geen verkoop of aankoop is.

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 80

Re: Cryptocurrencies en belastingen

Berichtdoor neku » 29 Nov 2017 20:45

Vraag 1: er is geen duidelijk antwoord over periodes te vinden in de wetgeving voor zover advocaten mij konden vertellen, ze verwezen naar de speculaastaks maar aangezien die er niet meer is concludeer ik dat er ook geen goede huisvaders meer zijn, maw aandelen mag je direct verkopen maar crypto is speculatie???? Gaat stof geven in de rechtbanken!

Vraag 2: die acties staan los van elkaar. U zal in principe uw winst van crypto tegen 33% + opcentiemen moeten laten belasten in uw eigen jaarlijkse aangifte.

Vraag 3: ja dat is verkopen, daarom proberen ze de wetgeving te omzeilen met USDT, zo heb je het equivalent van Pokémon kaartjes ruilen.

Vraag 4: succes dat uit te leggen in een rechtbank, ze gaan er steeds van uit dat u winst maakt dus u moet dokken. Alleen politiekers mogen toch onbelast bijverdienen :?
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!