Dividenden

Benieuwd naar de mening van andere beleggers? Start hier uw poll/peiling of beantwoord die van anderen
Plaats reactie

Dividenden, kies wat het meest op u van toepassing is.

Ik ben alleen geïnteresseerd in koersstijgingen. Dividenden interesseren mij totaal niet.
7
18%
Ik vermijd dividenden door te verkopen voor de knip en daarna terug te kopen om zo de RV te ontwijken.
1
3%
Ik ben rentenier en dividenden zijn mijn hoofdinkomen.
3
8%
Ik gebruik de uitgekeerde dividenden hoofdzakelijk als aanvulling op mijn normale inkomen.
8
20%
Ik herinvesteer het dividend in aandelen, hoofdzakelijk in hetzelfde bedrijf.
7
18%
Ik herinvesteer het dividend in aandelen, maar niet in hetzelfde bedrijf.
14
35%
Ik herinvesteer het dividend, maar niet in aandelen, wel in andere zaken zoals vastgoed, kunst, oldtimers, ....
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 40

homer bundy
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 3337

Dividenden

Berichtdoor homer bundy » 26 Mei 2018 10:45

Hoe belangrijk vinden we het uitgekeerde dividend? Is het dividend een wezenlijk onderdeel van uw beleggingsstrategie? Ben je enkel gefocust op hogere koersen? ...
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1535

Re: Dividenden

Berichtdoor Lieve16 » 26 Mei 2018 12:08

Ik herinvesteer het dividend in aandelen, maar niet altijd in hetzelfde bedrijf.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 600

Berichtdoor wimvd » 26 Mei 2018 13:42

Uitgekeerde dividend is sinds 2013 een bewuste beleggings-strategie geworden voor mij sinds obligaties, spaarrekening etc. geen rendement meer geven. Voorlopig komen de uitgekeerde dividenden gewoon op de zichtrekening en worden ze daar ofwel gebruikt voor consumptie ofwel voor aankoop nieuwe aandelen. Bedoeling is om een port op te bouwen die op jaarbasis een extra maandwedde verschaft. Ik ben zelfstandige dus dat zou dan de gekende "13e maand" zijn voor mij die werknemers sowieso hebben.

Echt rentenieren van dividenden lijkt me zalig en het opperste summum van beleggen op de beurs op lange termijn, maar geen haalbare kaart: Stel een nettodividendrendement van 4%, dan moet je al 800.000 EUR aan aandelen bezitten om jaarlijks 32 K te ontvangen. Niet te vergeten dat je die 800.000 EUR ook onaangeroerd moet laten en dus niet mag verminderen/uitgeven.

Voor wie erft als enig kind bijvoorbeeld en de ouderlijke woonst verkoopt en investeert in dividend-aandelen is het wel een mooi extra inkomen. Bijvoorbeeld 300.000 EUR investeren = 1000 EUR extra per maand. De "Win for life" dus :) Anderzijds ben je zelf dan (normaal gezien) al zo oud dat je het extra geld niet meer echt nodig hebt.
homer bundy liked last!
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67), Bekaert (€ 22,38)

Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 36

Berichtdoor Radio Voice » 28 Mei 2018 20:40

Ik investeer grotendeels in bedrijven die dividend uitkeren. Bij een mogelijkheid voor stockdividend heeft dat de voorkeur, uiteraard in hetzelfde bedrijf.

maartenverhoeve
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 164

Berichtdoor maartenverhoeve » 29 Mei 2018 19:38

Dividenden zijn een zeer grote vorm van rendement hier! Ik kies bijna steeds voor het keuzedividend! Meestal gaat dat niet (zoals morgen bvb als ageas uitbetaalt) , dan steek ik het geld in een nieuw aandeel! Meestal ook in een nieuw dividendaandeel!
In port; socfinasia,GIMV, banco santander, Enwave, Ageas, Western Cop, Quest for growth, Intervest Offices, euronav, Proximus, ArGEN-x, galapagos, postNL, Bpost, Retail estate

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 309

Berichtdoor reteiP » 30 Mei 2018 15:23

Dividenden zijn een beperkte vorm van het totaalrendement hier, maar als de beurs eens goed zakt zal dat ongetwijfeld sterk veranderen.

Ik houd in mijn excel bestand bij hoeveel dividend ik volgend jaar mag verwachten, en ik zet dit om naar een getal per maand. Het is goed om te zien dat deze inkomsten per maand al een mooi vervanginkomen zijn en dat dit getal totaal niet verandert niet wanneer de koersen alle kanten opgaan :D
Ruim voor mijn 40ste verjaardag zal ik ervan kunnen leven, zeker omdat ik ook nog inkomsten heb van vastgoed.

In het bepalen van de "score" van een aandeel gebruik ik een formule die zowel met netto dividendrendement als met faire waarde rekening houdt. Zo zullen aandelen die geen dividend uitkeren na een lange run naar boven, niet zo hoog scoren en zijn ze goede kandidaten om te verkopen of af te bouwen. Elk aandeel dat fel stijgt zal natuurlijk zijn netto dividendrendement zien dalen en wordt daardoor afgestraft.