ETF veranderen van beurs

Informatie en kennis delen over trackers, ETF's en beleggingsfondsen
Plaats reactie

SNWBRDR
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

ETF veranderen van beurs

Bericht door SNWBRDR »

Ik beleg al even in de volgende ETF: IE00B5BMR087 op de Euronext beurs via DeGiro. Maar ik zie nu dat deze ETF in de kernselectie aanwezig is op de Xetra beurs. Ik betaal nu dus transactiekosten voor niks lijkt me.

Om het overzicht te bewaren zou ik graag alles op één ETF-beurs combinatie houden. IE00B5BMR087 wil ik maar één keer in mijn portefeuille hebben (Xetra).

Vraag 01: is het mogelijk om alles 'zomaar' over te zetten?

Vraag 02: indien niet, verkoop ik dan best alles op één bepaald moment van Eurnoext en koop ik direct daarna voor dat bedrag terug aan op Xetra? Of zijn er nog dingen waar ik moet op letten die ik over het hoofd zie? Op die manier betaal ik dan nog een laatse keer transactie kosten (maar dat ga ik ooit sowieso moeten betalen).

Alvast bedankt voor jullie advies.

Schaakfanaat
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 417

Re: ETF veranderen van beurs

Bericht door Schaakfanaat »

Vraag 01 lijkt me niet vanzelfsprekend, heb ik alleszins geen ervaring mee. Je spreekt over kernselectie, wat me doet vermoeden bij welke broker je zit. Die zullen niet direct dat soort diensten aanbieden.

Vraag 02: Zelfde antwoord denk ik als in het geval je van broker verandert (heb ik meer dan een jaar geleden voor een groot stuk gedaan): hangt een beetje af ook van je extra cashreserves.
Wil je geen risico? Direct kopen en verkopen, en inderdaad dus wat transactiekosten 'kwijt zijn'.
Wat meer risico nemen? Als je niet voldoende cashreserves hebt, heb je enkel de mogelijkheid om hoog te verkopen, en lager terug te kopen. Blijft het stijgen ...
Als je voldoende cashreserves hebt, kan je op een lagere koers proberen te kopen op XETRA, en later te verkopen op Euronext.

Je hebt voldoende tijd (je hebt ze toch, en bent van plan long te blijven), dus lijkt de laatste me de beste optie.
Zelf ben ik er in geslaagd om bij die overgang zo mooie extra winsten te hebben alleszins.

SNWBRDR
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Re: ETF veranderen van beurs

Bericht door SNWBRDR »

Bedankt voor je reactie Schaakfanaat.
Ik zit inderdaad bij DeGiro als broker.

Plaats reactie