Winst nemen

Informatie en kennis delen over trackers, ETF's en beleggingsfondsen
Plaats reactie

Selleslag
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Winst nemen

Bericht door Selleslag »

Ik heb gemerkt dat 90 procent van de beleggingsfondsen de laatste week daalt. Ook technologie, energie, ...Advies van de private banker komt gewoonlijk als het al te laat is. Heb mijn winst genomen om later na een crash die sommigen verwachten opnieuw in te stappen. Nog mensen die er zo over denken ?

Sharing
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 18

Re: Winst nemen

Bericht door Sharing »

Ik denk dat de beurs nog wel een paar weken gaat opveren maar je merkt wel dat er nervositeit in de lucht hangt. Tesla dat begint te kraken enz. Een deel van mijn port beheer ik en deel wordt beheerd. Van dat laatste ga ik 25 25-50% cash zetten.

uynod
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 257

Bericht door uynod »

Ik denk dat het geen kwaad kan stelselmatig winsten af te romen en misschien bepaalde posities af te bouwen, de komende weken/maanden.
Mannie liked last!
Uranium (UEC, Global Atomic, Fission Uranium, Fission 3.0, Purepoint Uranium, Goviex, Laramide)
Chinese stocks: XPEV, Bilibili, Baozun.
American Tech.
Diversen: Barrick, Newmont, Abrasilver, Endeavour
Cash: 10%.

Craig
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 16

Bericht door Craig »

Je moet er dan wel mee omkunnen dat serieuze winsten worden "gemist". Als je bent uitgestapt in individuele aandelen in februari-maart is er een grote kans dat je een mooie stijging hebt gemist. Niet altijd gemakkelijk mee om te gaan. Langs de andere kant : "beter 1 vogel in de hand, ..."

Lukang
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1060

Bericht door Lukang »

Ik sta met een zestal aandelen aan winst tussen 50% en 70% . Vroeger verkocht ik een aandeel als ik boven 40 % winst kwam.
Winst is winst en mogelijk zakken deze aandelen en zeker als er een crash zou komen.De winst is dan binnen maar dat geld brengt niets op bij een spaarboek. Als ik ze behoudt heb ik telkens mijn div. . Dus twijfel div. of winst bij verkoop.
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save cofb immo unc gsk gblb prx nel vow3 bar una en fondsen

dividendbaron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 50

Bericht door dividendbaron »

Vele mensen vatten maar niet de beurswijsheid:laag kopen ,hoog verkopen.
Je kunt geld verdienen door nu je geld te laten"lanterfanteren" op uw spaarboekje en straks bij een ernstige terugval terug in te stappen. Veel geld zeker als je het ontlopen verlies meetelt!
Denk je nu echt dat we aan dit tempo gaan blijven stijgen,nog vele jaren lang?
Nooit je eigen regels (40%) veranderen tijdens de rit!
Lukang liked last!

Kzentekik
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 29

Bericht door Kzentekik »

Lukang schreef: ↑
11 jun 2021 19:25
Ik sta met een zestal aandelen aan winst tussen 50% en 70% . Vroeger verkocht ik een aandeel als ik boven 40 % winst kwam.
Winst is winst en mogelijk zakken deze aandelen en zeker als er een crash zou komen.De winst is dan binnen maar dat geld brengt niets op bij een spaarboek. Als ik ze behoudt heb ik telkens mijn div. . Dus twijfel div. of winst bij verkoop.
Bij mooie stijging winst nemen moet zeker gebeuren, alleen wanneer. Voor mij mogen winsten blijven oplopen, zelfs 300, 400 percent (die cijfers haal ik zelden, maar toch (Argenx, ...). Voor verkopen wacht ik op een daling door een steun-level of na daling met een bepaald percentage zet ik een alert, om te evalueren. Voor een wederaankoop hetzelfde principe: stijging met bepaald percentage: alert en bekijken of aankoop kan. Hierdoor verkocht Argenx (een deel dan toch) boven de 300, en ben ik er in de loop van de weer weer ingestapt. Ik hou dus niet van vaste percentages, wel van bepaalde koers-evenementen.

Blackbelt
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 797

Bericht door Blackbelt »

dividendbaron schreef: ↑
12 jun 2021 13:21
Vele mensen vatten maar niet de beurswijsheid:laag kopen ,hoog verkopen.
Je kunt geld verdienen door nu je geld te laten"lanterfanteren" op uw spaarboekje en straks bij een ernstige terugval terug in te stappen. Veel geld zeker als je het ontlopen verlies meetelt!
Denk je nu echt dat we aan dit tempo gaan blijven stijgen,nog vele jaren lang?
Nooit je eigen regels (40%) veranderen tijdens de rit!
Wat jij beschrijft is markttiming. Het is al meermaals bewezen dat 90% er niet in slaagt om daar extra winst mee te boeken (op een consistente manier).
De vraag is altijd, je verkoopt... en dan?

Ik heb bv al bijna 10 jaar WDP. Met de extra aandelen (dividend in aandelen), split en koerswinst is dat x4 gegaan.
Maar ik geloof nog steeds in hun verdere strategie en groeimogelijkheden.
Moet ik dan verkopen? Volgens sommigen blijft het virtuele winst. Ik zie dat anders.

Of moet ik vandaag verkopen aan 30€ om het morgen terug te kopen? En heb ik dan mijn virtuele winst vast gelegd?

Ik verkoop in de volgende gevallen:
- aandeel stijgt zo hard dat het overgewaardeerd wordt
- groeimogelijkheden uitgeput, of belangrijke gebeurtenissen die toekomstige winst moeilijker maken
- ethische bezwaren
- ik heb geld nodig

Freddy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1137

Bericht door Freddy »

Retreat? In our moment or triumph? 8-)

dividendbaron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 50

Bericht door dividendbaron »

Inderdaad,al meermaals aangetoond door ,zelfs wetenschappers, dat markttiming niet werkt.
Maar toch stel ik mij vragen bij deze onderzoeken,al deze onderzoeken hebben betrekking op de europese en vooral amerikaanse beurzen.Nooit of te nimmer zie je zo een onderzoek op de japanse beurs! Wie daar in de jaren negentig niet het lef had om riante beurswinsten te verzilveren zit nu nog steeds te tandenknarsen.
De Japanse beurs was een zegen van kort na de tweede wereldoorlog tot eind jaren tachtig,dan moest je eruit.

U verkoopt enkel wanneer een aandeel overgewaardeerd is...
Maar wat doet u als u vaststelt dat gans de markt overgewaardeerd is?
Vergeet niet dat het gedeelte cash bij een crash de val van u portefeuille tempert! En dat is toch ook wat waard?
Lukang liked last!

Plaats reactie