Etf kiezen als leek
Etf kiezen als leek
Hallo iedereen,
Als 28-jarige beursleek (al ben ik me aan het inlezen) wil ik graag beginnen beleggen met een horizon van +-25 jaar. Zoals aangegeven heb ik (te) weinig kennis van aandelen om gefundeerd een aandelen portefeuille op te bouwen. Hier zal later misschien verandering in komen, maar ik wil me momenteel dus graag richten op een etf.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Vandaar dus enkele vragen:
- gelet op de tijdsspanne en mijn leeftijd zou volgens wat ik gelezen heb een kapitaliserende etf het meest interessant zijn. Hoe werkt dit echter concreet? De partij die de etf uitgeeft keert geen dividend uit, maar herinvesteert dit in het fonds. Kopen zij dan extra aandelen en krijg je hierdoor een meerwaarde bij de verkoop?
- de bedoeling zou zijn om op termijn te gaan naar 50% wereldwijd en 40% S&P 500, met daarnaast 10% aandelen (dividend?). Zoals aangegeven komen de aandelen er maar bij op het moment dat ik me comfortabel voel bij het selecteren ervan. Lijkt jullie dit een goede split, of leunen de worldwide en de S&P 500 te dicht aan bij mekaar? In dat geval richt ik me uiteraard op 1 vd 2.
- het budget hiervoor is 60k, met de bedoeling hier jaarlijks +- 6-8k bij te storten. Raden jullie voor het initiële bedrag aan dit gespreid te investeren of maakt dit gelet op de duur van de belegging minder uit? Ik zou de jaarlijkse inleg 3 of 4 keer per jaar gebruiken voor aankopen teneinde de broker kosten wat te drukken.
Als jullie op basis van bovenstaande info mij etf's kunnen aanraden zou dit heel welkom zijn. Indien er meer info vereist is, shoot
Heel erg bedankt alvast voor de hulp!
Als 28-jarige beursleek (al ben ik me aan het inlezen) wil ik graag beginnen beleggen met een horizon van +-25 jaar. Zoals aangegeven heb ik (te) weinig kennis van aandelen om gefundeerd een aandelen portefeuille op te bouwen. Hier zal later misschien verandering in komen, maar ik wil me momenteel dus graag richten op een etf.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Vandaar dus enkele vragen:
- gelet op de tijdsspanne en mijn leeftijd zou volgens wat ik gelezen heb een kapitaliserende etf het meest interessant zijn. Hoe werkt dit echter concreet? De partij die de etf uitgeeft keert geen dividend uit, maar herinvesteert dit in het fonds. Kopen zij dan extra aandelen en krijg je hierdoor een meerwaarde bij de verkoop?
- de bedoeling zou zijn om op termijn te gaan naar 50% wereldwijd en 40% S&P 500, met daarnaast 10% aandelen (dividend?). Zoals aangegeven komen de aandelen er maar bij op het moment dat ik me comfortabel voel bij het selecteren ervan. Lijkt jullie dit een goede split, of leunen de worldwide en de S&P 500 te dicht aan bij mekaar? In dat geval richt ik me uiteraard op 1 vd 2.
- het budget hiervoor is 60k, met de bedoeling hier jaarlijks +- 6-8k bij te storten. Raden jullie voor het initiële bedrag aan dit gespreid te investeren of maakt dit gelet op de duur van de belegging minder uit? Ik zou de jaarlijkse inleg 3 of 4 keer per jaar gebruiken voor aankopen teneinde de broker kosten wat te drukken.
Als jullie op basis van bovenstaande info mij etf's kunnen aanraden zou dit heel welkom zijn. Indien er meer info vereist is, shoot

Heel erg bedankt alvast voor de hulp!
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

Re: Etf kiezen als leek
Zeer waarschijnlijk zullen de meeste wereldwijde ETF's grote overlappingen hebben met ETF's gericht op de S&P500. De grafieken/prestaties van de ETF's zullen dan waarschijnlijk ook weinig van elkaar verschillen. Een grote weging in een S&P500 of wereldwijde ETF lijkt mij wel een goede basis.
De kosten voor brokers vallen tegenwoordig heel erg mee zeker in het geval van ETF's. Zo zijn er geen kosten bij Flatex of geen kosten bij de kernselectie van DEGIRO. Bij laatstgenoemde is er wel een fair use policy en worden kosten alleen vermeden als er bijvoorbeeld eenmaal per maand een aankoop/verkoop in een betreffende ETF is.
De kosten voor brokers vallen tegenwoordig heel erg mee zeker in het geval van ETF's. Zo zijn er geen kosten bij Flatex of geen kosten bij de kernselectie van DEGIRO. Bij laatstgenoemde is er wel een fair use policy en worden kosten alleen vermeden als er bijvoorbeeld eenmaal per maand een aankoop/verkoop in een betreffende ETF is.
Bulls Make Money, Bears Make Money, Pigs Get Slaughtered
[Dit account modereert niet meer]
[Dit account modereert niet meer]
IWDA & EMIM kopen?
Dacht dat trackers van de S&P niet meer gingen?
Dacht dat trackers van de S&P niet meer gingen?
ABInbev, Aedifica, Ageas, KBC, KBCA, Melexis, Shell, Sioen
Wat zou u dan aanraden aan een beginnende investeerder om te doen? Volgens wat ik hier reeds meerdere malen heb zien voorbij komen is het voor iemand als ik veel beter om in een fonds/etf te stappen dan om zelf ongegronde keuzes te gaan maken. Wel een heel interessant artikel! Ik had reeds gehoord van een etf "bubbel", maar snapte tot dusver niet hoe dit kon. Dit artikel is heel verhelderend op dat vlak.
Hartelijk dank aan beheerder en Hanky ook trouwens!
@Hanky, volgens wat ik dacht kan je S&P 500 etf's kopen die gebaseerd zijn in Ierland oid. Deze kan je als Europeaan dus perfect kopen.
@Hanky, volgens wat ik dacht kan je S&P 500 etf's kopen die gebaseerd zijn in Ierland oid. Deze kan je als Europeaan dus perfect kopen.
Veel lezen & zorgen dat je in de toekomst zelf je stocks kan picken.Gedlon schreef: ↑11 nov 2019 00:33Wat zou u dan aanraden aan een beginnende investeerder om te doen? Volgens wat ik hier reeds meerdere malen heb zien voorbij komen is het voor iemand als ik veel beter om in een fonds/etf te stappen dan om zelf ongegronde keuzes te gaan maken. Wel een heel interessant artikel! Ik had reeds gehoord van een etf "bubbel", maar snapte tot dusver niet hoe dit kon. Dit artikel is heel verhelderend op dat vlak.
Genoeg cash langs de zijlijn houden in periodes van lage groei, politieke instabiliteit & fair tot hoge waarderingen. (= nu dus)
Als je niet van plan bent je te verdiepen in het wereldje, dan kan je best (periodiek) beleggen in een ETF (IWDA bvb).
Een plan opstellen; om de X-aantal maanden bijkopen, eventueel extra bijkopen bij een daling van x-%. En vooral proberen dat plan te volgen.
ps; op uw eerdere vraag; IWDA bestaat bvb voor 50% uit Amerikaanse stocks (als ik me niet vergis), dus dan heb je al +- uw beoogde spreiding.
Een andere optie is om een deel in holdings te beleggen. (Berkshire, sofina, GBL, ackermans, Bredero, ...)
Het feit dat Buffett veel cash langs de zijlijn zet, maant mij bvb aan tot voorzichtigheid. Langs de andere kant moet je zien dat je voldoende in de markt zit -> Time in the market >> market timing
Samenstelling IWDA:
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... f-acc-fund
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... f-acc-fund
ABInbev, Aedifica, Ageas, KBC, KBCA, Melexis, Shell, Sioen
Ook ik dacht dat je Amerikaanse ETFs niet meer kon verkrijgen ingevolge
regelgevingen KID, KIID, PRIIPS, MIFID.
Wat bedoel je met °die gebaseerd zijn in Ierland oid°
Welke liefst de ISIN
Vanguard bv heeft een S&P 500 etf die noteert op de beurs in NL die je als belg perfect kan kopen, VUSA. Zo zijn er wel meerdere