Subforum over trackers, ETF's en beleggingsfondsen

Informatie en kennis delen over trackers, ETF's en beleggingsfondsen

JoWy
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Re: Subforum over trackers, ETF's en beleggingsfondsen

Bericht door JoWy »

Ik ben op zoek naar een etf om short te kunnen gaan op de Nasdaq. Aan Amerikaanse etf's geen probleem, maar tot nog toe nog geen - liquide - Europese variant van gevonden, iemand die kan helpen?

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 541

Bericht door panamapapers »

Iemand die ervaring heeft met de fondsen van bank Delen (Capfi)?

Heb daar momenteel zowel een fondsen - als een trading rekening. Op die laaste is geĆÆnvesteerd in individuele aandelen maar wil die afsluiten gezien de kosten daarvan wat teveel oplopen en ik daar niet voldoende controle op heb. Wil dat deel ook in fondsen steken en daarnaast vooral op Binck een aparte portefeuille opbouwen voor de lange termijn. Ik zie dat deel dat in Delen zit vooral als 'defensiever' gedeelte van mijn portefeuille. Is er toevallig iemand die daar ook een rekening heeft?

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2582

Bericht door Lieve16 »

ETF's die in grondstoffen beleggen.
https://www.veb.net/artikel/07774/etfs- ... n-beleggen

Lieve16
Premiummember
Premiummember

Bericht door Lieve16 »

Beleggen in goud - De 5 beste goud ETF's
https://www.lynx.be/kennis/etfs/2020092 ... =artikelen

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 489

Bericht door neku »

Lieve16 schreef: ā†‘
30 sep 2020 11:34
Beleggen in goud - De 5 beste goud ETF's
https://www.lynx.be/kennis/etfs/2020092 ... =artikelen
De meeste ETF's hebben amper iets met goud te maken. Wil je goud? Koop dan fysiek :roll:
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 950

Bericht door sjos »

In de hoop op het juiste subforum te posten:

"AMSTERDAM - Beleggers worden misleid als ze hun geld in beheer geven bij fondsen die zeggen actief op zoek te gaan naar meer rendement dan een index kan bieden. In werkelijkheid strijken deze beheerders vaak stevige beloningen op, terwijl ze weinig onderzoek doen en de samenstelling van de index vrijwel kopiƫren.
Dat zegt de 63-jarige manager Eric Syz van het gelijknamige fonds tegen de Financial Times. De uitspraak is opvallend: Syz komt zelf uit de wereld van actief beheerde fondsen.
Dit Zwitserse fonds met ā‚¬25,5 miljard onder beheer ziet echter zijn winst sinds 2016 in dalen, met een verlies van ā‚¬23 miljoen in 2019 vanwege de uitstroom van beleggingskapitaal.
Private banks kampen ook met afnemende marges, stelt de oprichter, die vorig jaar Oyster afstootte, het onderdeel voor retail vermogensbeheer.
Daarop alleen al verloor Syz flink: in 2007 had dit ā‚¬6 miljard aan activa, bij de verkoop zat daar nog ā‚¬2 miljard.
Lage kosten
Hij waarschuwt dat het voor veel van soortgelijke fondsen steeds moeilijker wordt om concurrerend te zijn. Zonder fusies en overnames lukt het voor middelgrote vermogensbeheerders maar beperkt om te kunnen blijven concurreren, aldus Syz in de krant.
Dergelijke fondsen moeten opboksen tegen grote leveranciers van indexvolgers of etfā€™s, zoals BlackRock, Vanguard en State Street. Door hun omvang liggen hun kosten op hooguit 0,5%, die van actief beheer beginnen bij 1,5% per jaar over het totale vermogen. Actief management wordt, tegen dit hogere tarief, geacht met creatieve strategieĆ«n de prestatie van een index te kunnen aftroeven. Vaak gebeurt dat dus niet, stelt Syz.
Hij staat ondanks zijn aanklacht tegen uitwassen bij de indexvolgers volgens het gesprek nog aan de kant van ā€™actief management, de tegenhanger van het passief volgen van markten zoals via een mandje met aandelen.
ā€žHet risico om te veel van de index af te wijken is zo groot dat 80 procent van de actieve beheerders gedwongen wordt om indexknuffelaars te zijnā€, verklaart Syz de praktijk bij deze actieve fondsen."

bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/153 ... n-de-index
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

janus1609
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

beste beleggingsfondsen en bolero

Bericht door janus1609 »

Ik ben een beginnend belegger en wil graag starten met beleggingsfondsen. Een artikel van de tijd gaf verschillende toppers (in alle categorieƫn).
Is dat een goed belegging voor iemand die niet elke dag met de beurs wil bezig zijn , die het geld niet nodig heeft en die op middenlang termijn (5jaar) een mooi rendement wil?

Ik merkte wel tot mijn verbazing dat ik via bolero die fondsen niet kan kopen.... Ik neem aan dat ik naar ander platformmoet?
het betreft fundsmith equity ab sicav i american growth ...
ik ben een beginnend belegger die uit frustratie belegt: eigenlijk wil ik dat niet maar de bank dwingt mij; ik ben het beu dat de bank zomaar 2% inpikt

Lieve16
Premiummember
Premiummember

Bericht door Lieve16 »

Trackers op de afgestrafte Chinese aandelen

10/08/21 om 14:00
Bijgewerkt om 14:51
De huidige, stevige correctie op de Chinese aandelenmarkten is vooral politiek gedreven en doet weinig af van het groeipotentieel van de Chinese economie op de langere termijn. De uitverkoop schept kansen voor beleggers zodra het stof weer is gaan liggen.

We bekijken drie trackers met respectievelijk de MSCI China, de CSI300 en de Hang Seng Technology-index als onderliggende waarde.

iShares MSCI China (ICHN)
ISIN-code: IE00BJ5JPG56

Beurs: Euronext Amsterdam

Jaarlijkse beheersvergoeding: 0,4%

Tickersymbool: ICHN NA

Deze tracker van uitgever BlackRock noteert op Euronext Amsterdam en schaduwt de evolutie van de MSCI China-index, die met 715 participaties ongeveer 85 procent van de Chinese aandelenmarkt dekt. De index wordt elk kwartaal herwogen en de winsten worden herbelegd. Hoewel ICHN een fysieke tracker is, blijven de jaarlijkse beheerkosten beperkt tot 0,4 procent.

Er bestaan nog andere Europese trackers die de MSCI China schaduwen, zoals de Xtrackers MSCI China (Xetra) en de HSBC MSCI China (Euronext Parijs). Toch verkiezen we ICHN omdat die het beste compromis biedt tussen liquiditeit en kostenstructuur.

Xtrackers CSI300 ETF (XCHA)
ISIN-code: LU0779800910

Beurs : Xetra

Jaarlijkse beheersvergoeding: 0,5%

Tickersymbool: XCHA GY

Deze tracker van uitgever DWS Group (Deutsche bank) schaduwt de evolutie van de CSI300. Die index omvat de grootste 300 aandelen die op de beurzen van Sjanghai en Shenzhen noteren in renminbi. Dat zijn de zogenaamde Chinese A-aandelen. In vergelijking met de MSCI China zijn in de CSI300 aandelen uit de financiƫle sector sterker vertegenwoordigd. De CSI300 wordt twee keer per jaar herwogen. XCHA is een synthetische tracker waarvan de dividenden worden gekapitaliseerd. De jaarlijkse beheerkosten bedragen 0,5 procent.

HSBC Hang Seng Technology ETF (HSTE)
ISIN-code: IE00BMWXKN31

Beurs: Euronext Parijs

Tickersymbool: HSTE FP

Het is een opmerkelijke vaststelling dat zowel in de MSCI China als in de CSI300 het gewicht van technologieaandelen relatief laag is. Voor beleggers die een hoge blootstelling aan de technologiesector verkiezen, is er de HSBC Hang Seng Technology ETF. Die schaduwt de Hang Seng Technology-index die bestaat uit de grootste dertig Chinese technologiebedrijven met notering in Hongkong. Deze technologie-index is meestal volatieler dan de MSCI China en de CSI300. HSTE is een fysieke tracker die onder meer op Euronext Parijs noteert. De jaarlijkse beheerskosten bedragen 0,5 procent.
Bron: trends.br
Droopymaes liked last!

Jixi
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 60

Bericht door Jixi »

Lieve16 schreef: ā†‘
10 aug 2021 15:31
HSBC Hang Seng Technology ETF (HSTE)
ISIN-code: IE00BMWXKN31

Beurs: Euronext Parijs

Tickersymbool: HSTE FP

Het is een opmerkelijke vaststelling dat zowel in de MSCI China als in de CSI300 het gewicht van technologieaandelen relatief laag is. Voor beleggers die een hoge blootstelling aan de technologiesector verkiezen, is er de HSBC Hang Seng Technology ETF. Die schaduwt de Hang Seng Technology-index die bestaat uit de grootste dertig Chinese technologiebedrijven met notering in Hongkong. Deze technologie-index is meestal volatieler dan de MSCI China en de CSI300. HSTE is een fysieke tracker die onder meer op Euronext Parijs noteert. De jaarlijkse beheerskosten bedragen 0,5 procent.
Bron: trends.br
Iemand ervaring met deze ETF? Ik heb absoluut geen ervaring met trackers, maar deze lijkt me momenteel wel interessant. Hoe worden trouwens de kosten in rekening gebracht? (sorry domme vraag misschien en ik kan wel een aantal manieren verzinnen, maar ik hoor het graag van iemand met ervaring :shock: )
AB Inbev, ABML, Ageas, Argenx, Barco, Basic-Fit, Chargepoint, DEME, Exmar, Fisker, Genius Sports, Inventiva, Luminar, Mithra, NIO, Ontex, Pharming, Philips, PLUG, Polestar, RD Shell, SOFI, SunPower, TUI

reteiP
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 743

Bericht door reteiP »

https://www.tijd.be/beurs/koersen-en-be ... 27722.html
Nieuw spraakmakend onderzoek maakt duidelijk dat het zogezegd naĆÆeve idee dat een toegenomen vraag de beurskoersen kan stuwen wel degelijk een impact heeft, en veel meer dan gedacht. Als iemand voor 100 dollar zijn belegging in obligaties verkoopt en dat bedrag toevertrouwt aan een fonds dat het volledig in aandelen belegt, zal die nieuwe stroom van 100 dollar de waarde van de aandelenmarkt met 300 tot 800 dollar stuwen. Een vermenigvuldiging dus, waarbij de aandelenkoersen kunnen stijgen tot boven hun fundamentele waarde.

Dat concluderen twee economen, Xavier Gabaix (Harvard University) en Ralph Koijen (University of Chicago), in hun paper over de ā€˜Inelastische Markthypotheseā€™. Volgens die hypothese - die ze met vernieuwend empirisch onderzoek staven - is de vraag naar aandelen erg ongevoelig (ā€˜inelastischā€™ in economisch jargon) voor de koersen. Met andere woorden: hoge koersen schrikken kopers minder af dan gedacht. Dat komt omdat beleggingsfondsen en genoteerde trackers, die een index schaduwen, het verse geld dat zij toevertrouwd krijgen moĆ©ten investeren in de aandelenmarkt. Veel fondsen zijn verplicht om bijvoorbeeld 80 procent in aandelen te investeren. Ze zullen pas met kopen stoppen als dat doel bereikt is, waardoor de koersen stevig kunnen oplopen.

Plaats reactie