Systematisch beleggen in volatiele fondsen/trackers

Wegwijs in trackers, ETF's en beleggingsfondsen, bespreek hier ook de afzonderlijke producten
Plaats reactie
K0ZZM0
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Systematisch beleggen in volatiele fondsen/trackers

Berichtdoor K0ZZM0 » 04 Mei 2017 08:32

Ik heb onlangs gelezen dat het investeren in volatiele(+20) fondsen/trackers door systematisch in te stappen...(maandelijks instappen = cost dollar averaging principe)

Eens je de 15-20% rendement haalt,tijdspanne kan tot 5j duren, dan winst nemen....

Selectie gebeurd op basis van :
1j rendement +15%
Morningstar rating 4-5
Volatiliteit: +6
Standaardeviatie:+20

Eens de selectie van fondsen/trackers gevonden, baseer je je op de 52W HL om in te stappen, dichter bij 52W L instappen...

Kan iemand me helpen hoe ik dit kan backtesten en zien op welke termijn je gemiddeld 15%-20% haalt?
Ook welke is de beste site om fondsen/trackers te zoeken waar ik filters kan instellen op deze criteria?

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1764

Re: Systematisch beleggen in volatiele fondsen/trackers

Berichtdoor Beheerder » 21 Mei 2017 12:34

Volatiele fondsen/trackers hebben een hoge beta, dat wil zeggen dat ze meer bewegen dan bijvoorbeeld de rest van de markt. Als bijvoorbeeld fonds X een beta van 1,5 heeft zal deze 50% meer bewegen dan de rest van de markt. Dus bij een positieve markt/beurs zal fonds X meer stijgen dan de markt maar bij een daling zal het ook meer dalen dan de markt. Kortom een hogere beta (meer volatiliteit) is bijna altijd gelijk aan meer risico.

Er zijn screeners om aandelen te sorteren op basis van bepaalde criteria, of deze er ook zijn voor fondsen of trackers weet ik niet. Voor aandelen is één van die screeners die van Yahoo Finance: https://finance.yahoo.com/screener/
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 1

Berichtdoor Annetje » 21 Mei 2017 17:33

Op de website van Morningstar kan je de fondsen ook selecteren op basis van een aantal gegevens.
Daarnaast heb je er ook de mogelijkheid om tot 5 fondsen met mekaar te vergelijken.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 301

Berichtdoor 14-11-2014 » 04 Jan 2018 21:02

K0ZZM0 schreef:Ik heb onlangs gelezen dat het investeren in volatiele(+20) fondsen/trackers door systematisch in te stappen...

Eens je de 15-20% rendement haalt,tijdspanne kan tot 5j duren, dan winst nemen....

Selectie gebeurd op basis van :
1j rendement +15%
Morningstar rating 4-5

Eens de selectie van fondsen/trackers gevonden, baseer je je op de 52W HL om in te stappen, dichter bij 52W L instappen...

Bespaart u zich de moeite. Omdat het bovenstaande niet kan kloppen, alhoewel dat ook kan aan de beschrijving kan liggen. Als u dichtbij de "52W L" moet instappen, hoe kan het (jaar-) rendement dan "+15%" zijn!? Nauwelijks meer dan het rendement van minder sexy indexbeleggen, met als slap extra excuus een spreiding in tijd.

Morningstar is geen al te geschikte maatstaf, maar om ratings van lang geleden te verkrijgen zal Morningstar de minst slechte bron zijn. Dat is dus het theoretische begin van de reis.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 301

Berichtdoor 14-11-2014 » 06 Mei 2018 17:45

Opvallende, Intereffekt-achtige 1:10 split bij https://www.euronext.com/nl/products/funds/NL0012838973-XAMS/quotes.

F&C (bewerkt) schreef:In response to feedback and to improve marketability, each shareholder will receive ten shares for every one share held. The quarterly dividends payable on 31 July and 31 October 2018 would be adjusted commensurately from €0.22 to €0.022 per share.