SMTX ( SMTC Corp)

Bespreek hier de kleinere aandelen van de beurs in New York

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 137
Contacteer:

Re: SMTX ( SMTC Corp)

Bericht door kayva » 31 mei 2019 21:37

koenvhaver schreef:Turnaround lijkt niet geslaagd voorlopig. Plots zakken ze 10% vandaag.
Heeft absoluut niets te maken met de turnaround, maar alles met de 25% importheffingen voor alle goederen uit Mexico waar Trump out of the blue mee begint te dreigen. Mocht dit daadwerkelijk doorgaan, dan zit niet alleen SMTX maar een heel aantal Amerikaanse bedrijven in de rats aangezien oa de automobielsector een groot deel van zijn onderdelen uit Mexico haalt waar de arbeidskosten veel lager liggen. Benieuwd of de Amerikaanse consument ook zo pattriotisch is en met plezier de ongetwijfeld doorgerekende gestegen kosten zal willen betalen?

Soit, wait & see maar ik heb veiligheidshalve meer dan de helft van mijn positie verkocht tot er meer duidelijkheid is.
abdel liked last!

powered by Surfing Waves

johan1213
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 109
Contacteer:

Bericht door johan1213 » 31 mei 2019 22:49

“Meneer Trump, de sociale problemen laten zich niet oplossen door tarieven en dwangmaatregelen”. Hij zal snel weer bijdraaien, ik geloof nooit dat de importtarieven lang gaan stand houden.

Daarnaast heeft Trump met de actie mogelijk een bom gelegd onder het door hem zelf geregelde nieuwe Noord-Amerikaanse handelsverdrag dat het oude NAFTA moet vervangen. Die deal, ook wel United States-Mexico-Canada Agreement oftewel USMCA genoemd, moet nog altijd door de parlementen van Mexico, Canada en de VS zelf worden geratificeerd.

Sentiment en geruchten regeren vaak de markten. Geef er als belegger niet aan toe en blijf kalm in volatiele tijden. Houd uw ratio er steeds bij en laat u niet door uw emoties leiden.
abdel liked last!
Keep calm and carry on.

johan1213
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door johan1213 » 07 jun 2019 22:16

johan1213 schreef:“Meneer Trump, de sociale problemen laten zich niet oplossen door tarieven en dwangmaatregelen”. Hij zal snel weer bijdraaien, ik geloof nooit dat de importtarieven lang gaan stand houden.

Daarnaast heeft Trump met de actie mogelijk een bom gelegd onder het door hem zelf geregelde nieuwe Noord-Amerikaanse handelsverdrag dat het oude NAFTA moet vervangen. Die deal, ook wel United States-Mexico-Canada Agreement oftewel USMCA genoemd, moet nog altijd door de parlementen van Mexico, Canada en de VS zelf worden geratificeerd.

Sentiment en geruchten regeren vaak de markten. Geef er als belegger niet aan toe en blijf kalm in volatiele tijden. Houd uw ratio er steeds bij en laat u niet door uw emoties leiden.
If we are able to make the deal with Mexico, & there is a good chance that we will, they will begin purchasing Farm & Agricultural products at very high levels, starting immediately. If we are unable to make the deal, Mexico will begin paying Tariffs at the 5% level on Monday!

En het lijkt terug de goede richting uit te gaan, maar vanwaar de plotse jump naar 3,6 en dan geleidelijk naar beneden vandaag?
Keep calm and carry on.

kayva
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door kayva » 08 jun 2019 08:25

En er is een akkoord!
https://edition.cnn.com/2019/06/07/poli ... index.html

Een pak van mijn hart en net op tijd zodat de kapitaalsverhoging nog succesvol afgesloten kan worden.
Afgelopen week maakte SMTC immers nog bekend dat ze een backstop agreement had afgesloten met ene Gregory A Weaver waarbij deze bij niet volledig slagen van de kapitaalsverhoging voor 750.000$ aandelen opkocht. Komt wel goed dus. Zodra dit afgerond is, ligt de weg naar boven eindelijk terug open.
https://www.smtc.com/investors/sec-fili ... 003821.pdf

Ik koop maandag al mijn verkochte stuks (waarschijnlijk enkele centen hoger) zeker terug, teken volledig in op de KV en ga Keytrade volgende week lastig vallen om ook nog een deel van de niet ingetekende aandelen te kunnen binnenhalen.
Maar nu eerst een champagne ontbijt met een lekker stuk bio, fair trade chocolade van Belgische makelij! :D

kayva
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door kayva » 10 jun 2019 17:23

kayva schreef:
koenvhaver schreef:Turnaround lijkt niet geslaagd voorlopig. Plots zakken ze 10% vandaag.
Heeft absoluut niets te maken met de turnaround, maar alles met de 25% importheffingen voor alle goederen uit Mexico waar Trump out of the blue mee begint te dreigen. Mocht dit daadwerkelijk doorgaan, dan zit niet alleen SMTX maar een heel aantal Amerikaanse bedrijven in de rats aangezien oa de automobielsector een groot deel van zijn onderdelen uit Mexico haalt waar de arbeidskosten veel lager liggen. Benieuwd of de Amerikaanse consument ook zo pattriotisch is en met plezier de ongetwijfeld doorgerekende gestegen kosten zal willen betalen?

Soit, wait & see maar ik heb veiligheidshalve meer dan de helft van mijn positie verkocht tot er meer duidelijkheid is.
Koers terug op niveau van voor de tariffs dreiging...
q.e.d.

kayva
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door kayva » 16 jun 2019 14:06

kayva schreef:Afgelopen week maakte SMTC immers nog bekend dat ze een backstop agreement had afgesloten met ene Gregory A Weaver waarbij deze bij niet volledig slagen van de kapitaalsverhoging voor 750.000$ aandelen opkocht. Komt wel goed dus. Zodra dit afgerond is, ligt de weg naar boven eindelijk terug open.
En nog 2 nieuwe backstop agreements met een bestaande en nieuwe aandeelhouder voor respectievelijk 2 en 1 mio $!
Tezamen met de vorige overeenkomst (voor 750.000$) en de belofte van de 2 grootste aandeelhouders om voor minstens 3,5 mio in te tekenen, is zo het grootste deel van de KV ( 7.25 van de 9.1 mio) zo al gegarandeerd.
https://www.smtc.com/investors/sec-fili ... 004007.pdf

Zonder verdere dwaasheden van den Donald, zou gezien de grote interesse 3,14$ dus de absolute bodem voor de volgende weken en maanden moeten worden. En dan is het wachten tot begin aug voor de Q2 cijfers en eventuele commentaar van de CEO tijdens de conf call over de impact mochten er toch ooit Mexicaanse tariffs komen (wat ik nog steeds als het grootste gevaar zie voor dit aandeel).
abdel liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door kayva » 29 jun 2019 17:49

kayva schreef:Afgelopen week maakte SMTC immers nog bekend dat ze een backstop agreement had afgesloten met ene Gregory A Weaver waarbij deze bij niet volledig slagen van de kapitaalsverhoging voor 750.000$ aandelen opkocht. Komt wel goed dus. Zodra dit afgerond is, ligt de weg naar boven eindelijk terug open.
En het is goedgekomen:
https://www.smtc.com/investors/news-eve ... fering-and

De private placement is volledig geslaagd en op de rights offering was voor 144% van het maximale bedrag ingetekend (zonder zelfs nog rekening te houden met de afgesloten backstop agreements). Deze 3 partijen ( samen goed voor een vraag van 3.75 mio) zullen, als ze nog aan stukken willen geraken, de open markt op moeten en de laatste dagen is gebleken dat het aanbod vrij schaars is.
En dan zijn er nog onze nieuwe vrienden sinds begin dit jaar. Tussen 15 en 31 mei ( periode waarin de kapitaalsverhoging werd bekend gemaakt en Trump begon te dreigen met zijn tariffs) steeg de short interest van 640.000 naar bijna 1.1 mio aandelen. Dit gebeurde dus aan koersen tussen 3.71$ en 3.03$. Op 15 juni was het aantal aandelen short ongeveer onveranderd gebleven. Ik ben nu zeer benieuwd naar de cijfers per 30/6 want indien dit dan nog steeds rond het miljoen schommelt, kijk ik al met plezier uit naar het moment dat ze deze gaan proberen terug te kopen. In hun geval is het immers niet van willen, maar van moeten.

Ik ben alleszins tevreden dat de onzekerheid ivm de kapitaalsverhoging nu volledig wegvalt en we terug meer op de business en cijfers kunnen gaan concentreren. Nog enkele weken tot de Q2 resultaten die waarschijnlijk behoorlijk maar niet spectaculair zullen zijn oa door de herstructureringen bij MCA. In Q2 zal er normaal voor de laatste keer een verlies gerapporteerd worden maar vanaf Q3 moeten ebitda en bottomline de hoogte ingaan en kunnen we opnieuw beginnen rekenen & dromen!

johan1213
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door johan1213 » 05 jul 2019 20:33

En we hebben terug de 4$ aangetikt vandaag...
Keep calm and carry on.

kayva
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door kayva » 13 jul 2019 16:52

Short interest per 28/06: 696.015 andelen dus 400.000 minder in vergelijking met de situatie per 15 juni.
Er zijn gedurende deze periode slechts 500.000 aandelen verhandeld dus blijkbaar is/zijn 1 ( of meerdere) shorter(s) er toch in geslaagd om in te tekenen op de kapitaalsverhoging aan 3,14 om zo de positie af te sluiten.
Blijven er toch nog 700k te gaan en met de huidige verhandelde dagvolumes (onder de 50k) zou ik toch niet graag in hun schoenen staan. Op de enige dag met een deftig volume de laatste 2 weken ( +200k) schoot de koers omhoog van 3,91 naar 4,14. Nog een 3-tal weken tot de Q2 resultaten en wachten tot daarna om te coveren, lijkt mij helemaal risky.

Ik ga er immers vanuit dat de ebitda voor Q2 boven de 6 mio gaat uitkomen ( zonder rekening te houden met de herstructureringskosten) wat ons al in de buurt zal brengen van 0.9$ pa op jaarbasis. De overname van MCA gebeurde tegen 6.5x ebitda terwijl MCA:
1. al 3 jaar niet meer groeide terwijl SMTX de laatste 2 jaar ( en normaal al zeker ook de volgende 2 jaar) zeker voor de sector impressionante groeicijfers kan voorleggen.
2. verlies draaide terwijl SMTX eind vorig jaar en normaal vanaf volgend kwartaal opnieuw winstgevend zal zijn.
3. een zware schuldenlast torste. SMTX heeft hier momenteel ook onder te lijden maar dankzij de aflossing van tranche b en de verwachte vrije kasstromen van de volgende kwartalen zou deze schuld binnen een jaar of 2 al wel eens grotendeels weggewerkt kunnen zijn.
Dit gezegd zijnde, vind ik een waardering van 7x ebitda zeker thoughtful ;)
Na Q2 ( in de veronderstelling van een ebitda van +6 mio) lijkt een faire waarde van 6+ mij dus niet overdreven, zeker niet gezien wat er nog komen moet. En dankzij de shorters zouden we deze koers wel eens sneller terug kunnen bereiken dan verwacht.

Eerst even afwachten wat Eddie begin augustus te vertellen heeft, maar als hij dan zijn outlook van +/- 28 mio ebitda voor het hele jaar bevestigt, liggen we tegen jaareinde op schema voor een ebitda van +/- 1.2$ pa wat de faire waarde voor mij al boven de 8$ brengt. In 2020 zullen hun nieuwe aerospace & defence klanten (met veel betere marges) dan significant beginnen bij te dragen en zullen double digits ( wat toch nog steeds mijn doel is) hopelijk snel een realistisch koersdoel worden...op voorwaarde dat er natuurlijk weer niemand met tariffs tegen Mexico begint te dreigen :roll:
abdel liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door kayva » 11 aug 2019 16:11

kayva schreef:Ik ga er immers vanuit dat de ebitda voor Q2 boven de 6 mio gaat uitkomen ( zonder rekening te houden met de herstructureringskosten) wat ons al in de buurt zal brengen van 0.9$ pa op jaarbasis....
Eerst even afwachten wat Eddie begin augustus te vertellen heeft, maar als hij dan zijn outlook van +/- 28 mio ebitda voor het hele jaar bevestigt, liggen we tegen jaareinde op schema voor een ebitda van +/- 1.2$ pa
Resultaten Q2;
Omzet; 90,9 mio
(Adjusted) Ebitda: 6,1 mio.

De gerapporteerde omzet was natuurlijk ontgoochelend. Op basis van van de 2019 forecast en rekening houdend met het feit dat er voor de 2e jaarhelft zeker groei in het verschiet lag, was het niet onverwacht dat de omzet in Q2 wat zou dalen, maar dat de daling zo groot zou zijn, had ik ook niet verwacht. De uitleg van onze CEO:
" The Q2, you had two things going on besides the tariffs. We were very conservative with our working capital and taking additional sales because we were constrained by that Term B loan and the covenants, right? And if we would have spent too much working capital bringing new customers on quickly and used up our working capital, clearly that would have been a problem for us."
Klinkt aannemelijk maar dit was ongetwijfeld al (deels) geweten in mei tijdens de Q1 conf call en had mijns inziens op dat moment al duidelijker gecommuniceerd moeten worden. Ik vermoed dat vooral de dreiging van Mexicaanse tariffs hen behoorlijk wat omzet gekost heeft ( ook concurrenten zoals bvb KTCC haalden dit expliciet aan als reden voor hun zwak Q2) en dat kon natuurlijk niemand voorzien. Maar dit zou normaal wel in orde moeten komen:
"The other part of it on the tariff thing, Tyler, was mid-quarter the unsurety of the Mexico tariffs, were they going to happen, were they not going to happen, how long would they last, what that cost would be. And so we had customers hesitating with did they want to place orders for the future. I think that will come back. I think that was a short-term issue."

Ebitda van 6,1 mio was gezien de omstandigheden een aangename verrassing en het beste bewijst dat hun herstructurering wel degelijk vruchten afwerpt. In Q1 ongeveer 5,5 % en nu al gestegen naar de tegen jaareinde beoogde 7%. I like!

Het enige wat er nu moet gebeuren, is dat de omzet terug omhoog moet. Omzet outlook voor het hele jaar werd bevestigd maar zou wel aan de onderkant van de range uitkomen zodat toch we rond de 395 mio moeten eindigen. Semester 2 moet dus een omzet iets boven de 200 mio opleveren.
". So I think we're going to see a jump up in Q3 and then a further step up in Q4 on the top line, obviously with the bottom line following at a much quicker pace...
So now that we have a little bit less restrictive covenants, we have more headroom with a higher ABL, which expands as you add customers, I think we're poised to go back into the significant growth mode quarter after quarter"

Significant growth modus quarter after quarter with bottom line following at a much quicker pace! Meer moest ik eigenlijk niet horen om overtuigd te blijven dat het gewoon een kwestie van tijd ( enkele kwartalen) is vooraleer het potentieel hier omgezet zal worden in realiteit. Ondanks de omzet-tegenvaller en de duidelijk voorzichtigere toon tijdens de conference call, werd zowel de omzet als ebitda outlook voor het hele jaar gewoon bevestigd, wat opnieuw aantoont dat het management uit ervaren rotten bestaat die nooit het achterste van hun tong laten zien en steeds wat veiligheidsmarge inbouwen. Toch ook een geruststellend gevoel.
Begin september nog een investors conference en dan wachten tot begin november op de Q3 resultaten die hopelijk/normaal de eerste tekenen van de significant growth modus vertonen. En dan mag de koers in dezelfde modus gaan!
johan1213 liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie