General Motors

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones index, Nasdaq-100 en S&P500
Plaats reactie
LIEVE
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 331

Re: General Motors

Berichtdoor LIEVE » 15 Jan 2014 12:16

Voila het is een feit

General Motors betaalt eerste dividend sinds 2008

Jos De Greef De Amerikaanse autogroep General Motors gaat voor het eerst sinds juli 2008 een dividend uitkeren. Dat symboliseert de wederopstanding van één van 's werelds grootste autogroepen na een diepe crisis.

Het dividend bedraagt 30 cent per aandeel. Het voorbije jaar verkocht General Motors 9,71 miljoen auto's en dat is 4% meer dan in 2012. Het bedrijf maakt al enkele jaren opnieuw winst, maar het is de eerste keer sinds de zware crisis dat het die nu ook kan uitkeren aan de aandeelhouders.

Opvallend is dat GM niet enkel profiteert van de heropleving van de Amerikaanse automarkt, maar het ook erg goed doet in groeilanden zoals China en India. Volgens analisten vallen de nieuwe modellen die sinds de crisis gemaakt zijn, erg in de smaak bij de consumenten in de groeilanden.

Tegelijk is er in Amerika opnieuw groei in de markt van zware pick-up trucks en andere grote tuigen, waar GM ooit prat op ging. Het lijkt dus dat General Motors wint op alle terreinen.

Vandaag krijgt GM overigens een nieuwe baas, een bazin eigenlijk. De 52-jarige Mary Barra zal voortaan CEO zijn, de eerste vrouwelijke topfiguur van een groot automobielbedrijf. Barra is een oudgediende van het bedrijf en leidde tot nu toe de afdeling die nieuwe modellen uitwerkte.

De fenixen van Detroit

In 2008 leek de wereldwijde financiële crisis de "Big Three" van de Amerikaanse autoindustrie in de gracht te rijden. Zowel General Motors als Chrysler moesten van een bankroet gered worden door een interventie van de VS-overheid. Ford moest fors afslanken, maar redde het op zijn eentje.

Intussen zijn de drie Amerikaanse autogroepen uit hun as herrezen. GM werd geherstructureerd, fabrieken gingen dicht en duizenden mensen verloren hun baan, maar het bedrijf werd opnieuw winstgevend en geprivatiseerd. GM vecht nu opnieuw met Toyota en Volkswagen om de topplaats in de wereldwijde automarkt.

Chrysler werd in schijven verkocht aan de Italiaanse autogroep Fiat, een proces dat onlangs volledig is afgerond. Het winstgevende Chrysler is nu de sterkhouder die Fiat overeind houdt. Ford moest onderdelen zoals Land Rover, Jaguar, Volvo Cars en Aston Martin verkopen, maar bleef vasthouden aan Opel/Vauxhall, al doet die Europese divisie het niet erg goed.

De drie Amerikaanse groten hebben hun wederopstanding te danken aan meer zuinige modellen die ook elders in de wereld aanslaan.

De Wereld
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1520

Berichtdoor De Wereld » 15 Jan 2014 12:33

Het dividend vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. Het is maar een pruts aangezien we voor 60 % hierop belast worden.
Ik vind het fijner als dit aandeel gestaag groeit. En er zit nog voldoende potentieel in.

luc 1
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 33

Berichtdoor luc 1 » 15 Jan 2014 12:44

Nee die 60% is niet juist. Er is 15% US taks en 25% Belgische taks, dus 40%.
Voor onze Nederlandse vrienden is het verhaal afhankelijk van hun wetgeving.

luc 1
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor luc 1 » 16 Jan 2014 09:33

Voor diegenen welke aandelen hebben in GM.

Na het uitpluizen van het koersverloop gisteren, hier enkele cijfers. De eerste 4 uur van deze sessie zijn er ongeveer 65 van de 89 miljoen aandelen van handen gewisseld, na het 5é uur in de sessie is er meer stabiliteit gekomen..
Als je weet dat de “ free float “ uit 1.15 miljard aandelen bestaat waarvan ongeveer 48% in vaste handen zit, en er ongeveer 8% aandelen bij shorts verhandeld worden, kom ik tot het besluit dat er hier duchtig gedaan is aan ‘ naked shorting ‘ ( verhandelen van fictieve aandelen te vergelijken met wat wij noemen ‘valsmunterij’ ).

Shorts hebben nog twee maand tijd (tot 18 maart), anders draaien ze op voor de niet voorziene kosten, maar de naked shorters schijnen versneld hun sporen aan het uitwissen te zijn.
De SEC moet nu werkelijk nek krampen hebben om de andere richting te blijven uitkijken.
De Wereld liked last!

luc 1
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor luc 1 » 26 Jan 2014 11:59

Een werkelijke bewogen week met GM. De shorts zoeken een versnelde uitweg nu er een dividend aangekondigd is. De mensen welke al lande tijd in KNDI zitten zullen zeker dat patroon kennen.
Mijn GM vrienden wisten mij te melden dat dit nog een tijdje kan aanhouden, maar hoe korter bij het uitkeren van het dividend, hoe sneller een kentering in het koersverloop, de verwachtingen over 2014 is volgens hen 50 dollar.

Persoonlijk kan het mij niet schelen en heb ik tijd, het opkopen van obligaties 2013 en 2033 brengen nu op. Anderzijds kan ik het ongeduld van beleggers in de nieuwe GM begrijpen, in elk geval schijnt het de goede richting uit te gaan.

De Wereld
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor De Wereld » 26 Jan 2014 20:51

GM Declares 30 Cents Per Share Quarterly Common Stock Dividend

Tue, Jan 14 2014

DETROIT – General Motors Co. (NYSE: GM) Board of Directors today declared a quarterly dividend of 30 cents per share on its common stock. The dividend is payable March 28, 2014 to all common stockholders of record as of March 18, 2014.
“Today’s General Motors is designing high-quality, world-class vehicles for our customers and delivering consistently solid financial results,” said Dan Akerson, GM chairman and CEO. “The board understands that our investors should share in this success and is pleased to announce a quarterly dividend for our common stockholders.”

According to Dan Ammann, GM executive vice president and chief financial officer: “Our fortress balance sheet, substantial liquidity, consistent earnings and strong cash flow provide the foundation for an ongoing payout. This return to shareholders is consistent with our capital priorities and is an important signal of confidence in our plans for a continuing profitable future.” Ammann will become GM President effective Wednesday (Jan. 15, 2014).

Through the third quarter of 2013, GM achieved 15 straight profitable quarters in which it generated $16.3 billion in adjusted automotive free cash flow. As of Sept. 30, 2013, the company had total automotive liquidity of $37.3 billion and $8.4 billion of automotive debt.

General Motors Co. (NYSE:GM, TSX: GMM) and its partners produce vehicles in 30 countries, and the company has leadership positions in the world's largest and fastest-growing automotive markets. GM, its subsidiaries and joint venture entities sell vehicles under the Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Jiefang, Opel, Vauxhall and Wuling brands. More information on the company and its subsidiaries, including OnStar, a global leader in vehicle safety, security and information services, can be found at http://www.gm.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

# # #

Forward-Looking Statements

In this press release and in related comments by our management, our use of the words “expect,” “anticipate,” “possible,” “potential,” “target,” “believe,” “commit,” “intend,” “continue,” “may,” “would,” “could,” “should,” “project,” “projected,” “positioned” or similar expressions is intended to identify forward-looking statements that represent our current judgment about possible future events. We believe these judgments are reasonable, but these statements are not guarantees of any events or financial results, and our actual results may differ materially due to a variety of important factors. Among other items, such factors might include: our ability to realize production efficiencies and to achieve reductions in costs as a result of our restructuring initiatives and labor modifications; our ability to maintain quality control over our vehicles and avoid material vehicle recalls; our ability to maintain adequate financing sources, including as required to fund our planned significant investment in new technology; our ability to successfully integrate Ally Financial’s international operations; the ability of our suppliers to timely deliver parts, components and systems; our ability to realize successful vehicle applications of new technology; overall strength and stability of our markets, particularly Europe; and our ability to continue to attract new customers, particularly for our new products. GM's most recent annual report on Form 10-K and quarterly reports on Form 10-Q provide information about these and other factors, which we may revise or supplement in future reports to the SEC.

luc 1
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor luc 1 » 27 Jan 2014 19:54

De Wereld

Veel mensen hebben er geen benul van dat “waardeloze’ obligaties wel degelijk waarde kunnen hebben.
Ik ben dus eens aan het rekenen geweest om te bewijzen dat het opkopen van obligaties in verloren gewaande bedrijven wel eens goed kan aflopen. De GM berekeningen welke hieronder gegeven zijn is geen fictie maar harde werkelijkheid, iedereen kan het natrekken via het internet.

Als eerste voorbeeld geef ik AHOLD. Waarschijnlijk herinnerd u zich 2002, toen AHOLD als verloren bestempeld werd. Daags nadien kon je obligaties met een meer dan 7% coupon opkopen aan 63% van hun waarde, en tevens de aandelen aan een spotprijs op de kop toe. Ik
ik ben toen duchtig aan het opkopen geweest en het heeft mij geen windeieren gelegd, alles is uitbetaald. Ook in dat geval hebben de meeste banken verhinderd dat hun cliënten verhinderd de obligaties op te kopen, de aandelen was geen probleem.

Voor diegenen welke denken dat de oude Lechmann Brothers obligaties waardeloos zijn, wel die denken verkeerd. Het verhaal zit wel anders in elkaar, zeker wat betreft Europa, en in bijzonder de obligaties uitgegeven onder de Nederlandse wetgeving.

Laten we nu komen bij GM. Er is geen kat welke er bij stil heeft gestaan dat het oude GM wat meer was dan auto’s alleen. Toen ze overkop gingen heeft geen kat de moeite genomen om de achtergrond uit te pluizen, zeker de politieke en vakbond’s (UTW) belangen, vergeet ook defensie niet.
De oude obligatie houders zijn in paniek hun ‘waardeloze’ obligaties aan het dumpen geweest. Het feest heeft niet lang geduurd gezien de banken daar een stokje hebben voorgestoken. Ik was een van de gelukkigen welke de Euro obligaties 2013 en 2033 via enkele internet brokers heb kunnen opkopen aan een werkelijke spotprijs. Ze zijn zelfs in Italië opgekocht aan 1,5% van hun nominale waarde. (ik heb merkelijk meer moeten betalen)

Laten we nu een rekensommetje maken, uitgaande van mijn Italiaanse vrienden.

Voor elke 15 Euro krijgen ze nu omgerekend na reconversie Euro/$, per 1000 Euro krijgt men een 1,274$ obligatie waarde : 4.19 aandelen, 3,81 warrants 2016 en 3,81 warrants 2019 + 2.37 aandelen liquidatie Campanië.

De rekening van onze Italiaanse vrienden per 1000 dollar uitgaande van de reconventie in dollar (15 Euro = 20,35 dollar).
4.19 x 38 = 159,22
3,81 x 28 = 106,68
3,81 x 19 = 72,39
2,27 x 32 = 72,64

Het totaal is dus, voor elke 20,35 dollar krijgen mijn vrienden daar 410,93 dollar, deze waarde moet voor de oude Euro obligaties vermeerderd worden met 1,274 om juist te zijn, niet slecht hé.

Moraal van het verhaal, denk goed na in geval u in een soortelijke situatie terecht komt met een bedrijf waar u in belegd hebt. De media geeft de sensatie weer, maar nooit het onderliggende verhaal, dus goed nadenken vooraleer je gaat dumpen.
Let wel op, bij faling zijn de meeste aandelen waardeloos, maar obligaties is wel iets anders.

De Wereld
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor De Wereld » 06 Feb 2014 16:15

GM boekt 13% minder winst

DETROIT (Dow Jones)--General Motors Co. (GM) heeft over het vierde kwartaal een 13% lagere winst geboekt. Vooral zwakke prestaties buiten Noord-Amerika, zoals in Zuid-Amerika, drukten de resultaten.

De prestaties van de Amerikaanse autobouwer illustreren de problemen van het bedrijf met toenemende economische tegenwind en interne misstappen in de internationale markten. Als de Chinese divisie buiten beschouwing zou worden gelaten, zou GM zelfs voor $200 miljoen in het rood zijn beland.

Nu kwam de winst over de laatste drie maanden van 2013 uit op $1,04 miljard, vergeleken met $1,19 miljard een jaar eerder. Exclusief bijzondere lasten behaalde GM een winst per aandeel van 67 cent, ruim onder de analistenraming van 88 cent. De omzet kwam uit op $40,5 miljard.

De winst voor belasting bij de internationale activiteiten nam af tot $208 miljoen van $676 miljoen een jaar eerder. In Zuid-Amerika kelderde de winst tot $27 miljoen van $135 miljoen in 2012.

Europa en Noord-Amerika vormden lichtpunten. In Europa nam het verlies af tot $345 miljoen van $761 miljoen een jaar terug. In Noord-Amerika nam de winst toe tot $1,88 miljard van $1,42 miljard.

Over het gehele jaar kwam de winst v o o r dividenduitkering uit op $5,35 miljard, waar dat $6,19 miljard was in 2012. De omzet nam toe tot $155 miljard. In totaal werden in 2013 9,7 miljoen auto's en trucks verkocht, een toename van 4%

luc 1
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor luc 1 » 07 Feb 2014 09:39

Dat klopt, en hou er rekening mee dat dit het meest gehate bedrijf is in de VS.

Volgens goed ingelichte bronnen is het management er zich van bewust dat het bedrijf het stigma ‘governement motors’ en de aversie tegen de vakbonden hun nog jaren zal achtervolgen.
Wees gewaarschuwd dat je een sterke maag moet hebben hier in te stappen.

Enkele cijfers van gisteren om u aan het denken te zetten.

Voorbeurs zijn er 6,3 miljoen aandelen verhandeld tussen 33,8 en 34,10. deze cijfers kunnen de meeste mensen niet zien daar de meesten handelen met uitgestelde koersen.
Het totaal aandelen ‘short’ komt nu uit op ongeveer 200 miljoen, dus mijn aandelen worden tegen mijzelf gebruikt.
Men vermoed dat er nog ongeveer 50 miljoen naakte aandelen in de markt zitten, m.a.w. niet bestaande aandelen, wat uiteraard volledig illegaal is maar iedereen weet dat dit spel gespeeld word foor de fondsen.

Dus wees gewaarschuwd.

De Wereld
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor De Wereld » 07 Feb 2014 14:41

Uhm, ik heb een zeer sterke maag en een sterk hart. Die tikker had het anders al lang om een andere reden begeven.
En ik heb geduld, ben immers een LT-belegger.

Koersdoelen staan bij Binck niet meer vermeld, maar ik herinner me nog zeer goed het koersdoel van 50 $ dat er stond én zelfs nog iets hoger.
luc 1 liked last!