IBM

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones index, Nasdaq-100 en S&P500
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2822

Re: IBM

Berichtdoor jens_dev » 23 Nov 2017 12:28

sjos schreef:
jens_dev schreef:IBM krimpt toch al jarenlang, en geen klein beetje. Is tot nu toe vooral een value trap gebleken.

Maar ik behoud mijn IBM's voor het dividend. Over 10 jaar zal ik (of mijn robot met AI) eens kijken waar de koers staat.

"...some feel the company is locked in a long and slow death march. In this article we adopt the position that IBM's demise may be overstated, and consider whether a holding in the former tech-behemoth could bring a solid return."

https://seekingalpha.com/article/412727 ... 0269a909d9

Omzet in 2012 nog $104,5 miljard - in 2016 nog slechts $80 miljard.
Winst in 2012 $16,6 miljard - in 2016 nog $11,9 miljard
Winst per aandeel toen $14,5, in 2016 nog $12,4 ondanks die massale inkoopprogramma's.
Amper groeien is één ding, gestaag krimpen is iets totaal anders.
Ik denk dat de koers vrij correct is nu, zelfs zonder verdere krimp.
Never waste a good crisis

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 335

Berichtdoor sjos » 24 Nov 2017 09:59

jens_dev schreef:
sjos schreef:
jens_dev schreef:IBM krimpt toch al jarenlang, en geen klein beetje. Is tot nu toe vooral een value trap gebleken.

Maar ik behoud mijn IBM's voor het dividend. Over 10 jaar zal ik (of mijn robot met AI) eens kijken waar de koers staat.

"...some feel the company is locked in a long and slow death march. In this article we adopt the position that IBM's demise may be overstated, and consider whether a holding in the former tech-behemoth could bring a solid return."

https://seekingalpha.com/article/412727 ... 0269a909d9

Omzet in 2012 nog $104,5 miljard - in 2016 nog slechts $80 miljard.
Winst in 2012 $16,6 miljard - in 2016 nog $11,9 miljard
Winst per aandeel toen $14,5, in 2016 nog $12,4 ondanks die massale inkoopprogramma's.
Amper groeien is één ding, gestaag krimpen is iets totaal anders.
Ik denk dat de koers vrij correct is nu, zelfs zonder verdere krimp.

Als de koers vrij correct is ben ik al tevreden. Het is mijn enige gok op AI, internetofthings and so on.
Oorspronkelijk was ik een obligatiebelegger en ik beschouw dit aandeel als een perpetual (m.a.w. men denkt niet aan cashen door te verkopen, maar enkel aan de driemaandelijkse dividend).
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

against the wind
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 47

Berichtdoor against the wind » 24 Nov 2017 21:18

Mijn hard verdiende loon van de zoutmijnen worden mij in yankee dollars overgemaakt.
Die blijven zoveel mogelijk in usd.
En dan zijn ibm aandelen de perfecte parkeerplaats.
sjos liked last!

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 29 Dec 2017 10:33

"International Blockchain Machines Dec. 28, 2017
Summary

IBM has longed focused on blockchain technology as a distributed transaction ledger of the future.

The company continues to expand partnerships and develop a robust platform for enterprise customers.

The tech giant is favorably valued for multiple expansion if blockchain becomes the hot technology of 2018.

With all of the hype over cryptocurrencies and blockchain in the last month, International Business Machines (IBM) could make the name change to International Blockchain Machines and see a significant pop in the stock. Such a name change wouldn't be absolutely misplaced either unlike some of the small caps such as Riot Blockchain (RIOT) that recently made such moves and saw substantial stock gains in a matter of days, if not hours...."

bron:https://seekingalpha.com/article/4134318-international-blockchain-machines
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 09 Jan 2018 09:54

IBM called "attractive large-cap value" by top analyst; shares +1.4%
Jan. 3, 2018
RBC Capital Markets upgrades IBM (NYSE:IBM) from Sector Perform to Outperform and increases the price target by $20 to $180.

Analyst Amit Daryanani writes, “We think IBM is an attractive large-cap value stock for investors in 2018 as the potential for revenue and margin stability should enable a re-rating. A return to gross margin stability coupled with revenue growth in 2018 should set-up the stock for a year of outperformance especially considering the depressed valuation.”

bron:https://seekingalpha.com/news/3320858-ibm-called-attractive-large-cap-value-top-analyst-shares-plus-1_4-percent
Jojo liked last!

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 19 Jan 2018 08:48

sjos schreef:IBM koop je voor het dividend de komende jaren, met geld dat anders op een spaarrekening zou staan.

En de koers ging vlot over de 170 USD gisteren.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 18 Feb 2018 04:16

Lezenswaard; waarom Buffett zijn posities in IBM verkocht heeft;
https://seekingalpha.com/article/414760 ... inted-sell

Hij wou zijn verliezen verdisconteren alvorens nieuwe taksregelingen in werking traden. Die man kan treaden

Wreckless
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor Wreckless » 21 Apr 2018 09:14

Van TAinvest

Het kwartaalresultaat van IBM toont aan dat de winstgevendheid moeite heeft om op te veren
gisteren - vrijdag 20 april 2018 Na de aankondiging ging de koers 7% lager.
Het aandeel, één van onze Amerikaanse favorieten, is volgens ons te zwaar afgestraft. Profiteer van de interessante prijs om te KOPEN.

In het 1e kwartaal klom de omzet met 5%, wat de trendommekeer ingezet in het 4e kwartaal 2017 bevestigde (na jarenlange daling). Zonder wisselkoerseffecten groeide de omzet echter niet. Ook slonk de brutomarge verder, wat ontgoochelend is voor een speler uit de technologiesector, die net de wind in de zeilen heeft. Verder blijft IBM ondanks de winststijging in het 1e kwartaal (+4% vergelijkbare basis), voor heel 2018 slechts tippen op een stabiele winst t.o.v. 2017. Deze voorzichtige houding vinden we echter niet zorgwekkend. Ze is o.a. te wijten aan het feit dat het gros van het resultaat afhangt van de activiteit over het eindejaar. En al tipt de groep op een stabiele winst, toch menen we niet dat de activiteit zal vertragen of de doelstellingen op lange termijn in vraag zullen worden gesteld (omzet: +2,5% per jaar, winst per aandeel: +7,5% per jaar). Daar die doelstellingen ons haalbaar lijken, is het aandeel o.i. ondergewaardeerd. De groep blijft financieel solide, voorziet regelmatig het gulle dividend op te trekken (brutorendement: 4%) en verder eigen aandelen in te kopen. We tippen op een winst per aandeel van 11,70 USD in 2018 en van 12,40 USD in 2019.

Koers op het moment van de analyse: 147,70 EUR

IBM is één van de belangrijkste leveranciers wereldwijd van IT-diensten en software voor bedrijven. De groep mikt om haar groei te boosten op de ontwikkeling van haar aanbod op het vlak van cloud computing, gegevensanalyse, mobiliteit en veiligheid.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 05 Mei 2018 10:29

''(ABM FN-Dow Jones) Berkshire Hathaway heeft zijn belang in IBM verkocht. Dit zei CEO Warren Buffett van het investeringsbedrijf in een interview met de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

CNBC vroeg Buffet of hij nog aandelen in IBM bezit, waarop de bekende belegger ontkennend antwoordde.

Eind 2017 had Berkshire nog 2 miljoen aandelen IBM in bezit en daarvoor zelfs nog veel meer.''

Gelukkıg voor IBM heb ik mijn aandelen behouden.

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1792

Berichtdoor vogelspotter » 05 Mei 2018 12:29

5-05-2018

'AI zal alles hyperpersoonlijk maken'

Pieter Haeck

Als topvrouw bij de Amerikaanse techgigant IBM is de Vlaamse Sophie Vandebroek een belangrijke spreekbuis van de Big Tech. De controverse rond Facebook maakt haar niet minder optimistisch over de technologieën van de toekomst. 'We staan aan het begin van een exponentiële curve.'

Met een elpee onder de arm arriveert Sophie Vandebroek in het Leuvense Museum M, het decor voor het driedaagse innovatiefestival And&. De Vlaamse topvrouw van de IT-reus IBM zal straks in haar betoog goochelen met futuristische technologie en een dito vakjargon. En die plaat? 'Een cadeautje van de organisatie. Helaas heb ik geen platenspeler', zegt ze glimlachend.

Vandebroek speelt een thuismatch. Ze is geboren in Leuven, en studeerde er ook. In 1986 verkaste ze als ingenieur naar de Verenigde Staten. Vandaag is ze een leading lady in de technologiewereld. Als nummer twee van de onderzoekstak van IBM stuurt ze wereldwijd 3.000 onderzoekers in 13 labs aan. Haar wacht de lastige taak om het bedrijf dat furore maakte met computerterminals mee te laten praten over artificiële intelligentie (AI), blockchain en kwantumcomputers.

Het is geen onbekend terrein. Voor Vandebroek begin 2017 naar 'Big Blue' overstapte, was ze chef technologie bij de printer- en kopieerreus Xerox. Ook die ging door de digitalisering door diepe dalen. Vandebroek is zo al jaren mee de spreekbuis van de Big Tech. Rond die grote technologiebedrijven hangt dezer dagen een waas van scepsis, door schandalen zoals datamisbruik. En het lijkt verre van zeker of de mens de controle behoudt over technologieën als AI. Maar Vandebroek bekijkt de toekomst zonnig. 'Dit is technologisch een uniek moment, zoals je er maar één keer om de paar decennia een meemaakt.'

Wat maakt deze periode zo uniek?

Sophie Vandebroek: 'AI, waarbij algoritmen menselijke taken kunnen verrichten, staat voor de grote doorbraak. Het bouwt voort op twee momenten van exponentiële groei. Vanaf de jaren zeventig verdubbelde elk anderhalf jaar het aantal transistors op een chip. Dat resulteerde in een gigantische rekenkracht, in supercomputers die alleen maar kleiner worden. Vanaf de jaren negentig kwam het internet, met connecties tussen mensen en toestellen. Hoe meer connecties, hoe waardevoller dat is. Er groeiden fors gewaardeerde bedrijven door het netwerkeffect, zoals Facebook. Mensen konden elkaar bereiken, foto's en video's delen. Dat resulteerde in enorme hoeveelheden data.'

'De term artificiële intelligentie bestaat al sinds de jaren vijftig. Maar door de combinatie van enorme hoeveelheden data en gigantische rekenkracht is het nu pas 'echt'. Die twee elementen laten je toe algoritmen te trainen voor bepaalde taken, zoals het herkennen van foto's.'

Hoever kan die artificiële intelligentie gaan?

Vandebroek: 'Het tijdperk dat zelflerende algoritme nog relatief beperkt waren, ligt net achter ons. Een zelflerend algoritmen kan via foto's detecteren of je pakweg kwaardaardige vlekjes op je huid hebt. Maar het kan niet tegelijk met andere ziektebeelden aan de slag, of dat combineren met nog andere taken. Die beperkte artificiële intelligentie gaan we inruilen voor een veel bredere.'

'We zullen algoritmen kunnen trainen voor meerdere taken, en die integreren. Een algoritme zal zowel een foto van je huid kunnen analyseren als een geluidsopname van je stem. Dat gaat de gezondheidszorg stevig personaliseren. Maar ook in andere sectoren, waaronder het onderwijs, zal alles hyperpersoonlijk worden. De echte 'algemene' AI, waarbij het algoritme denkt als een mens en even creatief is, verwachten we niet voor 2050.'

In een eerder interview noemde u de maanlanding het wowmoment van uw jeugd. Wat wordt het wowmoment van uw drie kinderen?

Vandebroek: 'De oudste wordt al dertig, dus het zijn niet echt kinderen meer. (lacht) Maar we staan nog maar aan het begin van een exponentiële curve. Een deel van ons labo is ingericht als een huis, met sensoren die kunnen horen en zien. Zelflerende algoritmen kunnen nu al op basis van je spraak detecteren of je de eerste symptomen van dementie vertoont. Dat maakt het mogelijk veel vroeger diagnoses te stellen en in te grijpen.'

U klinkt zo optimistisch over technologie. Nochtans doet de dagelijkse nieuwsstroom anders vermoeden.

Vandebroek: 'Er is 'good tech' en 'bad tech'. We leren als maatschappij dat we respect moeten tonen voor gegevens. Anders heeft technologie een negatieve impact. Ze kan de publieke opinie beïnvloeden, maar legt ook onze persoonlijke levens bloot.'

'Bij IBM huldigen we drie principes. Data en algoritmen moeten mensen versterken. Ze moeten dokters helpen bij gepersonaliseerde behandelingen en leraren bij individuele coaching. Dat moet allemaal transparant en in vertrouwen gebeuren. Als we data van een bedrijf verwerken, is dat alleen om algoritmen voor dat specifieke bedrijf te trainen. Alles moet ook versleuteld zijn, zodat de informatie niet kan worden gehackt.'

'We moeten er tot slot ook over waken dat mensen, zowel op de schoolbanken als op de werkvloer, vertrouwd blijven met fenomenen als data en artificiële intelligentie. We investeren daar fors in.'

Kunt u nog mensen verleiden om voor een 'oud' bedrijf als IBM te werken? Trekken die niet eerder naar Apple of Facebook?

Vandebroek: 'Bij ons zijn er geen issues. We werken niet direct voor consumenten, waardoor we niet rechtstreeks persoonlijke data verwerken. We zijn een business-to-business-to-one bedrijf. We helpen bedrijven hun diensten maximaal te personaliseren. Dat maakt van ons een betrouwbare partner, onder meer voor banken.'

'Een sleuteltechnologie is de blockchain. Die wordt voor transacties wat het internet was voor informatie. We hebben al verscheidene blockchainnetwerken opgezet om bedrijven en hun leveranciers transparant te laten samenwerken. We hebben een joint venture met de containergigant Maersk om miljoenen containers te kunnen traceren tijdens het transport. Bij zo'n operatie zijn veel derde partijen betrokken. Blockchain helpt om alles betrouwbaar en veilig te laten verlopen. Als ergens een lading vastzit in een haven, valt die meteen op te sporen.'

IBM zet ook stevig in op kwantum- computers. Wat zijn dat precies en wat verwacht u ervan?

Vandebroek: 'Kwantumcomputers gaan ons helpen complexe, wiskundige problemen sneller op te lossen dan via traditionele rekenkracht. Een transistor heeft maar twee mogelijke inputs: nul of een, uit of aan. Een qubit, de 'transistor' van de kwantumcomputer, kan zich in verschillende inputs tegelijk bevinden. Dat maakt meer mogelijk, via interactie met andere qubits. Met een kwantumcomputer kunnen we over vijf tot tien jaar nieuwe moleculen ontwikkelen voor farmabedrijven, omdat zo'n computer de interactie met andere moleculen kan moduleren.'

' Maar kwantumcomputers zijn zo sterk dat ze de huidige encryptiemethoden, de digitale beveiliging, onder druk zetten. We zullen dus nieuwe manieren moeten vinden om informatie te versleutelen. We stellen onze kwantumtechnologie nu al vrij beschikbaar. 75.000 onderzoekers van over de hele wereld hebben samen al 4 miljoen experimenten uitgevoerd.'

Hoe rijmt u al die futuristische technologie met de dagelijkse bedrijfsvoering bij zo'n technologiegigant? Hoe vertaalt die zich in concrete producten en diensten?

Vandebroek: 'Dat is mijn taak als COO. We hebben 3.000 onderzoekers, onder wie enkele Nobelprijswinnaars, die elk jaar 10.000 patenten verzilveren. Om die uitvindingen om te zetten in succesvolle producten en diensten werken we nauw samen met de verschillende business units. Een deeltje is exploreren, incuberen en de grenzen aftasten. We komen daarbij tot een zeer basic, uitgeklede vorm van een product. Het is vervolgens aan de business units om die om te zetten in betrouwbare en veilige platformen.'

U ademt de digitale toekomst. Hebt u ook nog tijd offline?

Vandebroek: 'O, ik hou van tijd offline. Ik lees heel graag fictieboeken, maar heb er helaas niet veel tijd meer voor. Ik heb toch wel een maand of drie à vier nodig om een boek uit te lezen. Maar ik hou ook van wandelen of trekken. Ik vecht continu tegen mijn fitnesstracker. Ik moet vandaag nog aan mijn 10.000 stappen geraken.' (lacht)

BIO

Sophie Vandebroek is geboren in Leuven. Ze studeerde af als ingenieur en trok in 1986 naar de Verenigde Staten. Sinds januari vorig jaar is ze de nummer twee van de onderzoekstak van de Amerikaanse IT-reus IBM. Ze leidt 3.000 onderzoekers, die jaarlijks 10.000 patenten afleveren. Voordien was ze 25 jaar aan de slag bij de printer- en kopieerreus Xerox. Op het einde was ze daar chief technology officer (CTO).
Bron:"De Tijd"
sjos liked last!
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck,Deutsche Bank,econocom, Euronav, Nyrstar,OneSpan Inc, TomTom, UCB, X-Fab.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers.