Plaats reactie
Pennystocker
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 31

IBM

Berichtdoor Pennystocker » 23 Jan 2013 06:39

Nog geen topic over IBM, dus bij deze. De omschrijving volgens Binck:

International Business Machines Corporation (IBM, bijgenaamd Big Blue), gevestigd in New York, is een bedrijf dat bij het grote publiek vooral bekend is vanwege de eerste IBM Personal Computer, de allereerste PC. Tot de kerntaken van IBM behoren het ontwerpen en verkopen van computer hardware, software, technologie en dienstverlening in de ICT-sector. Het bedrijf wordt ook wel Big Blue genoemd, refererend naar de grote macht van het bedrijf en het blauwe logo. IBM is 's werelds grootste IT-bedrijf. In 1896 richtte Herman Hollerith, de uitvinder van de ponskaart, de Tabulating Machines Company op. Na diverse fusies kwam in 1911 in de Amerikaanse staat New York de Computing Tabulating Recording Company tot stand. In 1924 werd dit bedrijf omgedoopt tot International Business Machines. IBM werd vooral bekend door de productie van typemachines, machines voor ponskaarten en kopieermachines. Tegenwoordig kent iedereen IBM van de Personal Computers. In december 2004 verkocht IBM de PC-divisie aan de Chinese computerbouwer Lenovo.

De cijfers die gisteren weren gegeven:

IBM boekt hogere nettowinst in KW4

International Business Machines Corp. (IBM) heeft in het vierde kwartaal van 2012 een 6,3% hogere nettowinst geboekt, blijkt dinsdag nabeurs. Vooral de software-verkopen stegen en de marges verbeterden. De omzet daalde licht.

De winst van IBM over de vorige verslagperiode bedroeg $5,83 miljard, of $5,13 per aandeel, tegen $5,5 miljard, of $4,62 per aandeel in dezelfde periode een jaar eerder.

De aangepaste winst per aandeel bedroeg $5,39 per aandeel van $4,71 per aandeel een jaar eerder.

De omzet daalde op jaarbasis echter met 0,6% tot $29,3 miljard. In het vierde kwartaal van 2011 kwam de omzet nog uit op $29,5 miljard.

Software verkopen gingen op jaarbasis met 3,5% omhoog, terwijl het segment hardware 0,7% minder omzet behaalde. De brutomarge steeg naar 51,8% van 49,9%.

Voor 2013 verwacht IBM een operationele winst van zeker $16,70 per aandeel. Analisten verwachten vooralsnog voor het nieuwe jaar een winst per aandeel van $16,63.

Het aandeel wint in de nabeurshandel 3,3%.

No Refunds
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 51

Re: IBM

Berichtdoor No Refunds » 15 Jan 2014 11:43

Contrary To What Analysts Say, IBM Is A Strong Buy

In a recent article dated December 4, 2013, fellow Seeking Alpha author Rizzi Capital argues that International Business Machines Corporation (IBM) has lost its way, and that the company shows signs of decay. Rizzi Capital's argument hinges on revenue declines, analyst opinions, and the premise that share repurchases are bolstering EPS. I disagree. When I look at IBM's fundamentals, I find strong arguments to own, and I have followed up my research with purchases in my IRA and my children's education funds.

Discount Free Cash Flow

After basic valuation screening, my investment analysis always begins with Discount Cash Flow Analysis (DCF). I understand that DCF has its issues, and that many investors are uncomfortable with the numerous variables that have to be estimated in DCF evaluations. I resolve some of the ambiguity through two methods.

Deliberate pessimism - I try to use conservative measurements when estimating discount rates, growth rates, and I always include a valuation moat.
Peer Review - I can't publish work on every stock I analyze, but I prefer to post my research on the internet to subject it to your critical eyes.

As I've stated before in previous articles, I could build a pro forma worksheet to develop five years of estimated Free Cash Flows. If I were investing other people's money, or large amounts, I would do so. As I'm risking no more than a few thousand dollars, I will use analyst growth estimates (for earnings) as a proxy. But before I do so, I want to get an idea of how accurate past growth estimates have been.

First, I'll look at past analyst estimates for earnings, and see if they consistently under or over estimate.

I calculate Discount Free Cash Flow twice. Here, I've used 8% as a growth rate for five years, and then a horizon growth rate of 3% into perpetuity. I chose 11% as a discount rate. It's not based on the CAPM model; instead I've used my own personal required rate of return. With a 25% moat to help mitigate unanticipated risks, I come up with a buy under price of $205.61.

However, after calculating Free cash flow for the first three quarters of 2013 (the next earnings report comes out 20 Jan), I can see that it is almost certain the company will not experience a 10.7% increase in free cash. Free cash is growth is more likely to flatten then grow for 2013. Given this fact, I've decided to run a Monte Carlo simulation with 0% as my 2013 growth rate, 6% as my 2014 growth rate, 9% for 2015-2017, and 3% into perpetuity. The Monte Carlo simulation recalculates the DCF model 32,000 times, altering each year's growth rates. The simulation uses randomized rates within 1 standard deviation for the first two years, and 2 standard deviations within the last three years, assuming a normal distribution. Plotting all 32,000 results gives us the following chart.

It's hard to tell on this page what the exact range is, but the very lowest fair value estimate was calculated as $237.52 and the very highest was $301.49. Using our 25% safety moat, this gives us a fair value range of $178.14 - $226.12. That is a HUGE range, but I'm very comforted given that the stock price is currently at the very bottom of that range.

Enterprise Earnings

DCF analysis gives one view of a company's profitability. I'd also like to see if the company is benefiting from its investments in intangible expenses such as research and development and advertising. We can do this by depreciating intangible expenses, in this case over 7 years, and developing what's called an Enterprise Earnings statement. While this is most helpful for companies whose business relies significantly on intangible investments, such as Pfizer (PFE), IBM spends a significant amount of money in both R&D and advertising. For those curious about my calculations, I would be glad to send you a copy of my spreadsheet, and I encourage you to pick up a copy of Hewitt Heiserman Jr.'s "It's Earnings that Count".

A healthy company should see an increase in their per share "enterprise earnings", and we see a fairly steady trend upwards from 2007. Actually, I calculated the trend from 2003 (and the trend stands), but only included the last 6 years of data for brevity. The only disappointing information I glean from this worksheet is an "enterprise P/E ratio" is not cheaper than past years, so the current price does not seem to indicate any particular "bargain" on IBM's intangibles.

Ratio Analysis

Ratios give us a simple way to compare financials between one company and its competitors to get a sense of financial health and competitiveness. Ideally, one company would be compared with another in an almost identical market. However, IBM is competing with companies producing hardware, software, cloud services, and consulting services. I chose the following four competitors because they represent "top hitters" in some of IBM's business sectors: Hewlett-Packard Company (HPQ), Cray Inc (CRAY), Microsoft Corporation (MSFT), and Amazon.com Inc (AMZN). I could have chosen from many more. However, many companies you could label as competitors are also IBM's customers and/or project partners. For instance, while Microsoft and IBM competed on the software front, they collaborated in hardware, with IBM supplying processors for the Xbox 360.

A few things jump to mind when I look at this graph. First, IBM's Return on Equity (ROE) is far and away the best amongst these competitors. Still, before we get too excited, it's important to note, that IBM's debt/equity ratio is also far higher than its competitors. Since debt provides leverage to a company and boosts its return on equity, we need a way to compare ROE across the graph. In this case, we could multiply each competitor's ROE by the percentage of IBM's debt/equity ratio vs that company's debt/equity ratio. For instance, IBM has 2.19 X the debt/equity level of HPQ. If we multiply HPQ's ROE by 2.19, we get an equivalent number of 45.11. If we do so, we will see that IBM still earns substantially more per unit of debt for each of these companies other than Microsoft (77.9 vs CRAY's nil, HPQ's 45.11, MSFT's 273.82, and AMZN's 8.65).

In addition, IBM leads in earnings per share growth. Rizzi Capital argued that EPS growth has been propped up by share repurchases. However, a quick calculation seems to put this argument to rest. According to Gurufocus.com, IBM had 1450.60 million shares outstanding in December 2007. On December 2012, IBM had a net income of 16,131 million dollars. If IBM's outstanding shares were the same as 2007, they would still have earned $11.12 a share. Even if we assume that every dollar IBM has spent on share repurchases over the next five years would have produced no additional income, they would have achieved an average EPS growth rate of 11.89%, still better than their peers.

Furthermore, Rizzi Capital argues that borrowing money to repurchase shares is destructive. The conservative investor in me screams agreement. However, IBM's current borrowing costs seem to be extremely low. By dividing interest expense ($459 mil) by long term debt ($24088 mil), we can get a rough idea of their borrowing costs. With borrowing costs just below 2%, and a near 1.5% after tax rate, borrowing to repurchase stock right now is anything but destructive to shareholder value. With cost of capital estimated at 5% by Duff & Phelps, IBM can theoretically net a risk free return by borrowing money to repurchase shares.

I'd also like to point out that IBM comes in as a close second in regards to Return on Investment, Return on Assets, and the current P/E ratio. IBM is a distant second in the category of Net profit margin. It bears mentioning that Microsoft is leading in those areas, and may merit a look as an investment potential.

IBM's big weakness seems to be in the areas of sales growth, inventory turnover, and debt levels. However, as long as the company can grow its sales, sluggish inventory movement is not a death sentence since IBM squeezes more profit out of each sale than most of its competitors. High debt levels serve as a red flag for me, but as long as IBM can maintain extremely low debt costs, and can continue to grow its net income, debt should not prove a hindrance to the company.

Downsides

There are no riskless investments, and IBM shares face some significant hurdles that we should address. First, while revenue declines do not in and of themselves demonstrate stagnation in the business model, they do hint at two related problems. As IBM transitions out of hardware sales and into the realm of software and servers, they face increasing competition from rivals established in those realms, such as Amazon, Oracle (ORCL), and Microsoft. Stealing market share from these giants on their own turf will be difficult. We could write off some revenue decline in the past due to the changing business model, but as margins get more efficient, it will be harder for IBM to improve them. At some point growth MUST come from increased software sales.

Furthermore, IBM has an aggressive share buyback plan in place, an aggressive R&D budget, and a significant dividend. But, to keep up with its rivals, IBM is likely going to have to step up expenditures in R&D and acquisitions, at a time when purchasing cutting edge software companies is anything but cheap. IBM could cut back on its share buyback plan, or increase its debt load. Either of those could put a damper on share price, especially as cost of debt is more likely to rise in the near future than fall.

Finally, one must consider stock price momentum. The one year return on shares of IBM shows a loss of around 3% while the overall market returned nearly 30%. However, the one month return on IBM is 7% vs the markets 4% return. With the recent run up, it is certainly possible that momentum is shifting for the positive.

Conclusion

Rizzi Capital argues that declining revenue is a sign that IBM is in decline. Rizzi compares revenues from 1996 to now, and argues that revenue has not kept up with inflation. Without a "clear strategy for reinvigorating growth, IBM will be in a lot of trouble". But IBM does have a clear strategy. It is posted right here. The one sentence summary is IBM is moving from lower margin hardware sales to higher margin software and consulting services. IBM states that the share of pre-tax income from hardware has dropped from 35% to 14% in the past 12 years, while services and software shares of pre-tax income have grown by 19%. Shrinking revenues is not overly positive. As an investor, I want to see total dollars in sales increasing. But maybe this is a story about a company's successful switch from selling very expensive products with small profits, to selling, just as successfully, cheaper products which make much more profit.

IBM's growing earnings and cash flow seem to indicate so. Despite what Rizzi indicates, earnings would have grown significantly despite share buybacks. IBM isn't just taking advantage of historically low interest rates to buy back shares, now at bargain basement prices. They are buying up companies such as SoftLayer Technologies, to expand their presence in the growing cloud computing industry, and teaming up with competitors such as Cisco and Oracle to build up core competencies.

When I look at IBM, I see a broadly diversified company on sale because of Wallstreet's current "revenue fever". Cash flow matters and IBM has it. IBM isn't a grand slam though. I see red flags. IBM is facing tough competitors, and is going to have to invest significantly more money to compete effectively in new arenas. IBM's debt load is very high, and likely to get higher. Cost cutting and improving margin efficiencies will only foster growth for so long. IBM is going to have to find a way to grow sales faster. Still, I feel that the market has currently discounted shares more than enough to compensate for risks the company faces. With earnings reports coming out on the 20th of January, cautious investors may want to wait until after next Monday. Thank you for taking the time to read, and please feel free to comment.

http://seekingalpha.com/article/1945481 ... strong-buy" onclick="window.open(this.href);return false;

Arendsoog
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 590

Berichtdoor Arendsoog » 22 Jan 2014 08:31

Resultaten van IBM vallen blijkbaar niet goed:

IBM maakt meer winst in vierde kwartaal, omzet daalt

AMSTERDAM (Dow Jones)--International Business Machines Corp. (IBM) heeft in het vierde kwartaal van 2013 een 6% hogere nettowinst behaald, maar de omzet daalde, blijkt dinsdag nabeurs.

Vooral binnen het segment hardware was sprake van een aardige omzetdaling.

Voor 2014 verwacht IBM een operationele winst van zeker $18,00 per aandeel versus $16,28 in 2013. Analisten verwachten momenteel voor het nieuwe jaar een winst per aandeel van $18,02.

De winst van IBM in de laatste drie maanden van het jaar kwam uit op $6,2 miljard, of $5,73 per aandeel, tegen $5,83 miljard, of $5,13 per aandeel in dezelfde periode een jaar eerder.

De aangepaste winst per aandeel bedroeg $6,13, van $5,39 per aandeel een jaar eerder.

De omzet kwam uit op $27,7 miljard, een daling van 5%. Aangepast voor wisselkoerseffecten van sprake van een omzetdaling van 3% ten opzichte van een jaar eerder. In het vierde kwartaal van 2012 kwam de omzet nog uit op $29,3 miljard.

Software verkopen gingen op jaarbasis met 3% omhoog, terwijl de omzet binnen het segment hardware 26% daalde. De brutomarge nam af tot 51,7% van 51,8% in het vierde kwartaal van 2012.

Geraadpleegde analisten van FactSet hadden een winst per aandeel van $5,99 voorzien op een omzet van $28,27 miljard.

Dinsdag eerder op de dag kwam het bericht via de Wall Street Journal dat het Chinese Lenovo Group ltd mogelijk opnieuw gesprekken zou voeren over de overname van IBM's x86 server divisie. Ongeveer tien jaar geleden verkocht IBM zijn PC activiteiten aan Lenovo.

In de nabeurshandel verloor het aandeel dinsdag ruim 3%.

Arendsoog
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 590

Berichtdoor Arendsoog » 16 Apr 2014 23:42

Wederom tegenvallende resultaten en nabeurs nu een verlies van -4%. Naast Google dus nog een groot bedrijf met cijfers die beneden de verwachting waren.

Profit and Revenue Slip at IBM

IBM is investing heavily in the future. It has placed multibillion-dollar bets on businesses to deliver computing remotely over the Internet cloud, on sophisticated data-analysis software and on its Watson artificial-intelligence technology.

But the giant technology company faces a classic bind: Can the new offerings grow fast enough to offset the erosion of its traditional hardware and software businesses?

The company’s first-quarter results underline the challenge. The company reported on Wednesday that its profit fell and its revenue declined. It is the eighth consecutive quarter in which IBM’s revenue has slipped, with this quarter being hit hard by the falloff in its hardware business.

Revenue for the quarter was $22.5 billion, compared with $23.4 billion in the year-earlier quarter. Sales came in below the average estimate of Wall Street analysts of $22.9 billion, as compiled by Thomson Reuters.

filmo
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 135

Berichtdoor filmo » 17 Aug 2014 15:58

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 3-3130.art" onclick="window.open(this.href);return false;

Lenovo mag servers IBM overnemen

Amerikaanse autoriteiten hebben IBM toestemming gegeven een deel van zijn productie van computerservers aan de Chinese computerfabrikant Lenovo te verkopen. Het gaat om een deal ter waarde van 2,3 miljard dollar (1,7 miljard euro).

De Chinese computerreus Lenovo is aan een steile opmars bezig. Wereldwijd is de groep de nummer één in pc's en deze week raakte bekend dat Lenovo de nummer drie in tablets is geworden, na Apple en Samsung. Lenovo verkocht in het tweede kwartaal 2,3 miljoen tablets, 67 procent meer dan een jaar eerder. Die groei ligt acht keer hoger dan het marktgemiddelde.

De groep groeit niet enkel door stijgende verkopen, maar ook door overnames. Zo kondigde het bedrijf in januari aan dat het Motorola Mobility wil overnemen van Google. Eerder was er de overeenkomst met IBM om diens divisie van lowendservers over te nemen.

Cyberspionage
Deze overname werd streng bekeken door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, omdat China en de Verenigde Staten elkaar beschuldigen van cyberspionage. De servers van IBM worden door veel Amerikaanse overheidsinstanties gebruikt. Zorgen over de overname werden volgens ingewijden echter weggenomen doordat IBM het onderhoud aan de servers voorlopig blijft verzorgen.

Lenovo nam in 2005 al de productie van pc's over van IBM. Dat bedrijf richt zich steeds meer op dienstverlening, waarbij de nadruk vooral ligt op software die online beschikbaar is (clouddiensten) en op apps voor mobiele apparaten. De verkoop van de serverproductie past in die transformatie.

De nieuwe overname is vooralsnog de grootste in de geschiedenis van Lenovo. De toezichthouders moeten zich ook nog uitspreken over de deal met Google om Motorola Mobility over te nemen. Die deal heeft een waarde van 2,9 miljard dollar over te willen nemen van Google.

Jelly
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 23

Berichtdoor Jelly » 16 Sep 2014 18:40

De computerreus IBM lanceert een online dienst die toegang geeft tot zijn
bekende supercomputer Watson. Of hoe nu ook de analyse van 'big data' in een
freemium-model wordt aangeboden.

Met 'Watson Analytics', zoals de nieuwe dienst heet, past IBM een nieuw
business model toe voor zijn intelligente computer, die wereldberoemd werd toen
hij op de Amerikaanse televisie de quiz 'Jeopardy' won van twee menselijke
kampioenen.

Gebruikers kunnen online bijvoorbeeld een reeks datasets ingeven en Watson
vragen om verbanden te leggen of de data te visualiseren. Maar u kunt de machine
ook gewoon vragen stellen en informatie laten opzoeken, een beetje zoals u
Google ook gebruikt.

IBM zegt te mikken op persoonlijke, professionele gebruikers die hun eigen data
snel willen analyseren.

De dienst zal toegankelijk zijn via pc en mobiele apparaten (Android en Apple).
De basisdienst is gratis, maar om grote hoeveelheden data te laten analyseren,
zal er wel moeten betaald worden. De precieze voorwaarden en tarieven zijn
echter nog niet bekend.

Watson Analytics draait momenteel in een beta-versie en zou in november algemeen
beschikbaar moeten worden.

:arrow: Nog even en huisdokters worden vervangen door een pc.
Je hebt een beetje geluk nodig om gelukkig te worden.
-Aristoteles-

Hunter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 892

Berichtdoor Hunter » 07 Okt 2014 14:30

'IBM praat weer over afstoten chipdivisie'
7 oktober 2014

NEW YORK (AFN) - Het Amerikaanse technologieconcern IBM wil de verlieslijdende divisie waar chips worden gemaakt alsnog afsplitsen. Persbureau Bloomberg meldde dinsdag op basis van ingewijden dat gesprekken met chipproducent Globalfoundries over het afstoten van de tak weer zijn hervat.

De onderhandelingen waren in juli juist afgebroken. Maar IBM zou nu van plan zijn het eerdere aanbod van 1 miljard dollar, dat Globalfoundries mag bijschrijven als het IBM van de divisie verlost, te verhogen. Aan de onderhandelingstafel wordt ook gesproken over het ontwerp en het intellectuele eigendom van de chips. Ook zou IBM bereid zijn om de komende 5 jaar circa 3 miljard dollar te spenderen aan onderzoek en ontwikkeling van halfgeleiders.

De afsplitsing van de chipdivisie past in het beleid van IBM, dat eerder aankondigde de minder rendabele activiteiten af te stoten. IBM staat onder druk, na 9 kwartalen op rij van omzetverlies. Ook denken marktvorsers dat het lastig gaat worden om aan de financiële verwachtingen te voldoen.

filmo
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 135

Berichtdoor filmo » 28 Okt 2014 20:30

http://www.tijd.be/ondernemen/ict/IBM_g ... newsteaser" onclick="window.open(this.href);return false;

IBM gaat voor 5 miljard dollar eigen aandelen inkopen

IT-reus IBM, die eerder deze maand de markt schokte met een stevig winstalarm, gaat voor 5 miljard dollar eigen aandelen inkopen. Dat heeft de raad van bestuur dinsdag beslist. In een adem werd ook een kwartaaldividend van 1,10 dollar per aandeel goedgekeurd.
Het nieuwe inkoopprogramma komt bovenop een nog lopend programma, dat nog 1,4 miljard dollar waard is. Dat betekent concreet dat IBM nu over een totaalbedrag van 6,4 miljard dollar beschikt om eigen aandelen in te slaan. Dat zal gebeuren op de beurs of via private transacties, 'afhankelijk van de marktomstandigheden'.

'We blijven de nodige investeringen en veranderingen doorvoeren om onze activiteiten op de lange termijn te beheren en de overstap te maken naar een aanbod met een hogere toegevoegde waarde', aldus topvrouw Virginia 'Ginni' Rometty in een mededeling. 'Tegelijkertijd blijven we ons engageren om aanzienlijke waarde aan onze aandeelhouders uit te keren.'

Warren Buffett

Die aandeelhouders kregen eerder deze maand een bittere pil te slikken. Het bedrijf biechtte erg zwakke derdekwartaalresultaten op, en zag zich verplicht om een stevige winstwaarschuwing uit te sturen. IBM verwacht niet langer om in 2015 de vooropgestelde 20 dollar winst per aandeel te halen.

Eén van de aandeelhouders die deze sombere voorspelling voorgeschoteld kreeg, was niemand minder dan beleggersgoere Warren Buffett. Die zette drie jaar geleden zwaar in op een comeback van 'Big Blue', zoals IBM genoemd wordt, in wat zijn eerste technologiedeal ooit was. Voor Buffett was het de tweede keer op korte tijd dat hij zich verslikte in een van zijn investeringen. Eerder dit jaar moest hij ook al toegeven dat zijn belegging in de kwakkelende Britse supermarktreus Tesco 'een vergissing' is geweest.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 335

Berichtdoor sjos » 05 Nov 2014 10:41

Overall highly entertaining :http://seekingalpha.com/article/2630535-bulls-vs-bears-a-survey-of-recent-seeking-alpha-articles-on-ibm
Moet je lezen als je interesse hebt aan IBM.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

De Wereld
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1520

Berichtdoor De Wereld » 06 Nov 2014 14:05

Beurs bij de lunch:

http://data.kbcsecurities.be/40/40/203/129446.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;