Apple (AAPL)

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones index, Nasdaq-100 en S&P500

Gray
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 251
Contacteer:

Re: Apple (AAPL)

Bericht door Gray » 03 jan 2019 22:56

Beheerder schreef:Een probleem van Apple is ook dat de toestellen lang meegaan. Een iPhone van 2 jaar oud werkt nog redelijk goed op de accuduur misschien na maar een Samsung van 2 jaar oud is vaak erg traag plus de bijkomende accuduur die is afgenomen. Ik ben overigens geen Apple fan maar alleen blindstaren op de iPhone verkopen is te kort door de bocht. Inmiddels is Microsoft het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf en de belangrijkste inkomsten worden daar de clouddiensten.

Daar naast heeft Apple nog een flinke berg met cash (onderstaande gegevens zijn alweer achterhaald):

Apple cash reserve.jpg
vroeger.
De laatste besturingssystemen van Samsung en Google zijn even goed als Apple's IOS.
En dan heb ik het nog niet over hardware-vlak waar de concurrentie, prijs-kwaliteit met merken als Xiaomi/Oppo gewoon belachelijk groot is.
Dan kun je niet anders concluderen dat het model van elke generatie 100euro duurder, heel snel tot een einde zal komen. :silent:
(voor samsung hetzelfde)
AGFB Agfa, PSX Phillips 66, HFC HollyFrontier Corp, DECB Deceuninck, BABA Alibaba Group GFI Goldfields GG Goldcorp

powered by Surfing Waves

Banner
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 937
Contacteer:

Bericht door Banner » 04 jan 2019 13:01

a21 liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3942
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 04 jan 2019 13:27

Gray schreef:De laatste besturingssystemen van Samsung en Google zijn even goed als Apple's IOS.
En dan heb ik het nog niet over hardware-vlak waar de concurrentie, prijs-kwaliteit met merken als Xiaomi/Oppo gewoon belachelijk groot is.
Dan kun je niet anders concluderen dat het model van elke generatie 100euro duurder, heel snel tot een einde zal komen. :silent:
(voor samsung hetzelfde)
Het ecosysteem van Apple verschilt van dat van Google hé. Wie Apple koopt, zal doorgaans binnen die omgeving blijven (iPhone, Macbook, Apple Home of hoe heet het). Die Chinese nieuwkomers zijn eerder zware concurrentie voor Samsung dan voor Apple. Ik merk het zelf ook. Mijn Samsung ingeruild voor een Xiaomi omdat die makkelijk €200 goedkoper was voor dezelfde kwaliteit.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1044
Contacteer:

Bericht door Umi » 04 jan 2019 15:07

Xiaomi :clap:
Reeds een 6-tal jaar tevreden gebruiker (Mi2 + Mi5).
De microfoon su*ckt wel & de batterij gaat wel wat sneller achteruit dan bij een iPhone, maar voor 20euro steek je een nieuwe (wel wat schroefjes losdraaien & wat lijmwerk.) 8-)

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 04 jan 2019 15:22

De batterij was de voornaamste reden voor mijn overstap. De (versleten) batterij van mijn Samsung ging een halve dag mee; één dag toen het toestel nieuw was. Mijn Xiaomi gaat 2 dagen mee bij intensief gebruik, 4 dagen stand-by.

DOJI
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door DOJI » 04 jan 2019 19:23

Ik zie veel redenen om bullish te blijven op langere termijn, gebaseerd op

- 5G netwerk die binnenkort (2020?) uitgerold wordt. Om hiermee te werken zullen weer heel wat telefoons over de toonbank moeten gaan, en dit zal sowieso gebeuren aan een hoge marge
- de groei van de dienstenpoot die moet zorgen voor een stabiele inkomstenbron zoals hier al een paar keer geopperd
- de waardering. Een market cap van +/- 700 bln dollar en een fcf van +/- 65bln (+ 9÷ rendement) is aan de lage kant voor een techgigant met een erg sterk merk
- de balans. 130 miljard dollar net cash, terwijl AAPL als doel stelt om net cash neutral te worden. Heel wat kapitaal dus die nog moet terugvloeien naar de investeerder OF een overname die op zijn beurt de groei terug moet aanzwengelen

Ik ben nieuw hier dus verontschuldig me op voorhand voor verkeerde conclusies in deze of volgende posts :)

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1044
Contacteer:

Bericht door Umi » 04 jan 2019 23:26

jens_dev schreef:De batterij was de voornaamste reden voor mijn overstap. De (versleten) batterij van mijn Samsung ging een halve dag mee; één dag toen het toestel nieuw was. Mijn Xiaomi gaat 2 dagen mee bij intensief gebruik, 4 dagen stand-by.
Na 1,5 jaar begon mijn MI5 batterij fors achterui te gaan. Heeft op een extreem hete zomerdag eens langdurig in de volle zon gelegen & was toen overhit (geeft ook een melding dan van +45°C), dat doet de batterij geen goed natuurlijk...
laat hem dus nooit in de volle zon liggen ;)

edit;
@Doji ik volg uw redenering hoor (ben wel geen aandeelhouder). Ik dacht wel dat de cashpositie reeds gedaald was naar minder dan $ 100B? (geen 10K's meer bekeken) Voor de het inkoopprogramma/LT-aandeelhouder natuurlijk ook super dat de koers zo laag staat.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 05 jan 2019 10:32

Als je Apple zuiver cijfermatig gaat waarderen zal het er aanzienlijk ondergewaardeerd uitkomen. Dat is al heel lang zo. Genereert enorme hoeveelheden cash, torenhoge marges, goede kapitaalallocatie, goed management,... there's a lot to like. Alleen hangt er nog altijd - en dit zeg ik al jaaaaren - enorm veel af van dat ene product: de iPhone. Jaartje of 2 geleden was die iPhone goed voor 2/3 van de omzet en pakweg 70-75% van de winst. Hoe is dit ondertussen geëvolueerd? Het is makkelijk om te zeggen: 'we evolueren van een hardware- naar een dienstenbedrijf', maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan. Omwille van die afhankelijkheid van dat ene product heb ik Apple altijd links laten liggen. Ik twijfel er sterk aan dat Apple erin zal slagen om almaar meer aan te rekenen voor die iPhone. Ook zijn de grote revoluties in dat product achter de rug. Nu komen er ieder jaar relatief kleine verbeteringen, die het niet noodzakelijk maken om jaar na jaar te upgraden, zoals vroeger gebeurde. Die cyclus zou dus langer moeten worden. Ik zeg niet dat Apple het niet goed zal doen, maar ik kies dan eerder voor bedrijven waarvan ik de vooruitzichten iets preciezer kan inschatten.

Layzie19
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 159
Contacteer:

Bericht door Layzie19 » 05 jan 2019 12:52

Motorola kan ik ook aanraden 8-) Quasi iedereen uit mijn vriendenkring heeft een iPhone. Waarom ze die hebben weten ze zelf niet. Ik zal het nooit begrijpen waarom iemand 1000 euro wil betalen voor een telefoon terwijl je voor 400 euro ene hebt die je voor hetzelfde gebruikt.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 05 jan 2019 14:15

Omdat als je eenmaal in de iOS-omgeving zit (of in de Android-omgeving van Google), de kans zeer groot is dat je daar blijft. Dat is voor een groot stuk de moat van Apple. En omwille van het merk. Wat is het functioneel verschil tussen een handtas van Louis Vuitton en eentje uit de H&M?

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie