Apple (AAPL)

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones, Nasdaq-100 en S&P500


Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan


Gebruikersavatar
neku
Premiummember
Premiummember
Berichten: 4294
Lid geworden op: 01 jan 2017 20:21
Locatie: Antwerpen
waarderingen: 937

Re: Apple (AAPL)

Bericht door neku »

Apple ziet hoe Fortnite eigen betaalsysteem lanceert: schietspel meteen uit App Store verwijderd

https://www.hln.be/ihln/games/apple-zie ... ~a222ee93/

klaagde Apple niet ooit eens over bedrijven met monopolies die hun macht misbruikten :ugeek:
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!





Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7088
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:51
waarderingen: 5433
Contacteer:

Re: Apple (AAPL)

Bericht door Beheerder »

Apple approaching U$ 2000 bln market cap. However expected earnings about the same as 2 years ago. Light blue line is expected earnings x standard p/e mutiple of 15. https://t.co/Cw626C8WU1
Screenshot_20200814-105002_Twitter.jpg
Bubbel of geen bubbel? :think:
U kunt zich hier registreren waarna u de bijlage kunt bekijken.
Jensen liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

BuyAndHold
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 jan 2020 11:51
waarderingen: 7

Re: Apple (AAPL)

Bericht door BuyAndHold »

Bij de geplande splitsing van het Tesla aandeel lijkt wegens een stock dividend dividendbelasting in beeld te komen. Hoe zit dat voor Apple?

Jensen
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 sep 2015 01:43
waarderingen: 44

Re: Apple (AAPL)

Bericht door Jensen »

Beheerder schreef:
14 aug 2020 10:50


Bubbel of geen bubbel? :think:
Dikke vette bubbel net als Tesla...

Gebruikersavatar
bartel
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1026
Lid geworden op: 24 feb 2013 09:22
waarderingen: 333

Re: Apple (AAPL)

Bericht door bartel »

Apple rondt kaap van 2 biljoen beurswaarde.

De beurswaarde van Apple overschreed woensdag voor het eerst de kaap van 2.000 miljard of 2 biljoen dollar. 44 jaar na de oprichting en negen jaar na de dood van zijn oprichter is het bedrijf zijn magie nog niet kwijt.

Bijna dag op dag twee jaar geleden werd Apple het eerste bedrijf uit de geschiedenis met een beurswaarde van 1.000 miljard dollar. Dat eerste biljoen zijn er al twee geworden, waarmee de techreus uit Cupertino al zijn critici nog maar eens het nakijken geeft.

Dat de beurswaarde van Apple zo snel verdubbeld is, heeft uiteraard veel te maken met de recente technologiehype op de beurs. Alle techaandelen zijn de voorbije maanden een pak duurder geworden volgens alle gangbare maatstaven, zoals de verhouding tussen de koers en de winst per aandeel. Toch valt op dat opnieuw Apple als eerste een nieuwe biljoenenkaap rondt, met een voorsprong van enkele honderden miljoenen op Microsoft en Amazon.

De voorbije jaren waarschuwden veel analisten nochtans dat Apple onvermijdelijk op de ‘wet van de grote getallen’ zou stuiten: wie al heel groot is, heeft het steeds moeilijker om zijn (procentuele) groei op peil te houden. Als iedereen al een smartphone op zak heeft, kan je nog maar weinig groeien met de verkoop van nieuwe iPhones.

Dat argument is deels correct. Het vorige boekjaar was, naast 2016, een van de weinige waarin de gigant zijn omzet en zijn winst zag dalen. Maar in het huidige boekjaar, dat loopt tot eind september, is alweer een gezonde groei te zien in beide parameters.

Hoe blijft Apple dat toch klaarspelen? Over die vraag zijn al boekenkasten vol geschreven. Enkele verklaringen voor het superieure Apple-model komen vaak bovendrijven.

Denk niet in hokjes

Toen ‘de twee Steves’ - de oprichters Steve Jobs en Steve Wozniak - in 1976 in hun garage hun eerste computer assembleerden, wees niets erop dat Apple het wereldbedrijf zou worden dat het vandaag is. Silicon Valley telde wel meer soortgelijke start-ups, terwijl grote computerbedrijven als HP en IBM al een veel langere staat van dienst hadden.

Apple heeft al die concurrenten naar huis gespeeld. Computers zijn nog goed voor een tiende van zijn groepsomzet. Zowat 55 procent komt van iPhones en iPads, twee toestellen die nog maar een dikke tien jaar bestaan. En meer dan een vijfde wordt geleverd door allerlei diensten (muziek, video, betalen…) die soms nog maar enkele jaren oud zijn.

Het illustreert hoe Apple de tand des tijds heeft doorstaan door zich nooit op te sluiten in één bepaalde markt, in tegenspraak met managementboeken, die zeggen dat bedrijven moeten focussen op wat ze goed kunnen. Apple was als geen ander in staat vooruit te denken en in te spelen op behoeften die zijn klanten nog niet eens wisten dat ze hadden.

Eenvoud is heilig

Dat ‘denken vanuit de gebruiker’ blijkt ook uit de extreme focus op eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Van Jobs werd weleens gezegd dat hij een controlefreak was, maar hij besefte heel goed het belang van een feilloze gebruikservaring, die soms in piepkleine details zit.

Apple heeft de computermuis, de smartphone of de tablet niet uitgevonden, maar het was wel het eerste bedrijf dat er gemakkelijk hanteerbare, intuïtieve ervaringen rond bouwde die een klik gaven bij het grote publiek. Geen bedrijf heeft meer gedaan voor de ‘democratisering’ van computertechnologie dan Apple.

Bouw een ecosysteem

Het ‘buiten de markt denken’ en de focus op de gebruiker leidden Apple als vanzelf naar steeds nieuwe producten en toepassingen. De fundamenten van Apple liggen in hardware, maar gaandeweg werd het bedrijf ook een belangrijke aanbieder van software en diensten. Die drie metiers versterken elkaar en vormen zo een sterk ‘ecosysteem’ met een grote aantrekkingskracht op andere spelers - van programmeurs en appbouwers tot gadgetfabrikanten en dienstenbedrijven.

Het ecosysteemdenken stond weliswaar onder druk in de jaren 80 en 90, toen Apple er niet in slaagde zich te onderscheiden van de concurrentie en Microsoft met Windows de markt voor computersoftware inpalmde.

Pas in de tweede helft van de jaren 90, toen de ontslagen Jobs terugkeerde als CEO, werden de fundamenten van het huidige imperium gelegd. Na zijn overlijden in 2011 bouwde de huidige CEO Tim Cook er naadloos op voort.

Jobs lanceerde de knap gedesignede iMac-computers, die perfect inspeelden op de digitaliserende levensstijl van consumenten. De iMac werd de centrale ‘hub’ waarrond Apple andere toestellen, software en diensten bouwde. De mijlpalen in dat uitdijende ecosysteem waren de lancering van de muziekspeler iPod (2001), de online muziekwinkel iTunes (2003), de iPhone (2007), de App Store (2008), de iPad (2010), de Apple Watch (2014), de muziek- en videodienst Apple Music (2015) en de slimme speaker HomePod (2018).

Apple waakt streng over de normen en standaarden in zijn ecosysteem, waardoor het de gebruikservaring controleert en zich onderscheidt van concurrerende producten en diensten. Het bedrijf heeft in zijn geschiedenis wel veel overnames gedaan, maar doorgaans kocht het alleen onderdelen waarmee het zijn eigen oplossingen bouwde.

De keerzijde van de medaille is dat het bedrijf enorm veel macht heeft gekregen. Wie toegang wil tot de Apple-consument, moet langs de keuring van de ‘poortwachter’ in Cupertino, aan wie hij ook een stevige vergoeding moet afdragen.

Niet te vroeg, niet te laat

Hoewel niemand betwist dat Apple een innovatief bedrijf is, valt toch op dat het geen enkele grote productcategorie heeft uitgevonden. Van de muis en de aanklikbare icoontjes op ons computerscherm tot de mp3-speler, de smartphone en de tablet, ze waren allemaal al uitgevonden voor Apple zich ermee bezighield. Maar het bedrijf slaagde er telkens weer in bestaande ideeën over te nemen en te perfectioneren, en er de facto de standaard mee te zetten.

Apple is zelden de eerste, maar wel vaak de beste. ‘Een van de briljantste eigenschappen van Jobs was dat hij altijd het juiste moment afwachtte om op de markt te komen’, schrijft Apple-kenner Fons Van Dyck in zijn boek ‘De onsterfelijke onderneming’, waarin hij betoogt dat succesvolle bedrijven doorgaans zulke ‘slimme volgers’ zijn.

Prijs is status

Computers kunnen steeds meer voor een steeds lagere kostprijs. Die ijzeren wet leidt in de IT- en elektronicabedrijven bijna vanzelf tot prijsconcurrentie. Bedrijven proberen marktaandeel in te pikken door onder de prijs van hun concurrent te gaan, in de wetenschap dat de continue prijsdaling van computerchips hun verlies op termijn toch compenseert.

Apple is daar in het grootste deel van zijn bestaan altijd tegen ingegaan. Jobs redeneerde dat tegenover een superieure gebruikservaring ook een superieure prijs mocht staan, en de Apple-fans volgden hem daarin. Apple is een van de weinige techbedrijven die erin geslaagd zijn computers in de markt te zetten als statusproducten met een premiumprijs.

Dat vertaalt zich in winstmarges waar de concurrenten alleen van kunnen dromen. Volgens een schatting van het beurshuis Canaccord Genuity roomde Apple eind 2018 87 procent van alle winsten in de smartphone-industrie af, hoewel het nog niet een op de vijf smartphones ter wereld verkocht.

In de verkoop van diensten liggen de winstmarges zelfs nog een stuk hoger dan in hardware. Vooral die royale winstmarges, meer nog dan de omzetgroei, verklaren dat Apple is uitgegroeid tot het eerste ‘2 biljoenbedrijf’ op de beurs.

Data

Hoever reikt het potentieel van Apple nog? Ook over die vraag zullen nog boeken geschreven worden. Spraakmakende hardware heeft het concern al een hele tijd niet meer uitgebracht, maar de groei in diensten lijkt nog lang niet over zijn hoogtepunt heen.

Bovendien zit het bedrijf, dankzij zijn allesomvattende ecosysteem, op een massieve berg data die het kan gebruiken om nog beter in te spelen op de behoeften van zijn klanten en om weer nieuwe diensten te ontwikkelen, zoals medische of financiële oplossingen.

In die zin kunnen data - na hardware, software en diensten - weleens de volgende stapsteen worden die het gigantische Apple-imperium aan zijn volgende biljoen(en) beurswaarde helpt.

De Tijd - 19/08/2020
Ja wadde we goan ne gang.

Gebruikersavatar
bartel
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1026
Lid geworden op: 24 feb 2013 09:22
waarderingen: 333

Re: Apple (AAPL)

Bericht door bartel »

Apple gaat voorbeurs 2,4 procent hoger, waardoor het lijkt te gaan openen boven 500 dollar, een record.
Het is slechts een maand geleden dat de techgigant door 400 dollar ging. Vorige week bereikte Apple ook al een andere mijlpaal: de beurswaarde brak door 2.000 miljard dollar.
Waarschijnlijk heeft het aandeel straks wederom iets te vieren.

En eind van de maand (31/08) gaan we naar de splitsing van 1 naar 4 aandelen.
Stofke liked last!
Ja wadde we goan ne gang.

Stofke
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1046
Lid geworden op: 13 okt 2017 16:18
waarderingen: 603

Re: Apple (AAPL)

Bericht door Stofke »

Ik koop er straks nog een paar bij, zit dan aan een mooi rond getal na splitsing :D

Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7088
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:51
waarderingen: 5433
Contacteer:

Re: Apple (AAPL)

Bericht door Beheerder »

It took $AAPL 35 years to reach a 1 trillion dollar market cap.
But it took it only 12 months to add another $1.2 trillion in market cap on top of that.
But the Fed sees no bubbles. Instead it's buying $AAPL bonds.
Bron: https://twitter.com/NorthmanTrader/stat ... 3496527872
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7088
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:51
waarderingen: 5433
Contacteer:

Re: Apple (AAPL)

Bericht door Beheerder »

$AAPL *REPORTEDLY AIMS TO ENTER ELECTRIC CAR MARKET AS SOON AS 2024 - PRESS
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Gebruikersavatar
Lieve16
Premiummember
Premiummember
Berichten: 5080
Lid geworden op: 02 jan 2012 22:29
waarderingen: 4441

Re: Apple (AAPL)

Bericht door Lieve16 »

Waarom Apple toch een auto maakt en waarom het dat beter niet doet

22/12/20 om 14:02
Bijgewerkt om 14:42

Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends

Vorig jaar ontsloeg Apple nog 200 medewerkers omdat de techgigant geen elektrische auto's wilde ontwikkelen. Nu mikt het volgens het persagentschap Reuters op een lancering van een elektrische auto in 2024. Er zijn minstens drie goede redenen waarom Apple toch weer gas geeft, maar er is ook één reden waarom het dat beter niet doet.

Waarom Apple toch een auto maakt en waarom het dat beter niet doet
© reuters
Apple moet diversifiëren
Apple is het slachtoffer van de wet van de grote getallen. Het afgelopen boekjaar groeide de omzet met 14,5 miljard dollar. En toch was dat slechts een omzetgroei van 5 procent, want ondertussen bedraagt de omzet een enorme 274 miljard. Bij de lancering van de iPhone in 2007 bedroeg de jaaromzet nog geen 25 miljard. In een kleine vijftien jaar heeft Apple een enorme groeispurt neergezet dankzij de iPhone. Apple wint nog gestaag marktaandeel in de smartphonemarkt, zeker in de Verenigde Staten, maar de grote groei ligt daar achter de rug. Zeker omdat zijn smartphones nu al gemakkelijk 800 euro en meer kosten. Het slaagt er wel in een turbo te zetten op de verwante producten. Zowel de inkomsten uit de verkoop van apps en de witte draadloze oortjes blijven fors groeien. Ook daar komt ooit een plafond, mensen kunnen niet eeuwig jaarlijks hun budget opdrijven dat ze aan gadgets en verwante diensten van Apple betalen. Daarom is de automarkt zo aanlokkelijk. Jaarlijks worden wereldwijd voor enkele duizenden miljarden aan voertuigen verkocht. En de markt is in volle revolutie door de opkomst van de elektrische auto.

Apple heeft een van de sterkste merken ter wereld en een ongeveer een miljard gebruikers van smartphones en andere elektronica. Slechts een beperkt percentage van die fans overtuigen een auto van Apple te kopen, zou al goed zijn een voor enkele miljoenen auto's. Het is wellicht niet zo rendabel als de iPhone, maar de omzet zal snel aandikken. Je moet nog altijd dertig tot vijftig iPhones verkopen om pakweg één middelgrote auto, zoals een Skoda, een Volkswagen of een BMW, te verkopen.

Jony Ive, dé vertrouweling van Steve Jobs
Enkele weken geleden kwam ook het bericht dat de sportwagenfabrikant Ferrari aan de gewezen hoofddesigner Jony Ive en CFO Luca Maestri van Apple denkt als CEO's. Vooral Ive zou een enorme vangst zijn. Hij ontwierp zowat alle hits van Apple sinds de heropstanding rond de eeuwwisseling: de iMac, de iPod, de iPhone, de iPad en de Apple Watch. Hij was ook een vertrouweling van de in 2011 overleden Steve Jobs. Hij werd daarna ook gezien als de bewaker van de culturele erfenis van Jobs, de opperdesigner die de producten van Apple dat aura moeten geven waar mensen grote bedragen voor willen betalen. Ive werd zelfs beter verloond dan Apple-CEO Tim Cook. Zo cruciaal was hij.

Maar de afgelopen jaren was het duidelijk dat Ive uitgekeken was op het ontwerpen van elektronica. Vorig jaar startte hij zijn eigen designbureau, weliswaar nog met Apple als belangrijke klant. Het zou een groot probleem zijn voor Apple mocht Ive opeens exclusief voor een ander bedrijf beginnen te werken. Ferrari zou ook een goede match zijn, want Ive is een enorme autofreak en heeft in het verleden al gehint op het ontwerpen van auto's. Met andere woorden: Door Jony Ive de Apple-auto te laten ontwerpen zou Tim Cook de echte erfgenaam van Steve Jobs weer wat meer aan zich kunnen binden.

Een auto wordt een computer op wielen
De auto- en de elektronica-industrie komen steeds meer in elkaars vaarwater. Smartphones en elektrische auto's gebruiken hetzelfde type sensoren en elektronica. Het is veel te kort door de bocht, maar een auto is steeds meer een computer op wielen, met een grotere batterij. Apple moet dus niet volledig van nul starten en kan zijn expertise hergebruiken. De Aziatische leveranciers en onderaannemers van Apple worden ook steeds meer ingeschakeld in de Chinese auto-industrie.

Maar Apple laat steken vallen in zijn kernactiviteit
Er is echter één goede reden waarom de auto-activiteiten een gevaarlijke afleiding kunnen zijn. Steve Jobs hield zo'n tien jaar vast aan de focus op een handvol producten, zonder al te veel variatie. Maar de producten va Apple passen al lang niet meer op één kleine tafel. Het geëxplodeerde aanbod wordt gezien als een factor waarom de jaarlijkse updates van het besturingssystemen van Apple sinds enkele jaar worden geplaagd door bugs en ook niet meer zo vooruitstrevend zijn. De belangrijkste nieuwe functionaliteiten van iOS voor de mobiele toestellen zijn doorslagjes van wat concurrent Google al aanbiedt via Android. De kwaliteit van de software van Apple is net cruciaal om mensen niet te laten overstappen naar concurrenten. Het overplaatsten van topprogrammeurs uit de softwaredivisie naar de autodivisie kan de malaise nog groter maken. Dat is een reëel risico. Bij de ontwikkeling van de iPhone had Apple al eens een gelijkaardig risico genomen door alle toppers in design en software zo veel mogelijk te concentreren in een geheime afdeling. Nu staat er veel meer op het spel.







Plaats reactie