Carnival Corp

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones, Nasdaq-100 en S&P500



Gebruikersavatar
Richs
Premiummember
Premiummember
Berichten: 131
Lid geworden op: 19 jun 2018 13:34
waarderingen: 69

Re: Carnival Corp

Bericht door Richs »

De topman van Carnival (+3,6%) voorziet nog minstens twee moeilijke jaren voor de cruise-industrie. De volledige vloot van de cruisemaatschappij zou tegen het einde van dit jaar weer kunnen varen, maar het zal langer duren om terug te keren naar het omzetniveau van voor de crisis.
Carnival rapporteerde in januari een groter dan verwacht voorlopig nettoverlies over het vierde kwartaal.
vogelspotter liked last!


Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3705
Lid geworden op: 26 aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 3874

Re: Carnival Corp

Bericht door vogelspotter »

16-03-2021

16:05
Cruise-aandelen krijgen koersdoelverhogingen
De cruisebedrijven Carnival , Royal Caribbean RCL-4,43% en Norwegian Cruise Line NCLH-1,33% krijgen koersdoelverhogingen van JPMorgan. De zakenbank voorziet een flink economisch herstel na de coronacrisis. Het koersdoel van Carnival gaat van 23 naar 33 dollar, die van de Royal Caribbean van 100 naar 110 dollar en het koersdoel van Norwegian stijgt van 33 naar 36 dollar.

'We laten onze koersdoelen stijgen omdat de verwachtingen positief zijn voor de prijszettingsmacht van de groepen', zegt JPMorgan. 'We zijn positief over het herstel in de sector met een duidelijke stijging in de vraag naar vrijetijdsreizen die nu al in de cruise-sector waar te nemen is. Wij voorzien dat die hogere vraag zal leiden tot een stijging van de ticketprijzen en denken dat dit nog niet in de koersen is meegenomen.'

'Wij prefereren Royal Caribbean door het sterke merk en het operationele momentum', zegt de zakenbank. Beleggers zijn nog niet onder de indruk: Carnival zakt 3,3 procent, Royal Caribbean daalt 4,4 procent en Norwegian wint 3,7 procent.

Bron:"De Tijd".
Richs liked last!
In port:Avantium,CARNIVAL CORP, LUFTHANSA,Deceun,inbev
EVS,Ontex , X-Fab, Greenya , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ekopak , Biotalys,Quantumscape , Tui ,Pixelworks .

cash :10%

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3705
Lid geworden op: 26 aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 3874

Re: Carnival Corp

Bericht door vogelspotter »

7-04-2021

Wall Street: Cruises surfen mee op succes vakantieaandelen

INGMAR DE TEMMERMAN
Vandaag om 17:38
Carnival, de grootste cruiseoperator ter wereld, kondigt een enorme stijging in het aantal boekingen aan. Andere vakantieaandelen profiteren mee van het optimisme over de heropstart van het toerisme.

De Nasdaq COMPX-0,23% en de Dow Jones DJI-0,19% stijgen zeer voorzichtig, rond 0,2 procent. Na de recordjacht van de voorbije dagen - waarbij de brede S&P500 boven 4.000 punten ging - is het enthousiasme wat bekoeld. De enige sector die opvallende resultaten boekt op deze kalme beursdag is die van de cruiseschepen.

Carnival kondigde woensdag aan dat het aantal boekingen tijdens het eerste kwartaal met 90 procent steeg tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar. Het bedrijf leed 2 miljard dollar verlies, maar verbrandde minder cash dan verwacht. Tegen de zomer zouden zes van zijn negen merken gedeeltelijk de activiteiten hervatten. Het aandeel van Carnival trekt bij opening 6 procent.

Andere cruiseaandelen profiteren mee. Norwegian Cruise Line en Royal Caribbean RCL1,92% stijgen bij opening minstens 4 procent. Norwegian Cruise Line is klaar om te herbeginnen tegen 4 juli.

De Amerikaanse instanties beschouwen binnenlandse reizen voor gevaccineerden als veilig. Dat draagt bij tot het optimisme over vakantiegerelateerde aandelen.

Bron:"De Tijd"
In port:Avantium,CARNIVAL CORP, LUFTHANSA,Deceun,inbev
EVS,Ontex , X-Fab, Greenya , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ekopak , Biotalys,Quantumscape , Tui ,Pixelworks .

cash :10%

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3705
Lid geworden op: 26 aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 3874

Re: Carnival Corp

Bericht door vogelspotter »

29-03-2023
Carnival-beer vindt het welletjes
Een jarenlange beer - iemand die een dalende koers voorspelt - van Carnival

, Wells Fargo-analist Daniel Politzer, laat zijn koopadvies vallen. Politzer verhoogt zijn advies van 'verkopen' naar 'houden' nu het koersdoel van 9 dollar bereikt is. Het aandeel veert 5 procent op.

Hij zegt dat de risico's die hij voorzag voor de cruise-operator inmiddels in de koers zijn verwerkt. Maandag donderde Carnival nog zo'n 4,8 procent lager na een zwakker dan verwachte prognose voor het huidige kwartaal en het volledige boekjaar.

Politzer sluit zelfs niet uit dat het aandeel kan stijgen tot 13 dollar, wanneer het vooruitgang blijft boeken met het verlagen van de schulden. Hij voorziet alvast geen herfinancieringsrisico's en denkt ook niet dat de onderneming nieuwe aandelen zal uitgeven. Aan de andere kant voorziet hij een val richting 5 dollar als de situatie bij het bedrijf verslechtert.

Ook andere cruise-aandelen winnen terrein: Norwegian
vaart 4,4 procent stroomopwaarts en Royal Caribbean
vaart met 2,8 procent vooruit.

De Tijd
In port:Avantium,CARNIVAL CORP, LUFTHANSA,Deceun,inbev
EVS,Ontex , X-Fab, Greenya , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ekopak , Biotalys,Quantumscape , Tui ,Pixelworks .

cash :10%

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3705
Lid geworden op: 26 aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 3874

Re: Carnival Corp

Bericht door vogelspotter »

14-06-2023

14-06-2023

NIEUWS DOSSIERS DE VERDIEPING
ANALYSE
De revival van de cruise: 'Veel mensen vallen terug op oude gewoontes'

PIETERJAN NEIRYNCK
Vandaag om 02:00
De cruisesector beleeft een opmerkelijke comeback na de loodzware coronajaren. De boekingen scheren hoge toppen, maar ook de kritiek op de vervuilende schepen en de gierige toeristen is terug. 'De rederijen persen de aanmeerplaatsen uit als citroenen.'

Als u deze zomer een cruise in de agenda hebt staan, weet dan dat u zeker niet alleen bent. Dat blijkt uit een rondvraag van De Tijd bij enkele touroperators. Volgens Sunweb zijn cruises het snelst groeiende segment in de reisbranche. 'De boekingen voor cruises stijgen. Algemeen wordt verwacht dat we deze zomer zullen kunnen afsluiten met cijfers die de zomer van 2019 - de laatste 'normale' - evenaren of zelfs overstijgen', zegt ook Piet Demeyere, de woordvoerder van TUI, de reismarktleider in ons land.

Het is een opmerkelijke vaststelling. Drie jaar geleden was de cruisesector bijna op sterven na dood. Door de strenge hygiënische maatregelen waren de megaschepen met plek voor duizenden toeristen veroordeeld tot leeg ronddobberen op zee. Stapten er in 2019 nog 29,7 miljoen passagiers aan boord van mastodonten met klinkende namen zoals de Wonder of the Seas (6.988 passagiers), de Symphony of the Seas (6.880 passagiers) of de Harmony of the Seas (6.687 passagiers), dan viel dat aantal terug tot 5,8 miljoen in 2020 en 4,8 miljoen in 2021. Tussen 11 maart 2020 en 20 september 2021 meerde er geen enkel cruiseschip aan in Zeebrugge.

-80%
CRUISETOERISTEN
Tussen 2019 en 2020 stortte het aantal cruisetoeristen wereldwijd met 80 procent in elkaar. Er stapten nog 5,8 miljoen passagiers aan boord.
De heropstart ging gepaard met testen, mondmaskers en een vaccinatieverplichting. Maar de coronamiserie nekte de reislust. Verhalen over de Ruby Princess, waar een uitbraak tot 914 besmettingen en 28 overlijdens leidde, of de Aida Nova, waar een cruisereis met bijna 3.000 passagiers noodgedwongen stopgezet werd, haalden de wereldpers. De cruiseaandelen liepen zware beursaverij op. Het wereldwijde aantal passagiers in 2022 eindigde 30 procent lager dan in 2019, op 20,4 miljoen.

Voor dit jaar oogt het plaatje anders. De Cruise Line International Association (CLIA), die 53 cruiserederijen omvat, ziet het aantal passagiers in 2023 afklokken op 31,5 miljoen. Voor het eerst ligt het aantal opvarenden weer hoger dan in het precoronajaar 2019. Tegen 2027 ziet de internationale sectororganisatie het aantal cruisetoeristen stijgen tot bijna 40 miljoen.

Dat is vooral goed nieuws voor het kwartet dat de wereldwijde cruise-industrie domineert. Met voorsprong de grootste is Carnival Corporation, dat bijna de helft van de markt controleert. Het eveneens Amerikaanse Royal Caribbean Cruises heeft volgens het onderzoeksbureau Statista een marktaandeel van 25 procent. Norwegian Cruise Line, MSC Cruises verdelen de rest van de markt.

Met uitzondering van MSC Cruises, in handen van de Italiaanse miljardair Gianluigi Aponte, zijn alle spelers beursgenoteerd. Hun recente prestaties illustreren hoezeer de cruise aan een revival toe is. Sinds januari koersen Carnival en Royal Caribbean Cruises respectievelijk 85 en 92 procent hoger, het aandeel van Norwegian Cruise Line Holdings ging de helft hoger. 'Door de lange boekingsperiode en de sterke vraag is de cruise-industrie minder gevoelig voor een groeivertraging dan andere reissectoren', zegt Andrew Didora, een analist van Bank of America. Hij verhoogde deze week het advies voor Carnival tot 'kopen'.

'Dat had ik helemaal niet zien aankomen. Mijn - achteraf bekeken naïeve - idee was dat de coronacrisis de toeristische sector ingrijpend zou veranderen. Dat een unieke beleving het zou halen op een strikt georganiseerde cruise', zegt Jan van der Borg vanuit Venetië, waar hij woont en werkt. Hij is professor geografie en toerisme aan de KU Leuven en de Università Ca' Foscari Venezia. 'Maar dat is dus niet het geval. De cruise-industrie is een van de snelst heroplevende sectoren, met zelfs extra groei.'

Van der Borg verklaart de renaissance van de cruisetrip door typisch massatoerisme. 'Veel mensen vallen graag terug op oude gewoontes. Ze kiezen voor bestemmingen en concepten die ze kennen, zoals een cruise', legt hij uit. 'De cruisemaatschappijen hebben daar slim op ingespeeld. Ze focussen extreem op schaalvoordelen, waarbij ze de enorme vaste kosten voor een cruiseschip uitsmeren over zoveel mogelijk mensen. Daardoor is deze vorm van reizen almaar goedkoper geworden. Bijna iedereen kan het zich veroorloven. Is het niet een week naar de Caraïben in Midden-Amerika, dan wel vijf dagen naar de Adriatische Zee in Europa.'

Bijna iedereen kan zich een cruisetrip veroorloven.
JAN VAN DER BORG
PROFESSOR GEOGRAFIE EN TOERISME (KU LEUVEN)
Een blik op de boekingssites bevestigt dat. Een week genieten op de Costa Smeralda, met stops in Barcelona, La Palma, Palermo en Marseille? Voor 902 euro per persoon kan het. Dertien dagen cruisen langs de Dominicaanse Republiek en Jamaica? 2.100 euro per persoon, inclusief vlucht vanuit Amsterdam.

'Het valt op dat veel jonge koppels en gezinnen voor cruises kiezen, omdat er voor iedereen van het gezin iets te doen is', zegt Tim van den Bergh van Sunweb. Bij boekingen merkt de touroperator dat 20 à 25 procent van de passagiers jonger is dan 18 jaar. 'Dat is opnieuw een gevolg van de schaalvergroting, die tot verregaande diversificatie heeft geleid', zegt toerismeprofessor Van der Borg. 'Er zijn veel nieuwe concepten, gericht op families of jongeren. Zoals een cruise met dj's of een vrijgezellencruise. Toch is een cruise nog altijd een product voor oudere koppels.'

Het cliché van het vermogende oudere koppel dat de wereld op comfortabele wijze wil zien, blijft inderdaad overeind. Volgens de Cruise Line International Association is de gemiddelde Europese cruisetoerist 48,5 jaar oud. Een derde van de reizigers is ouder dan 60. 'Budget en tijd zijn meestal geen probleem voor hen', zegt Piet Demeyere van TUI. 'Voor velen is de geringe fysieke inspanning van een cruisetrip de grootste aantrekkingskracht, omdat andere reizen te belastend worden.'

Drijvend hotel
Ondanks de toegenomen populariteit is het cruisetoerisme nog altijd het kleine broertje van de sector. Terwijl de cruiserederijen jaarlijks 150 miljard dollar aan toegevoegde waarde claimen te genereren, is de wereldwijde toeristische industrie zowat 2.000 miljard dollar waard. Toch is het een van de meest controversiële vormen van toerisme omdat de brandstof slurpende kolossen heel zichtbaar zijn. In Rotterdam blokkeerden actievoerders van de militante milieubeweging Extinction Rebellion afgelopen weekend nog het vertrek van de Zuiderdam, een schip met plek voor 2.000 passagiers.

De hoge prijs van te goedkope cruises
Elders in Europa is het verzet tegen de drijvende hotels terug van nooit helemaal weggeweest. In Barcelona, de populairste cruisebestemming van Europa, ijvert burgemeester Ada Colau al een tijdje voor een beperking op het aantal schepen: niet meer dan drie per dag, ofwel 200.000 toeristen per maand. Ook haar collega in Marseille, waar de grootste cruiseterminal van Frankrijk ligt, bevindt zich op het oorlogspad. De socialistische burgemeester Benoît Payan vindt dat de kuststad 'verstikt' wordt door lucht- en zeevervuiling. De cruiseschepen varen op bunkerolie, een goedkoop restproduct van diesel, en stoten veel stikstof, zwavel en fijnstof uit.

De denktank Transport & Environment becijferde in 2019 dat Carnival met zijn 47 schepen in 2017 bijna tien keer zoveel zwaveldampen uitstootte als het volledige Europese wagenpark van 260 miljoen auto's. Wereldwijd varen er volgens CLIA 487 cruisers rond. In de loop van dit jaar kiezen nog eens 14 gloednieuwe exemplaren het ruime sop. In december neemt Carnival de 344 meter lange Jubilee in gebruik.

In 2017 stootte Carnival met zijn 47 schepen bijna tien keer zoveel zwaveldampen uit als het volledige Europese wagenpark van 260 miljoen auto's.
In Venetië zijn de mastodonten niet meer welkom. Midden 2021 verbood de Italiaanse regering schepen van meer dan 25.000 ton om nog door het ondiepe Giudeccakanaal te varen, langs het bekende San Marcoplein. De beslissing kwam er onder druk van de VN-erfgoedorganisatie Unesco, die aanmerende cruiseschepen nefast noemde voor het ecosysteem en de stabiliteit van de gebouwen. Dubrovnik, Santorini en Amsterdam hebben de cruiseactiviteiten de jongste jaren aan banden gelegd. In de Nederlandse hoofdstad gaan her en der stemmen op om de cruiseterminal helemaal te sluiten.


De sector belooft plechtig zijn uitstoot tegen 2030 te halveren door verder de omslag te maken naar het zwavelarme lng, of in de verdere toekomst waterstof. Ook de stroomvoorziening op 'de drijvende dorpen' moet anders: geen vervuilende motoren die urenlang draaien, wel een stroomkabel van de kade naar het schip. Maar dat walstroom-alternatief is duur en niet overal voorhanden. '29 havens hebben minstens een ligplaats met stroom aan wal. In twintig andere wereldhavens is dat gepland tegen 2025', zegt CLIA. Critici noemen de groene agenda van de cruisebedrijven niets meer dan 'een rookgordijn'.

Traan laten
Ook in ons land woedt de discussie. 'Het evenwicht met ons leefmilieu en het draagvlak bij de inwoners lijken zoek', zei Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA) vorige week over een nieuw onderzoek van Toerisme Vlaanderen dat het cruisetoerisme in kaart brengt. In 2022 deden 1.302 cruiseschepen de Vlaamse havens aan, goed voor 448.599 toeristen. Dat is nog iets onder het niveau van 2019, toen 519.619 cruisepassagiers geregistreerd werden. Zeebrugge (70 procent) en Antwerpen (20 procent) verwelkomen de meeste passagiers. Het gaat vooral om toeristen uit Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Zeebrugge, gegeerde aanmeerplaats bij (grote) schepen
Volgens de gespecialiseerde site Cruisemapper leggen er dit jaar in Zeebrugge 172 cruiseschepen aan, goed voor een capaciteit van circa 514.000 passagiers. In 2022 waren dat nog 144 schepen, blijkt uit cijfers van de Vlaamse Havenautoriteiten.

Volgend jaar stijgt dat cijfer nog door naar 526.000 potentiële passagiers, verdeeld over 177 schepen. Het cruiseseizoen in Zeebrugge draait vooral in het voorjaar op volle toeren. In april en mei volgend jaar zouden er 48 schepen moeten aankomen.

Zeebrugge is vooral populair bij grotere schepen. De helft van de aankomsten dit jaar en volgend jaar heeft een capaciteit van 3.400 passagiers of meer. Slechts een klein kwart (23 procent) van de schepen die in Zeebrugge aanleggen, heeft een capaciteit van minder dan 1.000 passagiers. (RC)

Uit de studie blijkt vooral dat het draagvlak voor cruiseschepen bij inwoners uit Brugge, Gent en Antwerpen afkalft. Bij een bevraging in 2017 gaf 20 procent van de stedelingen aan liever wat minder cruisetoeristen te zien aanmeren. In 2021 was dat aandeel opgelopen tot ongeveer de helft. 'Dat is een enorme stijging in korte tijd', zegt onderzoekster Marjan Nauwelaert. 'In Brugge gaat het om 57 procent.' In alle steden hebben meer dan de helft van de ondervraagde burgers het gevoel dat cruiseschepen een negatieve ecologische impact hebben op hun stad.


De Antwerpse schepen van Toerisme Koen Kennis (N-VA) wuift de bezorgdheden weg, ondanks de vaststelling dat 60 procent van de Antwerpenaren in de studie negatieve milieugevolgen van het cruisetoerisme vreest. 'We zijn een maritieme stad en we hebben die maritieme sfeer graag aan de kade', zei hij vorige week in Gazet van Antwerpen. 'Ik heb nog nooit iemand een traan zien laten bij het aanschouwen van zo'n boot, integendeel. De Antwerpenaars vinden cruises prima in hun stad.'

Demir is het daar niet mee eens. 'Antwerpen heeft een lage-emissiezone ingevoerd. Mensen die hier komen, moeten een propere wagen hebben. Ik vind het moeilijk uit te leggen en niet rechtvaardig dat je dat vraagt van mensen die je stad binnenkomen, maar dat je aan de andere kant die grote schepen met rust laat', zei ze zondag op de omroep ATV. Haar woordvoerder verduidelijkt aan De Tijd dat de minister niet per definitie een verbod op cruises wil. 'Maar er moeten wel keuzes gemaakt worden. En dat gaan we de komende jaren doen.' Demir wil het debat aangaan met de betrokken steden en organisaties, zoals Horeca Vlaanderen.

Ik heb nog nooit iemand een traan zien laten bij het aanschouwen van zo'n boot, integendeel.
KOEN KENNIS
ANTWERPS SCHEPEN VAN TOERISME (N-VA)
Meer nog dan klimaatbezorgdheid spelen economische overwegingen een rol bij hoe de steden aankijken tegen cruisetoerisme. 'Maar de rederijen persen de aanmeerplaatsen uit als citroenen', zegt toerismeprof Van der Borg. 'Hun product is het schip, de restaurants, de bars, de winkels. Ze hebben er alle belang bij dat de gasten aan boord blijven. De toeristen stappen van boord voor een geleide tour in de stad, geven amper geld uit en haasten zich terug naar het schip voor het diner. De Bruggeling en de Venetiaan zien dat natuurlijk.'

Onderzoek uit Noorwegen, waar de fjorden een populaire cruisebestemming zijn, wees eerder uit dat 40 procent van de passagiers het schip nooit verlaat. De stelregel in de sector is dat een op de tien passagiers steevast aan boord blijft. De helft van de opvarenden die wel aan wal gaan, spendeert minder dan 25 dollar. In Vlaanderen geeft een passagier van een zeecruise 41 euro uit aan shoppen, eten en drinken. Bij verblijfstoeristen is dat ruim het viervoud.

41euro
UITGAVEN
Een zeecruisepassagier geeft amper 41 euro uit aan shoppen, eten en drinken. Een verblijfstoerist in een Vlaamse stad spendeert 176 euro.
Het cruisetoerisme levert de Vlaamse economie jaarlijks 25 miljoen euro op, becijferde onderzoekster Nauwelaert. Dat is minder dan een half procent van de totale toegevoegde waarde van de toeristische sector in Vlaanderen, die in 2018 zowat 5,4 miljard euro bedroeg. 'Daarom willen we vooral inzetten op congrestoerisme en op verblijfstoerisme', zegt Demir. 'Congrestoeristen geven tot drie keer meer uit.'

Is voor de cruise een duurzame toekomst weggelegd? Van der Borg vindt dat een moeilijke vraag. 'Als regelgever zou ik in het meest radicale scenario alleen het specialistische segment van de cruisesector sparen. Veel kleinere schepen die weinig plaats innemen en amper vervuilen', zegt hij. 'Met toeristen die hun tijd niet spenderen in de gokautomatenzaal aan boord, maar wel op de bestemmingen, waar ze eten, drinken en trekpleisters bezoeken.'

'Ook in die kleinschalige vorm is veel mogelijk. Een Romeinse vaarroute, een cruise gekoppeld aan de triënnale van Brugge, een combinatie met fietstoerisme, en ga zo maar door. Het hoeft niet elitair of duur te zijn, het kan ook voor jongeren', zegt Van der Borg. 'Inwoners en lokale besturen hebben nu het gevoel dat ze de lasten moeten dragen, maar niet profiteren van de lusten. Poen verdienen, dat is vooral voor de rederijen. Dat moet anders.'

Bron: "De Tijd"
In port:Avantium,CARNIVAL CORP, LUFTHANSA,Deceun,inbev
EVS,Ontex , X-Fab, Greenya , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ekopak , Biotalys,Quantumscape , Tui ,Pixelworks .

cash :10%

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 3705
Lid geworden op: 26 aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 3874

Re: Carnival Corp

Bericht door vogelspotter »

27-07-2023

NIEUWS MARKTEN
Zon schijnt weer voor cruises na straffe cijfers Royal Caribbean

KRIS VAN HAMME
Vandaag om 20:54
De Amerikaanse cruisegigant Royal Caribbean verpulverde de al hoge beleggersverwachtingen met een recordkwartaalomzet en een forse hogere winstprognose. Cruisemaatschappijen lijken daarmee als laatste de coronastorm achter zich te laten.

De aandelenkoers van Royal Caribbean was dit jaar al verdubbeld. De lat van beleggers lag hoog. En toch slaagde de op een na grootste cruisemaatschappij ter wereld erin om met de vingers in de neus de verwachtingen te kloppen.

Royal Caribbean realiseerde in het tweede kwartaal een recordomzet van 3,5 miljard dollar, meer dan de 3,4 miljard dollar die analisten verwacht hadden. De boekingsinkomsten stegen met 72 procent tegenover een jaar eerder, de uitgaven aan boord met 41 procent. De winst per aandeel kwam uit op 1,82 dollar, ruim boven de consensusverwachting van 1,57 dollar.

De essentie
Royal Caribbean realiseerde in het tweede kwartaal een hoger dan verwachte recordomzet van 3,5 miljard dollar.
De cruisemaatschappij trekt haar winstprognose voor heel 2023 met liefst een derde op.
Royal Caribbean en concurrent Carnival zagen hun aandelenkoers sinds het jaarbegin meer dan verdubbelen, een signaal dat de coronakater stilaan voorbij is.

ANALYSE
De revival van de cruise: 'Veel mensen vallen terug op oude gewoontes'
‘De vraag naar cruises en naar onze merken is uitzonderlijk sterk’, jubelde Royal Caribbean-CEO Jason Liberty. ‘Het percentage gasten dat nieuw bij ons was of voor de allereerste keer een cruise boekte, lag veel hoger dan in 2019.’

De grote reishonger stelt de cruisemaatschappijen ertoe in staat hun prijzen én marges op te trekken. Het aantal boekingen voor volgend jaar ligt ‘significant hoger’ dan de voorgaande jaren en bovendien ‘tegen recordprijzen’, zei Liberty. Hij wees er nog op dat de vraag vanuit Europa versnelt.

Een en ander vertaalt zich ook in een spectaculaire verhoging van de winstvooruitzichten. Royal Caribbean, dat zijn hoofdzetel in Miami heeft, voorspelt nu een jaarwinst van 6 tot 6,2 dollar per aandeel, een derde meer dan de eerdere prognose van 4,4 tot 4,8 dollar per aandeel. Voor het derde kwartaal, traditioneel de sterkste drie maanden voor cruisemaatschappijen, gaat de winstprognose 20 procent naar omhoog.

Koerswinst
De straffe cijfers stuwden de aandelenkoers van Royal Caribbean 8,5 procent hoger rond 20 uur. Daarmee komt de koerswinst sinds het jaarbegin uit op ruim 120 procent. Royal Caribbean noteert nog maar een kleine 20 procent onder zijn piek net voor de uitbraak van de coronapandemie.

Ook de concurrenten Norwegian en Carnival surften mee op de zonnige resultaten van Royal Caribbean. Norwegian won ruim 5 procent. Carnival koerste een kleine 5 procent hoger en zit daarmee ook al aan een jaarwinst van een kleine 130 procent, al noteert het aandeel nog ver onder zijn precoronapiek. Norwegian won sinds het jaarbegin 78 procent.

De bonanza wijst erop dat cruisemaatschappijen uit het diepe coronadal geklauterd zijn, als laatste spelers in de toeristische industrie. Cruises werden hard getroffen door de lockdowns en de strenge coronamaatregelen, met horrorverhalen van passagiers die dagenlang vastzaten op een schip na een corona-uitbraak.

Ze worden bij hun heropstanding geholpen door Amerikaanse toeristen. Die verleggen de focus van binnenlandse uitstappen naar internationale trips.

Overigens kon ook Singapore Airlines donderdag uitpakken met mooie cijfers dankzij gretige reizigers. De luchtvaartmaatschappij verdubbelde haar nettowinst in het voorbije kwartaal, met dank aan een stevige vraag en hogere ticketprijzen. De nettowinst kwam uit op omgerekend 500 miljoen euro, een record en 98 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet groeide met 14,5 procent.

Bron:"De Tijd"









Plaats reactie