Nikola Corporation

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones, Nasdaq-100 en S&P500

Gebruikersavatar
Banner
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1974
Lid geworden op: 19 feb 2015 09:29
waarderingen: 1164
Contacteer:

Nikola Corporation

Bericht door Banner »

Nikola Corporation is een Amerikaans ontwerp- en productiebedrijf voor hybride vrachtwagens , gevestigd in Phoenix, Arizona, waar het ook zijn onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten heeft. Het werd opgericht in 2014 in Salt Lake City, Utah. Het bedrijf is vernoemd naar uitvinder Nikola Tesla.

Eind november 2018 kondigde het plannen aan voor een Nikola World-evenement voor 16-17 april 2019 in het nabijgelegen Scottsdale, Arizona . Het tweedaagse midweek-evenement omvat een openbare demodag om te pronken met de Nikola Two-truck en de Nikola NZT UTV.

In maart 2019 verwierf Nikola een perceel van 389 hectare in Coolidge, Arizona, voor $ 23 miljoen, met toekomstige staats- en lokale belastingvoordelen. Nikola verwacht dat de vrachtwagenfabriek in 2020 met de bouw begint, in 2021 met de bouw van vrachtwagens begint en in 2023 35–50.000 vrachtwagens per jaar kan bouwen.

In maart 2020 kondigde Nikola zijn plannen aan om te fuseren met VectoIQ Acquisition Corporation (ticker VTIQ), een beursgenoteerd acquisitiebedrijf dat wordt gerund door de voormalige directeur van General Motors Co., Steve Girsky. Dit resulteerde in een vermelding van het gecombineerde bedrijf op de NASDAQ-beurs met het NKLA-tickersymbool. De aandelen van Nikola werden op 4 juni 2020 verhandeld, een dag nadat de fusie was afgerond. Op 9 juni waren de aandelen meer dan verdubbeld sinds ze begonnen met handelen, aangezien beleggers bleven wedden op het groeipotentieel van elektrisch vervoer. Nikola-uitvoerend voorzitter Trevor Milton tweette dat het bedrijf op 29 juni reserveringen zou gaan maken voor de pick-up truck, de Badger, met als doel de Ford F-150 , het best verkochte model van de VS, in te halen.
Bron: Wikipedia

https://businessam.be/tesla-concurrent- ... x1GaSqkTgA

:wave:
quince liked last!





Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

     


Gebruikersavatar
quince
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 226
Lid geworden op: 10 okt 2018 20:40
waarderingen: 182
Contacteer:

Re: Nikola = Tesla 2.0

Bericht door quince »

The Motley Fool: Why VectoIQ Acquisition Stock Is Surging Today
Its deal to merge with electric-truck maker Nikola is on track
Banner liked last!
ANNUIT CŒPTIS ~ NOVUS ORDO SECLORUM

Munnybunny
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1337
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:20
waarderingen: 554
Contacteer:

Re: Nikola

Bericht door Munnybunny »

Uitstel

On May 12, 2020, VectoIQ Acquisition Corp. (the “Company”) held a special meeting of stockholders (the “Meeting”). At the Meeting, the stockholders approved an amendment (the “Charter Amendment”) to the Company’s amended and restated certificate of incorporation to extend the date by which the Company has to consummate a business combination (the “Extension”) from May 18, 2020 to July 31, 2020.

joni
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 482
Lid geworden op: 02 jan 2019 20:04
waarderingen: 105
Contacteer:

Re: Nikola

Bericht door joni »

De Noorse boerenbond (eigenlijk hun AVEVE) plaats een bestelling van 50 Nikola waterstof vrachtwagens.

De brandstofcellen worden door het Noorse Nel ASA gemaakt (dat ook de waterstof electrolyser, tank en pompinstallaties maakt)

Nel ASA gaat vandaag: +5%, YTD +52%

https://www.felleskjopet.no/presse/nyhe ... bnD20fX2_4

https://www.4investors.de/nachrichten/b ... 62#ref=rss
WB: “Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Don't forget rule No. 1”

joni
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 482
Lid geworden op: 02 jan 2019 20:04
waarderingen: 105
Contacteer:

Re: Nikola Corporation (NKLA)

Bericht door joni »

Nikola Corperation is sinds gisteren op de Nasdaq verschenen onder zijn eigen Ticker: NKLA

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA?p=NKLA

CNBC interview met de CEO Trevor Milton

https://www.youtube.com/watch?v=NYBj83HttG4


De speciale IPO van Nikola, ging samen met de opslorping /fusie met VectoIQ Acquisition Corporation (VTIQ).

Nikola voerde tevens een kapitaalsverhoging door van $ 700 miljoen via de bedrijfscombinatie en via een privéaanbod met onder meer Fidelity Management & Research, ValueAct Spring Fund en P. Schoenfeld Asset Management.

De kapitaalverhoging zal naar verwachting de productie van Nikola's batterij-elektrische en waterstof-brandstofcel-elektrische voertuigen versnellen.

https://247wallst.com/autos/2020/06/04/ ... quote_news


Het Noorse Nel ASA zorgt voor de waterstof technologie van brandstofcellen en tankstations

https://www.deraktionaer.de/artikel/akt ... 2n-qR2P-ag
WB: “Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Don't forget rule No. 1”

joni
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 482
Lid geworden op: 02 jan 2019 20:04
waarderingen: 105
Contacteer:

Re: Nikola

Bericht door joni »

Op de site van De Tijd is het aandeel nog steeds niet zichtbaar… :wtf:

Nikola Corp. steeg gisteren op de Nasdaq +100% en staat vandaag premarket +30%.

https://www.barrons.com/articles/stock- ... yptr=yahoo

Gisteren kondigde de CEO aan dat ze op 29/06/20 een voorstelling doen, van hun eerste Pick-up (waterstof + batterij)

https://www.fool.com/investing/2020/06/ ... today.aspx

https://www.deraktionaer.de/artikel/akt ... 2n-qR2P-ag
Banner liked last!
WB: “Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Don't forget rule No. 1”

Pidb
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 feb 2016 20:10
waarderingen: 30
Contacteer:

Re: Nikola

Bericht door Pidb »

Denk dat er momenteel iets te veel naar tesla gekeken wordt met dezelfde verwachtingen. Echter daar tesla wel volledig nieuw was. Volvo-Daimler zouden het ook neit zo slecht doen op vlak van waterstof. Nuja ik zit ook wel in waterstof, maar deze heb ik na lang twijfelen toch niet genomen. momenteel helaas spijtig genoeg niet :D
Banner liked last!

Gebruikersavatar
Banner
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1974
Lid geworden op: 19 feb 2015 09:29
waarderingen: 1164
Contacteer:

Re: Nikola

Bericht door Banner »


Gebruikersavatar
Banner
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1974
Lid geworden op: 19 feb 2015 09:29
waarderingen: 1164
Contacteer:

Re: Nikola

Bericht door Banner »


Gebruikersavatar
lacrimas
Premiummember
Premiummember
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2020 10:44
waarderingen: 102
Contacteer:

Re: Nikola

Bericht door lacrimas »

Vrachtwagenbouwer Nikola maakt spectaculair beursdebuut

Met een nogal spectaculair beursdebuut maakt Nikola furore op Wall Street. De bouwer van futuristische ogende trucks die aangedreven worden door waterstof, werd opgericht in 2015, draait nog geen omzet, maar heeft toch al een marktwaarde van 26 miljard dollar. Op basis van een verhoopte omzet van zo’n 1,4 miljard dollar tegen 2024 verbleekt daarmee de vergelijking met Tesla, dat op het moment van zijn notering in 2010 zo’n 2,5 miljard dollar waard was, twee jaar vóór het begon met de verkoop van zijn Model S. KBC Senior Financial Economist Tom Simonts zet op een rij wat u als belegger moet weten over Nikola, de Tesla van de trucksector

Beursgang

Nikola's omvang is vandaag zonder meer indrukwekkend. Zo ook de manier waarop het bedrijf naar de beurs kwam. Dat ging niet van de ene op de andere dag, maar veel scheelde het niet. VectorIQ, een speciaal daarvoor opgerichte en genoteerde acquisitiemaatschappij (SPAC, special purpose acquisition company) kocht Nikola en hernoemde zichzelf. De deal werd afgerond op 3 juni en volgt andere, soortgelijke transacties die onder meer Virgin Galactic en het Belgische Electrawinds naar de beurs brachten. Steve Girsky is de grote man van VectorIQ en oudgediende van General Motors.

De CEO van Nikola luistert naar de naam Trevor Milton, 38 jaar en tevens de oprichter van Nikola (zeg dus maar, de Elon Musk van Nikola).

Nikola - Tesla

Er is geen formele relatie tussen Tesla en Nikola, behalve dat ze samen de naam vormen van de uitvinder van de elektriciteit en beide een bestaande sector door elkaar willen schudden, met een alternatieve technologie. De redenering van het bedrijf is dat de omschakeling naar emissieloze aandrijflijnen voor zware vrachtwagens substantieel kan helpen om de vervuiling door de transportsector te reduceren.

Nikola is nogal altijd een start-up, die drie verschillende trucks ontwikkelt:

Het mikt het op de zware voertuigen die te zien zijn op de Amerikaanse snelwegen, die worden aangedreven door waterstofcellen en rond 2023 worden verkocht.
Daarnaast wordt ook gemikt op de verkoop van kleinere 'heavy-duty'-trucks, die enkel worden aangedreven door batterijen, omdat ze minder kilometers moeten aankunnen. Die kunnen vanaf 2021 op de markt komen.
In de nog verdere toekomst is Nikola ook van plan om lichte vrachtauto's te maken, waarmee het de concurrentie met Ford Motor en General Motors wil aangaan.
De technologie die het ontwikkelt voor zijn trucks wil Nikola ook toepassen op verschillende andere terreinen. Zo werkt het bedrijf aan een elektrische waterscooter en een elektrisch aangedreven terreinwagen (een pick-uptruck die de 'Badger' heet), die met een combinatie van waterstof-brandstofcellen en Li-Io-batterijen een bereik van maximaal 600 mijl mogelijk moeten maken.

Waterstof

De Nikola-truck wordt als een ‘Tesla-killer’ gezien, omdat die laatste enkel een truck op batterijen gaat produceren.

Ook bedrijven zoals Daimler, Freightliner en andere gevestigde spelers en start-ups werken aan volledig elektrische trucks, maar toch wordt waterstof al eens beschouwd als de meeste beloftevolle technologie voor trucks die lange afstanden moeten afleggen. Die lange afstand is vandaag een probleem, omdat opladen van batterijen heel wat tijd vergt. Tankbeurten met waterstof verlopen, net zoals met diesel, véél sneller.

Om dat te faciliteren is Nikola van plan is om een eigen netwerk van waterstoftankstations te bouwen en wil het waterstofgas produceren via waterelektrolyse.

Die infrastructuur is cruciaal, want door waterstof aangedreven personenwagens werden nooit een succes, omdat er zeer weinig is geïnvesteerd in de noodzakelijke infrastructuur. Waar bedrijven als Tesla en meerdere overheden en schone energieconcerns de afgelopen tien jaar relatief grote netwerken van elektrische autoladers hebben opgebouwd, bestaan er tot nu toe slechts een handvol waterstoftankstations. Maar de these van CEO Trevor Milton is dat net die waterstoftanks commercieel zinvol zijn, omdat vrachtwagenroutes van punt tot punt lopen. Een tank vullen moet veel minder tijd kosten dan het laden van een enorme accu. Accu’s maken die trucks bovendien nog zwaarder maken, waardoor ze uiteindelijk minder efficiënt ingezet kunnen worden.

Technische zijsprong: een brandstofcel op waterstof is vergelijkbaar met een accu: ze gebruiken chemische energie om elektriciteit te creëren via katalysatoren. Anders gezegd: waterstof is de brandstof om de chemische reactie te starten, zonder dat daarbij CO2 vrijkomt als bijproduct (enkel water).

Orderboek

Nikola mikt op een omzet van 1,4 miljard dollar tegen 2023, wanneer het bedrijf zowel batterij- als brandstofcel-aangedreven voertuigen zal verkopen, gebaseerd op de verkoop van ongeveer 5.500 vrachtwagens en de exploitatie van 28 waterstoftankstations.

Het bedrijf tekende een overeenkomst met energiebedrijf Nel voor de ontwikkeling van de waterstoftankstations en met automobielleverancier Bosch voor het ontwerp van onderdelen van zijn vrachtwagens. Verder werd vorig kaar een joint venture aangegaan met de Europese vrachtwagenfabrikant Iveco, dat het businessmodel geloofwaardigheid verschafte, maar ook zicht op effectieve productie bood.

In het orderboek vinden we AB InBev, dat recent de eerste volledig CO2-vrije levering van brouwerij tot afnemer voltooide met een Nikola-truck. Voor de brouwer is dat de meest beloftevolle optie voor lange afstanden. AB InBev bestelde in het kader van zijn 2025 Sustainability Goals een forse 800 waterstof-elektrische trucks van Nikola, die pas in 2020 of 2021 écht in productie gaan. Op termijn wil de brouwer zijn hele truckvloot CO2-vrij maken, ook voor lange afstanden.

Omvang en financiering

Er staan 360 miljoen aandelen Nikola uit. Aan een waarde van 75 dollar per stuk levert dat een beurskapitalisatie van ongeveer 26 miljard dollar op. Dat is groot, ongeacht welke maatstaven we daarvoor nemen.

Bestaande vrachtwagenbedrijven zoals Paccar en Traton (een afsplitsing van Volkswagen) worden gewaardeerd op ongeveer 21 en 24 miljard dollar. Paccar verkoopt ongeveer 200.000 vrachtwagens per jaar, terwijl Traton er 240.000 de deur uit kan laten rollen. Vrachtwagenproducent Navistar International is 5 miljard dollar waard en dieselmotorreus Cummins is goed voor 28,5 miljard dollar.

Om de vooropgestelde productie te realiseren zal Nikola nog heel wat cash moeten investeren. Op zijn balans staat vandaag alvast 525 miljoen dollar, dat het verkreeg in ruil voor de ‘verkoop’ aan de VectoIQ SPAC. Dat bedrag kan bijgeteld worden bij de bestaande voorraad van 525 miljoen dollar, dat het via drie financieringsrondes opbouwde.

Waardering

De stijging en de beurswaarde zijn op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Gelet op de manier waarop de groep naar de beurs gekomen is en het beperkte aantal aandelen dat beschikbaar is, is zelfs de relatief kleine vraag naar het aandeel van particuliere en institutionele beleggers, ETF-fondsen, hefboomstrategieën meer dan voldoende katalysator.

Daarnaast verkoopt het bedrijf een droom met een marktpotentieel dat aan de vroege jaren van Tesla doet denken. Maar of dat allemaal rechtvaardigt dat het bedrijf vandaag groter is geworden dan pakweg Chipotle Mexican Grill of Dow, is maar zeer de vraag. Een speciale status is gezien zijn activiteiten zeker gerechtvaardigd, maar een 176ste plaats op de ranglijst van grootste Amerikaans bedrijven toont vandaag vooral de hype, de droom en de complete loskoppeling tussen cashflows en beurswaarde aan.

Afbeelding

https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inz ... eursdebuut
NewB76 liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!


Plaats reactie