Materialise 3 D printing Leuven Nasdaq

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones, Nasdaq-100 en S&P500

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 761

Re: Materialise 3 D printing Leuven Nasdaq

Bericht door wimvd »

johan1213 schreef: ā†‘
28 jul 2023 21:50
Weeral zwakke resultaten.

Het wordt eens tijd dat de bottomline ook een keer gaat volgen ...

We zullen onze aandelen nog maar eens een jaartje of 2 in de kast leggen.
Ik zit er in aan 18,2 $ helaas.
Nasdaq zoekt ongekende hoogtes op, maar ons Belgisch bedrijf op Nasdaq doet natuurlijk het omgekeerde. Ik had me aan m'n plan moeten houden en pas inkopen aan 8 dollar, maar helaas 15 dollar is mijn aankoopkoers (dan had ik al gewacht vanaf de piek van 70 dollar). Ik heb deze positie mentaal al afgeschreven, laat het gewoon staan omdat het verlies nu toch al te groot is. Bijkopen doe ik pas aan 1 dollar of KV als er dan nog een voldoende cashpositie is.

Brahim_av
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 337

Bericht door Brahim_av »

De resultaten voor Q3 zijn nog niet bekendgemaakt. Ik verwacht ze pas eind oktober.
De resultaten voor Q2 waren inderdaad minder door eenmalige kosten aan een rechtzaak die ze hebben verloren.
Ik heb ze gekocht aan rond $18 en ook rond $13. Ondertussen zie ik de koers sterk dalen, nu rond de $5.
Dat is historisch laag, maar denk wel dat we nu stilaan aan een minimum zitten.
De marktwaarde is nu $305 Miljoen terwijl men toch een jaarlijkse omzet heeft van $ 250 Miljoen.
P/S ratio = 305/250 = 1.22
Voor een softwarebedrijf is de koers overdreven gezakt en verwacht ik een stevig herstel in 2024.
Er zit niets anders op dan te wachten...
Bij een herstel overweeg ik wat bij te kopen rond $6 of $7 voor ze verder stijgen naar $9 of $10.
Interesse in: Vertex Pharmaceuticals, UCB, X-Fab, Materialise & Azelis Group.

Brahim_av
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Brahim_av »

"Een trage revolutie" zei Wilfried Vancraen.
Koershoogtes van boven de $40 zie ik niet direct terugkomen in de komende 5 jaar.
Cathie woods heeft haar belang verkocht en sommige andere grote investeerders ook, dat verklaart de daling gedeeltelijk.
Maar ik zie vanaf 2024 een beter vooruitzicht.

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 175

Bericht door de Senacour »

Heb er gekocht aan 8$ (dacht toen ook dat de bodem was bereikt) en dat was duidelijk niet zo.
Blijft een zeer beloftevol bedrijf die de zaken zeker en vast nog kan bijsturen, vooral de medische afdeling was bij vorige resultaten echt wel een voltreffer en men weet duidelijk nog niet alle mogelijkheden.
Blijf dit volgen ook al omdat een Belgisch bedrijf op Nasdaq zeker een uitzondering is, mocht de koers nog zwaar onderuit gaan dan zal ik er zeker nog bijkopen, maar nog niet aan vijf euro.
De inzichten hier zijn verschillend vooral ook omdat de koers van aankoop verschillend is, heb ik de indruk niemand twijfeld hier aan de Tech. van Materialise. Vergeet ook niet dat er ook sectorgenoten zijn die ook zeer zwaar zijn onderuit gegaan.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1406

Bericht door Umi »

Brahim_av schreef: ā†‘
10 okt 2023 11:36
"Een trage revolutie" zei Wilfried Vancraen.
Koershoogtes van boven de $40 zie ik niet direct terugkomen in de komende 5 jaar.
Cathie woods heeft haar belang verkocht en sommige andere grote investeerders ook, dat verklaart de daling gedeeltelijk.
Maar ik zie vanaf 2024 een beter vooruitzicht.
Zitten nog met een kleine positie in 1 van hun kleinere ETF's.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Brahim_av schreef: ā†‘
10 okt 2023 11:36
De resultaten voor Q3 zijn nog niet bekendgemaakt. Ik verwacht ze pas eind oktober.
De resultaten voor Q2 waren inderdaad minder door eenmalige kosten aan een rechtzaak die ze hebben verloren.
Ik heb ze gekocht aan rond $18 en ook rond $13. Ondertussen zie ik de koers sterk dalen, nu rond de $5.
Dat is historisch laag, maar denk wel dat we nu stilaan aan een minimum zitten.
De marktwaarde is nu $305 Miljoen terwijl men toch een jaarlijkse omzet heeft van $ 250 Miljoen.
P/S ratio = 305/250 = 1.22
Voor een softwarebedrijf is de koers overdreven gezakt en verwacht ik een stevig herstel in 2024.
Er zit niets anders op dan te wachten...
Bij een herstel overweeg ik wat bij te kopen rond $6 of $7 voor ze verder stijgen naar $9 of $10.

Software is net de tak die nog amper groeit de laatste jaren... Los van het feit dat de waardering aantrekkelijk lijkt. Medical lijkt me de sterkhouder van de business op LT.

Vergeet ook niet eens te rekenen met de Enterprise value. Ze zitten op een berg cash.

Brahim_av
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Brahim_av »

Umi schreef: ā†‘
10 okt 2023 19:34

Software is net de tak die nog amper groeit de laatste jaren... Los van het feit dat de waardering aantrekkelijk lijkt. Medical lijkt me de sterkhouder van de business op LT.

Vergeet ook niet eens te rekenen met de Enterprise value. Ze zitten op een berg cash.
Met software bedoel ik niet de software tak, maar het bedrijf in zijn geheel, zowel Medical als manufacturing is voor het grootste deel sw.
De recente overnames draaien ook om software.
Het echte 3D printen is maar een klein onderdeel van de hele 3D printing service die men aanbiedt.
De software tak is eerder een extraatje, ook al groeit die niet zo sterk, de investeringen daar win je zeker terug op lange termijn.

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 175

Bericht door de Senacour »

de volgende kwartaalcijfers (3e kwartaal) worden bekend gemaakt op 26 Oktober 2023.

kinesist
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 95

Bericht door kinesist »

Persbericht
Printervriendelijke versie weergeven<< Terug
Materialise rapporteert resultaten derde kwartaal 2023
LEUVEN, Belgiƫ--(BUSINESS WIRE)--26 oktober 2023-- Materialise NV (NASDAQ:MTLS), een toonaangevende leverancier van additieve productie en medische software en van geavanceerde 3D-printdiensten, heeft vandaag zijn financiƫle resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal dat eindigde op 30 september 2023.

Hoogtepunten ā€“ Derde kwartaal 2023

De totale omzet steeg met 3,2% tot 60.130 kEUR in vergelijking met 58.288 kEUR voor het derde kwartaal van 2022.
De totale uitgestelde inkomsten uit de jaarlijkse verkoop van software en onderhoudskosten bedroegen 40.079 kEUR in vergelijking met 42.780 kEUR op 31 december 2022.
De aangepaste EBITDA steeg met 55% tot 7.857 kEUR in vergelijking met 5.072 kEUR voor de overeenkomstige periode van 2022.
De nettowinst voor het derde kwartaal van 2023 steeg met 184% tot 4.013 kEUR, of 0,07 EUR per verwaterd aandeel, vergeleken met 1.413 kEUR, of 0,02 EUR per verwaterd aandeel, voor de overeenkomstige periode van 2022.
Uitvoerend voorzitter Peter Leys: "Opnieuw bleef de vraag naar onze producten en oplossingen solide in het derde kwartaal van dit jaar. Hoewel onzekere wereldwijde macro-economische omstandigheden vooral van invloed waren op ons Materialise Manufacturing-segment, bleef de geconsolideerde omzet van Materialise groeien, met 3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze sterke prestatie werd voornamelijk gedreven door de aanhoudende dubbelcijferige omzetstijging van ons Materialise Medical-segment. Tegelijkertijd groeiden we onze geconsolideerde aangepaste EBITDA met 55% tot 7.857 kEUR door onze focus op het benutten van schaaleffecten en kostenbeheersing, en zonder afbreuk te doen aan onze voortdurende investeringen in onze groeiactiviteiten."

Resultaten derde kwartaal 2023

De totale omzet voor het derde kwartaal van 2023 steeg met 3,2% tot 60.130 kEUR van 58.288 kEUR voor het derde kwartaal van 2022. De aangepaste EBITDA bedroeg 7.857 kEUR voor het derde kwartaal van 2023, een stijging van 55% in vergelijking met 5.072 kEUR voor de overeenkomstige periode van 2022. De Adjusted EBITDA marge (Adjusted EBITDA gedeeld door total revenue) voor het derde kwartaal van 2023 bedroeg 13,1% tegenover 8,7% voor het derde kwartaal van 2022.

De omzet van ons Materialise Software-segment bedroeg 10.811 kEUR voor het derde kwartaal van 2023, vergeleken met 10.863 kEUR voor hetzelfde kwartaal vorig jaar. De EBITDA van het segment steeg aanzienlijk van 1 kEUR naar 781.202 kEUR, terwijl de EBITDA-marge van het segment 16,5% bedroeg, vergeleken met 1,9% voor de overeenkomstige periode van vorig jaar.

De omzet van ons Materialise Medical-segment steeg met 13,4% tot 24.263 kEUR voor het derde kwartaal van 2023, vergeleken met 21.391 kEUR voor dezelfde periode in 2022. De EBITDA van het segment steeg met 50% tot 7.143 kEUR voor het derde kwartaal van 2023 in vergelijking met 4.765 kEUR, terwijl de EBITDA-marge van het segment 29,4% bedroeg in vergelijking met 22,3% voor het derde kwartaal van 2022.

De omzet van ons Materialise Manufacturing-segment daalde met 3,8% tot 25.056 kEUR voor het derde kwartaal van 2023 van 26.033 kEUR voor het derde kwartaal van 2022. De EBITDA van het segment bedroeg 1.074 kEUR in vergelijking met 2.530 kEUR voor dezelfde periode vorig jaar, terwijl de EBITDA-marge van het segment 4,3% bedroeg in vergelijking met 9,7% voor het derde kwartaal van 2022.

De brutowinst bedroeg 33.696 kEUR tegenover 32.042 kEUR in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de brutowinst als percentage van de omzet steeg tot 56,0% tegenover 55,0% voor het derde kwartaal van 2022.

De kosten voor onderzoek en ontwikkeling ("R&D"), verkoop en marketing ("S&M") en algemene en administratieve ("G&A") daalden in totaal met 4,2% tot 32.076 kEUR voor het derde kwartaal van 2023 van 33.491 kEUR voor het derde kwartaal van 2022.

Het netto overige bedrijfsresultaat daalde van 710.1 kEUR voor het derde kwartaal van 166 naar 2022 kEUR.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 2.330 kEUR in vergelijking met (282) kEUR voor het derde kwartaal van 2022.

Het netto financieel resultaat bedroeg 1.319 kEUR tegenover 2.173 kEUR voor het derde kwartaal van 2022.

Het derde kwartaal van 2023 bevatte inkomstenbelastingresultaten van 363 kEUR in vergelijking met (478) kEUR in het derde kwartaal van 2022.

Als gevolg van het bovenstaande bedroeg de nettowinst voor het derde kwartaal van 2023 4.013 kEUR, vergeleken met 1.413 kEUR voor dezelfde periode in 2022. Het totaal totaalresultaat voor het derde kwartaal van 2023, inclusief wisselkoersverschillen op de omrekening van buitenlandse activiteiten, bedroeg 3.242 kEUR in vergelijking met 1.638 kEUR voor de overeenkomstige periode van 2022.

Op 30 september 2023 hadden we geldmiddelen en kasequivalenten van 133.953 kEUR, vergeleken met 140.867 kEUR op 31 december 2022. De brutoschuld bedroeg 66.222 kEUR tegenover 80.980 kEUR op 31 december 2022. Als gevolg hiervan bedroeg onze nettokaspositie (geldmiddelen en kasequivalenten minus brutoschuld) 67.731 kEUR in vergelijking met 59.887 kEUR op 31 december 2022.

De kasstroom uit operationele activiteiten voor het derde kwartaal van het jaar 2023 bedroeg 8.143 kEUR, vergeleken met 3.840 kEUR voor dezelfde periode in 2022. De totale kapitaaluitgaven voor het derde kwartaal van 2023 bedroegen 3.920 kEUR.

Het netto eigen vermogen op 30 september 2023 bedroeg 236.631 kEUR tegenover 228.928 kEUR op 31 december 2022.

Begeleiding 2023

De heer Leys concludeerde: "De omzetgroei van elk van onze bedrijfssegmenten tijdens de eerste negen maanden van dit jaar versterkt ons vertrouwen dat onze omzet voor het volledige jaar 2023, ondanks de uitdagende macro-economische omstandigheden, ruim binnen onze eerder gecommuniceerde bandbreedte van 255.000 kEUR tot 260.000 kEUR zal liggen. Tegelijkertijd handhaven we onze Adjusted EBITDA guidance van tussen de 28.000 kEUR en 33.000 kEUR voor het boekjaar 2023."

Niet-IFRS-maatregelen

Materialise gebruikt EBITDA en Adjusted EBITDA als aanvullende financiĆ«le maatstaven voor haar financiĆ«le prestaties. EBITDA wordt berekend als nettowinst plus winstbelastingen, financiĆ«le kosten (minus financiĆ«le inkomsten), winst- of verliesaandelen in een joint venture en afschrijvingen en amortisatie. De aangepaste EBITDA wordt bepaald door op aandelen gebaseerde compensatiekosten, acquisitiegerelateerde kosten van bedrijfscombinaties, bijzondere waardeverminderingen en herwaardering van de reĆ«le waarde als gevolg van bedrijfscombinaties toe te voegen aan de EBITDA. Het management is van mening dat deze niet-IFRS-maatregelen belangrijke maatstaven zijn, omdat ze de effecten uitsluiten van posten die voornamelijk de impact van langetermijninvesterings- en financieringsbeslissingen weerspiegelen, in plaats van de prestaties van de dagelijkse activiteiten van de onderneming. In vergelijking met de nettowinst zijn deze maatstaven beperkt in die zin dat zij geen weerspiegeling zijn van de periodieke kosten van bepaalde geactiveerde materiĆ«le en immateriĆ«le activa die worden gebruikt bij het genereren van inkomsten in de activiteiten van de onderneming, of de kosten in verband met bijzondere waardeverminderingen. Het management evalueert dergelijke posten door middel van andere financiĆ«le maatstaven, zoals kapitaaluitgaven en kasstroom uit operationele activiteiten. Het bedrijf is van mening dat deze metingen nuttig zijn om het vermogen van een bedrijf om te groeien te meten of als een waarderingsmeting. De berekening van de EBITDA en de aangepaste EBITDA door het bedrijf is mogelijk niet vergelijkbaar met maatregelen met een vergelijkbare titel die door andere bedrijven worden gerapporteerd. EBITDA en aangepaste EBITDA mogen niet worden beschouwd als alternatieven voor de nettowinst of enige andere prestatiemaatstaf die is afgeleid in overeenstemming met IFRS. De presentatie van de EBITDA en de aangepaste EBITDA van de onderneming mag niet worden opgevat als een implicatie dat haar toekomstige resultaten niet zullen worden beĆÆnvloed door ongebruikelijke of niet-recurrente elementen.

Wisselkoers

Dit document bevat vertalingen van bepaalde eurobedragen in Amerikaanse dollars tegen gespecificeerde tarieven, uitsluitend voor het gemak van de lezers. Tenzij anders vermeld, zijn alle vertalingen van euro's naar Amerikaanse dollars in dit document gemaakt tegen een koers van EUR 1,00 tot USD 1,0594, de referentiekoers van de Europese Centrale Bank op 30 september 2023.

Conference Call en Webcast

Materialise zal een conference call en gelijktijdige webcast houden om de financiƫle resultaten voor het derde kwartaal van 2023 te bespreken op donderdag 26 oktober 2023 om 8:30 uur ET / 2:30 uur CET. Deelnemers aan de call zijn onder meer Wilfried Vancraen, oprichter en Chief Executive Officer; Peter Leys, Uitvoerend Voorzitter; en Koen Berges, Chief Financial Officer. Een vraag-en-antwoordsessie volgt op de opmerkingen van het management.

Om telefonisch toegang te krijgen tot de telefonische vergadering, klikt u ten minste 15 minuten voor de geplande starttijd op de onderstaande link en krijgt u inbelgegevens. Deelnemers kunnen ervoor kiezen om in te bellen of om een oproep te ontvangen om verbinding te maken met de conference call van Materialise.
https://register.vevent.com/register/BI ... 4208bd450f
De conference call zal ook live worden uitgezonden via internet met een bijbehorende diapresentatie, die toegankelijk is op de website van het bedrijf op http://investors.materialise.com. Een webcast van de conference call wordt een jaar lang gearchiveerd op de website van het bedrijf.

Over Materialise

Materialise integreert 30 jaar 3D-printervaring in een reeks softwareoplossingen en 3D-printdiensten, die de ruggengraat vormen van de 3D-printindustrie. De open en flexibele oplossingen van Materialise stellen spelers in een breed scala van industrieƫn, waaronder gezondheidszorg, automotive, ruimtevaart, kunst en design en consumentengoederen, in staat om innovatieve 3D-printtoepassingen te bouwen die de wereld een betere en gezondere plek willen maken. Met het hoofdkantoor in Belgiƫ, met vestigingen over de hele wereld, combineert Materialise een van de grootste groepen softwareontwikkelaars in de industrie met een van de grootste 3D-printfaciliteiten ter wereld. Ga voor meer informatie naar: www.materialise.com.

Waarschuwingsverklaring over toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen in de zin van sectie 27A van de Securities Act van 1933, zoals gewijzigd, en sectie 21E van de Securities Exchange Act van 1934, zoals gewijzigd, met betrekking tot, onder andere, onze intenties, overtuigingen, veronderstellingen, projecties, vooruitzichten, analyses of huidige verwachtingen, plannen, doelstellingen, strategieĆ«n en vooruitzichten, zowel financieel als zakelijk, inclusief verklaringen met betrekking tot, onder andere onze schattingen voor de omzet en aangepaste EBITDA van het lopende boekjaar, onze bedrijfsresultaten, kasbehoeften, kapitaaluitgaven, uitgaven, financiĆ«le toestand, liquiditeit, vooruitzichten, groei en strategieĆ«n (inclusief hoe onze activiteiten, bedrijfsresultaten en financiĆ«le toestand kunnen worden beĆÆnvloed door de huidige gewapende conflicten in IsraĆ«l en OekraĆÆne en de reacties van de overheid daarop, inflatie, toegenomen arbeids-, energie- en materiaalkosten), en de trends en concurrentie die van invloed kunnen zijn op de markten, de industrie of de VS. Dergelijke verklaringen zijn onderhevig aan bekende en onbekende onzekerheden en risico's. Wanneer gebruikt in dit persbericht, zijn de woorden "schatten", "verwachten", "anticiperen", "projecteren", "plannen", "van plan zijn", "geloven", "voorspellen", "zullen", "kunnen", "kunnen", "kunnen", "streven", "zou moeten" en variaties van dergelijke woorden of soortgelijke uitdrukkingen bedoeld om toekomstgerichte verklaringen te identificeren. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op de verwachtingen van het management onder de huidige veronderstellingen op het moment van dit persbericht. Deze verwachtingen, overtuigingen en projecties worden te goeder trouw uitgedrukt en het bedrijf gelooft dat er een redelijke basis voor is. Het bedrijf kan echter geen enkele garantie bieden dat onze verwachtingen, overtuigingen en projecties daadwerkelijk zullen worden bereikt. Door hun aard houden toekomstgerichte verklaringen risico's en onzekerheden in, omdat ze betrekking hebben op gebeurtenissen, concurrentiedynamiek en veranderingen in de sector, en afhankelijk zijn van economische omstandigheden die zich al dan niet in de toekomst kunnen voordoen of zich op langere of kortere tijdlijnen kunnen voordoen dan verwacht. We waarschuwen u dat toekomstgerichte verklaringen geen garanties zijn voor toekomstige prestaties en bekende en onbekende risico's, onzekerheden en andere factoren met zich meebrengen die in sommige gevallen buiten onze controle liggen. Alle toekomstgerichte verklaringen zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten van het bedrijf wezenlijk verschillen van onze verwachtingen, inclusief risicofactoren die worden beschreven in het meest recente jaarverslag van het bedrijf op formulier 20-F dat is ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission. Er zijn een aantal risico's en onzekerheden die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten van het bedrijf wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht.

Het bedrijf verstrekt deze informatie vanaf de datum van dit persbericht en neemt geen enkele verplichting op zich om toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht bij te werken als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins, tenzij het verplichtingen heeft onder de federale effectenwetgeving om materiƫle ontwikkelingen met betrekking tot eerder bekendgemaakte informatie bij te werken en bekend te maken.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Jaaroutlook wordt bevestigd. Lijkt me toch echt goedkoop te noteren. Ik heb helaas geen centen voor een nieuw lijntje in de port. :lol:

Plaats reactie