Gratis/goedkoop beleggen in aandelen of fondsen (BE) / fondsen (NL)

Gratis/goedkoop beleggen in
aandelen
 of fondsen (BE) / fondsen (NL)

Occidental Petroleum (NYSE: OXY)

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones index, Nasdaq-100 en S&P500
De Wereld
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1466
Contacteer:

Occidental Petroleum (NYSE: OXY)

Bericht door De Wereld » 17 feb 2014 09:37

Interessante spin-off

Alsmaar Meer Dividend Betalers lijken vaak saaie aandelen. En dat zijn ze misschien ook wel, behalve dan dat ze elk jaar een hoger dividend uitbetalen. Maar soms zijn er onder de aandelen met een groeidividend ook interessante ontwikkelingen. Zo kwam het Amerikaanse Occidental Petroleum (NYSE: OXY) afgelopen dagen twee keer in het nieuws. Eerst kwam de onderneming met de mededeling dat het kwartaaldividend met 12,5% wordt verhoogd van 64 cent naar 72 cent per aandeel. Daarmee komt het dividendrendement op 3% bij een sterk gestegen slotkoers van $95,76 afgelopen vrijdag. Mijn inschatting is, dat de onderneming nog wel even door zal gaan met het optrekken van het dividend, want met een payout ratio van 39,3% is daar nog alle ruimte voor.

Californie wordt afgesplitst.

Maar de dividendaankondiging was niet het meest interessante nieuws rond Occidental. Vrijdag kwam de onderneming met het nieuws, dat de activiteiten in Californie gaan worden afgesplitst, waarna twee ondernemingen overblijven die elk een beursnotering hebben. Occidental verwacht dat de afsplitsing eind dit jaar of begin volgend jaar kan worden afgerond. Het hoofdkwartier van Occidental verhuist van Los Angeles naar Houston, terwijl de Californische activiteiten vanuit de staat zelf worden aangestuurd. Eens dat de afsplitsing een feit is, zal de Californische onderneming gelijk de grootste olie- en gasleverancier zijn van deze staat. De Californische activiteiten van Occidental genereerden in 2013 een omzet van $4,3 miljard. In totaal maakte Occidental een omzet in 2013 van $24,46 miljard.
Koers kan flink stijgen.

Volgens Barron’s kan de opsplitsing de koers een potentieel geven van 25%, want de opsplitsing komt nadat Occidental voor $1,4 miljard een aantal gasbronnen heeft verkocht. De opbrengst daarvan zal worden gebruikt om eigen aandelen in te kopen. Dat kan de koers een extra impuls geven. Als alle verschillende activiteiten van Occidental bij elkaar worden opgeteld, zou de onderneming een waarde hebben van $120 per aandeel. Door de spinn-off en de verkoop van bezittingen, kan Occidental straks voor zo’n $17 miljard eigen aandelen inkopen. Dat is bijna een kwart van de $77 miljard, die de onderneming nu waard is. Als dat gebeurt, kan de koers van het aandeel flink omhoog en is een aankoop van het aandeel het overwegen waard, en dus niet alleen vanwege de jaarlijkse dividendstijging.

Wilt u meer weten over Alsmaar Meer Dividend Betalers, dan kunt u terecht bij GroeiDividend. Deze nieuwsbrief komt elke maand met een aantal toppers uit een lijst van 256 aandelen, die regelmatig hun dividend optrekken. De lijst kunt u vinden op de website van GroeiDividend. (???)

De Wereld
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Re: Occidental Petroleum (NYSE: OXY)

Bericht door De Wereld » 04 mar 2014 15:02

OXY Crosses Above 3% Yield Territory

Looking at the universe of stocks we cover at Dividend Channel , in trading on Monday, shares of Occidental Petroleum Corp (Symbol: OXY) were yielding above the 3% mark based on its quarterly dividend (annualized to $2.88), with the stock changing hands as low as $95.52 on the day. Dividends are particularly important for investors to consider, because historically speaking dividends have provided a considerable share of the stock market's total return. To illustrate, suppose for example you purchased shares of the S&P 500 ETF ( SPY ) back on 12/31/1999 - you would have paid $146.88 per share. Fast forward to 12/31/2012 and each share was worth $142.41 on that date, a decrease of $4.67/share over all those years. But now consider that you collected a whopping $25.98 per share in dividends over the same period, for a positive total return of 23.36%. Even with dividends reinvested, that only amounts to an average annual total return of about 1.6%; so by comparison collecting a yield above 3% would appear considerably attractive if that yield is sustainable. Occidental Petroleum Corp (Symbol: OXY) is an S&P 500 company, giving it special status as one of the large-cap companies making up the S&P 500 Index.

In general, dividend amounts are not always predictable and tend to follow the ups and downs of profitability at each company. In the case of Occidental Petroleum Corp, looking at the history chart for OXY below can help in judging whether the most recent dividend is likely to continue, and in turn whether it is a reasonable expectation to expect a 3% annual yield.

EX-Date Declared Record Payable Stock Dividend Stock Dividend
CIL Rate $ Rate $
03/06/14
02/13/14
03/10/14
04/15/14

$0.72
luc 1 liked last!

De Wereld
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door De Wereld » 04 mar 2014 15:43

En vandaag ingestapt!

luc 1
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 33
Contacteer:

Bericht door luc 1 » 04 mar 2014 16:30

Dit is mijn oudste belegging, ingestapt in 1983 als eerste buitenlandse investering. Ze verklaarden mij toen voor gek gezien ze toen een CCC rating hadden.
Altijd mijn dividenden herbelegd, met winst verkocht en terug aangekocht, in 2002 een split 2 voor 1, en nu maar genieten.

De Wereld
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door De Wereld » 04 mar 2014 17:04

Het moest er toch eens van komen om dit aandeel aan te kopen. Ik heb wel weldra geld nodig en zal dus andere aandelen moeten verkopen. Ik zie het wel zitten met OXY en zeker als er een spin off komt of een splitsing.
Bij NCT heb ik ook 2 x het geluk gehad om gratis van een spin off te genieten.

De Wereld
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door De Wereld » 23 jun 2014 16:03

Ik sta hier toch al lekker met 9,5 % virtuele winst op dit aandeel, aangekocht in maart 2014. Niet slecht dus. Zo veel intrest kan de bank me niet geven. :D

De Wereld
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door De Wereld » 28 aug 2014 20:15

OXY is toch wel een mooie groeier. :D

luc 1
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 33
Contacteer:

Bericht door luc 1 » 30 okt 2014 12:51

Tja, niet alleen een mooi bedrijf maar ook mijn oudste investering en binnenkort heb ik dan ook mijn laatste aanwinst met ‘ California Recources ‘ . Deze nieuwe aandelen komen normaal gezien op 17 November op mijn rekening. :lol:

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 345
Contacteer:

Bericht door Zeus » 11 mar 2020 15:39

In @ 12.70

Enkel Chevron, Exxon, Crownquest en Occidental zijn winstgevend in het Permian Basin aan 31 dollar per vat. Occidental is ook de enige in het Denver (DJ) Basin in Colorado die winstgevend is aan die prijs.

Occidental torst wel een aanzienlijke schuldendenlast na de overname van Anadarko Petroleum in mei 2019. Voor die overname werd het gesteund door Berkshire Hathaway dat 10 miljard dollar investeerde preferred shares en 80 miljoen gewone aandelen (huidige marktwaarde +- 1 miljard). In mei 2019 noteerde het aandeel rond de 55 dollar.

Gisteren kondigde het bedrijf een dividendverlaging aan met maar liefst 86 procent. Desondanks biedt het aan de huidige koers een jaarlijkse bruto dividendrendement van 4 procent (11 cent per kwartaal)

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 345
Contacteer:

Bericht door Zeus » 12 mar 2020 04:49

Carl Icahn heeft zijn belang uitgebreid van 3 naar 10 procent.

https://finance.yahoo.com/news/carl-ica ... 46614.html

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie