Tesla Motors TSLA
Re: Tesla Motors TSLA
Iemand die hier short durft gaan?
Louis From Gaal liked last!
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


Re: Tesla Motors TSLA
bergaf liked last!-
- Forum gebruiker
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 28 apr 2021 12:52
- waarderingen: 66
Re: Tesla Motors TSLA
Goed gezien van die mannen. Het aandeel noteert ondertussen aan een totaal absurde K/W van 361.NewB76 schreef: ↑30 okt 2021 14:53Volgens Reuter verkochten 2 insider een pakket aandelen .
We noteren dat de K/W actueel boven de honderd is en Tesla is meer waard dan de volgende 8 autobedrijven samen .
Ira Ehrenpreis verkocht voor meer dan $200 million op woensdag .
Antonio Gracias verkocht voor $610 million op dezelfde dag .


In PORT:
LT Defense: GIMV, GBL, AvH, TUB.
Vastgoed: Aedifica, Xior.
Dividend Kings: Van de Velde, BPost, KBCA.
LT Attack: Alstom, X-FAB, Hornbach.
Buy & Hold. Cash aside. No Crypto, no bonds, no Gold (yet).
LT Defense: GIMV, GBL, AvH, TUB.
Vastgoed: Aedifica, Xior.
Dividend Kings: Van de Velde, BPost, KBCA.
LT Attack: Alstom, X-FAB, Hornbach.
Buy & Hold. Cash aside. No Crypto, no bonds, no Gold (yet).
Re: Tesla Motors TSLA
Voorbeurs toch weer dik 2% erbij momenteel.
Re: Tesla Motors TSLA
Dit is inderdaad een hype zonder weerga. Analisten slagen er niet in de huidige waardering te verklaren.
Velen hebben geprobeerd om tesla in het verleden te shorten, met weinig succes. Velen hebben het ook al opgegeven.
Kan dit blijven duren?
Bij mij kriebelt het iig om short positie in te nemen.
Ik wacht nog even af. De 1200 komt in zicht en dat moet precies gehaald worden.
NewB76 liked last!
Velen hebben geprobeerd om tesla in het verleden te shorten, met weinig succes. Velen hebben het ook al opgegeven.
Kan dit blijven duren?
Bij mij kriebelt het iig om short positie in te nemen.
Ik wacht nog even af. De 1200 komt in zicht en dat moet precies gehaald worden.
Re: Tesla Motors TSLA
Heden 1 november premarket +2.7 % dwz 1144.5 $
Re: Tesla Motors TSLA
Autobouwer meer dan een biljoen waard
Geen rem op Tesla: ’Elon Musk wist van begin af waar het heen ging’
Door GERT VAN HARSKAMP
Updated Gisteren, 08:13
Gisteren, 07:00
in FINANCIEEL
AMSTERDAM - Tesla is ontketend. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s is door de grens van een biljoen aan beurswaarde gebroken. Waar autobouwers kampen met enorme productie-uitval door chiptekort, boekt Tesla juist records. Ondertussen verstevigt Musk zijn toppositie op de lijst rijksten ter wereld. Wat doet Tesla anders dan zijn concurrenten?
? ANP/HH
,,Toen ik in 2013 voor het eerst in een Tesla stapte, toen wist ik direct: dit gaat het worden. Je drukt het pedaal in en je rijdt, geen motorgeluid, niet schakelen en zelfs geen tikje die je hoort bij het optrekken van een traditionele automaat. Als je dat ervaart, dan weet je wat Tesla anders doet en waarom die nu zo gewaardeerd wordt”, antwoordt Maarten Steinbuch, hoogleraar high-tech systemen en automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven, als hem wordt gevraagd waarom Tesla zo extreem hoog gewaardeerd wordt wat de autobouwer van de excentrieke zakenman Elon Musk precies anders doet dan overige autobouwers.
Tesla doorbrak deze week de grens van $1000 miljard aan beurswaarde om door te groeien richting de $1100 miljard. Daarmee is het concern van Musk net zoveel waard als alle negen overige autofabrikanten in de top 10 autobouwers met de hoogste beurswaarde.
„De Tesla die je vandaag ziet, is het product van pre-Covid, een beurswaarde minder dan $100 miljard Tesla”, verklaart Adam Jonas analist bij Morgan Stanley in een analistenrapport de hoge beurswaarde. „De Tesla die je waarschijnlijk in de komende 12 tot 18 maanden zult zien, demonstreert de slagkracht van een biljoen dollar Tesla.”
BEKIJK OOK:
Musk ’s werelds rijkste met $300 miljard: wat moet je met al dat geld?
Morgan Stanley verhoogde deze week het koersdoel van Tesla met $300 tot $1200. Vrijdag kostte een aandeel Tesla nog $1080.
„De ratio achter een beurswaarde is altijd lastig, er zit grote verwachtingswaarde in”, zegt Rico Luman, automotive-econoom bij ING. „Het verschil met andere autofabrikanten is dat Tesla minder last lijkt te hebben van chiptekorten. Tesla ontwerpt zelf chips, maar is afhankelijk van productie door derden.”
? BLOOMBERG
Europese autobouwers registreerden in september 728.600 nieuwe auto’s, het laagste aantal sinds 1995 en een daling van 23,1% ten opzichte van vorig jaar. De reden: tekort aan chips. Tesla blijft ver achter, maar produceerde afgelopen kwartaal wel een record van 240.000 auto’s en belooft een productiegroei van 50% per jaar.
„Tesla profiteert van de onvoorstelbaar scherpe visie die het bedrijf van het begin af heeft gehad over waar de wereld naartoe gaat”, aldus Steinbuch. „En dat is elektrisch en dat blijft het ook. Elektrisch is drie keer zo zuinig als brandstof. Waterstof wordt het ook niet. Daarmee verspil je twee derde van de energie.”
BEKIJK OOK:
Analyse: Elon Musk profiteert nog van voordelen start-up
Volgens professor Steinbuch is de rol van Tesla daardoor veel groter dan alleen de automarkt en ’dat zien beleggers en investeerders ook’. „De batterij gaat een sleutelrol spelen in de energietransitie. Het duurt nog dertig jaar voordat het elektriciteitsnet is aangepast. Om duurzame energie vast te houden, heb je batterijen nodig. Let maar op, als dadelijk de salderingsregeling wegvalt, dan willen huishoudens allemaal een thuisbatterij om energie op te slaan. Tesla is van het begin aan batterijfabrieken gaan bouwen.”
Die eigenzinnigheid en vasthoudendheid heeft Tesla ook qua marketing geen windeieren gelegd, meent Jan Wouters, automotive expert en oprichter van onderzoeksbureau Wautomotive. „In 2013 nog kostte een batterijpakket van een auto zomaar $50.000. Stel je voor, je brengt een auto op de markt en alleen het batterijpakket is al $50.000; je werd voor gek verklaard. Musk deed het toch, waarmee hij de weg heeft geplaveid voor andere autobouwers. Tesla is daardoor een beweging geworden en dat zie je ook terug in de enorme merkwaarde.”
Premier Mark Rutte bezoekt eindassemblagefabriek van Tesla in Tilburg.? ANP/HH
Merkwaarde
Onderzoeksbureau Kantar meldde deze week dat de merknaam Tesla met €36 miljard de hoogste merkwaarde heeft van alle autobouwers. Musk is daarmee Toyota voorbijgestreefd, die met €25,8 miljard de tweede plek bezit. Wouters: „En dat is knap, want qua technologie op het gebied van acceleratie, snelheid en range is Tesla niet meer zo superieur ten opzichte van andere autofabrikanten.”
BEKIJK OOK:
Autobouwers steken miljarden in ’jacht op de batterij’
Tesla zal waarschijnlijk fors geld verdienen aan zijn software. De elektrische autobouwer onderzoekt de mogelijkheid om die te verkopen aan andere autofabrikanten. TU-professor Steinbuch stelt juist dat Tesla op belangrijke aspecten veel beter presteert dan overige autobouwers. „Tesla had goed door dat een elektrische auto alleen succesvol kan zijn met een goed laadnetwerk en heeft dus een eigen laadnetwerk aangelegd, zodat je onbezorgd met de Tesla naar Frankrijk kan.”
Daarnaast is de productie bij Tesla uitermate gestroomlijnd. Volkswagen-topman Herbert Diess informeert zelfs bij Tesla hoe het lukt om veel sneller een auto te bouwen dan de Duitsers. Steinbuch: „De doorlooptijd van een Tesla-fabriek is drie keer sneller dan bij Volkswagen.”
BEKIJK OOK:
Minder subsidie voor elektrisch rijden
Tesla profiteert daarbij van zijn simpele organisatie zonder dure dealerorganisaties. Bovendien moeten de traditionele autobouwers nog honderden miljarden steken in de ontwikkeling naar elektrisch rijden. Zo investeert alleen Volkswagen al €86 miljard tot 2025 in die transitie. Luman: „Tesla is van begin af elektrische auto’s gaan bouwen en hoeft daarom veel minder te investeren in het opzetten van een nieuwe reeks modellen dan traditionele autobouwers. Daarnaast opereert Tesla in een premium segment. Daar zijn de marges hoger.”
www.telegraaf.nl/financieel/144431642...
Geen rem op Tesla: ’Elon Musk wist van begin af waar het heen ging’
Door GERT VAN HARSKAMP
Updated Gisteren, 08:13
Gisteren, 07:00
in FINANCIEEL
AMSTERDAM - Tesla is ontketend. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s is door de grens van een biljoen aan beurswaarde gebroken. Waar autobouwers kampen met enorme productie-uitval door chiptekort, boekt Tesla juist records. Ondertussen verstevigt Musk zijn toppositie op de lijst rijksten ter wereld. Wat doet Tesla anders dan zijn concurrenten?
? ANP/HH
,,Toen ik in 2013 voor het eerst in een Tesla stapte, toen wist ik direct: dit gaat het worden. Je drukt het pedaal in en je rijdt, geen motorgeluid, niet schakelen en zelfs geen tikje die je hoort bij het optrekken van een traditionele automaat. Als je dat ervaart, dan weet je wat Tesla anders doet en waarom die nu zo gewaardeerd wordt”, antwoordt Maarten Steinbuch, hoogleraar high-tech systemen en automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven, als hem wordt gevraagd waarom Tesla zo extreem hoog gewaardeerd wordt wat de autobouwer van de excentrieke zakenman Elon Musk precies anders doet dan overige autobouwers.
Tesla doorbrak deze week de grens van $1000 miljard aan beurswaarde om door te groeien richting de $1100 miljard. Daarmee is het concern van Musk net zoveel waard als alle negen overige autofabrikanten in de top 10 autobouwers met de hoogste beurswaarde.
„De Tesla die je vandaag ziet, is het product van pre-Covid, een beurswaarde minder dan $100 miljard Tesla”, verklaart Adam Jonas analist bij Morgan Stanley in een analistenrapport de hoge beurswaarde. „De Tesla die je waarschijnlijk in de komende 12 tot 18 maanden zult zien, demonstreert de slagkracht van een biljoen dollar Tesla.”
BEKIJK OOK:
Musk ’s werelds rijkste met $300 miljard: wat moet je met al dat geld?
Morgan Stanley verhoogde deze week het koersdoel van Tesla met $300 tot $1200. Vrijdag kostte een aandeel Tesla nog $1080.
„De ratio achter een beurswaarde is altijd lastig, er zit grote verwachtingswaarde in”, zegt Rico Luman, automotive-econoom bij ING. „Het verschil met andere autofabrikanten is dat Tesla minder last lijkt te hebben van chiptekorten. Tesla ontwerpt zelf chips, maar is afhankelijk van productie door derden.”
? BLOOMBERG
Europese autobouwers registreerden in september 728.600 nieuwe auto’s, het laagste aantal sinds 1995 en een daling van 23,1% ten opzichte van vorig jaar. De reden: tekort aan chips. Tesla blijft ver achter, maar produceerde afgelopen kwartaal wel een record van 240.000 auto’s en belooft een productiegroei van 50% per jaar.
„Tesla profiteert van de onvoorstelbaar scherpe visie die het bedrijf van het begin af heeft gehad over waar de wereld naartoe gaat”, aldus Steinbuch. „En dat is elektrisch en dat blijft het ook. Elektrisch is drie keer zo zuinig als brandstof. Waterstof wordt het ook niet. Daarmee verspil je twee derde van de energie.”
BEKIJK OOK:
Analyse: Elon Musk profiteert nog van voordelen start-up
Volgens professor Steinbuch is de rol van Tesla daardoor veel groter dan alleen de automarkt en ’dat zien beleggers en investeerders ook’. „De batterij gaat een sleutelrol spelen in de energietransitie. Het duurt nog dertig jaar voordat het elektriciteitsnet is aangepast. Om duurzame energie vast te houden, heb je batterijen nodig. Let maar op, als dadelijk de salderingsregeling wegvalt, dan willen huishoudens allemaal een thuisbatterij om energie op te slaan. Tesla is van het begin aan batterijfabrieken gaan bouwen.”
Die eigenzinnigheid en vasthoudendheid heeft Tesla ook qua marketing geen windeieren gelegd, meent Jan Wouters, automotive expert en oprichter van onderzoeksbureau Wautomotive. „In 2013 nog kostte een batterijpakket van een auto zomaar $50.000. Stel je voor, je brengt een auto op de markt en alleen het batterijpakket is al $50.000; je werd voor gek verklaard. Musk deed het toch, waarmee hij de weg heeft geplaveid voor andere autobouwers. Tesla is daardoor een beweging geworden en dat zie je ook terug in de enorme merkwaarde.”
Premier Mark Rutte bezoekt eindassemblagefabriek van Tesla in Tilburg.? ANP/HH
Merkwaarde
Onderzoeksbureau Kantar meldde deze week dat de merknaam Tesla met €36 miljard de hoogste merkwaarde heeft van alle autobouwers. Musk is daarmee Toyota voorbijgestreefd, die met €25,8 miljard de tweede plek bezit. Wouters: „En dat is knap, want qua technologie op het gebied van acceleratie, snelheid en range is Tesla niet meer zo superieur ten opzichte van andere autofabrikanten.”
BEKIJK OOK:
Autobouwers steken miljarden in ’jacht op de batterij’
Tesla zal waarschijnlijk fors geld verdienen aan zijn software. De elektrische autobouwer onderzoekt de mogelijkheid om die te verkopen aan andere autofabrikanten. TU-professor Steinbuch stelt juist dat Tesla op belangrijke aspecten veel beter presteert dan overige autobouwers. „Tesla had goed door dat een elektrische auto alleen succesvol kan zijn met een goed laadnetwerk en heeft dus een eigen laadnetwerk aangelegd, zodat je onbezorgd met de Tesla naar Frankrijk kan.”
Daarnaast is de productie bij Tesla uitermate gestroomlijnd. Volkswagen-topman Herbert Diess informeert zelfs bij Tesla hoe het lukt om veel sneller een auto te bouwen dan de Duitsers. Steinbuch: „De doorlooptijd van een Tesla-fabriek is drie keer sneller dan bij Volkswagen.”
BEKIJK OOK:
Minder subsidie voor elektrisch rijden
Tesla profiteert daarbij van zijn simpele organisatie zonder dure dealerorganisaties. Bovendien moeten de traditionele autobouwers nog honderden miljarden steken in de ontwikkeling naar elektrisch rijden. Zo investeert alleen Volkswagen al €86 miljard tot 2025 in die transitie. Luman: „Tesla is van begin af elektrische auto’s gaan bouwen en hoeft daarom veel minder te investeren in het opzetten van een nieuwe reeks modellen dan traditionele autobouwers. Daarnaast opereert Tesla in een premium segment. Daar zijn de marges hoger.”
www.telegraaf.nl/financieel/144431642...
Re: Tesla Motors TSLA
Waarom zou je een aandeel als Tesla uberhaupt willen shorten? Dat is vragen om problemen.bergaf schreef: ↑01 nov 2021 10:39Dit is inderdaad een hype zonder weerga. Analisten slagen er niet in de huidige waardering te verklaren.
Velen hebben geprobeerd om tesla in het verleden te shorten, met weinig succes. Velen hebben het ook al opgegeven.
Kan dit blijven duren?
Bij mij kriebelt het iig om short positie in te nemen.
Ik wacht nog even af. De 1200 komt in zicht en dat moet precies gehaald worden.
Genoeg aandelen om long op te gaan. Maar als je toch short gaat, doe je dat best niet op structurele groeiers zoals Tesla.
Tesla is een innovatiemachine met een visionaire CEO aan het roer die meesurft op een aantal megatrends (EV, hernieuwbare energie, zelfrijdende technologie, etc.)
De verwachting is dat hun core segment (nog steeds de productie en verkoop van personenwagens) met 50% per jaar zal groeien voor de komende x jaren. En ze zitten niet stil wat betreft hun energietak alsook hun zelfrijdende technologie (welke, indien succesvol, op termijn zou kunnen leiden tot een heel ander bedrijfsmodel dan puur verkoop - robotaxi, etc.)
Dit is het typevoorbeeld van een aandeel dat je best niet short.
Velen zijn je al voorgegaan (Chanos, Burry, etc.) en hebben grandioos gefaald.
Ik geloof ook niet dat Tesla vandaag $1100 per aandeel waard is. Maar als ze zo blijven doorgaan, alsook successen kunnen boeken in enerige of autonomous, zullen ze waarschijnlijk in deze waardering groeien.
Behoudens een bredere marktcorrectie, zie ik dit aandeel niet veel zakken op korte/middellange termijn.
En mocht die correctie plaatsvinden, zijn er tal van andere bedrijven die evenzeer duur gewaardeerd staan maar een stuk minder kwalitatief zijn, waar een short meer steek houdt.
Re: Tesla Motors TSLA
Ik heb een kleine short-positie geopend. Normaal gezien hou ik me niet bezig met turbo's en dergelijke maar voor de waardering van Tesla maak ik een uitzondering

Het valt me wel op dat er veel kracht achter de opwaartse trend van het aandeel zit. Ik hou er dan ook rekening mee dat ik aan nog hogere koeren misschien ga moeten doorrollen.