Kent u de chatbox al? chat met andere beleggers


Tesla Motors TSLA

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones, Nasdaq-100 en S&P500

sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 jan 2012 11:51
waarderingen: 601
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door sjos »

De koers van Tesla, de Amerikaanse maker van elektrische auto’s, is dit jaar een paar keer over de kop gegaan voor er in een week zowat 30% af ging.
Marktvorser David Trainer zal niet verbaasd zijn. Trainer, topman van New Constructs, noemde Tesla in een interview met CNBC afgelopen weekend 'het gevaarlijkste aandeel op Wall Street'. Volgens hem worden de hoge prijs en waardering niet ondersteund door de onderliggende fundamenten.
"Welk best case scenario u ook wilt schetsen voor wat Tesla gaat doen - als ze de komende 10 jaar 30 miljoen auto's gaan produceren, in de verzekeringsbranche stappen en dezelfde hoge marges hebben als Toyota, de efficiëntste grote autofabrikant aller tijden - zelfs als u dat allemaal gelooft, dan impliceert de koers dat de winsten nog veel hoger zullen zijn dan dat", volgens Trainer.
159 keer de verwachte winst
Tesla wordt momenteel verhandeld tegen maar liefst 159 keer de verwachte winst. Volgens Trainer komt de huidige koers van het aandeel Tesla neer op een marktaandeel van tussen de 40% en 110%, uitgaande van de gemiddelde verkoopprijs van een Tesla.
Met een huidige gemiddelde verkoopprijs van 57.000 dollar en verwachte autoverkopen van 10,9 miljoen rond 2030, zou Tesla volgens Trainer tegen die tijd een marktaandeel moeten hebben van 42%.
Splitsing
Vorige maand kondigde Tesla aan zijn aandelen met een factor 5 te splitsen. De koers steeg met 12% op 31 augustus, de dag van de splitsing.
Maar het aandeel sloot vorige week met een verlies van meer dan 5%, nadat Ballie Gifford, de grootste externe aandeelhouder, zijn belang verminderde. Verder had Tesla last van de uitverkoop die in de rest van de markt plaatvond.
Nietsvermoedende beleggers lokken?
De recente aandelensplitsing brengt volgens Trainer veel risico met zich mee voor nieuwe aandeelhouders. "Aandelensplitsingen zijn niet van belang voor de waarde", zei Trainer. "Ze veranderen de grootte niet, ze verdelen het bedrijf gewoon in meer stukken."
"Eerlijk gezegd, ik zie de aandelensplitsing als een manier om meer nietsvermoedende beleggers te lokken die de koers omhoog volgen, en dat is geen echte strategie."
'50 dollar waard'
Volgens Trainer zou een realistische waardering voor Tesla, gebaseerd op een redelijk winstniveau, ongeveer een tiende moeten zijn van de huidige koers.
"Ik denk dat we realistisch gezien praten over iets dat qua waarde dichter bij 50 dollar ligt dan bij 500", aldus Trainer, die erop wees dat Tesla in Europa niet eens in de top 10 staat in termen van marktaandeel of autoverkopen voor elektrische auto’s. Dat komt doordat Europese autofabrikanten subsidie krijgen om meer hybride en elektrische voertuigen te produceren. De VS heeft een soortgelijk beleid.
Wel bewondering voor Musk
Trainer heeft niettemin bewondering voor Tesla-topman Elon Musk, omdat die de elektrisch rijden-trend enorm heeft versneld.
Tesla reageerde niet op een verzoek van CNBC om commentaar te geven op de opmerkingen van Trainer.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.





Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

     


Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 24311
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 13264
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door charel01 »

Uitgelicht: beleggers twijfelen over verdere stijging Tesla
(ABM FN) Tesla heeft een zelfs voor ervaren beleggers bizarre week achter de rug en de markt moet nu bepalen of de opwaartse trend definitief gebroken is.

Nadat vrijdag 4 september bekend werd dat het aandeel Tesla niet zal worden opgenomen in de S&P500 index, verloor het aandeel afgelopen dinsdag maar liefst 21 procent. Maandag was Wall Street nog gesloten vanwege Labor Day.

Na de koersval volgde echter weer een herstel. Vrijdag noteerde het aandeel op 368 dollar, wat een weekverlies betekende van ruim 12 procent.

Het aandeel Tesla heeft sinds begin van dit jaar evenwel een waanzinnige rit op de beurs gemaakt.

Sinds het dieptepunt van de coronacrisis noteerde het aandeel, gecorrigeerd voor de recente aandelensplitsing op 72,24 dollar. Op 31 augustus sloot het aandeel echter af op 498,32 dollar, ofwel bijna zeven keer hoger.

Waardering houdt rekening met succesvolle toekomst

Phillipe Gijsels, Chief Strategy Officer bij BNP Paribas Fortis, ziet meerdere redenen voor de populariteit van Tesla.

“Tesla is eigenlijk het uithangbord van de huidige rally op de Nasdaq”, meent Gijsels. “Met een waanzinnige waardering van 800 keer de winst doet Tesla vragen rijzen of de technologieliefde niet te zwaar is doorgeslagen.”

Tesla nu al meer waard dan de grootste autoproducent ter wereld, Toyota. Volgens Gijsels zou het aandeel Tesla, indien het wordt gewaardeerd zoals andere autofabrikanten, circa 20 keer lager moeten staan.

Maar dat raakt volgens Gijsels ook direct de belangrijkste vraag; moet Tesla worden gewaardeerd als een autofabrikant of als een technologiebedrijf?

Een eenvoudig antwoord is er volgens Gijsels niet. “Tesla handelt immers ook in batterijtechnologie en andere diensten. Als men dan later inkomsten gaat halen zoals Apple uit franchises en via vergoedingen op zijn technologie, zal men dichter bij bedrijven als Apple staan dan bijvoorbeeld een Ford.”

Maar zelfs dan lopen beleggers nog steeds ver vooruit, meent Gijsels. “Als de autoverkoop maal 5 gaat en men haalt de helft van de inkomsten uit andere activiteiten die Tesla nu nog niet heeft, dan kom je in de buurt van de huidige waardering, maar wel met veel optimisme.”

Recent werd het aandeel Tesla gesplitst. Voor elk aandeel kregen aandeelhouders 5 nieuwe stukken terug. Dit blies de waardering nog verder op, “wat natuurlijk belachelijk” is volgens Gijsels, want het bedrijf is hierdoor niet veranderd.

Batterijtechnologie kan nieuwe aanjager zijn

Wie meer overtuigt is van de waardering van het bedrijf van Elon Musk is Tesla-analist Patrick Hummel van het Zwitserse UBS. Zo wijst de analist erop dat er nog veel moois in het verschiet ligt voor Tesla. Op 22 september presteert het bedrijf een nieuwe batterij.

“Tesla zal waarschijnlijk focussen op zijn nieuwe batterijtechnologie, waardoor het een betere energie-intensiteit, een langere gebruiksduur en lagere kosten zal kunnen realiseren”, aldus de analist van UBS.

Ook wil Tesla een batterij ontwikkelen zonder gebruik te maken van de dure grondstof kobalt.

Verder denkt UBS dat de toekomstige prijs voor een batterij zal dalen van 9.000 naar 3.000 of zelfs 2.000 dollar. En dat zal ook de marges ten goede komen.

“Tesla zal vermoedelijk de meest winstgevende speler in zijn sector worden met een operationele marge van 15 procent in 2023 en een vrije kasstroom van 11 miljard dollar in 2025”, aldus Hummel.

“De volumes zullen verwacht ik verviervoudigen tot 2 miljoen in 2025 en daarna een dubbelcijferige groei.” Maar zo erkent Hummels, daar loopt de huidige aandelenkoers ook wel al op vooruit.

Met een koerswinstverhouding van 30 op basis van de verwachte resultaten in 2024, voorziet UBS dat het aandeel de komende periode zal consolideren.

Maar slaagt Tesla erin om in 2025 2,6 miljoen auto’s te verkopen, dan vindt de analist een koers van 585 dollar gerechtvaardigd.

Maar, zo benadrukte Professor Pascal Paepen van KU Leuven, een verdere stijging valt niet uit te sluiten. “Het aandeel Tesla volgt atypische patronen die we niet zien bij andere aandelen.” In plaats van nieuws, resultaten en macro-economie, lijkt de koers van Tesla meer bepaald te worden door emotie, vindt Paepen.

Door: ABM Financial News.
Go with the flow.

Gebruikersavatar
Droopymaes
Premiummember
Premiummember
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 apr 2020 13:51
waarderingen: 287
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door Droopymaes »

Weekbericht Binck:

Het aandeel Tesla maakte afgelopen week een wilde achtbaanrit. De vraag is of de opwaartse trend definitief gebroken is.

Nadat bekend werd dat het aandeel Tesla niet wordt opgenomen in de S&P500-index kelderde de koers met 21%. Hierna volgde weer enig herstel, waardoor op weekbasis een verlies rest van ruim 12%.

Rally
Tesla heeft dit jaar evenwel een waanzinnige rit op de beurs gemaakt en is sinds het dieptepunt van de coronacrisis bijna zeven keer over de kop gegaan tot 498,32 dollar.

Volgens de Chief Strategy Officer van BNP Paribas Fortis is Tesla eigenlijk het uithangbord van de recente rally van de Nasdaq. "Met een waardering van 800 keer de winst doet Tesla vragen rijzen of de technologieliefde niet te zwaar is doorgeslagen."

Tesla is nu al meer waard dan de grootste autoproducent ter wereld, Toyota. Volgens de beleggingsexpert van BNP Paribas Fortis zou het aandeel Tesla bij een gelijke waardering als andere autofabrikanten, circa 20 keer lager moeten staan.

Autofabrikant of techbedrijf?
Maar dat raakt ook direct de belangrijkste vraag, zo vervolgt hij: moet Tesla worden gewaardeerd als een autofabrikant of als een technologiebedrijf?

Een eenvoudig antwoord is er volgens hem niet. "Tesla handelt immers ook in batterijtechnologie en andere diensten. Als het concern later inkomsten gaat halen uit franchises en via vergoedingen op zijn technologie, zal het dichter bij bedrijven als Apple staan dan bijvoorbeeld Ford." Maar zelfs dan lopen beleggers nog steeds ver vooruit, meent hij.

Aandelensplitsing
Onlangs werd het aandeel gesplitst. Voor elk aandeel kregen aandeelhouders vijf stukken terug. Dat blies de waardering nog verder op. De BNP-specialist noemde dat belachelijk. "Want het bedrijf is hierdoor niet veranderd."

Een analist van UBS is meer overtuigd van de waardering van Tesla. Volgens hem ligt er nog veel moois in het verschiet.

Nieuwe batterij
Op 22 september presteert het bedrijf een nieuwe batterij. "Tesla zal waarschijnlijk focussen op zijn nieuwe batterijtechnologie, waardoor het een betere energie-intensiteit, een langere gebruiksduur en lagere kosten kan realiseren."

Ook wil Tesla een batterij ontwikkelen zonder gebruik te hoeven maken van de dure grondstof kobalt.

Tesla zal vermoedelijk de meest winstgevende speler in zijn sector worden, zo voorspelt de UBS-analist. De volumes zullen volgens hem verviervoudigen. Maar, zo erkent hij, daar loopt de huidige beurskoers wel al op vooruit.

Met een koers/winstverhouding van 30 op basis van de verwachte resultaten in 2024, voorziet UBS dat het aandeel zal consolideren.

Maar slaagt Tesla erin om over vijf jaar 2,6 miljoen auto's te verkopen, dan vindt hij een koers van 585 dollar gerechtvaardigd.
charel01 liked last!

1275
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1566
Lid geworden op: 07 jan 2013 15:21
waarderingen: 292
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door 1275 »

450 Dollar nu x 5 is 2250 dollar pré split. Wat was de koers ook alweer bij de split? Waar is dus nu het probleem?

Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 6255
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:51
waarderingen: 4688
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door Beheerder »

Het probleem zit bij de enorme overwaardering ;) voor shorters is dat nog niet makkelijk want...

“The markets can remain irrational longer than you can remain solvent.”
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1732
Lid geworden op: 22 jan 2014 11:22
waarderingen: 474
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door reteiP »

Battery Day vandaag.

Ben benieuwd wat ze te vertellen hebben. Hopelijk een gigantische technologische vooruitgang.

Steinway
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 394
Lid geworden op: 03 feb 2017 11:31
waarderingen: 96
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door Steinway »

reteiP schreef:
22 sep 2020 09:42
Battery Day vandaag.

Ben benieuwd wat ze te vertellen hebben. Hopelijk een gigantische technologische vooruitgang.
ik ben benieuwd hoe de markt gaat reageren. Gisteren temperde Musk al op voorhand de verwachtingen, misschien om de aandeelhouders van partner Panasonic wat gerust te stellen? Eigenaardig. Vraag me ook af of er opnieuw vooral beloftes gaan gedaan worden.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1732
Lid geworden op: 22 jan 2014 11:22
waarderingen: 474
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door reteiP »

Inderdaad Musk, nochtans vaak heel optimistisch met timelines, schreef gisteren:

What Tesla will announce tomorrow "will not reach serious high-volume production until 2022." The product or products will affect long-term production "especially" of the Tesla's Semi, the company planned long-haul truck, the pickup truck Cybertruck, and the redesigned Roadster, Musk said.

Gebruikersavatar
Icksray-1979
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 okt 2016 00:09
waarderingen: 412
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door Icksray-1979 »


1275
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1566
Lid geworden op: 07 jan 2013 15:21
waarderingen: 292
Contacteer:

Re: Tesla Motors TSLA

Bericht door 1275 »

Rond de 200 dollar pré split iets meer dan een jaar geleden naar meer dan 2000 enkele weken geleden. Als tesla terug gaat naar dit niveau van een jaar geleden dan zou het nu moeten zakken tot 40 dollar. Ik zie dit niet gebeuren en zo wel dan binnen het jaar terug naar 500-600. Nu gaan de "snel rijk" denkers eruit.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!


Plaats reactie