Pensioensparen nog zinvol?

Bespreek hier diverse vormen van sparen, spaarrekeningen en rentes, rentewijzigingen, etc.
Tomasz007
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3

Pensioensparen nog zinvol?

Berichtdoor Tomasz007 » 17 Dec 2016 15:45

Beste forumleden

Ik ben tien jaar geleden gestart met pensioensparen, in ARPE van Argenta. Ik ben nu dertig, door aankoop eigen woning heb ik twee jaar lang niet aan pensioensparen gedaan. Ik heb nu wel weer wat financiële marge, maar ik vroeg me af in welke mate pensioensparen nog zinvol is.

Ik ben enig kind en zal, net als mijn partner, later goed erven. Is het dan niet beter om het geld gewoon anders te beleggen? Wat is jullie mening?

Groeten

powered by Surfing Waves

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 456

Re: Pensioensparen nog zinvol?

Berichtdoor kierkegaard » 17 Dec 2016 16:34

Mocht ik jou zijn, ik zou gewoon het fiscale maximum sparen (ik spreek over België) in een dynamische pensioenspaarrekening, dus met veel aandelen. Je bent immers nog jong en dus met lange beleggingshorizon. En pensioensparen blijft interessant, maar dan uitsluitend door het fiscaal voordeel.

medaar
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 29

Berichtdoor medaar » 18 Dec 2016 15:03

De fiscus gaat bij een pensioenspaarverzekering uit van 4.25% rente. Dat is toch niet realistisch.
De regering Di Rupo nam al een voorschot op de eindtaks van pensioenfondsen.
Als men geld nodig heeft, hier is het te vinden.
De zoethouder zal zijn, je kon het toch al die jaren voor 30% van je belastingen aftrekken.

medaar
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 29

Berichtdoor medaar » 18 Dec 2016 15:05

Weet iemand wat de jaarlijkse instapvergoeding van 2 à 3% , niet bij Argenta (0%), doet met het rendement?

piddybull
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 3862

Berichtdoor piddybull » 18 Dec 2016 17:32

Tomasz007 schreef:Beste forumleden

Ik ben tien jaar geleden gestart met pensioensparen, in ARPE van Argenta. Ik ben nu dertig, door aankoop eigen woning heb ik twee jaar lang niet aan pensioensparen gedaan. Ik heb nu wel weer wat financiële marge, maar ik vroeg me af in welke mate pensioensparen nog zinvol is.

Ik ben enig kind en zal, net als mijn partner, later goed erven. Is het dan niet beter om het geld gewoon anders te beleggen? Wat is jullie mening?

Groeten

Wat erven betreft :
kijk eens na hoeveel uw leeftijd scheelt met de jongste ouder van u en uw partner.
20 jaar verschil of 30 jaar verschil met je eigen leeftijd ?
20 of minder : je hebt jonge ouders,gelukzak ;) , je zal echter pas laat erven :(
30 of meer : je hebt oudere ouders , mijn medeleven maar je zal wel snel erven :)

Ikzelf heb ook een tiental jaar pensioensparen gedaan via Rabobank.
Sinds vorig jaar vragen ze daar ook een 2 tal % kosten en nu beleg ik het zelf wel verder op de woelige beurs.
DISCOVERY ENGINE GALAPAGOS - This is just the beginning

Tomasz007
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3

Berichtdoor Tomasz007 » 20 Dec 2016 00:02

Bedankt allemaal voor de meningen, altijd interessant om opinies te vergelijken. Ik ben geneigd om verder te storten bij in ARPE, bij Argenta dus. Ze hebben nul procent instapkosten, wel deze kost:

Arpe Pensioenspaarfonds: 1,34 % | Arpe Pensioenspaarfonds Defensive: 1,35 % per
jaar (tarieven op 31-10-2016).

Kan iemand mij even uitleggen op welk bedrag deze kost elk jaar genomen wordt en hoe ik dit merk? Mijn aantal deelbewijzen is immers nog nooit verminderd, behalve bij de anticipatieve heffing.

Groeten
Thomas

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 165

Berichtdoor Jokke » 10 Jan 2017 20:20

Tomasz007 schreef:Bedankt allemaal voor de meningen, altijd interessant om opinies te vergelijken. Ik ben geneigd om verder te storten bij in ARPE, bij Argenta dus. Ze hebben nul procent instapkosten, wel deze kost:

Arpe Pensioenspaarfonds: 1,34 % | Arpe Pensioenspaarfonds Defensive: 1,35 % per
jaar (tarieven op 31-10-2016).

Kan iemand mij even uitleggen op welk bedrag deze kost elk jaar genomen wordt en hoe ik dit merk? Mijn aantal deelbewijzen is immers nog nooit verminderd, behalve bij de anticipatieve heffing.

Groeten
Thomas

Als ik me niet vergis:
Die kosten zitten gewoon al verrekend in wat je aankoopt/hebt. (dus ipv van X delen aan te kunnen kopen voor 940 euro kan je maar X-1 deel aankopen omdat je X% betaalt, is nu wel simplistisch voorgesteld hier :lol: )
Dus je "ziet" daar niet echt iets van (je gaat niet plots op het einde van het jaar -X euro zien op een rekeninguittreksel).

Zelf doe ik het ook via ARPE en ik ben er wel tevreden van. Pensioensparen is gewoon een vrij veilige manier (en stabiele manier) van lange termijn sparen + het belastingvoordeel.

Mijn mening is dat niet aan pensioensparen juist redelijk dom is.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3867

Berichtdoor jens_dev » 10 Jan 2017 22:19

Fiscaal pensioensparen is over het algemeen positief omdat dat geld vaststaat en veel mensen geen karakter hebben. Zo sparen ze toch voor hun pensioen. Nadeel is dat de spelregels en route veranderd kunnen worden, wat ook al gebeurd is.

Je kan ook aan pensioensparen doen door zelf te beleggen, maar dan moet je natuurlijk wel van dat kapitaal kunnen afblijven. Makkelijker gezegd dan gedaan. Denk wel dat je een beter rendement kunt behalen, mede omdat traditionele pensioenspaarfondsen aan 1000 en 1 regeltjes zijn gebonden.

Beheerskosten zitten al verrekend in de koers van je fonds. Rendementen op bv. Morningstar zijn netto. Die beheerskosten hebben meer impact dan de instapkosten omdat ze jaarlijks zijn, instapkosten eenmalig. ARPE is wel een van de betere fondsen.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Maxwell35
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 34

Berichtdoor Maxwell35 » 10 Jan 2017 22:25

@Piddybull

Ik begrijp je stelling niet goed: '30 jaar of meer: je hebt oudere ouders, mijn medeleven maar je zal wel snel erven'. Bedoel je dit nu ironisch of serieus? Ik bedoel wat heeft dat te maken of je ouders snel zullen sterven of niet, die zogenaamde 'oudere ouders' kunnen 10X gezonder geleefd hebben, waardoor de kans dat ze langer leven veel groter is, dus dan je erf pas heel laat, en misschien na een jarenlang zorg'strijd', in allerlei ziekenhuizen en dure rusthuizen. :?

Van mij mogen mijn ouders nog lang en gezond leven, ik ben zeker niet superrijk, maar ik heb het geld van mijn ouders echt niet nodig (ik vind het ook heel vreemd dat je op een erfenis van je eigen ouders rekent..) ik zou ze liever levend hebben, zodat ik er op zondag nog eens naar toe kan...

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 513

Berichtdoor Freddy » 11 Jan 2017 00:14

Ik zit zelf al meer dan tien jaar bij het argenta dynamisch fonds. Nog geen minuut spijt van gehad.

Het gaat om een bedrag van minder dan 1.000 EUR en je krijgt er een fiscaal voordeel bovenop.

Voor de gemiddelde burger is dit een van de beste beleggingen van zijn leven.
charel01 liked last!

Tijdelijke promo tot 31 augustus:

Reageren en meer functies krijgen?

Discussieer met duizenden beleggers, minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete onderwerpen.

Registreer binnen enkele tellen