Besparen als vorm van sparen

Bespreek hier diverse vormen van sparen, spaarrekeningen en rentes, rentewijzigingen, etc.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 600
Contacteer:

Besparen als vorm van sparen

Bericht door wimvd » 12 mei 2014 15:27

Minder uitgeven is ook een vorm van sparen, dus post hier jullie tips om meer geld uit te sparen. Ik zal trachten te beginnen met een aantal zaken die minder bekend en evident zijn, maar waar ik ervaring mee heb en die je toch heel wat kunnen uitsparen:

- Tip 1: De meeste mensen zitten bij het CM als ziekenfonds. Dit kost ongeveer 90 EUR per jaar per persoon.
Ervan uitgaande dat je een goede gezondheid hebt en niet van plan bent om een heel groot gezin te stichten, is het zeker interessant om over te stappen naar het ziekenfonds van de overheid. Nadeel is dat ze geen lokale kantoren hebben (de jeugd van tegenwoordig doet toch alles via internet), voordeel is wel dat je 0 EUR bijdrage betaalt. Stel dat je als koppel 20 jaar bij dit ziekenfonds zit (ik ga ervanuit dat je tussen je 20 en 40 jaar niet teveel gezondheidscomplicaties hebt), dan spaar je dus € 3.600 uit. Je krijgt bij het CM wel een geboortecadeau en -premie die je niet krijgt bij de overheid, maar dat weegt niet op t.a.v. die € 3.600 zou ik zeggen. Na die 20 jaar kan je je alsnog veilig inschrijven bij het CM om extra vergoedingen, gezondheidsklachten door het ouder worden e.d. mee te nemen.
Meer info op http://www.caami-hziv.fgov.be/Model4-10-N.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- Tip 2: Aanpassen schuldsaldo
Als je tegenwoordig een lening aangaat voor je woning, verplicht de bank je een schuldsaldo af te sluiten. Wettelijk is een schuldsaldoverzekering zelf niet verplicht (weinig mensen weten dat), maar als je dan geen lening krijgt ben je er vet mee.
Wat de bank dan zal proberen is zowel jou als je partner 100% te laten verzekeren. Je moet dit relativeren op 2 fronten:
- ik kocht destijds een woning met mijn partner en was toen 25 jaar. De schuldsaldo was toen 100% voor beiden wat betekende bij overlijden van mezelf of partner dat we niks meer moeten afbetalen. Dat klinkt interessant maar de lening liep toen op 15 jaar en we hadden allebei geen ambitie om te sterven op ons 40 (ongelukken niet inbegrepen uiteraard).
- een 2e factor is, is 100% echt nodig? Stel dat je partner overlijdt en je moet 50% van je lening niet meer terugbetalen, dat is toch ook al mooi? Ik heb intussen een andere woning gekocht met grotere lening en heb de verdeelsleutel aangepast naar 25% en 75%. Ik bespaar hiermee € 5.000 op de gehele looptijd. Toch een aardige som die ik anders kwijt ben aan een verzekering die ik wellicht (en hopelijk) nooit nodig heb.

- Tip 3: Aanpassen energiecontract
Ik ben jaren trouw bij Electrabel gezeten, maar heb onlangs met een groepsaankoop van Test Aankoop de overstap gezet. Ik verbruik vrij veel en zou daarom € 400 per jaar besparen (na jaar 2 € 300/jaar). Er zijn mensen die elk jaar overstappen maar voor 50 EUR te besparen per jaar zou ik het nu niet doen. Maar de eerste keer van Electrabel naar een alternatief is wel een goed idee. Na 30 jaar heb ik dus € 9.000 bespaard. Check http://www.vreg.be" onclick="window.open(this.href);return false; om de vergelijking te doen.

- Tip 4: koop 2dehands
Veel mensen hebben er nog altijd schrik van, maar zelf voor een aankoop van een wagen die bv. 1 jaar oud is en dus belange niet versleten en nog in garantie spaar je al 1000en euros uit. Echt te overwegen, zelf al ken je er (technisch) niks van. Ik heb intussen al 5 2dehands auto's gehad waarvan ik er zelf 2 met winst heb kunnen doorverkocht na er zelf een jaar mee gereden te hebben. Let wel op voor oldtimers (ze rijdend houden kost minstens evenveel dan hun aankoopprijs) en exclusieve merken a la Porsche Cayenne. Je miskijkt je heel snel aan de lage aankoopprijs, bv 5000 EUR voor een Porsche 944 of 15.000 EUR voor een Porsche Cayenne is geen uitzondering maar tel voor het laatste voorbeeld daarbij BIV op, hoog brandstofverbruik, hoge verkeerstaks etc bij en het lijkt alsof je een gat in je portefeuille hebt.

Met deze 4 tips samen bespaar je makkelijk een heel jaarloon op je hele leven.
Voor de rest zijn er natuurlijk de bekende tips zoals: doe aan pensioensparen, inktcartridges hervullen, stop met roken, ...

Een andere tip, maar niet iedereen gegeven en ook opletten voor je relatie, is vervang inhoudsloze tv-avonden door met een bijberoep te starten. Misschien verdien je er niet enorm veel mee, maar in de meeste gevallen wel genoeg om je hobby mee te financieren (fotograaf, websites bouwen, dj'en, ...). Een hobby kost normaal geld, als dit niet zo is, is dit toch ook weer handig meegenomen!

Ik hoor graag jullie (ongewone) tips!
In port: Shell (€21,69), Befimmo (€49,43), Euronav (€6,26), Umicore (€25,63), NBB (€2230), Econocom (€2,35), crowdlending, 66% cash

powered by Surfing Waves

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3942
Contacteer:

Re: Besparen als vorm van sparen

Bericht door jens_dev » 12 mei 2014 15:45

Tip 1 moet toch enigszins genuanceerd worden. Lidgeld CM bedraagt €65 als ik me niet vergis. De €25 zorgverzekering is verplicht voor alle werkenden in Vlaanderen. Die kan je volgens mij niet ontlopen en daar staan ook serieuze boetes op.

Voor dat lidgeld organiseert de mutualiteit allerhande 'voordelen'. Bv. bij CM: €40 per jaar als tegemoetkoming bij aankoop bril of lenzen, tegemoetkoming bij sportabonnement, tandarts, zwangerschap, etc. Als je een beetje uitkijkt, kun je je lidgeld terugverdienen of zelfs 'winst' maken.

___

Voor de mensen die graag besparen in de supermarkt kan ik myShopi aanraden. Vaak 100% terugbetaalde producten of met korting. Terugbetalingsaanvraag kan je op 30s indienen met smartphone app.
Laatst gewijzigd door jens_dev op 12 mei 2014 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd » 12 mei 2014 15:47

jens_dev schreef:Tip 1 moet toch enigszins genuanceerd worden. Lidgeld CM bedraagt €65 als ik me niet vergis. De €25 zorgverzekering is verplicht voor alle werkenden in Vlaanderen. Die kan je volgens mij niet ontlopen en daar staan ook serieuze boetes op.

Voor dat lidgeld organiseert de mutualiteit allerhande 'voordelen'. Bv. bij CM: €40 per jaar als tegemoetkoming bij aankoop bril of lenzen, tegemoetkoming bij sportabonnement, tandarts, zwangerschap, etc. Als je een beetje uitkijkt, kun je je lidgeld terugverdienen of zelfs 'winst' maken.
Dag jens, tip 1 nuanceerde ik zelf al enigszins. Je hebt idd bij CM extra tegemoetkomingen, al denk ik niet dat die opwegen tegen 40 jaar lang 90 EUR betalen. De zorgverzekering is verplicht, maar die wordt apart aangerekend hoor.
In port: Shell (€21,69), Befimmo (€49,43), Euronav (€6,26), Umicore (€25,63), NBB (€2230), Econocom (€2,35), crowdlending, 66% cash

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3942
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 12 mei 2014 15:51

Dat zal van persoon tot persoon afhangen. Ik haal wel voordeel uit mijn lidmaatschap. Indien je een 'stripped down' versie wil, sluit je je aan bij de hulpkas. Mensen denken vaak onterecht dat je je bij een mutualiteit moet aansluiten voor de terugbetaling van dokter, geneesmiddelen, etc. Dat klopt dus niet. Lidgeld betaal je enkel voor de aanvullende voordelen, die per mutualiteit georganiseerd worden.

En zoals gezegd is het lidgeld, althans bij de CM, slechts €65. €90 is wel een heel dure mutualiteit.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd » 12 mei 2014 15:54

En dan vergeet ik nog dé beste besparingstip, maar niet voor iedereen gegeven (heb het zelf ook niet gedaan, maar ken er genoeg die het wel deden). Als je een bachelor doet ben je afgestudeerd op je 21. Blijf dan nog 3 jaar thuis wonen en spaar goed.
Neem dat je 20.000 EUR kunt opzijzetten per jaar (is realistisch als je niet heel de zomer festivals doet, een auto koopt en je geld verkwist) en je lief doet hetzelfde. Dan heb je een mooi startkapitaal van 120.000 EUR en als je in een niet te dure stad gaat wonen kan je mits een kleine lening voor ongeveer 160.000 EUR een instapklare rijwoning kopen. Tegen je 30e heb je dus een eigen woning die volledig afbetaald is. Met dat startkapitaal van 160.000 EUR (en intussen heb je nog wat bijgespaard) kan je makkelijk 200 a 250.000 EUR lenen en een nieuwbouw zetten. Als ik dat ook allemaal geweten had toen ik jong was he ;)

Voor de dromers onder ons, ik heb dat trouwens ooit eens berekend en als je met 2 een goed loon hebt en niet zot doet kan je tegen je pensioen aan 1.000.000 EUR geraken daarbij woning wel inberekend natuurlijk (maar dan moet je starten op je 21 met werken, allebei fulltime werken, geen reizen, zo rap mogelijk eigen woning vergaren en maandelijks > 500 EUR sparen bovenop afbetaling), maar enkel diegene gegeven die elke euro 2x omdraaien en dat is de grote minderheid. Maar om maar te zeggen dat het wel mogelijk is ... ga er eens een boek over schrijven zoals "In 10 jaar binnen" hehe. Met de royalties geraak ik er mss nog :D

Zechs
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 281
Contacteer:

Bericht door Zechs » 13 mei 2014 23:37

wimvd schreef:Minder uitgeven is ook een vorm van sparen, dus post hier jullie tips om meer geld uit te sparen. Ik zal trachten te beginnen met een aantal zaken die minder bekend en evident zijn, maar waar ik ervaring mee heb en die je toch heel wat kunnen uitsparen:

- Tip 1: De meeste mensen zitten bij het CM als ziekenfonds. Dit kost ongeveer 90 EUR per jaar per persoon.
Ervan uitgaande dat je een goede gezondheid hebt en niet van plan bent om een heel groot gezin te stichten, is het zeker interessant om over te stappen naar het ziekenfonds van de overheid. Nadeel is dat ze geen lokale kantoren hebben (de jeugd van tegenwoordig doet toch alles via internet), voordeel is wel dat je 0 EUR bijdrage betaalt. Stel dat je als koppel 20 jaar bij dit ziekenfonds zit (ik ga ervanuit dat je tussen je 20 en 40 jaar niet teveel gezondheidscomplicaties hebt), dan spaar je dus € 3.600 uit. Je krijgt bij het CM wel een geboortecadeau en -premie die je niet krijgt bij de overheid, maar dat weegt niet op t.a.v. die € 3.600 zou ik zeggen. Na die 20 jaar kan je je alsnog veilig inschrijven bij het CM om extra vergoedingen, gezondheidsklachten door het ouder worden e.d. mee te nemen.
Meer info op http://www.caami-hziv.fgov.be/Model4-10-N.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- Tip 2: Aanpassen schuldsaldo
Als je tegenwoordig een lening aangaat voor je woning, verplicht de bank je een schuldsaldo af te sluiten. Wettelijk is een schuldsaldoverzekering zelf niet verplicht (weinig mensen weten dat), maar als je dan geen lening krijgt ben je er vet mee.
Wat de bank dan zal proberen is zowel jou als je partner 100% te laten verzekeren. Je moet dit relativeren op 2 fronten:
- ik kocht destijds een woning met mijn partner en was toen 25 jaar. De schuldsaldo was toen 100% voor beiden wat betekende bij overlijden van mezelf of partner dat we niks meer moeten afbetalen. Dat klinkt interessant maar de lening liep toen op 15 jaar en we hadden allebei geen ambitie om te sterven op ons 40 (ongelukken niet inbegrepen uiteraard).
- een 2e factor is, is 100% echt nodig? Stel dat je partner overlijdt en je moet 50% van je lening niet meer terugbetalen, dat is toch ook al mooi? Ik heb intussen een andere woning gekocht met grotere lening en heb de verdeelsleutel aangepast naar 25% en 75%. Ik bespaar hiermee € 5.000 op de gehele looptijd. Toch een aardige som die ik anders kwijt ben aan een verzekering die ik wellicht (en hopelijk) nooit nodig heb.

- Tip 3: Aanpassen energiecontract
Ik ben jaren trouw bij Electrabel gezeten, maar heb onlangs met een groepsaankoop van Test Aankoop de overstap gezet. Ik verbruik vrij veel en zou daarom € 400 per jaar besparen (na jaar 2 € 300/jaar). Er zijn mensen die elk jaar overstappen maar voor 50 EUR te besparen per jaar zou ik het nu niet doen. Maar de eerste keer van Electrabel naar een alternatief is wel een goed idee. Na 30 jaar heb ik dus € 9.000 bespaard. Check http://www.vreg.be" onclick="window.open(this.href);return false; om de vergelijking te doen.

- Tip 4: koop 2dehands
Veel mensen hebben er nog altijd schrik van, maar zelf voor een aankoop van een wagen die bv. 1 jaar oud is en dus belange niet versleten en nog in garantie spaar je al 1000en euros uit. Echt te overwegen, zelf al ken je er (technisch) niks van. Ik heb intussen al 5 2dehands auto's gehad waarvan ik er zelf 2 met winst heb kunnen doorverkocht na er zelf een jaar mee gereden te hebben. Let wel op voor oldtimers (ze rijdend houden kost minstens evenveel dan hun aankoopprijs) en exclusieve merken a la Porsche Cayenne. Je miskijkt je heel snel aan de lage aankoopprijs, bv 5000 EUR voor een Porsche 944 of 15.000 EUR voor een Porsche Cayenne is geen uitzondering maar tel voor het laatste voorbeeld daarbij BIV op, hoog brandstofverbruik, hoge verkeerstaks etc bij en het lijkt alsof je een gat in je portefeuille hebt.

Met deze 4 tips samen bespaar je makkelijk een heel jaarloon op je hele leven.
Voor de rest zijn er natuurlijk de bekende tips zoals: doe aan pensioensparen, inktcartridges hervullen, stop met roken, ...

Een andere tip, maar niet iedereen gegeven en ook opletten voor je relatie, is vervang inhoudsloze tv-avonden door met een bijberoep te starten. Misschien verdien je er niet enorm veel mee, maar in de meeste gevallen wel genoeg om je hobby mee te financieren (fotograaf, websites bouwen, dj'en, ...). Een hobby kost normaal geld, als dit niet zo is, is dit toch ook weer handig meegenomen!

Ik hoor graag jullie (ongewone) tips!
Graag zou ik toch eens inpikken op je tip 2. De reden dat bankiers zullen zeggen dat 100% nodig is is ten eerste omdat het contract dit vereist en ten tweede stel dat je partner overlijd dan blijven de vaste kosten toch bestaan. De kosten van verwarming, eten,... zullen ongeveer gelijk zijn maar je hebt een inkomen minder. Het blijft echter wel een rotding. Ik kan je wel zeggen als je een lening wil en je al een aardig EV hebt dan kan je proberen het leningbedrag te splitten in een deel met een hypothecaire dekking (probeer het maximale fiscale voordeel uit te halen) en een deel waarvoor je een mandaat hebt. De banken staan hier meestal weigerachtig tegen maar als je een voldoende buffer hebt en een stabiele inkomstenstroom zie ik niet wat het probleem is (bank neemt hierdoor wel meer risico).

Bijkomende tips: - leg een moestuin aan! Is gezellig, lekkere groenten (die je kan delen met anderen als je teveel hebt) en weinig kosten aan (kwalitatief tuingereedschap gaat lang mee dus kom niet in de verleiding om brol te kopen van 2 euro :lol: ).
- Beleg verstandig. Naast aandelen is er nog een heel ander assortiment aan financiële producten zoals valuta's (dollar, pond, kronen,...), obligaties (geen achtergestelde),... .
- Als je een lening aangaat doe dit dan tegen een vaste rentevoet. De rente staat momenteel stabiel laag en zal geleidelijk aan verhogen vanaf 2018. Dus de eerste 4 jaar heb je niet echt een effect maar als je voor 25 jaar leent loont het wel.
- Voor degene die hun lening al afgelopen is of die alleen een huis huren; doe aan langetermijnsparen. Je krijgt een voordeel van 30% en de bedragen zijn meestal hoger dan bij pensioensparen (bedrag die je spaart afhankelijk van loon).
Eigenbelang primeert altijd

KraFtaVerK
Moderator
Moderator
waarderingen: 108
Contacteer:

Bericht door KraFtaVerK » 14 mei 2014 00:15

Leuk topic!

In verband met CM: inderdaad mooie som terug gekregen voor brilglazen, alsook jaarlijks 25 EUR als ik me niet vergis op lidmaatschap geld van sportvereniging. Denk dat als je alles op telt, je bij CM zelfs goed uitkomt, als ik het zo mag formuleren.
Pour vivre heureux, vivons cachés

They’ll strip you of your heritage

DaRuDa
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 83
Contacteer:

Bericht door DaRuDa » 19 mei 2014 09:08

ey mannen,

YOLO

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd » 19 mei 2014 09:22

Ik kreeg nog een bijkomende tip ivm mijn eigen tip nummer 2.
De woonbonus is de combinatie van afgelost kapitaal, betaalde rente en schuldsaldoverzekering. Je kan hiervoor max 3010 EUR per persoon inbrengen in de belastingaangifte. Meestal is die korf goed gevuld met kapitaal en rente alleen al. De schuldsaldo breng je dan beter niet in, want bij eventuele uitkering moet de overlevende hier belasting op betalen.

Echter is er wel een achterpoortje waardoor je toch die schuldsaldo fiscaal kan inbrengen en er dus geld van kan terugkrijgen (hou er dan rekening mee dat je bij eventuele uitbetaling wel 10% belasting betaalt) namelijk via pensioensparen. Je kan de schuldsaldoverzekering inbrengen fiscaal gezien als pensioensparen (je moet dit wel eerst aan je bank vermelden dat je dit zo wil doen). Uiteraard is dit niet echt pensioensparen (je krijgt geen bedrag terug als je met pensioen gaat) dus enkel aan te raden deze tip als je toch niet aan echt pensioensparen doet. Maar op die manier kan je toch 940 EUR maximaal inbrengen op je belastingbrief. Op de totale looptijd van de schuldsaldo is dit toch weer (in mijn geval) een 2000 EUR dat ik netto uitspaar. Ben gestart met een schuldsaldo van in totaal 12.000 EUR, daar blijft nu maar 7000 EUR meer van over na al m'n optimalisaties. Toch een aardige besparing van 5000 EUR waar ik anders 2 maand voor moet gaan werken ;)

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd » 19 mei 2014 09:32

DaRuDa schreef:ey mannen,

YOLO
Net daarom daruda. Als je door slim te besparen, dit wil zeggen besparen zonder dat je levenskwaliteit achteruit gaat, een jaarloon of meer op je leven kan uitsparen kan je een jaar eerder stoppen met werken wat me toch meer "yolo" verschaft hoor. Heb al veel plannen voor mijn pensioen, alleen moet ik nog eerst 30 jaar werken haha 8-)

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie