Pensioensparen

Bespreek hier diverse vormen van sparen, spaarrekeningen en rentes, rentewijzigingen, etc.
Gentse strop
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 212

Pensioensparen

Berichtdoor Gentse strop » 05 Jan 2014 17:41

Dag collega beleggers

ik wou eens informeren of hier soms personen zitten die weten waarnaar je moet kijken bij pensioensparen. In den tijd heb ik ingetekend voor een verzekering (tijd van de crisis) maar zou nu toch willen overschakelen naar een fonds. Ik heb eens gekeken naar verschillende fondsen en kwam (voorlopig) uit op:
Argenta pensioenfonds
BNP balanced fonds

Ik heb ook eens vergeleken en gezien dat Argenta bv geen instapkosten zou vragen terwijl anderen dit wel doen. Wat is jullie mening hierover bij het kiezen (zonder echt te kijken naar defensief-offensief fonds).
Verder vroeg ik me af wanneer je het best je geld stort in zo een fonds, wachten tot wanneer het een dip heeft of gewoonweg in het begin van het nieuwe jaar?

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Bedankt!

powered by Surfing Waves

Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 82

Re: Pensioensparen

Berichtdoor Kevander » 01 Jun 2014 00:33

Ik heb Pricos van KBC, volgens de medewerker haalt het een gemiddelde van 7% terwijl een pensioenspaarverzekering jaarlijks maar 3,60% opbrengt.

Instapkost is 2%
Terwijl die dat jij aanhaalt bij BNP 3% aanrekent.
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

el_mettos
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 186

Berichtdoor el_mettos » 01 Jun 2014 09:58

Ik heb argenta pensioensparen gekozen! Uiterst tevreden van. Gratis, solide en een rustige maar aanhoudende klim van de koersen!

Wachten tot het een dip heeft of in het begin van het jaar heeft weinig zin.
Aankopen spreiden is volgens mij de weg naar succes. Denk dat je fiscaal rond de 840 euro kan beleggen in pensioensparen per jaar en er 30% van terugkrijgt! Dus ik doe 840 / 12 , en elke maand stort ik dat bedrag! Is toch kosteloos bij argenta...

Greets
Laatst gewijzigd door el_mettos op 01 Jun 2014 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Als Paul D'Hoore het zegt.... is het al te laat.

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 211

Berichtdoor bartel » 01 Jun 2014 10:15

Zit ook bij Argenta (werkt via Petercam : http://www.argenta.be/nl/Images/ARPE%20 ... -10707.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;).

Ondertussen kan je jaarlijks wel al 940 euro inbrengen.

Ik stap jaarlijks in het begin van het jaar voor het volledige bedrag in. Het rendement op de inleg is immers aanzienlijk groter dan op een spaarrekening. Dus zo snel mogelijk in als je het kapitaal voor handen hebt.
Ja wadde we gaan ne gang.

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 211

Berichtdoor bartel » 01 Jun 2014 12:35

't Is zelfs als 950 euro in 2014. ;)
Ja wadde we gaan ne gang.

KraFtaVerK
Moderator
Moderator
waarderingen: 106

Berichtdoor KraFtaVerK » 01 Jun 2014 15:58

Misschien begrijp ik er geen snars van van heel dat pensioensparen, maar waarom zijn mensen hier zo positief over? Ok, je trekt een hele som terug, oftewel dat geld "krijg je gratis", maar pensioensparen werkt toch doorgaans via beperkt aantal fondsen waarin dit wordt gestoken, niet?

Als je beetje goed belegt, haal je toch veel meer als je in aandelen belegt die je zelf uitkiest? Zelfs al zijn het maar dividendaandelen, dan kom je uiteindelijk toch nog beter uit in vele gevallen, niet?

Misschien heb ik er nog geen goed zicht op gezien mijn leeftijd, en heb ik geheel fout beeld van pensioensparen, dus corrigeer me waar nodig :lol:
Pour vivre heureux, vivons cachés

They’ll strip you of your heritage

el_mettos
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 186

Berichtdoor el_mettos » 01 Jun 2014 16:34

@ kraftaverk :

Pensioensparen is zeker geen 'dood' geld. Integendeel. Is iets wat je voor lange tijd kan missen , ahjah tot aan je pensioen.
Als jonge kerel ( 30) beleg ik naast aandelen, ook in een pensioenspaarfonds.
Simpelweg om de reden dat aandelen veel en veel volatieler en gevaarlijker zijn over lange periode! En uiteraard om het feit dat je jaarlijks tot 940 € 30 % opstrijkt ( welk aandeel geeft dat jaarlijks bij een inleg van 1000€ ? )

Jij zegt daar dat je veel meer kan halen uit dividendaandelen? Leg dat maar eens uit aan mensen die vroeger , voor 2008, in goede huisvader en dividendaandelen belegden. Aka fortis, dexia, kbc, lernhout en houspie, agfa,... Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zo heel hun pensioen kwijt zijn en nu moeten rondkomen met 1000 € in de maand.
Met alle respect maar veel mensen die na 2008 zijn beginnen beleggen moeten nog een lesje leren vrees ik ( waarmee ik u zeker niet persoonlijk wil viseren )

Ik ben het met je eens dat je ook via aandelen een degelijk extra centje kan verdienen voor je pensioen, MAAARRRR geld moet je volgens mij voldoende spreiden! Dus zowel pensioensparen als aandelen als fondens als ( verklaar me gek ) op een spaarboekje!

Mvg

Ps: dit is mijn persoonlijke mening uiteraard! Ook ik zal me wel vergissen!
Als Paul D'Hoore het zegt.... is het al te laat.

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2777

Berichtdoor Lieve16 » 01 Jun 2014 16:45

Bij pensioensparen kan je kiezen: defensieve of dynamische aanpak… of een combinatie van beide.
Ik ben een voorstander van pensioensparen !

KraFtaVerK
Moderator
Moderator
waarderingen: 106

Berichtdoor KraFtaVerK » 01 Jun 2014 22:29

el_mettos schreef:@ kraftaverk :

Pensioensparen is zeker geen 'dood' geld. Integendeel. Is iets wat je voor lange tijd kan missen , ahjah tot aan je pensioen.
Als jonge kerel ( 30) beleg ik naast aandelen, ook in een pensioenspaarfonds.
Simpelweg om de reden dat aandelen veel en veel volatieler en gevaarlijker zijn over lange periode! En uiteraard om het feit dat je jaarlijks tot 940 € 30 % opstrijkt ( welk aandeel geeft dat jaarlijks bij een inleg van 1000€ ? )

Jij zegt daar dat je veel meer kan halen uit dividendaandelen? Leg dat maar eens uit aan mensen die vroeger , voor 2008, in goede huisvader en dividendaandelen belegden. Aka fortis, dexia, kbc, lernhout en houspie, agfa,... Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zo heel hun pensioen kwijt zijn en nu moeten rondkomen met 1000 € in de maand.
Met alle respect maar veel mensen die na 2008 zijn beginnen beleggen moeten nog een lesje leren vrees ik ( waarmee ik u zeker niet persoonlijk wil viseren )

Ik ben het met je eens dat je ook via aandelen een degelijk extra centje kan verdienen voor je pensioen, MAAARRRR geld moet je volgens mij voldoende spreiden! Dus zowel pensioensparen als aandelen als fondens als ( verklaar me gek ) op een spaarboekje!

Mvg

Ps: dit is mijn persoonlijke mening uiteraard! Ook ik zal me wel vergissen!

Klopt, 2008 heb ik nog niet meegemaakt, maar die tijd zal wellicht nog komen.

Maar goed, dus je kiest defensief en/of wat volatieler, en het is één of ander 'fonds' waar in belegd wordt bij pensioensparen?
Wat is dan het verschil met wanneer je zelf een fonds zoekt tussen 1 van de duizenden fondsen die er beschikbaar zijn? Zit zelf ook in aantal fondsen, die afgelopen 10 jaar gemiddeld over de 10-15% halen, wat zeer mooi is.

Of kan je zelf vrij een fonds kiezen tussen alle beschikbare fondsen, en aangeven dat dat dient als "pensioensparen"? Lijkt me niet, wel?

Begrijp zeker dat het mooi is pensioensparen, en de fiscale voordelen zijn ook allemaal mooi en wel. Maar vraag me af of het effectief zoveel beter is. Persoonlijk, moest ik het doen, zou het enkel zijn om mezelf "tegen te houden" het niet te "verkwisten" vooraleer mijn pensioen; een soort emotionele grens of hoe je het ook zou zeggen.
Pour vivre heureux, vivons cachés

They’ll strip you of your heritage

Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 82

Berichtdoor Kevander » 02 Jun 2014 19:45

Je hebt 2 soorten
- Pensioenspaarverzekering: Dat is 100% kapitaalsbescherming en krijg je doorgaans een goeie 2,50% intrest per jaar + 30% belastingsaftrek.

- Pensioenspaarfonds: Korf van aandelen en fondsen. Kun je alles mee verliezen maar kan in het beste geval ook 8% rente opleveren in een jaar + 30% belastingsaftrek.

Wel rekening houden dat je op je 65ste 10% van dat kapitaal moet afstaan aan vadertje staat.
Als je vervroegd uitstapt betaal je 33% terug.

Pensioensparen is zeker niets voor oude mensen. Wanneer je aan je 18 begint kun je een tamelijk mooi potje bijeen sparen. Vooral die 30% is het belangrijkste!
Voor 80 euro/maand stort je het max. (dus op zich valt dat wel goed mee voor iemand die voltijds werkt).
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

Tijdelijke promo tot 31 augustus:

Reageren en meer functies krijgen?

Discussieer met duizenden beleggers, minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete onderwerpen.

Registreer binnen enkele tellen