Order €1.000 aandelen ING = €2,30 bij DEGIRO
Beleg met zeer lage tarieven, meer informatie

Besparen als vorm van sparen

Sparen, spaarrekeningen en rentes, rentewijzigingen, etc.

Jixi
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 31
Contacteer:

Re: Besparen als vorm van sparen

Bericht door Jixi »

wimvd schreef:
18 jul 2020 07:33
TIP 5: Verander van broker. Ik zit sinds 2008 bij Deutsche Bank als broker. Dat is op zich al een gratis rekening zonder kosten. De enige kost die ze vragen is 12 EUR per positie in je effectenrekening met een max. aan 200 EUR. Ik ben nu veranderd naar een broker die zelfs dit niet aanrekent.

Resultaat besparing na 20 jaar:
--> Best case: 20 posities * 200 EUR = 4000 EUR (ervan uitgaande dat de kosten niet verder omhoog gaan)
--> Normal case: 12 posities * 200 EUR = 2400 EUR
Uw berekening klopt niet helemaal Wim, maar je punt blijft wel geldig natuurlijk...

20 posities => 200€ * 20 jaar = 4000€
12 posities => 144€ * 20 jaar = 2880€
AB Inbev, AEGON, Ageas, Ahold Delhaize, Argenx, Barco, CFE, Exmar, Galapagos, MDxHealth, Mithra, Ontex, Orange, Pharming, Philips, RD Shell, Umicore

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 785
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Jixi schreef:
18 jul 2020 07:47
wimvd schreef:
18 jul 2020 07:33
TIP 5: Verander van broker. Ik zit sinds 2008 bij Deutsche Bank als broker. Dat is op zich al een gratis rekening zonder kosten. De enige kost die ze vragen is 12 EUR per positie in je effectenrekening met een max. aan 200 EUR. Ik ben nu veranderd naar een broker die zelfs dit niet aanrekent.

Resultaat besparing na 20 jaar:
--> Best case: 20 posities * 200 EUR = 4000 EUR (ervan uitgaande dat de kosten niet verder omhoog gaan)
--> Normal case: 12 posities * 200 EUR = 2400 EUR
Uw berekening klopt niet helemaal Wim, maar je punt blijft wel geldig natuurlijk...

20 posities => 200€ * 20 jaar = 4000€
12 posities => 144€ * 20 jaar = 2880€
Oeps idd. Nog niet goed wakker. Maar het punt van besparing blijft idd overeind staan ;) Merci voor de oplettendheid!

Jixi
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Bericht door Jixi »

Wel een super leuk topic (dat toch al el wat jaren terug gaat)...

Ik ben zelf toch wel vrij spaarzaam denk ik... Op sommige momenten doe ik precies aan "extreme couponing" :lol:
Allerhande kortingen proberen te gebruiken (wij hebben via onze werkgever bv. korting op allerhande "winkels") en kortingsbonnen bij houden (voor producten die je echt nodig hebt!). Belangrijk ook: gebruik ze vooral op het juiste moment!

Beste voorbeeld: onze zoon is nu 14 maanden, we hebben verschillende soorten luiers geprobeerd, maar eigenlijk meest tevreden van het (dure) merk Pampers... Afhankelijk van het maatje, betaal je als "normale" prijs toch 0.30-0.35€ per pamper, maar gelukkig zijn er regelmatig promo's en kortingsbonnen. En je kan die ook combineren!
Dus in plaats van 50€ te betalen voor pakweg 160 luiers, kan je op het juiste moment veel minder betalen... of zelfs niks! Ik ben zo eens de colruyt uitgewandeld met 6 pakken pampers (ook ongeveer 160 luiers), voor 0€! Gewoon door te wachten op promo en de juiste kortingsbonnen te gebruiken! En zo kan je dit echt wel met veel zaken doen.

Enig probleem hier thuis is dat het uitgespaarde geld niet echt gespaard wordt, maar gewoon uitgegeven aan extra dingen (de vrouw is niet zo spaarzaam ;) ) of reisjes... maar laat ons zeggen dat dat het leven aangenamer maakt!
AB Inbev, AEGON, Ageas, Ahold Delhaize, Argenx, Barco, CFE, Exmar, Galapagos, MDxHealth, Mithra, Ontex, Orange, Pharming, Philips, RD Shell, Umicore

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 589
Contacteer:

Bericht door kierkegaard »

Allez, mannen, in uw laatste kostuum zitten geen zakken.

Een beetje sparen is goed, maar ik denk er niet aan om de meeste van de tips hier te volgen. Zelf boterhammen smeren voor op het werk, niet reizen, nauwelijks geld uitgeven. Dan sterf ik liever arm en gelukkig.

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 589
Contacteer:

Bericht door kierkegaard »

Dat gezegd zijnde: als ik hetzelfde product flink goedkoper kan vinden, dan zal ik dat niet laten. Het geeft me zelfs een vreemd geluksgevoel. Omgekeerd: als je ergens iets koopt en dan zie je het een dag later in een winkel 20% goedkoper, dan voel je je bedrogen.

Maar ik zal niets laten dat ik me kan veroorloven, puur om op het einde van de rit iets meer over te houden.
wimvd liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 785
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Ik ben al veel geld verloren in mijn leven wegens omstandigheden (beurscrash / scheiding), maar ik koop zoveel 2dehands, dat ik ongetwijfeld al even veel geld terug "gewonnen heb".

Nog een tip: Een auto 2dehands kopen scheelt je al snel 10.000 EUR terwijl je er ook 10 jaar mee rijdt. Ik bedoel dan wel degelijk een exemplaar van max. 3 jaar oud.

Nog een tip in dezelfde sfeer: Na je officiële garantie bij je merkgarage is afgelopen, ga bij een lokale garagist voor je onderhoud. Dit scheelt toch al snel 100 of 200 EUR per beurt. Het stempeltje in je onderhoudsboekje is toch niks meer waard nu je oude auto enkel nog aan bodemprijs wordt overgekocht door een opkoper. Met dank aan de staat trouwens, die verplicht heeft om 2dehands auto's met 1 jaar garantie af te geven, waardoor niemand nog particulier aankoopt en je met je auto blijft zitten & je er dus enkel nog vanaf komt via garagist bij aankoop nieuwe auto of de opkoper. Komt er nog eens bij dat je een 2dehands auto eigenlijk via een garagist ook te duur aankoopt. (maar wel nog altijd voordeliger dan diezelfde auto nieuw te kopen uiteraard)
Jensen liked last!

Jensen
Forum verkenner
Forum verkenner
Contacteer:

Bericht door Jensen »

wimvd schreef:
26 jul 2020 18:28
Ik ben al veel geld verloren in mijn leven wegens omstandigheden (beurscrash / scheiding), maar ik koop zoveel 2dehands, dat ik ongetwijfeld al even veel geld terug "gewonnen heb".

Nog een tip: Een auto 2dehands kopen scheelt je al snel 10.000 EUR terwijl je er ook 10 jaar mee rijdt. Ik bedoel dan wel degelijk een exemplaar van max. 3 jaar oud.

Nog een tip in dezelfde sfeer: Na je officiële garantie bij je merkgarage is afgelopen, ga bij een lokale garagist voor je onderhoud. Dit scheelt toch al snel 100 of 200 EUR per beurt. Het stempeltje in je onderhoudsboekje is toch niks meer waard nu je oude auto enkel nog aan bodemprijs wordt overgekocht door een opkoper. Met dank aan de staat trouwens, die verplicht heeft om 2dehands auto's met 1 jaar garantie af te geven, waardoor niemand nog particulier aankoopt en je met je auto blijft zitten & je er dus enkel nog vanaf komt via garagist bij aankoop nieuwe auto of de opkoper. Komt er nog eens bij dat je een 2dehands auto eigenlijk via een garagist ook te duur aankoopt. (maar wel nog altijd voordeliger dan diezelfde auto nieuw te kopen uiteraard)
Mijn auto was 17 jaar oud toen ik hem kocht, ik rij er 10 jaar later nog steeds mee. Oude mechaniek is veel eenvoudiger en duurzamer dan die van nu, waardoor je met een beetje handigheid en interesse het gros van de werkzaamheden zelf kan doen. Hij is bijna oldtimer nu, en vanaf dan wordt het nog goedkoper. Grootsteden mag ik niet in maar daar heb ik toch niets verloren...

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie