Turbo long vs aandeel

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
Denjoe
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 34

Turbo long vs aandeel

Berichtdoor Denjoe » 21 Sep 2017 20:45

Voor een aantal van mijn aandelen die ik zeer lang zou bijhouden. Speel ik met het idee deze te vervangen door een turbo long met lage hefboom.

Zijn er nog beleggers die dit op menteel al doen?

Wat zouden/hebben jullie ongeveer als veilige marge ten opzichte van de stoploss.

Ik dacht zelf aan een 30%-35%.
Searching for value..

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2140

Re: Turbo long vs aandeel

Berichtdoor Beheerder » 21 Sep 2017 21:15

Turbo's zeer lang aanhouden brengt wat nadelen met zich mee. De twee belangrijkste nadelen die bij mij direct opkomen zijn:

- Een klein beetje rente op jaarbasis, vaak gekoppeld aan bijvoorbeeld de liborrente;
- Het stoplossniveau kan maandelijks worden aangepast waardoor bij een gelijkblijvende koers de stoploss dichter bij de koers komt. Dus ook een steeds groter wordend risico dat deze geraakt gaat worden (op termijn).

Twee voordelen zijn:

- U kunt met eenzelfde vermogen meer spreiden. In plaats van €10.000 in 1 aandeel investeren kunt u ook dat bedrag verdelen over 4 turbo's met als onderliggende waarde 4 verschillende aandelen. Om dezelfde blootstelling te hebben zou dan een hefboom van circa 4 nodig zijn;
- De beurstaks is ook lager wanneer u een turbo koopt mits dit verlaagd is in verband met de hefboom.

Persoonlijk zou ik de bedragen voor de turbo's beperken. Wat u normaal gesproken in een aandeel zou investeren kunt u dan delen door de hefboom.
johan1213 liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Denjoe
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Denjoe » 21 Sep 2017 21:30

Denjoe schreef:Voor een aantal van mijn aandelen die ik zeer lang zou bijhouden. Speel ik met het idee deze te vervangen door een turbo long met lage hefboom.

Zijn er nog beleggers die dit momenteel al doen?

Wat zouden/hebben jullie ongeveer als veilige marge ten opzichte van de stoploss.

Ik dacht zelf aan een 30%-35%.
Searching for value..

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 21 Sep 2017 21:38

30 tot 35 procent is wel een veilige marge tenzij u eenzelfde bedrag gebruikt als wat u normaal ook in een aandeel zou investeren. Ik doe het zelf niet omdat ik turbo's vaak gebruik voor de korte termijn.
Denjoe liked last!

Denjoe
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Denjoe » 21 Sep 2017 21:42

Ik zou inderdaad het vooropgestelde bedrag delen door de hefboom.

Enige oplettendheid in verband met het horizontaal bewegen van de koers is dan wel gewenst.

Een bijkomend voordeel lijkt me het vermijden van de Rv, zeker in geval van buitenlandse aandelen waar 2* RV verschuldigd is.
Searching for value..

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 456

Berichtdoor Freddy » 21 Sep 2017 23:38

Beheerder schreef:30 tot 35 procent is wel een veilige marge tenzij u eenzelfde bedrag gebruikt als wat u normaal ook in een aandeel zou investeren. Ik doe het zelf niet omdat ik turbo's vaak gebruik voor de korte termijn.

hoe waardeer je zo'n turbo's en aanverwanten eigenlijk?

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 22 Sep 2017 18:17

Voor de waarde van een turbo is een formule die samenhangt met de koers van de onderliggende waarde, het stoplossniveau en de ratio. Eigenlijk is een turbo redelijk transparant en duidelijk te begrijpen.

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 741

Berichtdoor Umi » 26 Sep 2017 22:35

Voor buitenlandse aandelen verkies ik meestal voor een turbo long, vanwege het vermijden van de dubbele roerende voorheffing.
Mijn voorwaarden;
- hefboom onder de 2 (bij een grote correctie of tegenslag zal uw stoploss niet afgaan)
- stoploss = financieringsniveau (of dichtbij)
- uiteraard moet de onderliggende waarde (het aandeel dus) zwaar ondergewaardeerd zijn (minstens 30% & liefst 40% ondergewaardeerd op basis van FCF's).
- onderliggend aandeel moet een dividend uitkeren (liefst met zicht op stijgend dividend, pay-out-ratio ivf FCF zegt veel over houdbaarheid)

ivm dat dividend;
Het finanicieringsniveau wordt verhoogd door de rente die je erop betaald (vb. Libor+ x% of andere kost), maar het uitbetaalde dividend wordt hier weer van afgetrokken.

vb. AMG long, financieringsniveau = 10 euro.
op die 10 euro, betalen we 2 % interestkost. Dus 0,2 euro. Het dividend van AMG over 2016 bedroeg 0,27 euro (= zonder RV en zal normaal gezien sterk stijgen in de volgend jaren, kan makkelijk richting 1 euro) Dus mijn financieringsniveau is met 0,07euro gedaalt tot 9,93 euro. Dividend moet dus altijd groter zijn, dan de interestkost.

& dit is het doel van een turbo long (buy & hold); financieringsniveau verlagen mbv het dividend & zo zal ook uw totale return groter worden, want een (gezond) stijgend dividend is meestal een voorbode van een stijgende koers ;)
neku liked last!

Denjoe
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Denjoe » 29 Sep 2017 20:04

Umi schreef:Voor buitenlandse aandelen verkies ik meestal voor een turbo long, vanwege het vermijden van de dubbele roerende voorheffing.
Mijn voorwaarden;
- hefboom onder de 2 (bij een grote correctie of tegenslag zal uw stoploss niet afgaan)
- stoploss = financieringsniveau (of dichtbij)
- uiteraard moet de onderliggende waarde (het aandeel dus) zwaar ondergewaardeerd zijn (minstens 30% & liefst 40% ondergewaardeerd op basis van FCF's).
- onderliggend aandeel moet een dividend uitkeren (liefst met zicht op stijgend dividend, pay-out-ratio ivf FCF zegt veel over houdbaarheid)

ivm dat dividend;
Het finanicieringsniveau wordt verhoogd door de rente die je erop betaald (vb. Libor+ x% of andere kost), maar het uitbetaalde dividend wordt hier weer van afgetrokken.

vb. AMG long, financieringsniveau = 10 euro.
op die 10 euro, betalen we 2 % interestkost. Dus 0,2 euro. Het dividend van AMG over 2016 bedroeg 0,27 euro (= zonder RV en zal normaal gezien sterk stijgen in de volgend jaren, kan makkelijk richting 1 euro) Dus mijn financieringsniveau is met 0,07euro gedaalt tot 9,93 euro. Dividend moet dus altijd groter zijn, dan de interestkost.

& dit is het doel van een turbo long (buy & hold); financieringsniveau verlagen mbv het dividend & zo zal ook uw totale return groter worden, want een (gezond) stijgend dividend is meestal een voorbode van een stijgende koers ;)

Top uitleg Umi! Zeer duidelijk, bedankt.
charel01 liked last!
Searching for value..